Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 20551 ggr
Jenna-Gun
2008-07-04 20:16

Om katten dör hemma

Vi satt och funderade på hur det skulle bli om vår äldsta katt dör hemma.

På sommaren blir han begravd hemma.

Men på vintern hur gör vi då?

Här går inte gräva om det är tjäle i marken.

Tar veterinären hand om kissen och ombesörjer kremering isf.

Jenna som undrar.

Annons:
Lorita
2008-07-04 20:27
#1

Bor du i Göteborg kan du åka till Sävenäs, där alla sopor bränns och blir fjärrrvärme. Jag vet inte om det finns något liknade i Jämtland. Annars kan du säkert ringa veterinären för att få reda på var du kan kremera katten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Jenna-Gun
2008-07-04 20:31
#2

OK har fler någon erfarenhet

Jenna

Lullan1
2008-07-04 20:41
#3

Jag har en arbetskamrat som förvarade sin döde katt i frysen *urk* Lite för makabert för min smak, men hon ville begrava den tillsammans med några andra djur och det kunde hon inte just då den årstiden…

vickan1976
2008-07-04 20:41
#4

När vi var tvugna att avliva vår skadade kanin så fick vi betala 200kr extra för att slippa ta hem kroppen. Pengarna tog veterinären för kremering.

Kanske kan man lämna in en avliden katt också mot en kostnad?

Jenna-Gun
2008-07-04 20:45
#5

Jo givetvis får man betala.

Men får man lämna in katten till veterinären och begära enskild kremering

Lorita
2008-07-04 20:54
#6

Jag golade lite här är en länk med lite info

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Bigless
2008-07-04 20:55
#7

#0 Höll på att starta en liknande tråd men upptäckte din så jag kan ställa frågani denna tråd då den berör ämnet.

Om man har en katt som, liksom #0 frågar dör hemma och man tar den till veterinär för enskild kremering men sedan vill ha hem askan i en urna. Kan man köpa/beställa urnan hos veterinären eller köper man den i förväg och har med sig?

Lorita
2008-07-04 20:57
#8

#7 jag tror du får askan i en plastpåse också köper du urnan själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mison
2008-07-04 21:06
#9

vi har 2 hundar och min mor har 1 katt avlivade och lagda i urnor, allt fixat av veterinären. vi behövde bara hämta. svärfars schäfer dog hemma, min svåger med fru skjutsade hunden till veterinären, som i sin tur såg till att hunden blev kremerad, och vi behövde bara hämta urnan. jag rekommenderar att ni slår en signal till veterinären. dom brukar kunna hjälpa till. vår senaste hund dog hos veterinären, veterinären hade själva ingen möjlighet till kremeringen, men dom ordnade med transport och allt så vi behövde bara hämta urnan när allt var klart

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Jenna-Gun
2008-07-04 21:10
#10

bra svar.

Jenna

Puma77
2008-07-04 21:20
#11

Vår gamla hund avlivades 2000 ute i naturen av en vetrinär. Efter det åkte vi 10-15 mil som var dit vi fick åka för att kremera henne. Där lämnad vi in henne (vi hade kontaktat dem) och fick hämta henne senare i en träurna. Fixat och klart.

En av katterna vi hade när jag var liten kunde vi inte begrava på grund av vinter. Vi hade honom i garaget där vi kunde ha honom nedfrusen tills tjälen försvunnit. Detta var ju ca 13 år sedan.

 

//Pia

tuska
2008-07-04 21:33
#12

 Enligt min veterinär är det mycket folk som har sina djur i en frysbox tills marken har tinat.  Jag vet då själv hur jag ska göra vintertid om något skulle hända mina djur.Jag  har det välplanerat för man vet ju aldrig årstiden när ens djur blir allvarligt sjuk.

Lizzieming
2008-07-04 21:41
#13

Vår kisse Jim dog i januari 18 år gammal. Då tog jag honom till veterinären och de tog hand om honom. Kostade bara ett par hundra. Om man ville fick man  tillbaks askan.

Jag har fått en död kanin uppgrävd av nå´t djur, så jag vill inte gärna begrava mina djur ute.

Annons:
[sofia-85]
2008-07-04 21:51
#14

Man lämnar in katten hos veterinären och så ber man om enskild kremering om man vill det. Men tänk på att säga till omdet för har hört att en del veterinärer slarvar med att fråga och antar bara att man inte vill ha hem askan om man inte säger det.

Jenna-Gun
2008-07-04 21:56
#15

Ok det är klart att man säjer till. Har hört att man glömt säja nått och så har det varit försent. Det vill man ju inte vara med om.

