Tidig kastrering
Tänkte fortsätta diskussionen om tidig kastrering här.
Vad är det som är fel att kastrera en katt under 6 månader?

Onödigt att utsätta en kattunge för allt vad det innebär med en kasteration.

Den sidan som du rekommenderade att läas om detta ämne drog jag ur om:
FAROR VID TIDIG KASTRATION?
Trots att det saknas vetenskapligt underlag för att det skulle vara optimalt att kastrera katter först efter sex månaders ålder, har tidig kastration orsakat mycket diskussion och ansetts kontroversiellt i USA (6). En mängd problem har identifierats och undersökts. Man har bland annat diskuterat risken för dålig tillväxt, urinvägsproblem, binjuretumörer, beteendeförändringar samt olika endokrina, kardiella och immunrelaterade dysfunktioner. Dessutom har givetvis överviktsproblemet hos kastrerade djur debatterats (23).
Jag tycker dessutom att det är onödigt att utsätta en så liten katt för en totalt onödigt operation.

Varför ska man? Jag skriver som Naquita skrev i en annan tråd: att kattungar ska få leka och vara kattungar.
När Thindra skulle kastreras så sa min vetrinär att han helst ville att hon skulle vara 8 mån men jag fick göra det då hon var 7 mån. Anledningen att inte göra det för tidigt är för att de ville att de skulle vara fördigväxta med urinvägar och allt för att minska komplikationer som skulle uppstå.
Varför äventyra såna saker som det finns möjlighet att de uppstår bara för att kastrera vid tidig ålder. Nej tack. Då väntar jag hellre några månader.
//Pia
Hur menar du?
Riskerna är inte större för en kattunge om veterinären har kunskap av att kastrera unga katter.

#4: precis…komplikationsrisken är ju större…

#0 Har du själv erfarenhet av kastrering av en katt som är 3 månaders kattungeålder?

Mina två grabbar kastrerades vid sex månader. Då ylade de och rev lägenheten och höll mig vaken i flera dygn innan jag gav upp. Äldsta satte på golvlampan…
Hur skulle jag ha orkat vänta?
Är det här en diskussion från tidigare som fortsätter i denna tråd? Berätta för mig…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja du, visst kan du ta ur en text ur sitt sammanhang och vända den så att den passar dina åsikter.
För er andra som vill läsa hela artikeln så finns den här http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

#5 Ja du kan ju läsa om farorna som #2 skriver. Varför kastrera en katt som ännu inte är könsmogen tycker jag är fel. Låt kattungen få vara kattunge.
Jag själv har inte erfarenhet av kastrering av kattungar, men har vänner och släkt som har kastrerat kattungar som inte ska gå vidare i avel.
Kattungen är fortfarande kattunge fast den är kastrerad.

#9: Jamen självklart gör jag det. det står ju klart och tydligt. Lr?
Jag har inga problem alls att strida för en sak som denna då det är helt fel. Är lagligt i Usa men om det skulle bli på tal om det här i Sverige så är jag nog den första att strida mot det absolut.
Nej riskerna är inte större men kattungar ska få vara kattungar, inte utsättas för en operation i så tidig ålder som faktiskt kan vänta till iaf 5-6 månader. vi människor ska passa oss för att leka gud som vi gör,
BARN SKA FÅ VARA BARN!!
De har rättigheter att busa, leka, gosa, toka, upptäcka saker..inte ligga på operationsbordet och ha sår o läka i så tidig ålder.

#10: En ärrad sådan. Dessutom så kan man räkna med att kattungen säkert vill springa runt och leka men kan inte det pga att den har ont. Och såret kan säkerligen gå upp också. Vill man utsätta en kattunge för detta så skulle jag nog säga att man är en djurplågare.
Sorry!
#13 ja, och se hur vansinnigt det är i USA med..lagligt dra bort klor, kupera stackars hundar som föds med hängande öron o en svans osv osv..äckligt värre.

#16: Ja det är ju…
Min vett kastrerar inte om katten är allt för liten. Då det kan bli komplikationer.
Vi gav våra tjejer som då var 5 månader, p-piller i två månader . För de var så småväxta.
Jenna

#11 I en annan tråd på hittekatter hänvisar du till samma länk som i denna tråd där du skrev att en massa av Sveriges uppfödare kastrerade sina ungar vid som det via länken lät 3 månaders ålder, kunde inte ge mig en lista eller vilka uppfödare. Här skriver du att du har vänner & Släkt som har kattungar som är kastrerade enligt detta. Inte möjligt att du har namnet Troll i efternamn.
Tidig kastrering är inget som jag förespråkar heller utan mina kattter har alltid fått bli könsmogna först. Det har de blivit runt 6-7 månader och det håller vi oss till här iallafall.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Man bör vara säker på, att de tål narkosen. det är väl huvudorsaken.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad menar du?
Om du inte kan föra en diskussion på en vuxen nivå så var snäll att lämna diskussionen!
Absolut, det kräver kunskap av veterinären att kastrera unga katter.
Statistiken visar att unga katter får mindre komplikationer än äldre katter som kastreras.

Nu går jag och lägger mig. Intressant tråd i vilket fall…

#15: Okej om du säger så. Trots det jag läst.
Godnatt=)
Suck…. Har alla druckit sinnavatten här inne?

#12 Tycker inte jag den är om man operarar bort en livmoder, som dessutom inte är färdigutvecklad. Ja Narkosen är väl onödigt att utsätta en kattunge för om den inte är allvarligt sjuk.
Tidig kastrering av kattungar är inte det ett sätt att minska alla hemlösa katter?
Något som katthemmen borde fundera över.
Det du citerar: Man har bland annat diskuterat risken för dålig tillväxt, urinvägsproblem, binjuretumörer, beteendeförändringar samt olika endokrina, kardiella och immunrelaterade dysfunktioner. Dessutom har givetvis överviktsproblemet hos kastrerade djur debatterats (23).
handlar ju om farhågor man haft, inte bekräftade faror. Texten kommer antagligen från Rökens sammanställning som skrevs för många, många år sedan och sedan dess har långtidsstudier gjorts som avfärdat i princip alla dessa farhågor.
Allmänt. Till er som skriver att kattungar ska få vara kattungar, jag kan lova er att kattungar som kastreras fortsätter vara kattungar. På sätt och vis garanterar kastrering i tidig ålder att de förblir kattungar. De blir ju inte könsmogna.
Rent praktiskt, kirugiskt och narkosmässigt är tidig kastrering väldigt noga undersökt och tidig kastrering är inte på något sätt mer riskabelt än kastrering i äldre ålder. Kattungar äldre än 12 veckor behöver ingen speciell narkos, morbiditeten är lägre hos tidigt kastrerade katter så även andelen post-operatva komplikationer. Deras höga metabolism gör att narkosen lämnar kroppen snabbare än den gör hos vuxna katter dvs. de återhämtar sig mycket snabbare från narkosen. De har bättre läkekött än äldre katter. Kort och gott, de återhämtar sig snabbare och de råkar ut för färre komplikationer och löper krasst sett mindre risk att dö än äldre katter.
Jag har läst en mängd vetenskapliga studier på området och jag har pratat med många som har praktisk erfarenhet (uppfödare, katthemspersonal och veterinärer) och kastrerar numera själv kattungar tidigt och det är ingenting jag ångrar.
Sällskapskatter kastreras hos mig när de är runt 14 veckor gamla. De lämnas in tillsammans, de får lugnande så att de somnar tillsammans och de vaknar upp tillsammans. Detta för att de hela tiden ska känna sig trygga. Ingreppet i sig går snabbt och eftersom de vaknar snabbare än vuxna katter kan de lämna kliniken snabbare och väl hemma har mina kattungar sprungit ut ur buren och lekt som vanligt. Inte skulle man kunna gissa att de var nykastrerade.
Och ja, kattungar har de fortsatt vara och de har inte skiljt sig från sina fertila syskon i utvecklingskurvan. De har inte drabbats av några hälsoproblem utan är lika friska, krya och välutvecklade som de syskon som inte kastrerades tidigare (dvs. som såldes till uppfödare). Den äldsta tidigt kastrerade katten är nu snart 3 år, de från andra kullen är 1 år. Alla är fullt friska och normala hanar.
En veterinär som inte vill kastrera kattungar ska givetvis inte göra det, men det är inte ett svårare ingrepp. Det finns dock de som inbillar sig det.

