Lånefälla?
Jag är Siamesuppfödare och har innekatter…och en svartvit "utekatt". Nisse bodde här då vi tog över huset 1999. Vi har bäddat åt honom ute i vår stora lada där vi också har kossor. Där har han en egen låda bäddad med yllefilt.
Nisse får Royal Canin precis som mina innekatter, Mjau burkmat, avmaskning och Stronhold mot fästingar och skabb i nacken. Jag kan inte ta i honom, endast klappa honom på huvudet när han äter något riktigt gott.
När jag grejar i trädgården är Nisse med. Han ligger på behörigt avstånd och pratar med mig. Nisse hör hit och jag gör vad jag kan för honom. När han är sjuk, får han antibiotika i en bit korv.
Nisse har ett stort revir och ibland är han borta många dagar i sträck. Naturligtvis är han okastrerad och antagligen rätt så gammal, minst 10 år. Om sommaren vågar jag knappt titta på honom, när han kommer tillbaka efter flera dagar borta…
"-Hur ser han ut nu? Är han svårt skadad denna gången?"
Igår kom han efter flera dagar borta. Han har skadat ögat illa och det börjar bli grått och det rinner blodblandad vätska. Han är full med fästingar och har avslagna huggtänder i underkäken.
Jag har spenderat lång tid på trappan för att försöka få tag i honom. Lockat med leverpastej i transportbur, tagit på mig handskar och försökt att greppa om honom, men förgäves.
Jag måste ta Nisse till veterinären och ta bort honom. Han är i bedrövligt skick, för gammal för utplacering och kan aldrig komma in till mina katter. Detta är det absolut mest humana. Jag är rädd att någon ska skjuta honom, när han stryker runt på deras gårdar.
Var kan jag låna en kattfälla? Jag bor i Nossebro. Tacksam för tips och råd. 
Nilla, Siames i Fokus.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Hej Nilla. Polisen eller kommunen har med stor sannolikhet fällor….. I min kommun finns tillgång till fällor som dom kallar grävlingsfällor.
Kolla tråden jag har här,,, Snart ett stort problem.
Kolla med katthem i närheten dom brukar ha att låna ut. Stackars lilla kisse…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Åh, stackar lille gubbe…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
eeeuh…. att man som uppfödare har mage att låta springa en okastrerad hankatt utomhus i nästan 10 år….du borde veta bättre än det…. Det är just för att han inte är kastrerad att han är borta mycket och råkar i slaggsmål….
Kolla med kommunen, de brukar låna ut fällor
att han måte fångas in i fälla beror väl kanske på att han är skygg?
man kunde även ha fångat in katten i en fälla till att få den kastrerad, vaccinerad och avmaskan för 10 år sen… vad jag stör mig på här är att Nilla är uppfödare och inte vilken lekman som helst… skulle man tro
# 6 kan berätta att här finns stallkatter så det kryllar av dem. Vilda. OBS.( inte hemma hos mej.) Hur många som finns vet nog ingen. När de ser ungar så avlivas dom. Ibland skjuter dom av som det så fint heter. Livet på Landet nils 1
Livet på landet??? … jag bor också på landet! Ingen ursäkt för att inte ta sitt ansvar… eller vill du med ditt inlägg påstå att det bara bor hjärnlösa människor på landet?
Varför avskjutning inte fungerar:
http://www.goteborgskatthjalp.com/andrametoder.html
Inte hjärnlösa vill jag påstå, Jag använder mej inte av det ordet vad det nu må vara. Hjärtlösa människor i detta fall. Det anses här som ett måste för de vilda katter som finns.
#4 Håller med dig, tänkte oxå på det, varför hon inte har tagit in honom tidigare. Vet många uppfödare av raskatter som har tagit hand om hemlösa huskatter..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#9 finns inga vilda katter i Sverige, bara förvildade katter…
I fall de inte är hjärnlösa dör du bor kanske du kan få de att inse att det inte funkar med att mörda en del av beståndet?http://www.goteborgskatthjalp.com/förvildad.html
11. Bra sagt!
#9 förlåt ordvalet vildkatt. Går ur denna tråd och tackar för mej

åhhhh..stackars missen..så synd att inte missen kom till vet för kastering för länge sedan..då hade han säkert hållt sig mera hemma vid o sluppit många skador o skavanker, funderar på om det kunde vara ide att försöka omplacera honom efter att han fått kastrerats..om nu inte vet bedömer att han är allt för illa däran..arma missen..
Ja, jag bor på landet som sagt. Här finns massor av förvildade katter och bönderna skjuter av dem titt som tätt. Det är inte som i stan inte.
Som raskattuppfödare, är det fullständigt uteslutet att ta in en hemlös katt pg a smittorisk. Det kvittar om katten tas till veterinären för kastrering, id.märkning, avmaskning/lopp/skabb och vaccination. Det räcker inte. Denna katt kan aldrig någonsin komma in till oss.
Ja, det finns uppfödare som tar emot hittekatter och som också har katter som går in och ut. Dem skulle jag aldrig köpa katt av, tyvärr.
Däremot har jag gjort vad jag har kunnat i form av avmaskning, bra foder och medel mot skabb och loppor i nacken PLUS att han fått antibiotika då han har varit krasslig.
Jag har haft full koll på honom och han har varit här varje dag.
Visst, jag kunde agerat tidigare och kastrerat honom.
Tusen tack, jag har fått svaret jag ville ha. Jag ska höra mig för med kommun, djurhem och polis.
Jag gör som "Tuska" här ovan och drar mig ur diskussionen. Kommentera bäst du vill, Nils, jag kommer inte att hälsa på här igen.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Ingen som säger att du skulle ha tagit katten inomhus.
Du kunde kastrera katten och ha den som du haft honom nu, utomhus med mat, skydd och tillsyn.
TNR heter det. http://www.goteborgskatthjalp.com/förvildad.html
Okastrerade utekatter har helt enkelt ett mycket hårdare och kortare liv än kastrerade sådana. Och tänk hur många kattungar han har ställt till med.
Otroligt att en uppfödare inte har förstått det….
Det gör inget att du drar dig ur diskutionen, hoppas bara du tar ditt ansvar för stackarn. Kattstackarn är i behov av omdelbart veterinärvård och ska inte behöva vänta på det allt för länge. Det är t.o.m. brottsligt att inte ombesörja veternärvård i sådana fall.