Hemlös kattunge?
(Skickade ursprungligen detta mail till ett par djurskyddsgrupper samt en engagerad privatperson, och fick rådet att registrera mig här. Jag återberättar därför historien på detta forum, och hoppas någon kan ge mig råd och hjälp.)
Jag har lagt märke till att det vid torget där jag bor stryker runt en hemlös kattunge - av storleken att döma är den inte äldre än ett par tre månader. Det är förmodligen ingen förrymd tamkatt, eftersom den är väldigt skygg (springer om man kommer för nära). Jag har lagt märke till att den hittat ett gömställe i den täckta skarven mellan en gångbro och en husvägg, där det är omöjligt att komma åt den.
Jag har bestämt mig för att försöka ta hand om katten och försöka ge den ett hem, inte minst eftersom att jag misstänker att den kommer fara illa nu i vinter när det börjar bli minusgrader på nätterna.
Har börjat försöka bygga upp ett förtroende genom att lägga ut bitar med mat (skinka) utanför gömstället för att på så sätt locka ut den, vilket lyckas bra. Dock är det svårt att komma längre än så, för den vill inte under några omständigheter komma närmare mig än 1-2 meter. Lyckligtvis äter den gärna maten jag lämnar så länge jag går en bit bort och inte står för nära.
I gömstället är det omöjligt att komma åt den, själva skrymslet är ca 15cm brett och 2 meter långt, täckt av en fastnitad plåt. Det finns bara en öppning där katten kan komma ut, en liten springa mellan plåten och gatstenen, på ca 8x5 cm. Är orolig för att katten, om jag inte lyckas fånga in den, ska växa sig så stor att den inte kommer ut, eftersom den redan nu får pressa sig platt mot marken för att lyckas krypa in.
Kan någon ge råd om hur man gör för infångande? Vet att det finns s.k. "kattfällor" men har ingen aning om var man får tag i dessa. Att fånga den ute verkar helt lönlöst, den är både blixtsnabb och helt kolsvart vilket gör att den kan gömma sig i princip mitt framför ögonen på en när det är mörkt ute.
Tacksam för svar!
Var bor du?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nordöstra Göteborg.
Du kan börja mata den i en transportbur, helst en trådbur eller en annan säker bur, när den har börjat äta där även när du är nära så binder du ett snöre i burdörren som går genom buren, när han äter drar du igen luckan. Det kan du göra om du inte får fatt på en riktig fälla. Men man bör vara två stycken, en som rycker i snöret och någon som springer fram och låser dörren.
Se gärna till att buren står stadigt och ha även något ovanpå, ex en sten eller liknande så att du inte får med dig buren om du tar i lite för hårt.
Lisa
Finns någon här i Göteborg som har erfarenhet och kan hjälpa till med infångande?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Misan: Jag äger en kattbur (har katt sedan innan), och har vid ett par tillfällen haft med mig den då jag matat och försökt närma mig katten. Dock verkar det som om den blir rädd för buren, eftersom den undviker platsen jag där jag ställt den (även om jag själv står en bit ifrån).
Kan tyvärr inte lämna buren eller någon låda med mat i över natten, eftersom det rör sig om ett torg som är vältrafikerat dagtid, och eventuella kvarlämningar skulle med största sannolikhet städas bort av renhållningsarbetarna som är där på morgnarna.
Blir glad av att se att det finns människor som du, vielleicht 
Tycker bara det är hemskt att katter ska behöva fara illa p.g.a. människors okunskap och oaktsamhet, så givetvis vill jag göra allt jag kan…
Nyfiken på ditt nicknamn…Varför vielleicht?
Ingen särskild orsak, bara samma användarnamn som jag använt på diverse webforum och annat sen några år tillbaka. Tog det här också av gammal vana.
Och jag som trodde att det kommer äntligen en tysk…;)
Framsteg!
Lyckades i går kväll få kissen att gå in i buren och äta en liten skål kattmat. Det gick bra så länge jag befann mig en bit bort.
Har även lagt märke till en lite äldre katt, en halvvuxen hona, som förmodligen är mamma till den lilla - när hon är i närheten blir den mycket modigare, och igår satt bägge två och åt i princip vid mina fötter.
Ska göra ytterligare ett försök ikväll, har dessutom preparerat buren med snöre så den kan funka som kattfälla. Håller tummarna.