#29 Men kastreringen behöver ju inte vara för tidig.
27. Jag har inte druckit sinnavatten och jag anser att detta borde Robert Aschberg ha fått veta när han gjorde sitt program angående uppfödare.
Aldrig i mitt liv skulle jag gå emot den veterinärmedicinska bedömning att inte kastrera före 6 månader.
Varför i hela världen gör uppfödare det i så fall. Är det för att inte få konkurrens angående rasen?Med andra ord ekonomiska intressen som styr eller varför utförs en sådan större operation på så små kattkroppar?
#29 att minska huskatterna i sveirge är vitkigt, men går man så långt att man kastrerar små kattbäbisar, öppnar upp magen på dom eller annat när de inte är mer än 11-12 veckor, ja då har det gått FÖR långt. då tänker man INTE längre på kattens bästa. vi människor är så egotrippade och trångsynta att jag blir spyfärdig.
ibland är det så Brutt, att uppfödarna inte vill "dela" med sig av sina linjer från de mindre fina kattungarna de fått i kullen, eller inte få kullar på sina katter utanför deras stamnamn. Men ibland kan jag tänka mig de även gör det för att katten har ngt fel som gör att den ej ska vara i avel. Men där kan man sätta avelsörbud i stamtavlan.
Men dom veterinärer som kastrerar tidigare än 6 månader är inte dom veterinärer?
Nej det handlar inte om ekonomiska intressen, vill man tjäna pengar så är kattuppfödning fel bransch…
Varför ska katter kastreras?
Svaret är givet, samma svar blir det om du byter ut katter mot ungakatter/kattungar.
29. Du får väl fråga var och en av de veterinärer som är knutna till de olika katthemmen vad deras ställningstagande är.
Jag tycker det är fruktansvärt oetiskt att behandla kattungar så.
.
Men du och jag har inte samma åsikt om vad som är för tidigt.
Eftersom det är veterinärer som kastrerar mina katter görs en veterinärmedicinsk bedömning om huruvida det är lämpligt att kastrera eller ej. Jag lämnar den biten till experterna och jag anlitar väldigt duktiga veterinärer som jag litar helt och fullt på. Säger de att någon av kattungarna inte bör kastreras pga. det ena med det tredje kastreras inte den kattungen (det har dock inte skett ännu).
Varför kastrerar uppfödare tidigt? Det har då rakt ingenting med konkurrens att göra, jag säljer gärna katter vidare till avel. En av själva poängerna med att föda upp är ju att arbeta tillsammans för att hålla rasen frisk och sund. Ekonomiska intressen ligger inte bakom för hur man än vrider och vänder på saken blir uppfödning dyrare när man lägger till kostnaden kastrering till alla andra kostnader. Det är inte billigare att kastrera kattungar än vuxna katter så vi lägger snarare ut mer pengar på våra kattungar än de som inte kastrerar tidigt och det är inte så att vi kan ta mer betalt för kastrerade kattungar än icke-kastrerade.
Jag kastrerar sällskapskatter tidigt för att jag är övertygad om att det är det bästa för dem, hälsomässigt (inga p-piller till honor, risken för juvertumörer går ner till i princip 0, risken för att utveckla gingivit och astma minskar etc.) och faktiskt, det handlar om att begränsa reproduktion också. Det finns folk som köper raskatter under falskt flagg och börjar massproducera katter, både renrasigt och blandrasigt. Det finns de som köper katter via bulvaner etc. När jag kastrerar tidigt minskar jag mao. risken att intakta katter ska hamna hos klart olämpliga "uppfödare".

#38 Men inte ger man väl p piller till en kattunge på ca 14 veckor, det lär väl inte behövas.
Varför kastrerar uppfödare tidigt? Det har då rakt ingenting med konkurrens att göra, jag säljer gärna katter vidare till avel. En av själva poängerna med att föda upp är ju att arbeta tillsammans för att hålla rasen frisk och sund
Jag tror både du och jag vet att alla uppfödare inte lever upp till den fina fasad som finns.
#39 den yngsta honkatt jag varit med om att löpa var 4½ månad och ick äta p-piller tills hon var stor nog att kastreras. Så det är inte omöjligt med så unga fertila katter tyvärr. men det är ovanligt, iaf på honor.
#38 intakta katter
Vad är intakta katter för dig då? Defekter eller bara inte perfekt i dina ögon?
Det finns uppfödare som kastrerar tidigt för att kattungen inte ska gå i aveln. I vissa fall kan det vara så att hanen kommer från t ex utlandet och villkor för parning är att ingen såld kattunge får gå i aveln, bara de som behålls. Kan även gälla honan. Ett skäl till det kan vara att uppfödaren vill veta om kattungen som vuxen håller de mått som ställs upp för den linjen osv.
Vistt finns det fler risker med att kastrera ew kattunge jämffört med en vuxen. Den vuxna har för det första mycket mer motståndskraft mot ev infektioner. Och det är trots allt ett stort ingrepp framför allt på en kattunge
En katt är ju i de flesta fallen inte könsmogen före sex månader så att några p piller behövs hur kan risken för juvertumörer då minska genom en så tidig operation . Hankattens testiklar har fortfarande inte fallit ned på sin plats så ingreppet måste bli för hankatten betydande större. Om vi nu bortser från det rent etiska i att operera bort växande organ på så små kattungar.

