Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 15057 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
32

Katter, fästingar och borelia

Hejsan, fick en fråga av min granne hurvida katter kan få borelia av fästingar, kan de det? Om så hur märker man det bäst? Jag har surfat lite men inte hittat nån bra info/svar så jag kastar ut frågan här bland allt kattfolk. Nånstans tror ju jag att katter klarar fästingar bättre än oss människor men hur mycket bättre. Hon har fästingkontroll dagligen så särskilt länge sitter ingen fästing på hennes kissar inte.

Tacksam för all svar och tips

Hawknestgrove
0

Ja, jag har hört, att de kan få borrelia. Om du googlar på bägge orden, så kanske du får napp? alltså med plustecken mellan orden och med citationstecken runt om….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nellies-matte
0

Hundar kan ju få borrelia så jag antar att även kissar kan få det.

Erika91
0

Ja som tidigare sagt så kan katter få borrelia. Man märker att allmäntillståndet försämras, då kan man misstänka borrelia och får då ta ett blodprov för att säkert få reda på om det är borrelia som spökar. Jag har för mig att katterna får ökad törst också om de har blivit drabbade av det?

Och även om en färsting inte sitter länge så finns ju risken ändå att de kan drabbas av borrelia, men den är ju inte lika stor, fast det förstår ni ju säkert :)

smurfan-13
0

Jag frågade min veterinär om det förra sommaren och hon sa att de kan få borelia, men med tanke på hur många katter det är som utsätts för fästingar och hur många fästingar utekatter normalt får och antalet fall veterinärerna får in, så är det knappast något att oroa sig för!

Hon får in 1-2 fall med boreliakatter per säsong ungefär och mer än så i veckan på hundsidan. Detta trots att hundar oftast får färre fästingar och ofta kollas igenom bättre/nogrannare.

Misan
1

#4, synd att din veterinär är så pass okunnig, katter får lika ofta både Borelia och Fästingfeber men när man kommer med katten till veternären vill de inte ta proverna på grund av att de inte får sjukdomen!

Jag fick bråka hysteriskt med Bagarmossen för att de skulle ta proverna på min katt och tillslut så gick de med på det och sa till mig, så får du själv se och vi kan gå vidare och söka den verkliga orsaken. Sedan visade det sig att han var så kraftigt angripen av Fästingfeber så efter 9 veckor fick han somna in.

När min andra kille började bli hängig så gick jag till Bagarmossen och begärde att de skulle ta ett prov på honom också för säkerhets skull, får samma dumma svar, katter kan inte få fästingfeber. Bråkar med veterinären och kräver att hon skulle gå in och läsa Sunes journal, tillslut tar hon prover, jätte sur. När provsvaren kom så bad hon mig om ursäkt för det hade visat sig att även han hade det men inte i samma utrstäckning som Sune.

Så den verkliga orsaken till att hon inte har så många katter är nog för att hon inte tar proverna och kanske inte vet hur olika sjukdomsförloppen kan vara beroende på hur många titrar det är.

Lisa

Erika91
1

Ja jag praktiserade på Högsby Djurklinik och där uteslöt de aldrig borrelia om katten haft fästingar och sedan fått påverkat allmäntillstånd, ett blodprov rekommenderades alltid om djuret var försäkrat eftersom summan annars skulle bli så stor för djurägaren, men de sa alltid att det kunde vara borrelia och att det kunde ses på ett blodprov.

Misan
0

#6 Det är ju skönt om de börjar tänka om men detta var 5 år sedan på bagarmossen och jag har fått samma svar efter det av andra så den inställningen finns hos många "äldre" veterinärer.

Mina katter var oförsäkrade men jag ville endå att de skulle ta proverna så jag vet att det kostar framför allt provet för Erlichiosen, fästingfeber  :-/

Erika91
0

#7 Det var dåligt att de inte kunde ta ett blodprov/prov om du nu ville det! Fast det var ju dåligt att de inte rekommenderade det! Jag beklagar förlusten av Sune. Klarade sig den andra katten? (Förlåt att jag förstör tråden lite nu TS)

Misan
1

Tyvärr fick jag aldrig veta det för han dog av andra orsaker innan medicinen hade tagit ordentligt.

Även jag ber om ursäkt om det gick åt fel håll. Men även katter får Borelia, TBE och Erlichios.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ingen fara inte, det är katters bästa ni ändå diskuterar. Ska maila svaren till min granne. Låter som ett blodprov är på sin plats kanske. Tack alla

smurfan-13
0

#5 hon testar helt klart om hon misstänker något! Är en bra veterinär som fortbildar sig, så jag litar helt på hennes kompetens!

Erika91
0

#9 Vad tråkigt, jag beklagar även där.

#10 Ja blodprov är bäst att ta!