Å vad fint att du försöker hjälpa kissen! Ros till dig!
Du kan ju alltdi kolla med Göteborgs Katthjälp /Miranda1 här på forumet. Hon kanske kan tipsa om bra sätt att få in den. Kanske behövs en riktig fälla om katten är skygg.
(Fick upp Viskaforskatten i minnet nu, och hur det löste sig)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Något måste ju göras med kattmamman också för att det inte ska födas fler kattungar där
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Finns det inget katthem i din närhet du kan kontakta och se ifall de har en fälla du kan låna ut. Då behöver ju katten inte känna sig rädd och går förhoppnings lugnt in i fällan till den goda maten (luktandes tonfisk eller grillad kyckling för att reta aptiten påden)

Göteborgs katthjälp kanske kan hjälpa dig?
Vilket torg är det, frölunda?

Hur går det??
Wiizy: Kortedala Torg.
Ska ge mig ut om ett par minuter för ett nytt försök, har med mig ordentligt med finhackad skinka och en plastskål med kattmat.
Angående honan som förmodligen är mamma till ungen så har jag tänkt försöka ta hand om henne också på något sätt (hon är långt ifrån lika folkskygg som den lille, så det borde inte vara något problem), fast jag kanske inte kan behålla henne på sikt.
Min prioritet är nu
#1 - Fånga in lillkissen, låta honom/henne äta och vila upp sig i eget rum i ett par dagar. Förhoppningsvis vill han/hon stanna. :)
#2 - Försöka fånga in honkatten också. Jag kan förmodligen inte behålla henne (har 2 katter sedan innan, och 4 katter i en 2:a blir nog lite trångt). Funderar på en lösning på detta.
puttar upp, och låt oss veta Maggan47
Risken om kattungen är infångad att kattmamman försvinner då. Då är hennes jobb så att säger över.
Viktigt med luktande kattmat, typ tonfisk. Men kollar med katthjälpen om du kan agera som jourhem för de.
Gick inget vidare igår - det visade sig att den lokala invandrarföreningen hade stor fest i kommunens lokaler som ligger i byggnaden i anslutning till där katten har sitt gömställe. Det var riktigt högljutt och jag antar att katten inte vågade sig ut. Kunde tyvärr inte stanna så länge, men jag lämnade lite mat vid kattens gömställe innan jag gick.
Alexej: Jag har fått uppfattningen att mamman tycker att ungen är vuxen nog att klara sig själv - när jag matar dem samtidigt är hon alltid först framme och sjasar bort den lilla när den försöker komma åt någon godbit. För det mesta verkar det som om hon ignorerar den, trots att den är ganska "mammig" i beteendet - svansar efter henne när hon går iväg någonstans, o.s.v.
Uppdatering:
Har nu under de gångna veckorna varit uppe och matat katten varje kväll. För det mesta är även honkatten (mamman?) där, och då är ungen mycket modigare - det har hänt vid flera tillfällen att de suttit och ätit 20-25cm från där jag sitter. Dock blir de fortfarande skygga när jag försöker ta kontakt (sträcka fram handen långsamt och tala lugnt).
Efter ett par misslyckade försök att fånga lillkatten i hemgjord kattfälla (kattbur med snöre i gallerdörren) är den inte så pigg på att gå in i buren, trots att jag "agnar" den med tonfisk och annat gott - på sin höjd sticker den in huvudet och nosar lite.
Det verkar som om bägge katterna fått mer förtroende för mig nu - de kommer genast fram om de ser att jag är på plats, och de blir inte längre livrädda om jag rör på mig (sätter eller ställer mig upp, t.ex.). Trots detta betvivlar jag att någon av dem kommer våga sig fram och bli klappad inom en snar framtid, och buren verkar de som sagt skeptiska mot. Är det någon som har något annat förslag på tillvägagångssätt?
Ska jag försöka fortsätta med infångst med kattbur, med risk för att skrämma lillkatten om jag misslyckas, eller ska jag strunta i buren och bara försöka få dem att lita på mig? Skulle uppskatta råd från någon som är mer erfaren med hemlösa/vilda katter än jag själv…
Någon i GBG bör kunna hjälpa dig med en ordentlig fångstbur! Kontakt som sagt MIRanda eller Djurens samarittjänst! De har förhoppningsvis burar1 För Guds skull, kontakta INTE DJurens Vänner!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nej, det behöver du inte oroa dig för - jag har hört en hel del om Djurens "Vänner" och deras påhitt, även om jag inte fått klart för mig exakt vad de sysslar med (förutom någon form av otillåten avlivning). Hursomhelst tänker jag inte ha något med dem att göra.
Ska höra efter om det finns någon form av fångstbur att låna. Tyvärr saknar jag körkort, så all form av transport utanför Göteborgs innerområde blir problematiskt. Men vi får väl hoppas på det bästa.
Är det ingen i GBG som har en sån där drop-trap fälla så man kan få möjligheten att sitta en bit ifrån.
//Pia
Jo MIranda har! men det var det där med transport! Lilla Miranda har inte körkort hon heller! Så den biten måste fixas!
puttar upp tråden Maggan47

