Nya kattägare
När ni tar mot katter å ungar måste ni säkert ha fullt upp, alla goa snälla människor. Men hur får ni tag på nya ägare till dem ??? vaccinerar, kastrerar ID märker innan ni säljer dem ?? Jag är bara så nyfiken hur ni jobbar. Är det inte svårt att få tag på nya ägare till dem?
,Putt Är det ingen som vill svara mej
Ni kan väl inte behålla alla själva
Är ni bara jourhem tills de är 12 veckor å sen sköter katthemmen resten ?
De kastreras, vaccineras, avmaskas och ID-märks.Sen har jag annonserat i pappers tidningen och olika sidor på nätet.På flera annonser har jag inte fått ett enda svar.Visst kan det ta tid, 2 av de fina kattungar som kom till mig förrai sommaren fick inte nya hem förrän på försommaren. Vid den här tiden är det mest kattungar folk är intresserade av- där finns det också hård konkurrens- men de första månaderna på året brukar det vara lättare att hitta hem till äldre katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Alla vuxna jag har omplacerat har det gått betydligt trögare med än vad det gjort med kattungar, det har väl tagit som oftast 1-2 månader innan de fått hem.
De kattungar jag har "fått", är sådana från bondgårdar där de inte vet hur man stavar till kastrering, och tar den enkla utvägen på problemet. De har fått stann tills de har vägt minst ett kilo, och flyttat vid 12-14 v ålder.
Jag har fått intressenter ifrån alla håll i dalarna, och som längst har jag skickat katter till karlstad och bollnäs.
Kanske har jag lättare att hitta nya hem, då jag bor ganska centralt eller vad man ska säga, och det finns bra möjligheter att ta sig hem till mig även om man åker kollektivt.

Katthemmet tar hand om omplaceringen som sådan, annonser, intresseanmälan och sådant. Jag får ett telefonnummer till intressenten, ringer upp och berättar om katten och bokar in besök. Om allt känns bra från bådas sida bokas katten och vi bestämmer tid för besök nummer två. Därefter hjälper katthemmet mig med chaufför om min ordinarie inte kan, och så åker vi och säljer katten. Veterinärbesök fixar jag oftast själv då jag har gångavstånd till en av de veterinärer som fakturerar katthemmet direkt.
Hur lätt det är att hitta nya hem beror också på var i landet man bor. I Uppsalatrakten brukar det finnas mängder med kattungeannonser på sensommaren och framåt. Många väljer då att köpa en kattunge för 100 kr och jag har tagit mer än det.Långhåriga katter, röda,vita katter brukar också vara lättare att hitta hem till.Sen är det bra om den där kattungen som är så tam och gosig med mig låter bli att krypa in under soffan när det kommer folk som är intresserade av att titta.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ja man måste väl ta betalt för vaccineringen id märkningen kastreringen. Då blir det inga hundra kronors katter å det är ju en mycket god sak. Jag rekomenderar att de tar försäkring på katten redan hos säljaren, där kan papperen skivas i och säljaren skickar in det Så gör jag, Annars sitter de där om djuret blir sjukt å de inte har en förmögenhet förståss