Kloklippning!?
Har ju (på prov) min adoptivkisse Yoshi (läs tråden "I gårkväll kom han"). Har upptäckt att han definitivt har sina gränser, som han inte accepterar att man passerar. Han visar dels med kroppsspråk och läser man inte av honom använder han tass eller mun för att visa, dock biter han inte hårt, utan markerar bara. Men en av dessa gränser rör tassarna. Han avskyr att man rör hans ben och tassar. Så han är troligen inte kloklippt sedan han togs in till Samvetet (han har haft två jourhem innan han flyttade hit). Och jag vet att han varken blev borstad eller kloklippt i senaste jourhemmet, dock så är han ju nerklippt på hela kroppen så behovet av borstning har ju inte direkt varit stort. Men klorna är ganska långa…
Jag som alltid uppfostrat mina djur att acceptera och vara van vid all slags hantering är lite bekymrad. Undrar därför hur ni gör som har betydligt skyggare katter? Jag menar, Yoshi har ju säkert haft ett hem nån gång, där han varit älskad, annars skulle han nog inte vara så social och snäll som han är!?
Nu har jag fått tips på att man kan använda tratt som avledningsmanöver vid kloklippning, vilket jag kommer att göra, då jag tror att han faktiskt skulle bita om han känner sig tillräckligt pressad. Och jag måste klippa klorna på honom, speciellt innan han och "prinsessan på ärten" träffas öga mot öga, men även för att de är rätt långa.
Lägger även upp en poll om kloklippning som ffa vänder sig till er med innekatter, där ju behovet av kloklippning är störst. Är också intresserad hur ni hanterar verkliga "skyggisar".