Ev nytt fall vanvård imorn...:(
Jag har haft kontakt med en person på kommunen nu och de tyckte ja gjorde bra ifrån mig med Engla och Max. Dom undrade om ja ville hjälpa dom med framtida vanvårdsfall med. Ja har inte sagt ja ännu då ja känner mig "svag" ännu efter sist gång. vet inte om ja klarar av att se mer. Men om inte ja gör det vem ska göra det då? Ja har haft mardrömmar om katt som dött och så, så ja e lite orolig. Ska fundera tills imorn. De ringde idag och hade en ny person med katt som ska in på rehab och de vet inte vilket skick katten e i!
Sofia, det som inte dödar det härdar. Tycker det är absolut toppen. Om du vill, kan du inte få kommunen att kanske ställa upp i framtiden med respengar, så kunde jag följa med om du vill? JAg tål att se mycket, är ganska kall och det kan ju vara bra att vara två som går in….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmm… Tack Gunilla! Det har nog tagit mkt för att de ska ta in mig nu. Och de kan inte ens bidra med pengar till katterna. För de har inte pengar att avsätta till sådant. Men är det en hund kan de betala för att ha den på pensionat osv. Det är så stört. En katt och hund e väl lika mkt djur
Sofia, Du klarar det! tänk bara på vad som hade hänt med katterna om du inte hade orkat förra gången, då hade troligen alla fått trippa över till andra sidan. Katterna behöver någon som ser till dem!
Jag anmälde mig till kommunen och tog upp dig som exempel och sa att jag kan hjälpa till här i stan… (hoppas det var okej att jag berätta lite om hur du gjorde med katterna, inga namn eller något utan bara lite poå ytan)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Ju visst får du berätta men utelämna helst namn. Ja kommer ju att ha tystnadsplikt sedan så ja får inte säga då. Det är ju så det är med sådant.
Ja gör det du. Som sagt, mitt erbjudande står kvar, jag behöver bara respengar.
jag förstår helt klart om du inte skulle orka detta just nu för det slåg dig hårt förra gången det va ju ett svårt fall av djurplågeri. Men om dom inte vet om hur katten ser ut kan då inte dom kolla upp det innan du kickat på den, jag tänker lite på att ser det ut som en hejkomåhjälpmig inne får man ju en chock sen kan ju katten i sig vara i relativt bra skick men lite rädd för främmande. Är det en en knarkare lr en alkis brukar dom få mycket besök av konstiga typer en del kan ha varait dum måt den där med osäker på folk. Men kan inte du följa med sen kan dom ju gå in för att kolla läget är den rädd så kanske du kan hjälpa dom att fånga in katten. eh jag har inga bra peppar tips så jag tycker ju att du ska känna vad du själv orkar o inte orkar med. Finns det inte något annat katthem? Och ger inte kommunen dig lite bidrag till kastrering,medicin o sånt för det skulle jag ha krävt på det viset är det ju lättare för dig att sen lyckas omplasera den lr sätta ut den i ett stödhem.
Sofia, jag tror inte, det kan bli värre än det du sett. Och tänk så bra det gick där i alla fall med två?

det skulle behövas verkligen, Men jag tycker det är för jäkligt om du inte ens kan få ersättning från dem, Den som är ägare te katterna kan väll ge ett bidrag, borde väll gå att ordna genom deras soc sekreterare,de som har pension blir det kanske värre med men vill de ha hjälp med sitt djur kan de gott ge en slant.,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja för det är fördj***igt att de ber sig om hjälp och så ska du betala det. Men du gör ett otroligt jobb.
//Pia

Du gjorde ett underbart jobb sist!!! Kom ihåg det även om du tackar nej i morgon.
Fundera om du orkar med fler gånger. Det kommer nog inte att bli bara denna gång de vill ha hjälp med.
Tänk också på att du var ensam om detta. Med ytterligare en person, Gunilla, så är det enklare att både agera och hantera situationen. Både på plats och efteråt. Bollplank.
Jag tror Gunilla skulle var perfekt att ha med sig! Ni två kan bli ett oslagbart team tillsammans!!
Men jag håller med om att det är bedrövligt att de inte ens kan erbjuda en krona för all hjälp de får när hundar kan få pensionat!! Uselt egentligen…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Det är ju ett viktigt och fint arbete som du utför. Får du någon ekonomisk sponsring av Kommunen? Det är ju inte gratis för dig att hjälpa katter. Tycker därför att de bör stötta dig. Sedan skulle det vara bra för dig om du fick några Medarbetare som kunde vara både stöd och hjälp. Man får alltid passa sig så att man inte bränner ut sig. När det gäller vanvårdsfall är det ju även personliga tragedier bakom det hela som kan vara nog så jobbiga att hantera även för den som är anställd och utbildad för det. I sådana här lägen får man dessa jobbiga saker på köpet många gånger utan få varken uppbackning eller betalt för att göra det. Om jag fick bestämma för kommunens räkning skulle du få ersättning för kattmat och annat som katterna kostar samt en kontaktperson inom kommunen som kan följa med och stödja i samband med hämtning av katter i svåra miljöer. En person som man sedan kan få prata av sig med.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

