HJÄLP!
Hej jag har två underbara katter som heter Elviz och Herculez som jag älskar så mycket, Men våran familj har tänkt påa tt skaffa hund kan katterna som har bott här i 1 och ett halft år respektera att en hund flyttar in? Vi tänkte då skaffa en stor hund, Elviz och herculexz har blivit uppväxta med en hund men det var ju när dom va 0-12 veckor bara, kan vi skaffa hund eller ska vi vänta?
Kan hunden respektera att katterna bor där??
Det är trots allt deras hem i första hand.
Jenna

Jag tror det beror mycket på hur man agerar själv. Lär man hunden att katterna är 'off limit' så att katterna själva kan välja om de vill umgås med hunden eller ej så tror jag det går bra. Viktigt att ta det försiktigt i början, skärma av med galler, och se till att katterna har säkra gömställen i alla rum så de alltid kan komma undan.
Det viktigaste man ska fundera på är katerna. De bodde där från början och bara för att en hund kommer in i bilden så kan man inte slänga iväg dem om det skulle bli strul.
Jag har bra erfarenheter av att det fungerar med min stora katt. Hon växte upp i en familj med hundar och katter, har träffat min pappas och kompisars hundar efter det. Dock inte bästa polare men inte heller några problem. Hon säger ifrån om de blir för närgågna. En hundvalp eller en lugn kattvan hund är att rekomendera. in lilla katt som är f,d hemlös har ännu inte träffat ngn hund då jag vill ta det lugnt med honom men tror inte det skulle vara några problem egentligen bara hunden är lugn.
Det är viktigt att katterna har någonstans där de kan få vara ifred och utan räckhåll för en energisk hundvalp med massor av energi. Låt första mötet gå lugnt till så de inte blir rädda och stresas upp.
Glöm aldrig bort att fortsätta ge katterna samma uppmärksamhet och kärlek.
Önskar er lycka till.
//Pia
Jag tycker att denna bild säger mer än 1000 ord… Molly är en omplacerings-greyhound som kom hit när hon nästan var 2 år. Hade aldig umgåtts med katter och tränats för att springa på banan (blivit uppmuntrad att jaga).
Vi hade 4 katter när hon kom till oss…
Med TRÄNING, TRÄNING och mer TRÄNING brukar de flesta hundar kunna lära sig att bo ihop med familjens katter.
Köper man sedan en valp (istället för en mer vuxen hund) finns alla förutsättningar i världen för att det ska fungera. Oavsett ras. En valp har inte hunnit bli katthatare, eller förstått att de går att döda (som med min vuxna greyhound. Hon hade koll på vad man "skulle" göra med sådana päls-saker).
Svågern hade en grandis med sig när han och syrran gifte sig. Den fungerade alldeles utmärkt med katter. Större hund än grandis lär du inte hitta 
Medarbetare på jack russel terrier
#4 Min pappas yngsta hund som idag är 7 år kom till dem när hon var 8 mån som omplaceringshund. dt var då det tredje hemmet. Innan avskydde hon katter och var man ute och gick så blev hon precis tokig när hon såg en katt. Idag är det en annan sak. Mot Thindra och min pappas svärmors katt bryr hon sig inte alls och även grannkatten bryr hon sig inte om. Så visst går det med träning.
//Pia

Okej tack för all hjälp, Jag förstår att man måste kolla med katten i första hand eftersom de bodde där först, Men jag tror det kommer gå bra för vi kommer tillbringa massor av tid med TRÄNING TRÄNING och träning för att det ska funka, Våra katter bruakr ju trotts allt leka med grannhunden, Det gäller bara att få tag på en hund som är kanske katt van eller som Elcyion saa en valp som inte vet att dom är ett mål för många hundar, Tusen gånger tack 
Det går nog jättebra. Vovven komer förstås få lära sig att respektera katterna, men det går bra. Vi har vant två hundvalpar här med våra katter och det har alsrig varit problem. Ok, Aren var taskig mot Zita, när hon kom, hon var ju inte större än han, så Arne gav henne på nosen, när hon blev för närgången. Hon var bara 8 veckor. Numera så sk**r de i varandra
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Okej, Hunden får väll bara vara en snällis som respekterar katter antar jah. =) tack för hjälpen

Har ingen hund själv, men mina katter har inget emot gästande hundar. För nästan 2 år sedan tog jag hit 5 mammalösa kattungar och en av dem kom till en familj med 2 hundar. Tror hon var ca 6 veckor då. Mamman i familjen sade att det inte skulle gå, eftersom den ena hunden är en pittbull, som de tagit hand om. Pappan i familjen var säker på att det skulle gå bra, eftersom den större och äldre hunden på egen hand tagit hand om 2 kullar perserungar. När mamman kommer upp från tvättstugan, sitter pappan, barnen och hundarna på golvet i hallen och leker med kattungen.
Jag gick dit upp nästa dag, för jag trodde inte att det var sant. Pittbullen - Tessie - puttade kattungen till matskålen, för att äta, till lådan för att göra sina behov, men tvättade först Kis (katten) i baken med hjälp av den äldre hunden. Sedan tyckte Tessie att Kis skulle sova, så då puttade hon katten försitkigt med nosen, till en lugn och trång hörna, och lade sig framför, så att Kis skulle få vara ifred.
Omplaceringskatten Kittykatts ungar fyller 1 månad den 10 juli och ska hundtränas när de blir ca 7 - 8 veckor. Så då ska jag låna en kattvan hund några dagar, så blir det säkert bra.
Numera har m an ju oftast både katt och hund i familjen och många hundar älskar "sina" katter, så det är nog ingen fara.
Lycka till!

#9: fettt coolt, Aa så skulle jag oxå vill ha det med hund och katt men just den relationen är kanske inte den vanligaste,
Hoppas det går bra
Tack <3 =D
Det kommer det att göra. Men för säkerhets skull, håll koll i början. HAr själv haft katter, som var först plus newfoundlandshund och Rottwiler. Inga problem alls. Men det är klart, lite smäll fick hundarna i början. Se bara till, att katterna har reträttplatser, där de är säkra. Mina hoppade upp i köksstolarna, när de stod under bordet. Då var de trygga bakom ryggstöden, som var såna med "pinnar"och kunde ändå smälla till för närgångna vovvar på nosen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....