Jenna

Kurran
2008-07-04 22:26
#16

Man kan mot ersättning få djur kremerade genom veterinären. En vännina, som bor i lägenhet, berättade att hennes katt som dog härom dagen skulle bli kremerad och att man sedan spred askan på ett fint ställe.

Jag begärde när ett par getter dog att få separet kremering som kostade en del. Då fick vi hem askan i en fin träask som vi sedan begravde på gården. Vi bor på landet.

Två katter och en hund har vi begravt på gården. Vi gjorde en fin kista åt dem och ordnade en stämningsfull stund just när de begravdes. På samma ställe är getternas aska också begravd.

En katt dog på vintern så hon fick ligga i sin kista i en stor plastpåse i en av våra frysar tills det tinade i marken. Jag kan inte se att det skulle vara så hemskt med en död kropp i frysen. Många har ju sina frysar fulla med kött.

kattassen
2008-07-05 21:55
#17

#5 Vi fick vår första hittekatt överkörd och "hemlevererad" av en snäll bilförare som kommit strax bakom. Katten hade halsband med telefonnummer vilket ledde till att Jenny kom tillbaka till oss - död visserligen:-(. Då åkte vi till Blå Stjärnan här i Göteborg och fick lämnat henne där. De frågade om vi ville ha henne separatkremerad men vi valde att lämna henne att få kremeras med andra små ängla- katter och hundar som skulle gå samma väg.

(Lite kanske vi ångrar det idag, det hade varit fint att ha hennes urna i vår närhet… men, men det var vår första katt och vi har ändrat många åsikter och tankar sedan dess. Inte minst att inte låta katten gå ute).

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jenna-Gun
2008-07-05 22:08
#18

Tack för alla fina svar.

Jenna

utan_morrhar
2008-07-05 22:09
#19

Javisst går det bra att lämna in en redan död katt till veterinär för kremering. Vissa större veterinärkliniker/djursjukhus kan ordna med urna och allt, medan andra "levererar" askan i plastpåse eller enkel pappkartong.

Faxlin
2008-07-05 22:57
#20

Självklart går det bra att få ens djur seperat kremerade oavsett om de dött hemma eller inte. Ens veterinär hjälper en med sådant.
I januari i år dog våran älskade Bella, att sända iväg henne hade varit ödestigert för min minsta dotter då det var hennes iller.
Vi jobbade hårt för den graven på gården kan jag säga. En grav ska vara en meter djup för att inte andra djur skall känna lukten av det döda djuret och vilja gräva upp det. Så vi hackade med spett och yxa och spade oss ner lite över en meter ner i backen där vi då begravde Bella i en liten kista med favorit fleecefilten och en leksak.
Så det går att begrava dem mitt i vintern med, krävs bara lite extra svett, blod och tårar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Jenna-Gun
2008-07-05 23:00
#21

Jo men inte här i norrland

Där tjälen är mer än metern djup.

Jenna

Lena
2008-07-06 02:19
#22

#5 Ja det ska gå, man lämnar in den och betalar samtidigt för att få separat kremering. Det kostar lite mera. Man får sedan hämta askan inom en viss tid.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mettan
2008-07-06 02:56
#23

I tidningen kattliv fanns det en artikel, för kanske ett eller två år sedan om en begravningsbyrå för husdjur. Har för mej att den fanns i Malmö, men troligen finns sådant på fler ställen.

Min kompis Anette C har fortfarande askan efter sin älskade Skröfsen i en ask och det ska stå där tills det känns bra att placera askan eller burken någon annanstans.

Har ni läst om skådespelaren Ulf Larsson förresten? Han har ju askan efter tre av sina hundar kvar och vill att de askarna ska begravas tillsammans med honom själv.

Om man nu vill, varför skulle man inte kunna göra likadant med askan efter katt?

Bigless
2008-07-06 03:20
#24

#23 Antar du menar Nordisk ark vilkens hemsida jag varit inne på.

Hawknestgrove
2008-07-06 15:36
#25

Du har fått många fina svar. >håller också med om, att visst kan du lägga kissen i frysen, tills det blir vår. Vad du speciellt måste tänka på sen, när du väl begravt kissen, är att gräva riktigt djupt och täcka över första året med tunga stenar i en ganska stor radie. Räven har ett utomordentligt luktsinne och det är inte kul, att hitta sin lilla grav skändad. Det kan ju ske på ganska nära håll. det problemet slipper du om du begär separat kremering.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jenna-Gun
2008-07-06 16:56
#26

Jo vi har grävt två gravar förut så det fixar vi.

Men att lägga kissen i frysen det klarar vi inte.

Får bli inlämning till veterinären för enskild kremering.

Jenna

Upp till toppen
Annons: