Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 946 ggr
Thaeri
0

Göteborgsposten :-(

Jag har haft lite koll på annonserna i denna Västeveriges största morgontidning och är ärligt talat duktigt sur på dem. De har sedan 1a maj när de nya reglerna trädde i kraft fortsatt publicera annonser där kattungar som är yngre än 12 veckor säljs och jag har varit i kotakt med dem om detta, men de bara slår ifrån sig och skyller på säljarna!

Jag menar, jag lär itne få en annons där jag skriver att det är piratkopierade CD-skivor jag säljer eller skänker bort publicerad, så varför kan dessa säljare få det?

Idag var det två annonser där kattungarna var yngre än den lagliga åldern, en 11-veckors och en om 6 st 8-veckors. Tidigare i veckan har det varit en 9-veckors där det uttryckligen stått "hämtas denna vecka"!

Var anmäler man detta? Och kan ni här hjälpa till med at tförsöka övertyga andra tidningar om att skriva om det? Och gå på GP direkt?

Hawknestgrove
0

Gå på GP direkt. de har en ansvarig utgivare. Det är dit du får vända dig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Thaeri
0

Jag har varit i kontakt med dem redan, men de menar att det inte är deras sak att kolla annonserna utan att det är säljarnas fel då det är de som skriver dem och skickar in dem *suckar*

Hawknestgrove
0

Då får du skriva en elak insändare. Låt hornen växa ut ordentligt

martdat
0

#2 moralen är inte hög där inte…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Nä, då kan man ju i princip skriva vilka annonser som helst då? Vad sägs om en liten fin annons om barnprostituerade? Jag menar, har tidingen inget ansvar, så fritt fram, eller hur? Och peta ansvarig utgivare. Han fyller ju ändå ingen funktion.

kattassen
0

Ja jag har också noterat dessa annonser så sent som idag som sagt var där en där ungarna är 8 veckor. Möjligen vad man inte vet är ju om de börjar annonsera nu för att få ut dem vid 12 veckors ålder. Det kan ju ta lite tid och bli av med ungarna kanske.

Såg en annan annons i en affär här omkring där ungarna var födda i början av maj och kattungarna måste vara "borta" i mitten av juli. Ett av skälen var att mamma katt var trött på sina ungar. Hur agerar man i sådana fall?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

SMSAr till annonsören. Det gjorde jag här uppe en gaång.

Thaeri
0

#6 hela veckan har det varit med en annons där det stått "honkatt 9v, hämtas denna vecka", så även sådana som utan tvekan bryter mot lagen tar de med.

Och det är faktiskt inte för mycket begärt att det ska skrivas ut ett leveransdatum om kattungarna är väldigt unga.