Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1115 ggr
UlrikaD
0

Löp-ålder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem två små hittekatt-ungar strax innan jul, de var då ca 10v gamla båda två. Nu har den ena tjejen börjat löpa. Är inte det tidigt? Mina andra två gammel-katter är 10 år båda två så jag har liksom glömt hur det var.Generad Men jag har för mig att jag inte kastrerade dem förräns de var 1 år gamla. Är det inte för tidigt att kastrera nu? Min ekonomi hade iallafall planerat att vänta lite. Men, men… Just nu håller hon febrilt på att hångla med en matta medans de andra tre sitter i ring runt henne och undrar varför hon låter.Flört

Lena
0

Det varierar kraftigt från individ till individ när en honkatt blir könsmogen. Det vanligaste brukar vara runt 9 - 12 månader, men det händer ibland att de blir könsmogna betydligt tidigare. Från 5 månander och uppåt. Hur gamal är hon nu? I Sverige har man en praxis att inte kastrera honkatter förrän efter första löpet, hankatter från 6 månaders ålder. I många andra länder kasterar man från 3 månaders ålder. Det har visat sig ha en rad fördelar istället för de nackdelar men tidigare trodde.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
0

Om hon var ca 10v så är hon ca 6-7 månader nu. Ska jag vänta tills hon går ur löp med att kastrera menar du? Hur lång tid tar det?

GosChippen
0

**Jag har nyligen (för 2 veckor sedan) kastrerat min hona, hon behövde inte ha löpt innan sa veterinären, bara hon hade åldern inne och den var 6 månader. Hon är 11 månader nu.
**

Puma77
0

Min Thindra hade inte löpt när hon kastrerades. Hon var då mellan 6-7 mån. Om de måste löpa färdigt vet jag tyvärr inte.

//Pia

UlrikaD
0

Spelar inte så stor roll ifall man kan kastrera innan löp eller inte. Min tjej löper helt klart precis NU! Det jag undrar är om det är skadligt på något sätt att kastrera nu, eller om man ska vänta. Vilket som är bäst helt enkelt. Kastreras ska hon ju i vilket fall som helst.

destiny
0

Jag kanske minns fel men blöder dom inte mer/lättare under operationen om den är när katten löper? Kanske någon annan vet.

Linda-Lou
0

Ja min Chikorita ska kastreras nu denna månad och då är hon 6 månader…

Hawknestgrove
0

HAr du ppiller hemma, så kan du ge henne så hon slutar löpa. HAr också hört att blödningsrisk kan vara större om de löper. Lilla Pipis här kastrerade vi  2 dagar efter att hon börjat löpa. Hon började löpa på söndagen, ca 6 mån gammal, då fick hon ett ppiller och på måndag morgon ringde jag och beställde kastreringstid och fick tid dagen därpå.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

UlrikaD
0

Har inga p-piller hemma. Får ringa vet. imorgon och höra vad de rekommenderar.

Hawknestgrove
0

Ja du kan ju kastrera med en gång. Vi gav ppiller för att vi inte ville riskera att kissen smet. Hon lugnade ner sig nästan med en gång. på måndagen så var hon som vanligt

UlrikaD
0

Hon är innekatt så jag behöver inte oroa mig för att hon smiter iallafall.

missempty
0

Jag har haft tid för kastrering för honor som börjat löpa precis innan de skulle kastreras, och då har veterinären rekommenderat att ge p-piller i 3 dagar för att få ner dem i löp innan kastreringen, för att blödningsrisken är större om de kastreras vid löp. Det GÅR dock att kastrera en hona som löper, men alla veterinärer vill inte göra det.

Du kan utan tvekan kastrera dina båda honor nu - de behöver inte löpa först innan de kastreras så du kan alltså ta den andra också samtidigt om du vill.

Hawknestgrove
0

Om om inte fanns, hade F*n varit präst. Alla kan råka ut för att katter smiter i ett obevakat ögonblick. Men ta du och åk iväg med det snaraste och få det gjort. Sen måste man ju alltid rådfråga revisorn först. (Plånboken) Just därför gav jag ppiller åt både Esther i fyra veckor och Pipis i tre dagar också. Så om du vill, så finns det säkert någon här inne, som ahr några ppiller till övers, om inte annat, så kan du få några av mig! Ciiviic har,m det vet jag!

kattassen
0

Hm om du fick hem 10 veckors katt strax före jul torde väl katten vara närmare 9 månader nu väl om jag inte räknar fel. (Ca 3 månader vid nyår och plus de 6 månader som snart har gått på det nya året)

Det är nog hög tid för ev. löp och kastrering då.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

[sofia-85]
0

Har har kastrerat katter som inte varit i löp och som har löp med för den delen. Och det har alltid gått bra och veterinären har inte ens frågat det

UlrikaD
0

Smiter gör hon nog inte med tanke på att jag bor i lägenhet på 3:e våningen. Krävs att hon går igenom en ytterdörr, nerför tre trappor och ut genom en dörr med portlås först.Flört Men jag ska ta och ringa min vet. imorgon och se hur man smidigast gör det, och även ta andra kissen samtidigt ifall det funkar.

Hawknestgrove
0

Ok, då är det lugnt….

UlrikaD
0

Vet. ville gärna vänta tills hon var ur löp med att kastrera. Så om det är någon som har någon/några p-piller att avvara så skulle jag vara väldigt tacksam.

tuska
0

låt hon löpa klart 7-10 dagar. Sen kan du beställa en tid då hos vetrinären. Eller hur många piller behöver du ?? Jag har många honor å mycket piller.

Lena
0

Det föreligger tydligen en ökad blödningsrisk om man kastrerar mitt under en löp-period. Är hon 6-7 månader så är det inte så konstigt att hon börjar löpa. Det händer, även om det är vanligare att de är 9 - 12 månader. Ibland blir katterna könsmogna vid en viss tid men börjar löpa senare. Löpningen regleras av ljuset. En katt som blir könsmogen på hösten börjar oftast inte löpa förrän på våren.

Kan rekommendera kastrering via titthålsmetoden. Det är en skonsammare metod som bare ger ett 2cm stort operationsärr. Katten behöver inte ha tratt och blir inte alls lika medtagen. Tyvärr är det inte så många veterinärer som utför den metoden, men ring gärna runt och hör med de veterinärer som finns där du bor.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

HAr du fått ppiller? Annars har jag som jag kan skicka några stycken. Du får PM:A miog, så skickar jag i morgon i så fall.

UlrikaD
0

#22 Skulle fått idag, men personen jag skulle fått av hittade dem inte trots allt. Jag har skickat PM till dig.Skrattande