Samvetet i Uppsala har en veterinär knuten till sig och hon kastrerar tidigt.
Jag är tveksam till honkattskastration på unga katter men på unga hanar på 12-14 veckor ser jag inga problem att kastrera de katter som ABSOLUT inte ska gå i avle.Dvs huskatter och katter med defekter.Jag vill inte kastrera kattungar eftersom att om jag spar upp en katt för att avla vidare på och något händer med den katten och alla andra i kullen redan är kastrerade då har jag ju målat in mig i ett hörn.Hur andra uppfödare gör är upp till dom jag väljer att sammarbeta med andra uppfödare som har samma synsätt som jag själv.Jag skulle inte låna ut hankatt till någon som jag vet kommer att kastrera ungarna innan försäljning.
Stolt ägare till tre La permer
45. Det sistnämnda var betryggande att få del av.
Det är numera inte ovanligt att honkatter börjar löpa vid 4-5 månaders ålder och vägrar då veterinären att kastrera förrän honkatten är 8-9 månader sätts de i regel på p-piller.
Även honor som börjar löpa vid 6 månaders ålder sätts ofta på p-piller i väntan på att de ska "bli redo" för kastrering och det faktum att de går på p-piller kan göra att ägaren väntar längre än nödvändigt med kastrering.
Men utgå inte ifrån att "snålhet" skulle vara skälet till att uppfödare kastrerar tidigt. Det är oerhört lätt att döma folk man inte känner och NI känner inte till de skäl till varför uppfödare kastrerar tidigt förrän ni pratat med dem. Jag har förklarat varför jag kastrerar tidig och de uppfödare jag känner som kastrerar tidigt gör det av i princip samma skäl. Ingen gör det för att "hålla på sina linjer".
Risken för utveckling av juvertumörer är direkt kopplad till könsmognad. Så fort en honkatt blivit könsmogen har risken att hon utvecklar juvertumörer ökat i förhållande till risken innan könsmognad. Om katten inte blir könsmogen hålls risken nere på i princip 0.
Vad gäller kulor i pungen. Hankatter föds i normala fall med kulorna i pungen. Ibland händer det dock att en kula är kvar i ljumske eller buk, de kulorna tenderar att aldrig vandra ner. Alla mina hankattungar har haft tydligt kännbara kulor i sina påsar vid 6 veckors ålder. Det har således inte varit några som helst problem att kastrera dem vid 14 veckors ålder.
Jaha ja då har väl veterinärerna jag varit hos utryckt sej lite luddigt när de klämt på och undersökt hankattens könsorgan och sagt ska bara se så att kulorna fallit ner och att det inte är för tidigt att kastrera.Det har det ju aldrig varit eftersom katterna varit runt 6 månader som yngst och de har haft riktigt synbara kulor.Lyssnar i alla fall till veterinärernas råd och kunskap som kund får jag lita på deras yrkesskicklighet.
43. Så ser jag det också och fundrar mycket över de etiska aspekterna.

Jag är för tidig kastration och har erfarenhet sedan några år tillbaks av det. Har enbart positiva erfarenheter av det. Då jag jobbar med hittekatter vet jag i varje fall de katter som kommer från mig inte bidrar till några fler. Jag har på det viset avvisat de som gärna vill ta en eller ett par kullar.
Skulle läget se annorlunda ut, dvs alla katter vara välkomna och älskade så skulle jag nog aldrig ha tagit tidig kastration till mig. Katternas väl kommer i första hand för mig, så skulle det visa sig att tidig kastration är farlig för katterna så är jag villig att ändra mig. Kattungarna leker för fullt ett par timmar efter ingreppet. De tar det hela mycket väl och lever sitt liv som kattungar efter ingreppet.
Jag förstår också när jag läser era inlägg att flera av er har "starka" åsikter utan att ha någon som helst erfarenhet, vilket jag tycker är synd. Självklart är det ett fritt land vi lever i, men jag tror i alla fall att tidig kastration skulle hjälpa till att minska antalet oönskade katter.
Det viktigaste är att man kastrerar, sedan om det blir tidigt eller sent är av mindre vikt. Vad gäller veterinärer i Uppsala som kastrerar tidigt så finns det två veterinärer till som utför tidig kastration.

Jag känner till minst tre vet i Uppsala som kastreraar tidigt.Så vill man så är det inga problem.
Stolt ägare till tre La permer
Jag kan se etiska besvär med tidigt kastrering men tycker samtidgt att läget med hemlösa katter är så pass katastrofalt att det behövs drastiska åtgärden. Även jag har läst en hel del vetenskapligt material angående tidig kastrering och ser rent veterinärmedicinsk inga stora nackdelar med tidigt kastrering.
Har själv jobbat i USA (är utbildad veterinärassistent) på ett stort animal shelter där de också kastrerade kattungarna i tidigt ålder. Det jag har sett ångående deta har bara varit positivt. Som sagt kan jag dock förstå att det ur etiskt synpunkt kan vara diskutabel med tidigt kastrering.
är inte så insatt i detta ,men vad är dom etiska problemen

Varför ska katterna få genomgå en jobbig pubertet för att därefter läggas på operationsbordet, gå igenom någon form av motsvarighet till klimakteriet och dessutom ha ett sår som är minst dubbelt så jobbigt för dem? Små kattugnar läker betydligt snabbbare än när de är 7-8 månader… men det verkar få här tänka på :(
Kan jag bespara min katt - hona eller hane - stressen det innebär att vara fertil gör jag det. Kan jag bespara min honkatt en 10 dagar jobbig läkning och istället få en lättare och kortare sådan gör jag det. det gör jag för kattens skull, för att det är vad som är minst jobbigt för den.
Ingen erfarenhet alls och så fruktansvärt mycket fördomar, det är synd. Speciellt när det gäller folk som arbetar med det här med hemlösa katter där så mycket hade kunnat förbättrats bara fler katter kastrerats innan könsmognd och inte efter de råkat börja löpa och därför fått en oplanerad kull.
Jag vill fråga, varför lägger ni in så uppenbart mänskliga värderingar i frågan? För om ni ska vara konsekventa i så fall borde ni vara mot kastrering överhuvudtaget, vilket ni inser om ni tänker ett steg längre.
Någon nämnde "att leka gud" det är ju precis det vi gör när vi gör något annat än låter katterna ränna runt fertila och para sig med vilka de väljer själva! Kastrering och planerad avel är precis lika mycket att leka gud som att kastrera tidigt, det största ingreppet vi gör i den vägen är att bestämma att katten för det första inte ska få några ungar och för det andra att vi ska ta bort könsdriften. Vad spelar då något så simpelt som tidpunkten för roll i sammanhanget?
Ta er en funderare på för vems skull ni egentligen motsätter er tidig kastrering, för att det faktiskt är bättre för katten, eller för att det i er mänskliga hjärna helt enkelt känns bättre att inte kastrera "barn"?
Är benägen att hålla med dig Thaeri. Dina synpunkter verkar sunda.
Jag läste i den andra tråden angående att klanka ned på KKS att silvertris skrev att man vet aldrig om en katt klarar narkosen.Det finns väl mer eller mindre bra förutsättningar för det.
Och vissa kriterier gäller ju även för detta när man beslutar om att en katt ska sövas eller inte. Det beror ju på om katten klarar av narkosen på grund av svagt allmänntillstånd eller om andra medicinska skäl föreligger för att inte ge narkosen.
Som exempel på vad jag menar ger man inte en njursjuk katt vanligt narkosmedel om den måste sövas utan speciell sådan.Enligt veterinär på en klinik här i vart fall och jag litar på deras kunskap.
nä, jag har själv erfarenhet av en vuxen fullt frisk katt, som aldrig vaknade ur narkosen. Visserligen länge sen, men ändå. Så det har nog inte med kattens ålder att göra. Snarare hur bra veten är.
Hur lång tid bakåt finns det vetenskaplig statistik på att en katt som blir kastrerad vid ung ålder mår bra när den blir gammal. Den enda dylik statestik jag läst något om detta kommer från USA - landet där veterinärer operrewr bort klorna på katterna för att de inte ska klösa och vässa klorna

