Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 651 ggr
sokka
0

Oönskade stallkatter???

Hej!

Jag kom och tänka på några kissar jag matade ett tag när jag var i ett stall, det flesta var "tantens" katter, någon såg mager ut och hon berättade då (förra året) att det var några "vildkatter" som kom dit och stal mat från hennes katter.

Har inte tänkt så mycket mer på det, förrutom nu! Nyss! då min häst är tillbaka i trakterna och jag tänkte på alla kolonikatter, dom lär ju inte varit infångade och kan ju ha förökat sig! Så jag vet inte riktigt, ska man gå dit och ringa på och fråga om hon vill ha hjälp att isåfall fånga in vissa? Vet att dom omöjligt får "allt det dom behöver där" då hennes var i diskutabelt men okej skick..

Vad gör man?

Hawknestgrove
0

Ja du… Kolla hur de mår och tala om för henne lagar och förordningar på ett fint sätt. Tala även om för henne att man ska kastrera. Annars, ser du att katterna inte är i god kondition och du inte har möjlighet att göra anågot, så anmäl.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sokka
0

Jo men jag har ju inte hästen där längre, och det ligger inte direkt lättframkomligt, så hon kommer ju undra vad jag gör om jag smyger runt där, de e ju de som e problemet.. :/

Jag hade ju inte velat prata med en som jag ändå är, främling om kattlagar,speciellt inte om hon känner sig påhoppad. Vet ju att hon omöjligt kan stå till svars för alla katter men stelericera gör dom inte "ute på landet" som hon så fint uttryckte de förra året jag pratade me henne.

Problemet är att jag inte vet om det blivit värre, bara antar det, med tanke på hur det brukar arta sig för sånna katter… :(

Hawknestgrove
0

Du får väl passa på och smyga, så hon inte ser dig. Du kan anmäla anonymt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sokka
0

Jo men jag måste ju in i stallet för att se dom!?

Kurran
0

Om det finns hästar så är kommunen skyldig att göra inspektion med något års mellanrum. Tyvärr så fungerar inte detta överallt utan det får gå alldeles för många år mellan dessa inspektioner som lagen kräver. Det finns också gånger när djurskyddsinspektörerna inte känner till en anläggning med t ex hästar.

Vid en inspektion som enligt lag krävs för hästar måste djurskyddsinspektören inspektera alla djur som finns på den gård som de inspekterar inklusive katter.

Med en nya lag om säger att man inte utan tillstånd får 10 katter eller fler borde du kunna få djurskyddsinspektören i den aktuella kommunen att ta sig an fallet.

Dock, mina erfarenheter av kommunernas tillsyn är inte översvallande men du kan ju ha tur att det är en kommun som är duktig för sådana finns också.

Du kan göra en anonym anmälan om du vill. Alla handlingar från en inspektion är allmänna och offentliga och vem som helst har rätt att kostnadsfritt se dem utan att tala om varför man vill se dem eller vad man heter så du kan kolla vad som händer även om du anmäler anonymt. Vill man inte att det ska vara alltför uppenbart att man kollar någon som man anmält kan man ju be att få se tillsynsrapporter från flera ställen. Vill man ha kopior har de flesta kommuner rätt att ta ut en avgift.

Du gör nog en stor välgärning om du tar tag i det som du beskriver.

Hälsningar

Kurran