Hej!
Vet inte om KattKommandoSyd kanske kan hjälpa dig..det finns aktiva i KattKommandoSyd i Boråstrakten. Har själv ingen kontakt med dem. Men pröva att mejla till:
och hör om det finns någon i eller i närheten av Göteborg som kan låna dig en kattfälla och/eller hjälpa dig med infångandet. Annars är det bra att vänja katten vid transportburen genom att ställa maten längst in i buren varje gång du matar den.
Lycka till! = )

Du gör en helt enastående insats…håller hårt i tummarna för att misse snart inser att det bästa är att gå in i buren..underbart med människor som du..som gör allt för att hjälpa..
rosor till dej!

Vad ska händer med katterna efter infångande?
Det finns ju några här från Göteborg och en kattfälla/transport borde väl också kunna lösas.
Vad underbart att kunna läsa detta….jag blir så glad över att det är någon som bryr sig om den lilla katten och hennes mamma. Hoppas att det går bra med dem……

Vilket underbart jobb du gör vielleicht för dessa två katter! Jag hoppas att allt kommer att ordna sig nu med missarna och att d får in dem! Kontakta KKS och se till om de kan hjälpa dig med att låna en bur eller att du får låna en av Miranda, transport borde ju lösa sig. Nu när du också har ett hem tillfälligt eller permanent så borde ju en bur kunnas fixa :)
Ja, hur går det?
Puttar upp även detta viktiga ärende.
Puttar upp även här igen! Kattfälla behövs!!!!!!

puttar

Jag fick tipset av Miranda att vända mig till Djurskyddsföreningen i Mölnlycke för ev. bur-utlån. Gbg katthjälp hade inga inne för tillfället Möljligen också Djurens Samarittjänst skulle kunna ha någon ledig också.
Alexej: Hade själv tänkt ta hand om lillen, mamman får jag ta in tillsvidare och sedan försöka hitta hem till på något sätt (har 2 katter sedan innan, 3 stycken i min lägenhet är på gränsen, 4 stycken skulle inte funka praktiskt).
Men jag jobbar på en lösning, huvudsaken är att ingen av dem far illa på något sätt. Ska ut ikväll igen och mata dem, håller tummarna…

Så allt du behöver är egentligen någon hjälper dig att fånga in dem och sedan kanske ett katthem i ryggen som kan hjälpa till med vet.kostnader och utplacering av mamman?
puttar igen Maggan47
Det fixar ni:)
Göteborg har äntligen fått några bra tjejer som hjälper till i denna hopplösa stad. Känns bra!
Lite som det blev i Ronneby där Naquita har fått hjälp av andra.
Ni e bäst!
Känns som om jag själv bor i värld ände. Totalt fel i dessa sammanhang men tur att ni finns.
//Pia

Så bra!! :D

;-)

Hej…..jag har nu en ledig kattfälla hos mig och jag bor i Härryda utanför Göteborg…kan köra ut fällan ev. imorgon onsdag 25/12 annars på annandagen garanterat.
Har du bara ordnat med stödhem/jourhem så är det ju inga problem…vi söker själva jourhem så den biten kan vi tyvärr inte hjälpa till med.
Hör av på mail så vet jag om jag ska ta en sväng förbi Frölunda.
Hälsningar
Efvalena hos Göteborgs katthjälp

Kortedala Torg pratar vi ju om ;)

Men det är ju ännu bättre om det är Kortedala…lite närmare mig…
Som sagt väntar tills viellicht hör av sig.
Då får vi hoppas att det går bra!