#56 precis, en bra veterinär kan avgöra om risken är för stor för att utsätta djuret för. En katt som inte klarar av att bli sövd alls pga något medicinskt kommer dö på operationsbordet likväl om den är 1 år vid kastrationen och har det här problemet eller om den är 12 veckor.
Är det något som kan växa bort, då väntar man givetvis tills katten är stark nog att klara narkosen, värre än så är det inte. Andra sjukdomar utvecklas efter hand i stället så en katt som hade kunnat kastreras tidigt inte kan det i vuxen ålder och då är det ju liksom för sent om man velat att den ska bli könsmogen först och den inte blir det förrän väldigt sent.
Kort sagt: friska kattungar kan kastreras tidigt, andra får man avvakta med tills det går. Vissa kommer aldrig kunna kastreras.
Det kommer också alltid finnas kattr som dör under narkos även om de är till synes friska, av vad jag har hört och läst är det inte fler kattungar som dö på det sättet än vuxna katter.
54.Vi andra har inte annat att göra än att lita på veterinärer vi uppsökt och ingen veterinär här där jag bor kastrerar före 6 månader. Men de är väl efterblivna och opålästa här i Norrköping då eller vad tycker du Thari?
Klart att vi inte kan ha den erfarenheten eftersom våra veterinärer ej utför ingrepp på så små kattungar.Vi kastrerar dem inte själva hemmavid så att säga.
Har en känsla av att det är mer än en aspekt på detta att hålla räkning med.
57. Det var ju tråkigt men du förstod säkert vad jag menade ändå med att förutsättningen för katten är mer eller mindre bra att klara en narkos.
Ja tråkigt är bara förnamnet…..HAr fortfarande ångest för att det ska hända igen, trots att det var nästan 30 år sedan….
Lärde mig en gång i tiden att honkatter alltid ska löpa en gång innan dom kastreras och att man ska vänta tills hanarna blivit vuxna. Då jag tagit hand om hemlösa katter har jag fått lämnat den principen och kastrerat dem tidigare. Dock inte före tre månders ålder . Veterinären som titthålskastrerar mina katter säger dom kan bli dräktiga vid ca:5 mån. tror jag det var.Däremot har jag åsikter om många som håller på och avlar och säljer renrasiga katter. Dom hittar på och förstör för djuren, ändrar utseénde på dem.os.v. Dom forskar säkert fram något där fostret kan kollas att det inte är godkänt för avel och kastrering direkt innan det föds.Jag menar att :Varför ska människan bestämma och ändra p ådjurens beteénde för att det ska gynna dem själva.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
58. Vill jag också veta.

#60, det är skillnad på att veterinären inte kan kastrera såpass tidigt och att det inte går ;) En veterinär som inte känner sig säker på att utföra ett visst ingrepp ska naturligtvis inte göra det heller
Vissa veterinärer gör också samma sorts moraliska ställningstagande som jag ser här, "man kastrerar inte barn" då biter inte veterinärmedicinska argument om denne ändå anser att det är moraliskt fel. Men det får stå för den veterinären i så fall, jag håller inte med om att det är morliskt fel eftersom det "felet" i mina ögon redan begåtts i o m att man öht kastrerar katten.
Många veterinärer kan inte heller katt så bra tyvärr, eller kanske kan katt men är dåliga på att hålla sig uppdaterade. Men det är ju olika från fall till fall naturligtvis, många är jätteduktiga också :)
Och de tär klart att är det omöjligt att få tag på en veterinär i närheten som utför tidig kastrering är det bara att gilla läget och vänta tills katten är 6 månader även om amn skulle vilja kastrera den vid 3. Förhoppningsvis kastrerar de åtminstone könsmogna katter oavsett ålder åtminstone, att sätta en katt på p-pilelr i 2 månader eller begära att en hankatt ska vara frustrerad och kanske dessutom pinka ner hemmet under lika lång tid är duktigt dåligt.

#63, en gång i tiden var det en veterinärmedicins "sanning" att alla honkatter skulle haft en kull också. Vad jag förstått det en ren praktisk grej från den tiden kastrering var relativt nytt, det var helt enkelt lättare för veterinärerna att se livmodern om katten hade fått ugnar någon gång än om den inte hade det.
Nya rön kommer hela tiden, vi vet inte allt ännu, och sådana gamla "sanningar" utan egentlig medicinsk grund ska väl inte få stå ivägen för att göra det så bra för våra katter som möjligt?
Men kattungar har enligt beprövad erfarenhet och vetenskapliga studier inte sämre förutsättningar att klara av en narkos än katter äldre än 6 månader. En katt med njurproblem är alltid riskabel att söva, oavsett ålder. Likaså en katt med tex. hjärtsjukdom. Det har dock inte med ålder att göra utan med allmänt hälsotillstånd att göra.
Så bara för att de vetenskapliga studierna kommer från USA är de opålitliga? Du vet väl att många av de läkemedel som godkänns i Sverige enbart har amerikanska studier i bakgrunden? Är de studierna mindre tilförlitliga än tex. svenska studier och innebär det att läkemedel utvecklade i USA är mindre säkra än läkemedel utvecklade i Sverige?
I USA finns praktisk erfarenhet av tidig kastrering sedan runt 1910 dvs. närmare 100 års praktisk erfarenhet. Praxis har det varit i närmare 30 år.
Den största studie jag känner till där man jämför hälsa och beteende hos tidigt kastrerade katter jämfört med traditionellt kastrerade katter sträcker sig iofs bara över en period om 3 år, men där kunde inte signifikant skillnad i varken beteende eller hälsa upptäckas och över 250 katter deltog i studien. Sammanfattningen går att läsa här.
Nu kan man ju för all del ge kritiken "men vad har hänt efter 5 år då, 10 år, 15 år" osv. men hur menar ni att man ska kunna säkerställa sådana resultat? Ska man helt sonika ta 200 katter, kastrera hälften vid tex. 12 veckors ålder och resterande vid 6 månaders ålder och sedan håller man dem i en kliniskt kontrollerad miljö i 20 år? Inte förrän då kan man ju utesluta miljöfaktorer och få så tillförlitliga resultat som bara är möjligt. Skulle det vara ett etiskt försvarbart sätt att undersöka saken på? När det finns närmare 100 års praktisk erfarenhet på området och man hitills inte har kunnat finna några allvarliga nackdelar med ingreppet?
Kan f ö tillägga att declawing är ett olagligt ingrepp i många amerikanska stater och i de stater det är lagligt är det många veterinärer som vägrar utföra ingreppet så alla amerikanska veterinärer är inte patrask som gör vad som helst för pengar.
Vi har alla olika etiska värderingar, men jag kan gott och väl säga att jag inte finner det ett dugg mer etiskt rätt att kastrera en vuxen hane än en hane på 12-16 veckor. Så illa som en del av de vuxna hanar jag har kastrerat har mått… ska jag gå efter egna erfarenheter och jämföra lidande så har de vuxna hanarna lidit betydligt mer av kastreringen än de "små".
Ja och ett djur är inte en människa. Således är de inga barn. OCh vad är det för skillnad, katten skall ju inte gå i avel, oavsett om den kastreras vid 3 månadres ålder eller sex-sju. Hur många stackars hemlösingar hade vi kunnat slippa, om bara kastreringarna hade utförts tidigare, alltså de som ändå blir gjorda? Sug på den karamellen…..
Veterinär Röken bor ju här i närheten får väl fråga honom om alla utvärderingarar som finns angående detta.
Att beprövad vetenskap verkligen råder.
#67 Inte känner jag till att läkare i USA opererar bort naglarna på människor när de är små. Jag skrev att veterinärer i USA gör kloop på katter och det är de som gjort studierna om kastrering och inte läkarna för människor.
Däremot vet vi om säg 10-15 år om katterna lider när de blir äldre eller ej vid för tidig kastrering. Och då kanske debatten om tidig kastrering leder någonstans. Just nu kan vi tycka hur som helst utan att komma någonstans
Däremot har jag åsikter om många som håller på och avlar och säljer renrasiga katter. Dom hittar på och förstör för djuren, ändrar utseénde på dem.os.v. Dom forskar säkert fram något där fostret kan kollas att det inte är godkänt för avel och kastrering direkt innan det föds.Jag menar att :Varför ska människan bestämma och ändra p ådjurens beteénde för att det ska gynna dem själva.
Ska man skratta eller gråta när man läser sådant här? Vad tror du om dina medmänniskor? Tror du att vi uppfödare i gemen är onda människor som manipulerar med djur hur som helst?
Att "vi" skulle forska fram någon slags fosterdiagnostik är ju skrattretande. Vilka du tror du vi är? Vi är helt vanliga människor. Kött och blod. Vi gråter, skrattar… precis som du. Vi är inte några kalla maskiner som ser på katter som döda ting vi kan hantera hur som helst.
Även om någon enstaka idiot skulle vilja finna någon sådan metod så krävs det ju forskare för att det ska kunna ske. Vi är ju inte direkt genetiker med tillgång till avancerade laboratorier och enorma tillgångar så det går inte direkt att påstå att de praktiska möjligheterna ens finns.
Och varför ska människan ändra på djurens beteende för att det ska gynna oss själva? Tja, varför kastrerar du katter? Bara för att de inte ska reproducera sig eller kan det vara så att en fertil katt helt enkelt inte är ett sådär väldigt roligt sällskapsdjur alla gånger? Vad sägs om en hane som pissar ner hela ditt hem? Önskvärt? Eller en hona för den delen, honor revirmarkerar också.
Människan påverkar djurens beteenden för att det ska fungera att leva med dem i det samhälle vi lever. Det behöver inte nödvändigvis vara något negativt.

