Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2199 ggr
[sweetestperfection]
0

Kattungar - stödmatning

Hej!

Helt plötsligt har jag två små kattungar här hemma som har blivit lämnade av sin mamma.. därför skulle jag vilja ha alla tips och trix ni har för att kunna hjälpa dem. Har letat och läst en del på internet nu och har skaffat KMR mjölkersättning, har hittils matat de en gång och då använde jag pipett med ett spengummi på. Först var det protester, men en liten stund sög de ganska bra. De fick 2 ml var, och sedan masserade jag på deras rumpa med en bomullstuss och båda kissade. Nu sover de som grisar igen, men det blir samma sak igenom om en timme. Tänkte mata de varannan timme nu första dygnet och se.

Antagligen är de födda i helgen, så de har väl lyckats få i sig råmjölken och det känns bra iaf.

Är tacksam för varenda litet knep vad gäller små kattungar!Kyss

Sidentass
0

Men vilken tur att missarna får vara hos dej, du gör precis som jag gjorde när jag hade två veckors gamla kattungar att handmata, men när dom är så små som dina är nu, skall dom med all säkerhet ha mat ännu oftare än vad mina då behövde..

Tänkte bara på en sak..värme…har du någon varvattensflaska att lägga på deras boplats..eller något annat som alstrar värme som ersätter mammans kroppstemp…

Önskar dej allt lycka till med dom små liven..o berätta gärna mer sen om hur det går!

[sweetestperfection]
0

Okej, känns bra att jag inte är helt ute och cyklar. :)

Mamma tipsade om att fylla en pet-flaska med varmt vatten som man lindar in i en handduk och sen lägger in hos dem. Sen har de flera filtar och en stor filt runt deras lilla låda. De ligger bredvid den och sover just nu.

Tack! Ska försöka komma ihåg att göra de :)

Silvestris
0

Flaskor är farliga! De kan rulla och hamna på kattungarna. Satsa hellre på riktiga (platta) värmeflaskor eller värmedynor som går att köpa i djuraffärer.

Kattungarna måste även kunna krypa undan från värmekällan så att de inte fastar och drabbas av uttorkning. Själv tycker jag att det är lättast att mata kattungar med 1-milliterssprutor (går att få på Apoteket) och så sätter man ventilgummi i spetsen.

Ibland kan mjölkersättningen orsaka förstoppning och då kan man tunna ut ersättningen med vätskeersättning, antingen gör du egen eller så köper du färdigt pulver på Apoteket som du bara blandar ut med vatten.

En kattmamma skulle även tvätta hela kattungarna vilket hjälper till med blodcirkulationen så jag rekommenderar att du tvättar dem med en varm, fuktig handduk en gång om dagen.

Hawknestgrove
0

Ja och inte att förglömma dasstvätten, så de får kissa och bajsa….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sweetestperfection]
0

Lite tröttare nu efter att ha matat kattunge tre nätter..Men det verkar gå bra. Ena klarade sig inte..men den som är kvar är riktigt pigg och verkar må bra. Den har fattat grejen med att bli matad och spinner och trampar för fullt. Bajsar och kissar gör hon också. Går upp i vikt osv.

Tack för råden! -håller tummarna för att det ska gå bra för kissen-

Kat08ja
0

Hoppas det går bra. Var själv med om stödmatning förra hösten jag matade 5 bebisar från dag 1 tyvärr så dog en unge. Du gör helt rätt. Visst man är trött första dagarna men, sen vänjer man sig vid att gå upp dygnet runt. Mycket pussar till bebisen :-)

[sweetestperfection]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är Våfflan, som min sambo har döpt henne till 6 veckor. Hon går på dass själv nu och lapar i sig vällingen själv. Hon har börjat intresserat sig för och smakar lite på annan mat också. Hon har lärt sig hoppa upp i sängen, soffan och galloperar runt och busar för fullt. Fullt ös och sen medvetslös kanske man skulle kunna beskriva henne just nu. :)

[sweetestperfection]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänder har hon fått också, små och vassa. På bilden gäspar hon, blev ju väckt av mobilkameran. :)

Sidentass
0

åhhhhh..jag får magknorr av dessa ljuvliga bilder…du milde vilka små fantastiskt söta, vackra underverk!!

Jenna-Gun
0

Så söt liten tjej.

Jenna

Hawknestgrove
0

Jättesöt! Ja är hon 6 veckor, så ska hon käka vanlig kattungemat som huvudmål

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kennmark
0

men va mysig misse :]