Vad bra att en kattfälla finns tillgänglig!
Jag håller tummarna att det kommer att gå bra!

Ja, nu verkar ju de flesta problemen ha löst sig, då får vi väl ha en liten insamling bara för att hjälpa till med veterinärkostnader!
Säger som andra i tråden, vad bra att det verkar lösa sig med olika krafters verk! Sådant blir man glad av att höra. Håller tummarna för att katterna låter sig infångas också när väl fällan är på plats! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hallå igen allesammans, ledsen för uppehållet, men har haft fullt upp med att både hinna med julstök och mata katten 1-2 timmar varje natt. :-)
Efvis: Fantastiskt snällt av dig att erbjuda lån av kattfälla! Mailar dig nu på en gång och ger dig mitt telefonnummer.
Angående katten rent allmänt så gör jag små små framsteg - den är visserligen inte alls intresserad av kattburen längre, men den vågar sig fram varje kväll och sitter bredvid mig och äter. Har hört den spinna ett par gånger också. :-)
Igår bjöd jag bägge två på julmat, överbliven julskinka, lax och "lyxmat" (Sheba). I synnerhet laxen var uppskattad… ;-)
En sak jag funderade på ang. kattfälla: Blir det inte problematiskt om bägge katterna är där samtidigt? Nu vet jag ju inte hur själva fällan ser ut, men riskerar man inte skrämma bort den andra katten rejält om någon av dem går fram först och fastnar i fällan?
Problemet jag har är just att både lillkissen och "mamman" oftast äter samtidigt, och de flesta kattfällor jag sett på internet verkar konstruerade för att fånga en katt åt gången.
Har för övrigt sett att även honkatten bor i lillkissens gömställe - hon slank ner i en springa vid husfasaden som leder till samma täckta utrymme.
Ytterligare funderingar (börjar tänka långsiktigt mer och mer nu när det verkar som om det kommer lösa sig).
Angående vaccineringar - kan man se på något sätt om katten är sjuk i t.ex. kattpest? Som jag kanske nämnde innan har jag två katter sen innan, och även om jag tänkt hålla dem åtskilda från hittekatterna till en början oroar jag mig lite för smitta och liknande.
Om någon av hittkatterna redan är sjuk, hjälper vaccineringen då? De ser friska ut bägge två, men sådant syns ju inte alltid vad jag har förstått.
Om jag har dem hemma i lägenheten i ett eget rum under en kortare tid innan jag får tid till vaccinering, är det risk att mina katter blir smittade?
De är tyvärr inte vaccinerade än, eftersom de är innekatter och inte springer ute. Ansvarslöst av mig, jag vet, men jag har planerat att vaccinera dem ett bra tag (tidsbrist plus brist på transport är huvudorsakerna till att det inte blivit gjort än). Men nu lär det ju garanterat bli av. Vad bör jag tänka på tills det är gjort?
Puttar upp för dem som kan mera. MEn jag tror, att bara du håller en strikt hygien,så behöver du ine vara rädd.Självfallet så får du vaccinera dina egna nu. Klandrar dig inte, Pyssa levde i största välbehag utna vaccinering i 17 år. det var bara det sista halvåret som jag vaccinerade henne, då på grund av att Arne vaccinerades.
Har precis läst denna tråd och måste ge dig en stor eloge för att du vill ta på dig ansvaret för dessa 2 hemlösa missar. Hoppas dom snabbt får komma in i värmen. När det gäller sjukdomar så kan du kolla dom mest ytliga själv. Tex ögonen om dom är rinniga och kladdiga och sedan titta efter eventuella småsår som kan behövas tvättas. Sedan öronen för skabb.
Om dom har något av dessa problem, så bör dom inte vara ihop med dina katter och bör få komma till en veterinär så fort som möjligt men om dom inte har någon av dessa uppenbara problem så behöver du inte rusa iväg till vetten ( kan ju vara lite ebb i kassan så här efter jul )
Håller tassar och tummar för att dom snart får komma in i värmen.
Eva, Mojje & Busan
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Har nu fått låna kattfälla av Efvis ovan.
Ska prova den för första gången ikväll. Håll tummarna…

Klart vi håller tummarna ikväll och hoppas på god fångstlycka…..
Väntar med spänning på uppdatering i natt……………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag håller tummarna stenhårt för att missen kommer att komma in!!