#70, läste du öht #67?
Läkare i USA opeerar för övrigt rutinmässigt bort förhuden på småpojkar, det är betydligt fler läkare som gör det än veterinärer som ställer upp på sk declawing.
Det är knapapst veterinärerna som gör vad som helst för pengar, dvs de som opererar bort klor, som är intresserade av hur katterna egentligen mår.
Ja men varför hänga upp sig på tjatet om den vidriga kloborttagningen? Vad har den med saken att göra? HAr inte ens brytt mig om, att tänka i banor USA överhuvudtaget. Vanlig enkel matematik, visar ju bara, att hade de katter, som ändå skulle kastreras, fått göra det tidigt, så hade l de kattungarna, som är felsteg, vilket vi inte kan förneka sluppit komma till världen. Så att blanda in ovidkommande saker är enligt min mening bara fel.
70 jag antar att man kan jämföra kupering av hundar ,som ett onödigt skönhetsingrepp och till nackdel för hundar ,detta har ju utförts i sverige under många, är sedan några år förbjudet , så i det fallet är vi inte felfria i sverige heller
Om man tänker på de stackars hankatter som blir utkastade och hemlösa när dom börjar lägga revir och kissa inomhus.
Hade dom då kasterats innan dom kom till det nya hemmet hade dom kanske haft hemmet kvar.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Här kan # 69 du läsa om tidig kastering skriven av Röken
http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
Orkar man inte läsa hela är hans slutsats i hans skrift:
"SLUTSATSER
En genomgång av nordamerikanska studier i ämnet ger vid handen att katter kan kastreras från sex veckors ålder utan ökad risk för komplikationer eller biverkningar. Veterinären måste dock beakta det unga djurets fysiologi. Från tolv veckors ålder kan katterna sövas genom injektion av den i Sverige allmänt vedertagna a2-agonist/ketaminblandningen, under förutsättning att kroppsvikt och dosering noggrant kontrolleras. Den rekommenderade lägsta åldern för normalkastration av katter i Sverige borde därmed kunna sänkas från sex månader till tre månader. Även om det varken är nödvändigt eller önskvärt att kastration av unga djur sker regelmässigt vore det positivt för alla parter om möjligheten funnes.
En svensk studie av möjligheter och risker vid tidig kastration är önskvärd. Det krävs information och kunskap om ingreppets säkerhet under svenska förhållanden för att skapa tillit hos de svenska veterinärerna."
Ja och kupering av hundsvansar har i vissa fall faktiskt varit en sak, som inte bara är en skönhetsgrej. Hur många grand danoisehundar har ändå blivit tvungna att amputera svansarna, då de slagit sönder dem? För övrigt så är ingen av sakerna relevanta. Vare sig kloborttagning elelr kupering av svansar och öron.
Tror någon inte att vi känner skillnad på läkare för humanvård eller veterinärer för djur så gör vi det De brukar ha en namnskylt på sej med orden legitemerad veterinär eller legitemerad läkare bara att hålla ögonen öppna för det när det stressar till sej.
Jag säger fortfarande att om ca 10 år vet vi om det är bra eller ej för då har det gått så pass lång tid att man vet med säkerhet
Jag tycker ärligt talat att ni som är engagerade i svenska katthem ska kontakta amerikanska katthem när det gäller just det här med tidig kastrering. Få deras syn på saken. Jag kommer i kontakt med många hemlöseengagerade via amerikanska forum och för dem är de en självklarhet att kattungar kastreras fortast möjligast. Detta för att de av erfarenhet vet att många av kattungarna annars kommer få avkommor i sitt nya hem (trots kastreringskontrakt och gratis kastrering). De vill liksom mer än att uppehålla status quo. De har erfarenhet på området och brukar väldigt gärna berätta om sina rutiner, hur katterna följs upp osv. Det skadar ju inte att höra sig för lite och få en annan syn på saken.
Det kanske är lättare att höra de positiva sakerna från människor som brinner för samma sak än från uppfödare som av vissa inte verkar vara särskilt högt ansedda som människor alls.
76. Tack det var jättesnällt av dej att ta fram det.
Hur vet vi per automatik det om 10 år? Det bär rimligtvis krävas någon slags omfattande studie för att kunna fastställa det. Jag har en huskatthane på 13 år som kastrerades tidigt. Han är hälsan själv. Bevisar det någonting?
För att en omfattande studie ska göras krävs att information från olika veterinärkliniker i Sverige sammanställs, att man finner alla ägare till de katter som kastrerats tidigt säg idag och sedan ska man räkna bort en mängd andra faktorer som kan påverka: ras, foder, livsstil (innekatt/utekatt) etc. Ger det några definitiva svar? Nej.
För att få definitiva svar krävs en kliniskt kontrollerad studie och hur många här tycker att vi ska offra en sådär 100 katter för det ändamålet?
Kritikerna kommer ALLTID kunna finna något som fallerar, såvida inte en kliniskt kontrollerad studie görs.
#82 Ja då så får väl alltså var och en göra som den vill och all debatt är med andra ord öveeflödig och onödig i ämnet

#79, så 100 års erfarenhet, varav 30 då det varit praxis, räknas inte för att det är från ett annat land? Det kommer vara svårt att se här inom 10 år eftersom det är såpass ovanligt ännu.
Debatt är aldrig onödig. Mycket bra information och många synvinklar sprids via just debatter. Däremot tycker jag att deltagarna i debatterna ska hålla sig på högre nivå än att insinuera att vi som tillämpar tidig kastrering skulle utsätta kattungarna för något oerhört lidande. Att vi orsakar permanent skada på dem och någon uttryckte sig som så att uppfödare som kastrerar tidigt borde inte få föda upp katter alls. Lite bättre än så kan folk hålla sig i en debatt.
Jag har full respekt för att folk inte kastrerar tidigt pga. osäkerhet eller av känslomässiga skäl. Jag samarbetar med sådana i mitt avelsarbete. Man kan tycka olika men ändå ha respekt för varandra och låta bli att insinuera djurplågeri och dylika otrevligheter.
Jag skulle själv antagligen inte lyckats hitta alla de vetenskapliga studier jag har funnit om det inte vore för flera års debatterande i ämnet på internet. Jag har inte varit odelat positiv till tidig kastrering från dag 1.
#84 Så du menar att man i ett annat land har hållit på med kastrering av kattungar i 100 år och har studier på att katterna mår bra när de blir äldre. I så fall ger jag mig för fakta och rekommenderar alla att kastrera kattungar när de är små om man tycker att det behövs
Du har inte läst mina inlägg eller? I USA har tidig kastrering praktiserats sedan 1910. Inte 100 år exakt, men rätt så nära. Mig veterligen finns inga studier som på något sätt visar att detta skulle skada katterna så motståndarsidan kan väl försöka finna sådana bevis då. Inte bara sitta och spekulera.
The concept of early spaying and neutering (e.g. before the animal is sexually mature) is not a new one. In the early 1900's, early neutering was the norm and it was not until much later that questions were raised about the negative side effects of such a procedure.
Mer går att läsa här.