du har gjort duktiga o fina saker….du skulle behövas… men det är du själv som känner om du klarar av det….o det känner bara du själv… vi kan vara med o stötta via internet o tala om hur duktig du är..vore ju toppen om du kunde ha någon medhjälpare….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det är det som är så läbbigt. Sofia får inte en krona för det hon gör…..JAg erbjöd mig att följa med, då jag är en ganska hård person i såna här fall och kan bortse från människorna och helt kallt se på djuret utan att blanda in några känslor. Men som sagt, 20 mil tur och retur, det är dyrt. Tiden är gratis. Men inga bilar går på gott hjärta, tyvärr….
ja du gjorde ju ett toppen jobb förra gången så det tycker ja inte du ska känna dig någon skuld tvärtom du utförde ett änglajobb trots att en fick avlivas så hjälpte du den får att lida mera. Lena du ahr såna kloka ord helt rätt i allt. Sofia du får helt enkelt kräva lite mera du med, för detta knäcker väll alla tillslut även en ickekattvän om man inte får uppbackning o stöd man behöver.
Ja ska höra med dom imorn igen men ja tror inte de vill ha mer folk inblandade då det i flesta fall är så att dom "misslyckats" med personen som äger katten. De har ofta gått för lång tid. Ja ska fråga dom mer om ja kan få nån ersättning men sist gick det ju inte. Ja tänker bara på dom stackars katterna som får lida om ja inte hjälper. Gud så svårt sånt här är.
Ja tänk på, att hur illa det än är, så räddar du katten från den situationen den är i. Låssas att det är en liten unge i ett hus som brinner och du är rökdykare. Barnsligt tänkt kanske, men ibland så hjälper inbillade situationer en att få kraft!
Bra idé Gunilla! Inte alls barnsligt… Sist gång med var det nästan så de hade rökat så mycket att det var moln där inne!
Ja ska tänka på Engla och Max de ger mig kraft :)
Ja de ger dig styrka. Tänk om du inte hade kunnat då! Tänk dig de arma kissarna i dag!
Jag tycker det är toppen att det finns folk med tiden att orken att hjälpa dessa arma katter och jag tycker det är ynkedom att kommunen förväntar sig att du ska göra det gratis. Du hamnar ju i kläm, kräva pengar, riskera de säger nej och vad händer med katterna. Men om du orkar tryck på dem och ifrågasätt av vilken anledning de kan betala för hundar men inte för katter. Din kostnad är säkert lägre en ett pensionat. Har du ingen bekant som kan skriva en insändare i er lokaltidning om hur kommunen beteer sig? Ingen anklagande insändare ut saklig och argumentativ så de får sig en tankeställare. Ibland kan sånt kännas lite tandlöst men information, kommunikation och upplysning är alltid en början till förändring. Lycka till hur som helst

Vad händer med katten efter den har blivit omhändertagen i sådana här fall, har ägaren rätt att få tillbaka den sedan?
Sällar mig till övriga skribenter här och det är upprörande minst sagt att de betalar pensionat för en hund men inte katt. Allt är bättre än vanvård och du hjälpte de tidigare kissarna från svårt lidande.
De du gör gör du för katternas skull och det är oförskämt av dem att inte ge dig ersättning för de kostnader som en räddning innebär. Tror tyvärr att kommunen utnyttjar situationen för de vet att en kattvän hjälper till ändå utan ersättning. Ledsamt men säkert sant.
När du har kontakt med kommunen tycker jag att du skall fråga varför de gör skillnad på katt och hund. Skulle vara intressant och veta och hur hanterar de situation med katten om inte du hjälper till? Avlivas den eller släpper de bara ut den med motiveringen att en katt klarar sig alltid själv men inte en hund?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#21Jag tror att de kommer avliva katterna som är vanvårdade.
#20 Hundar har ju en högre status och om personen inte misshandlat hunden får de den tillbaka vad ja vet. Det är därför de betalar tror ja. Jag vill ju inte att en katt ska få komma tillbaka om ja ser att den far illa. Då ska den därifrån.
Jag skulle kräva att dom betala vetrinärräkningen så som: kastrering,öron märk,avmaskning även om det behövs en medicin till katten. För inte kan dom kallt räkna med att det inte kostar dig något, vad har då dom för syn på katter? För mig låter det som att dom anser att en huskatt är inte så farligt men lagen säger att dom inte ska utsätta ett djur för djurplågeri å tar en smidig väg o det e ju du. Allså du gör ett bra jobb det ska du veta sofia men kommunen dom gör ju inte något bra jobb. Om du tar en katt som ovan den är hyfsad kondis men okastrerad osv behöver avmaskas flera gg å kastreras öronmärk sen har den öronskabb, du ska allså betala det för för egna pengar å sen så när katten är bra men den får inget hem utan du har då kvar den ett tag låt säga ett år. Men sen hittar du ett bra hem, o plaserar ut katten du kan inte få alla pengar du lagt ut eftersom det rör sig om lite väl mycket då. Stå på dig lite iaf Sofia säg att du tar ansvaret om katten o ser till att den får ett bra hem då är det en liten sak dom ska göra betala minst för kastrering o öronmärkning.