Här håller vi tummarna!
lycka till. solweig
Spännande - håller tummarna så det knakar!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
FRAMGÅNG!
Lillkatten är infångad!!
Kom precis innanför dörren, skriver mer senare…
Här kan ni kika på så länge tills jag skriver en mer utförlig uppdatering.
Lillen blev INTE glad åt att bli infångad, fräste och morrade så fort den skymtade mig i glipan mellan fällan och filten jag täckte över den med…

åh, vad härligt att en av dem är inne iaf!
gammal nog att kastreras? dags att skramla i de tomma plånböckerna såhär efter jul? 
skönt att en av dom kommit in o slipper frysa om tassarna. hoppas den andra också blir infångad.
Supergrattis!!!!
Lillen ser verkligen literädd/sur ut….

Åh, läste denna tråd först nu, så spännande!
Å vilken lycka att du fått in kattungen!! Efter allt ditt matande och kämpande måste det kännas fantastiskt! Jag minns känslan, vi matade en hemlös katt i flera månader i höst innan vi också via fälla fick in honom och JÖSSES vilken känsla när man väl såg honom sitta där i fällan…
Din nye lille vän kommer säkert sluta fräsa snart och minnas dig igen som den snälla "skinka-tanten" ;)
All eloge och beundran till dig för ditt kämpande för dessa katter!!!
Supergrattis!!!!
Lillen ser verkligen lite rädd/sur ut….
ställer du upp som jour hem, eller ska missen till någon annan tills permanent hem hittas?

Grattis till den ingångadfe missen!!
Söt var h*n!
GRATTIS till kissen, som kom in, och håller tummarna för nästa katts infångande Maggan47
Onikan: Förhoppningsvis blir det väl "skinka-farbrorn" i så fall, då jag råkar vara av hankön. :-D
Imasy: Jag hade faktiskt tänkt behålla lillen själv. :-)
Dock behövs ett hem till mamman (när hon väl fångas in), kan tyvärr inte ha 4 katter samtidigt i lägenheten hur gärna jag än skulle vilja.
Angående vaccinering - tycker ni jag ska vänta med att vaccinera tills den andra katten är fångad, eller bör det ske så snart det bara går?
jag brukar vänta med att vaccinera tills jag ser att katten verkar må bra, då jag tycker det är onödigt att trigga immunförsvaret i "onödan".
Hihi, jag tror att de flesta antar att katt tokar kan bara vara av tokigt kvinn-folk, men sedär, en lika tokig katt-karl bland hermelinerna 

#73 Å vad bra att du ska behålla h*n :)
Men nu måste "bara" stödhem till mamman fixas då?

GRATTIS!

*skratt* ojdå, så går det när man tar saker för givet över internet!!
Ja då får jag istället hoppas att du blir den snälle skinka-farbrorn, för det ÄR du ju faktiskt! ;)

Hurra!!!!! Det här har legat och gnagt på mig hela tiden sedan jag började läsa om det…vad skönt att han äntligen är inne nu!!! Säg till när morsan är inne också så fixar vi insamling!
Hurra!!! Superbra jobbat!
Stort tack för alla vänliga och uppmuntrande ord, det här hade verkligen inte gått att ordna utan er hjälp!
Lillen är nu installerad i "sitt" rum, har ställt fram mat, vatten och en kattlåda med sand. Än så länge vågar han sig inte fram när jag är i närheten, men det kommer nog så småningom.
Tänkte gå upp imorgon kväll med fällan och se om jag kan få fatt i mamman också. Eftersom det nu inte är någon risk att den andra kommer i kläm om en katt trampar på utlösningsplattan så kan jag nog lämna fällan framme och gå en bit bort och hoppas på att hon vågar sig in. Lyckligtvis kan jag ställa ut den så den inte syns så bra (brukar mata dem vid en förvaringsplats för kundvagnar utanför snabbköpet på torget), så det är nog ingen risk att någon utomstående får syn på den och blir nyfiken.

Vad skulle du göra med dom?