#84, ja i USA har man den erfarenheten, men du förkastade ju det pga att det var just i det landet.
83. Jag får fortsätta förlita mej på veterinärena med andra ord.Finns som sagt fler än en aspekt på detta även om det var intressant att veta men skulle själv inte ha velat låta utföra detta ingrepp på en sådan liten kattkropp.Dessutom är hittekattsungar ofta avmagrade och försvagade ibland även intorkade till att börja med och det kan ta ett tag att få dem i ett gott allmänntillstånd.
Ja, men vilka veterinärer? De säger ju olika även de.
Fysiskt nergågna djur ska såklart inte utsättas för varken vaccinationer eller kirugiska ingrepp, oavsett ålder. Man får ge dem tid och vård att återhämta sig först.
Men som sagt, lite korrespondens med katthem i tex. USA kanske skulle vara lärorikt. Även om man inte håller med dem så kanske man får en lite mer nyanserad bild på det hela.

Det där med att inte kastrera "barn" förresten, jag har vuxit upp med hästar och hingstfölen som inte ska gå till avel kastreras rätt tidigt.
Ni som är emot det här med tidig kastrering på den grunen, att det är fel att göra detta mot "barn", ska hingstarna också "växa upp" innan man gör ett sådant ingrepp?
Om inte, vad är det för moralisk skillnad mellan att kastrera unga katter och unga hästar?
#88 Om du menade mig och att jag förkastade studier från USA så berodde det ju på att samma veterinärer opererar bort klorna på katter, men jag har givit vika för cirka 100 års studier. Jag tror nu på allt som kommer från USA när det gäller forskning på katter
Hur vet du att det är samma veterinärer som opererar bort klor som utfört dessa studier?
Diskvalificerar du all svensk veterinärmedicinsk forskning gjord före 1988 eftersom då både öron- och av svanskupering var tillåten i Sverige? Veterinärerna på den tiden måste ju varit inkompetenta.
Men vänta, en del av dem är ju fortfarande verksamma så de måste ju fortfarande vara inkompetenta, eller? De kanske rent ut sagt borde förbjudas att vara verksamma idag eftersom de en gång i tiden utförde då självklara ingrepp som vi idag förkastar.
Nä, detta blir jobbigt…

#92, du kan inte dra ett helt land över en kam heller… det förekommer mycket skit därborta, men de har också väldigt mycket kunskap och ligger långt fram på många olika områden, det är trots allt en federation av 50 stater med sinsemellan olika lagar (finns en del gemensamma också naturligtvis) och 300 miljoner invånare. Att säga att man inte kan lite på något som kommer därirån för att vissa stater tillåter saker som vissa rötägg utför, det är som att dra fram ett exempel från Danmark och säga att man inte kan lita på Sverige i det fallet då båda är med i EU.
Eller att du inte kan lita på forskare A för att forskare B är en idiot, enbart baserat på att de har samma nationalitet och båda forskar inom kemi.
#93 Håller med dig om att det börjar bli jobbigt
Och hur man än vänder det så är alltid baksidan bak. Man får väga för- och nackdelar mot varandra. Raskatter lever oftast inne och kan kanske vänta med kastrering tills de blir ett halvt år eller äldre. Katter som är ute är nog bättre att kastrera vid ung ålder för troligen blir de ändå inte allt för gamla i många fall och det blir inte en massa ungar avlade ute.
76. Har nu läst igenom allt även kattungens anatomi cirkulation osv.Det står ju klart och tydligt att Detta måste utföras ytterst försiktigt för att inte skada kattungen i och med det att könsorganen är så små och huden så tunn och att bara en liten blödning kan ställa till det för en sån liten kropp.
Är av den bestämnda åsikten att detta skulle jag inte låta en kattunge riskera utan att ens veta hur det påverkar kattungens fortsatta hälsa vilket det faktiskt även står om .Många saker var fortfarande outredda även om en del var det.Kan väl göra liknelsen med att för några år sedan opererade man glatt bort mandlar på barn med återkommande halsfluss tills man insåg att detta var fel det växande barnet behövde sina mandlar.Kanske en dålig liknelse men det är mycket som hänger samman i kroppen på en liten kattunge också.Gillar inte när man experimenterar vare sej med djur eller människa.
97#
Har du lyssnat till de veterinärer som har erfarenhet av tidig kastrering? Som säger att det inte alls är svårare att kastrera dem än vuxna djur? Man måste inte alls vara ytterst försiktig (inte mer försiktig än vanligt). Det är tom. lättare att finna könskörtlarna, trots att de är små, eftersom veterinären slipper gräva i en massa underhudsfett. I Nordamerika kastrerar veterinärstudenter kattungar med galans så nog kan svenska, färdigutbildade veterinärer med yrkeserfarenhet utföra ingreppet lika flinkt… om de vill.
Om kattungarna vore så känsliga som du vill påskina borde morbiditeten och andelen komplikationer vara högre hos kattungar än hos traditionellt kastrerade katter (i synnerhet i de fall där veterinärstudenter kastrerar, de borde ju löpa större risk att göra misstag än en färdig veterinär) men ett flertal studier har visat att så inte är fallet.
Du verkar inte ha läst mer än Rökens sammanställning och det finns betydligt mer forskning på området nu och de farhågor som målades upp tidigare har man kunnat avfärda i senare studier. Numera finns även tyska studier… för de som inte litar på amerikanska, jag har dock inte läst mer än sammanfattningarna av de studierna eftersom jag inte kan tyska. När Röken skrev uppsatsen hade han vad jag vet ingen praktisk erfarenhet av att utföra tidig kastrering heller och ämnet var väldigt nytt i Sverige så att han skriver mycket om försiktighet och att svenska studier behövs handlade nog rätt mycket om att inte stöta sig med svensk veterinärmedicin.
F ö vill jag tillägga att de flesta veterinärer redan idag kastrerar katter prepubertalt och det är endast mellan prepubertalt och postpubertalt kastrerade katter man kan se några skillnader. När veterinärer rutinmässigt kastrerar katter vid 6 månaders ålder kastrerar de en hel del prepubertalt och dessa katter blir lika "skadade" som katter som kastreras vid 12 veckors ålder.
De fysiologiska skillnaderna ligger i om katten kastreras före eller efter genomgången könsmognad och ni kan inte mena allvar om ni menar att alla katter bör få bli könsmogna innan de kastreras för då kan vi ju glömma det där med att förebygga "olyckor".
Det finns idag inget vetenskapligt stöd för 6-månadersrekommendationen.