LÄste precis det, humm… vad förälskad min morsa skulle bli i den lilla svarta. ;)
Jag trodde också Vielleicht skulle vara en tjej. Lite knäpp hur man bli påverkad av alla tjejer här, fast det finns ju Morgan och David och det var flera killar som skrev här.
Wizy, Vielleicht skulle behålla kattungen och letar efter ett nytt hem för mamman som inte är inne än.
Känns inte riktigt rätt att låta mamman gå hungrig en dag bara för att jag haft mycket att stå i med lillen, så jag går nog upp redan om någon timme och försöker med fällan. Återkommer med rapport.
Är det förresten någon som vet vad det kostar med vaccination och öronmärkning?
Kommer vaccinera mina två katter först, förmodligen inom ett par dagar (de är redan kastrerade), och sedan fixa lillen och mamman på samma gång - om jag lyckas få in dem i kattbur vill säga, verkar lättare sagt än gjort att döma av lillens ilskna beteende i nuläget…
väntar ivrigt på rapport Maggan47

Vielleicht…kolla med Djurkliniken i Partille…de är bra och de har bra priser…har du ingen möjlighet tt ta dig dit för egen maskin så kan jag säkert köra dig om vi kommer överens om dag och tid.
Lycka till med mamma katt och grattis till fångst av den lilla!
Hälsning Efvis
här kostar en vaccination ca 200-300 kr. id-märkning 300-400 kr om man ej gör det i samband med en kastrering, då brukar det ingå i kastrerings kostnaden hos de flesta vet här omkring.
Mamman var faktiskt vid matplatsen och väntade igår, dock vågade hon sig inte in i fällan - hon stack in huvudet och nosade, men inte mer än så. Gör ett nytt försöka ikväll, förhoppningsvis har hon hunnit bli tillräckligt hungrig.
Hoppas du får in henne förre nyårsnatten:(

Hittade denna tråden i dag först. Fantastiskt bra jobbat av dig.Om mamman inte vill gå in i fällan måste du vara stenhård. Ingen matning utanför fällan. Hur mycket det än skär i hjärtat. När hon blir tillräckligt hungrig går hon in.
Håller tummarna för dig och lilla mamma.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Att vaccinera samtliga katter känns väl i nuläget mest angeläget. Djurkliniken i Partille har öppet hus på onsdagskvällar fram till 20.00. Jag brukar betala ca 500:- för alla mina 3. (ca 200 per styck med lite mängdrabatt skulle jag tro.)
Öronmärkning måste ske under narkos och då är det väl bättre att ta det i samband med kastreringen. Det är väl inte så brådskande för nykomlingen. Om inte dina egna är okastrerade och av annat kön förstås. Framåt januari/februari brukar endel ha kampanj på kastrering/öronmärkning för en hyfsad peng.
Nu innan helgen får du nog ingen chans till vaccination, men lille kissen får väl kanske ändå hållas åtskild från de andra några dagar nu.

Hoppas nu att mamma katt går in fällan idag…sånt sket-väder det är i Gbg hela tiden så vill man ju inte att nån ska gå ute.
Var stenhård med mat i fällan…precis som Johnys girl säger…för eller senare går hon in…det kan ju även vara så att hon får mat på annat ställe då hon "dykit" efter det du först bara träffade på kattunge…så fresta med god starkt luktande kattmat.
Mamma katt kan du ju lämna till veterinären för kastrering, vacc och id-märkning…dvs allt på en gång…oxå rätt omgående tycker jag.
Dina katter och då även ny tillskottet kan du ju ta och vaccinera samtidigt. På Partille Djurklinik så är de duktiga även med lite skygga och förvildade katter. Id-märkning kräver ju narkos och dina är ju redan kastrerade så du kanske får ta den biten med narkos med dem. Kattungen kan du id-märka när du kastrerar han/henne(ja..vad är det?…könsfråga igen i denna tråd)…när den blivit större…så tycker jag.
Men som sagt…lycka till…med mamma katt nu!
Hälsningar Efvis
Tack för tipsen!
Prioritet #1 för mig just nu är att få mina katter vaccinerade, det är inga problem att få in dem i kattburar, så det kommer bli lätt avklarat bara jag får en tid. Om åtminstone de är skyddade så försvinner ju ett stort orosmoment.
Tänker givetvis vaccinera+kastrera lillen och mamman också (när jag väl fångat in henne), men att få in lillen i buren igen tänker jag inte ge mig på förrän han/hon fått vänja sig vid sin nya omgivning en smula.