Jag har inte läst hela tråden
bara lite här och där. Men jag kan säga att vad rönen och veterinärer än säger så får kastrering av små kattungar mig att må illa. Jag är stödhem nu men hade kravet från föreningen varit att kattungar skulle kastreras innan dom flyttade hade jag inte varit stödhem mer.
Instämmer med Naquita, #14, låt kattungar vara kattungar. Jag fick min egna yngsta katt kastrerad vid ca nio månaders ålder. Det tyckte jag egentligen var i yngsta laget.
Vad får dig att tro att kattungar slutar vara kattungar den dag de kastreras? Inget kan vara mer fel. När de kommer hem från kastreringen är de precis som vanligt. Mina har rusat ut från buren och börjat busa omgående. Detta 30-45 minuter efter de har vaknat från narkosen.
De har följt samma utvecklingskurva som de katter som inte har kastrerats som kattungar (utan som har kastrerats efter en tid som avelshane). De har haft minst lika lång barndom, antagligen längre om man ska hårddra det eftersom de slapp gå igenom puberteten.

#99 Jag tror inte kattungar slutar vara kattungar p g a tidig kastration, jag tycker det är onödigt att låta kattungar gå igenom operationen så tidigt som jag läst här i tråden.

#100, men det här argumentet då?
En katt återhämtar sig snabbt efter operationen, den besväras knappt alls av såret och leker som vanligt redan samma kväll och även veckan som följer.
En annan katt tar lite längre tid på sig att återhämta sig efter narkosen, är duktigt trött restena v dagen och har ett jobbigt sår den besväras av i uppemot 10 dagar efter kastreringen.
Vilket av dessa vill du att din katt ska gå igenom? Den där den knappt märker av det eller den där den har en relativt lång läkperiod och ganska ont?

#101 Det där förstod jag inte.
"En katt återhämtar sig snabbt efter operationen, den besväras knappt alls av såret och leker som vanligt redan samma kväll och även veckan som följer.
En annan katt tar lite längre tid på sig att återhämta sig efter narkosen, är duktigt trött restena v dagen och har ett jobbigt sår den besväras av i uppemot 10 dagar efter kastreringen."
Skulle den första meningen gälla kattungar och den andra lite äldre katter eller vad är det du menar?
Jag har bara erfarenhet av katter som varit lite äldre än kattungar när dom kastrerats. Från min yngsta på ca 9 månader till någon katt som varit flera år gammal när ingreppet gjordes. Samtliga har läkt utan några som helst problem. Samtliga har varit pigga efter operationen så matte/stödmatte fått nipran. Inte bara så länge bedövningen varade utan under hela läkningsprocessen.

#102, ja det första gäller kattungar och det andra äldre. Och visst tror man att de äldre klarar allting bra… tills man ser nykastrerade 14-veckors energiknippen ;)
Min katt, för att ta ett exempel, kastrerades vid 8 månaders ålder. Hon var hyfsat pigg när hon kom hem, kräktes inte eller något, och ett par dagar senare for hon runt i katträdet med tratt och allt. Men ibland märkte man att hon undvek att göra vissa saker även när tratten var av, och såret tog sin lila tid på sig att läka.
Så långt inga problem alltså och en bra erfarenhet.
Så skulle kompisen kastrera sina huskattungar tidigt… jag var lite tveksam efter hur jag sett att Vega haft det, det gick ju relativt smärtfritt men man märkte ju ändå att något var gjort. Och så kattungar på det…
De farhågotna försvann snabbt ska jag säga, de där kattungarna märktes det inte på att de blivit opererade överhuvudtaget, de var precis som vanligt. Såren på honorna läkte snabbare än Vegas, de mådde bättre än vad hon gjorde. Visst, de kan nog ha känt litegrann, men av betendet att döma betydligt mindre än vad Vega gjorde.
Så nu i efterhand, hade jag kunnat ge henne samma kasteringsupplevelse som mina kompisars honkattungar fick hade jag gjort det, utan någon som helst tvekan.
Skulle du få uppleva tidig kastrering i praktiken, då vågar jag nästan lova att du också kommer ändra uppfattning.

#103 Har svårt för att tro att jag kommer att ändra uppfattning i just denna frågan. 14-veckors ungar är (om dom är friska) energiknippen och uppför sig kanske som vanligt som nykastrerade. Lite äldre katter har ofta tappat lite av en 14-veckors unges energi och är den också som vanligt är det precis som det ska vara för mig.
Att 8-månaders katten undvek att göra visa saker som nykastrerad kan ha att göra med att den förstod att ta det lugnt, inte att den mådde sämre än en 14-veckors nykastrerad unge.

Mycket bra inlägg av Silvestris och Thaeri! Håller fullständigt med.
97.. Nej jag läste inte bara slutsatsen, sammanställningen.Har ju så förbaskat svårt att kopiera det skrivna som jag menar men ska be min dotter när hon får tid,
jag har träffat uppfödare som behåller sina kattungar tills de kan kastreras, just för att de har tröttnat på att hitta ungar efter just sina katter på blocket.
nu vet inte jag hur gamla dessa uppfödare lät sina katter bli innan de kastrerade dem. men de hade kort och gott tröttnat på att de nya ägarna lovade att kastrera, och så vart det hoppsan kullar lite här och var.
då tar de saken i egna händer och ser till att just dessa katter inte kan få ungar.
Om fler uppfödare skulle kastrera sina kattungar innan leverans till nya hemmet så är jag övertygad om att det skulle ske en stor minskning av oseriösa ägare som låter sina katter få kull efter kull.
107.Så det var därför som de började med detta på sina kattungar.
Nu är ju situationen som den är för hemlösa katter men sköts kontrakt kastreringsintyg katten blir kastrerad vid ca6 månaders ålder tycker i alla fall inte jag att detta ingrepp kan vara befogat tidigare på katthem eller inom föreningar.För det första gäller det juatt försöka hitta möjlighet för alla som trots allt aldrig ens får komma i närheten av ett katthem eller ett stödhem. Är de väl inomhus så räcker det väl med en normalkastrering.Men det är ju det inte alla är, så bättre vore väl att arbeta på den biten med fler personer som engagerar sej i deras situation och tar in dem för en kastrering vid ca 6 månader.
Men det är klart att vill ingen fortsätta ta hand om katterna eller bli stödhem eller permanent hem så är ju inget vunnet för en katt ska ha omsorg, mat vatten veterinvård även som kastrerad.Skulle det vara så att nya ägaren tröttnar på katten och avlivar den som många gör, tycker ialla fall jag att det har expirementerats för mycket med den kattens liv och nu är vi inne på etiken.Är det rätt att kastrera en sådan liten kattunge för att det finns ett övertal av hemlösa katter som ansvarslösa kattägare, människor åstadkommit.
Jag tycker ju att det är människorna man borde expirementrera med istället eftersom det är deras ansvarslöshet som ställt till det för djuren,bland annat genom att införa lagar som verkligen gör nytta för djuren och genom att följa upp dem också.

#104, jag sade att ett märktes på Vega, hon var mer full av energi både innan kastreringen och efter såret hade läkt. Ingen stor skillnad, men den fanns där, trots hennes farande i trädet osv under läkeperioden.
Kattungarna däremot… hehe nä de betedde sig som vilka kattungar som helst, och inte var de mer stillsamma jämfört med efter det att såret hade läkt heller.
Nu är ju de flesta raskattuppfödare lika noga med att "screena" sina köpare som katthem är och många skriver kastreringskontrakt. Trots detta får de ibland se annonser på blocket efter dessa katter. Jag är rätt övertygad om att detta inte bara händer med raskatter utan även bland huskatter.
Det går som sagt inte att blint lita på att folk kommer kastrera. Man kan hoppas, men det finns inga som helst garantier.
111.Men det är ju bara att se på kastreringintyget när det kommer till förmedlaren att katten blivit kastrerad katten idmärks väl dessutom förhoppningsvis vid kastrationen.
Vad händer om inte ägaren skickar in intyget?
112. Precis och det tänkte nog jag med. Men om det redan på kontraktet står att tex. KKS har rätt att göra återbesök i hemmet där katten befinner sej så får man ta kontakt med det ,göra återbesök förstås ,och i värsta fall skulle man ju kunna ta med sej katten för kastrering för kontraktet är brutet ,man har inte hållt vad man lovat och skrivit under på om inte katten kastrerats
Hela grejen handlar ju om vad KKS kan göra om en kattägare INTE kastrerar. De kan inte göra något. De får inte hämta hem katten om de vid återbesöket upptäcker att katten inte är kastrerad. De har de ingen laglig rätt att göra. KKS står i en sådan situation helt maktlösa, precis som vi uppfödare.
Det är ju i dessa fall allt fallerar om en förening placerar ut okastrerade katter. Allt är ju frid och fröjd så länge de nya ägarna kastrerar, problemet är att alla inte gör det och i de fall de inte gör det har föreningen ingen rätt att ingripa. Därför bör katter vara kastrerade när de övergår i den nya ägarens ägo. Om man sedan löser det genom att den tilltänkta ägaren får vara stödhem fram tills katten är kastrerade eller att föreningen tex. tillämpar tidig kastrering spelar ingen roll.
Ok,Det hjälper alltså inte att föra ett herrans liv och gå till polisen eller liknande när katten är i permanent hem Stödhemskontraktet gäller dock så att man kan göra återbesök och ta katten därifrån om stödhemskontraktet inte följs. Det bästa vore om myndigheterna ställer upp och fixar en ny lag om att alla katter ska kastreras vid könsmogen tid för att något komma tillrätta med hittekattsproblematiken. Det är väl ändå så att de har ett stort ansvar när det gäller att föregå med gott exempel och som vi vet gör människor inte som de säger men som de själva gör.
Tänkte på att då kan ju i princip uppfödarna göra likadant bara överlåta katten till stödhem först och om stödhemmet inte sköter katten enligt kontrakt kan de ta den åter och kastrera den vid könsmogen ålder.
Nej, det hjälper inte att föra ett herrans liv och gå till polisen om katten är utplacerad i ett permanent hem. Är katten bara satt i stödhem har man dock mer makt.
Uppfödare kan sätta ut kattungar på foder tills de blivit kastrerade, men fodervärdsavtal är inte helt hundra de heller och rent ekonomiskt vill man inte direkt riskera att den tillfällige ägaren bara försvinner för då går man fett back och det är inte särskilt kul att kattungar bara försvinner heller. Känslomässigt tar sådant ganska hårt på en med tanke på att kattungarna ändå lever med en från sin första levnadsdag till 3-4 månaders ålder.
Jag kastrerar hellre katterna innan de flyttar helt enkelt och för mig är det inga problem att kastrera vid 14 veckors ålder och låta dem flytta vid 16 veckors ålder. Ägarna uppskattar även att allt är gjort när de får hem sin kattunge: färdigvaccinderad, besiktigad, grundvaccinerad och kastrerad. De behöver inte tänka på något annat än att lära känna sin nya familjemedlem.
117.Nej jag har heller aldrig behövt föra något herrans liv eller gå till polisen vilket då är meningslöst men den situationen måste vara horribelt jobbig både för djur som människan som placerat ut katten.Synd att det inte går att genomskåda sådana människor på förhand men det är ju viktigt att på något smart sätt komma tilrätta med problemet.
Det har varit en intressant diskussion som ger en hel del att tänka på men nu ska jag inte sitta vid datan längre för jag har några egna katter också som börjar visa att de vill ha odelad uppmärksamhet.
Det här är en mycket intressant tråd att läsa tycker jag. Både intressant och lärorik. Har personligen ingen egen erfarenhet av tidig kastrering. Våra katter har varit ca 6 - 7 månader när de kastrerats. Förr hette det att katten skulle vara runt 12 månader och fullt könsmogen innan man kunde kastrera den. Idag vet man bättre. Vi har några hittekatter som kastrerats senare och de har kvar en del revirmarkeringstendenser i vissa situationer. De som varit yngre har inte alls dessa "besvär" och är mycket harmoniska katter. Antagligen kommer det bli vanligare i Sverige också med tidigare kastrering än 6 månader. Som många skriver vore det önskvärt när det kommer till hittekatter. Känns som vi är lite fördomsfulla och konservativa här i Sverige. Det är ju lika trögt när det gäller TNR metoden.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag la redan igår länken hit från SKS:s forum och kanske bra att länka tillbaka då en del uppfödare gett sina reflektioner. Själv börjar jag intressera mig för detta med kastrering vid 3 månaders ålder.
#120 Det var många som har postiva erfarenheter av det läser jag i SKS-tråden. Någon skriver att h*n fått höra många väl underbyggda argument från dem som har erfarenheter av metoden men bara känslomässiga argument från dem som är emot. Så är det ofta när det kommer till den här typen av katt frågor. Känslorna tar lätt överhand och rusar iväg vilket inte alltid är till hittekatternas fördel.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#121 Vi kanske ska vända på frågan då tråden blivit så lång men ändå många frågor. Inne på SKS är många positiva i ämnet, här inne en del negativa. Frågan jag ställer mig är, vilken erfarenhet har de som skriver om ämnet? Att tycka en sak men konkret ge en åsikt. På SKS har tydligen en hel del erfarenhet, inte så många här var jag förstår (inte jag heller). Kanske det finns detta katthem/kattförening som kastrerar vid denna ålder men ännu inte framkommit.
Om detta skulle vara ett alternativ för att minska antal hemlösa katter i Sverige så får man kanske ta det i beakt?
Med intakta katter avser jag helt enkelt okastrerade katter. Ingenting annat.
122.Jag har absolut ingen erfarenhet av en så tidgt gjord kastrering men läste Rökens sammanställda skrift och det räckte för min del för att se riskerna med detta,
Nu ska jag vara dum och barnslig. Jag är emot kloning också.

Har heller ingen erfarenhet av så tidig kastrering. Känner mig en aningens kluven. Men skulle det minska antalet hemlösa katter i framtiden så tål det ju att funderas över.

#124, du läste EN sammanställning som dessutom är några år gammal, grord av - vad jag förstått det - någon uten egen erfarenhet. Den var för övrigt överlag rätt positiv och et han kom fram till var bland annat:
"Utfört med korrekt teknik och under iakttagande av det unga djurets speciella förutsättningar är prepubertal anestesi och kastration ett okomplicerat och säkert ingrepp. Det kirurgiska utförandet av tidig kastration skiljer sig inte mycket från sen kastration. "
och
"Den rekommenderade lägsta åldern för normalkastration av katter i Sverige borde därmed kunna sänkas från sex månader till tre månader."
Från en veterinär, som borde ha betydligt bättre kinskap om de rent medicinska riskerna än både jag och du.
Nu skriver han visserligen också att det inte är nödvändigt osv, men även veterinärer har sina värderingar, det finns ju fortfarane vissa som inte kastrerar före katten är ett år gammal oavsett om den blivit könsmogen betydligt tidigare än så eller inte liksom.
Av det jag kan utläsa iartikeln är det inte på rent medicinska grunder han skulle vilja låta bli att kastrera katter under 6 månader i alla fall.
Denna sammanställning använder du alltså som ett argument mot det den kom fram till? Väldigt konstigt tycker jag.
126.Försök att läsa utan färgade glasögon då.

Puttar för en intressant diskussion.