Om du har svårt att få vet-tid så kan du åka till en vet med akutmottagning. Det enda stället jag känner till som har det är Blå Stjärnan, men det finns säkert fler. …och man kan få vänta, så bring a book…

#84 - jo jag vet, jag bara antydde det. ;P
Var inne en stund hos lillkissen idag och såg att den har vågat sig fram och ätit mat, gått på kattlådan och förmodligen lekt lite (låg några böcker på golvet som brukade stå i hyllan).
Den verkade heller inte lika panikslagen när jag satte mig ner på golvet och kikade in under sängen där den låg och tryckte. :)

vielleicht har du lagt ner nått extra gott i buren?
jag håller tummarna!

Ang. vaccinering har som sagt Djurkliniken i Partille "drop in" dvs. ingen tidsbeställning på onsdagskvällar men du kanske måste få det avklarat innan dess helst.
Kom precis hem efter att ha väntat i regnet i över en timme, men ingen katt visade sig :(
Försöker imorgon igen…
Hur går det för mamman…
/Maria

#101 Ingen idé att sätta ut fälla överhuvudtaget när det regnar. Då ligger katten och trycker någon stans och väntar på att regnet ska gå över. Så det är bara slöseri med tid att stå och frysa och bli blöt i onödan.
Här fortsätter vi att hålla tummarna för att lilla mamman snart travar in i fällan.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
#103 - Det regnade i förrgår också, men då satt hon vid matplatsen (som är under tak) och väntade, så det var därför jag gjorde ett försök i går med.

Det har typ regnat i Göteborg sen…ja jämt ungefär..
Det stället du visade mig under tak kan du gott testa vid.
Lycka till….ev att du kan ha fällan längre än vad jag sa…jag återkommer med besked.
Hälsning Efvis

Vänta på att det slutar regna, då väntar vi 1 år alltså… har ju regnat oavbrutet sedan i Midsommras…

Nu tycker jag att ni är oröttvisa - vi har haft en jättefin höst…sedan att vi gick tillbaka till monsunklimatet är möjligen lite irriterande..

Kan du fällan stående där dygnet runt? Sätt i så fall in en spik i sprinthålet så att fällan inte slår igen när hon går in. I så fall kan hon vänja sig med att äta i fällen även om du inte har möjlighet att vakta den.
Bifogar några tips och råd i ett PDF dokument
Lycka till!
/Miranda
Mamman är infångad!
Det gick till slut :-)
Det var fantastiskt att se hur glad lillen blev när mamman kom in i rummet…så fort hon rusat in under sängen och gömt sig kom lillkissen springande till henne, började spinna och stryka sig mot henne, slickade henne i ansiktet, rullade runt på golvet och verkade allmänt överlycklig.
Förhoppningsvis kommer de ha en lugnande inverkan på varandra, det hade de åtminstone när jag började mata dem ute (så fort mamman var där blev lillen mycket modigare och kom fram till mig och åt utan problem, o.s.v.).
Jättegrattis!!!!!

Toppen!…verkligen bra jobbat!…
Vilket gott nytt år för alla inblandade.
Jag hör av mig och hämtar fällan redan idag då eller?
Hälsningar Efvis

Vad bra att det har löst sig med infångandet!
Vad gäller kastrering och vaccination såg jag idag en annons från Smådjursakuten (i dagens GP) där de nu påbörjar kampanj med detta. Kanske värt att kolla priserna där.

Vilket kärt återseende!! Som du har kämpat för dessa kissar!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Härlig läsning och jättebra jobbat, vielleicht! Vad glad man blir.
Nosgos till båda missarna från Pelusa och kissorna

Hurra vad roligt att läsa! Ett jättegrattis!! Vad glad jag blir! :D
Entligen fick du in mamman efter allt kämpande :)
Men vad roligt för lillen att träffa sin mamma :D
Efvis: Ja, du kan hämta fällan idag, inga problem.
Angående kastrering, vaccinering m.m. av de nya katterna - hur skall man få in dem i kattburen när de morrar och fräser så fort man kommer i närheten? Är det bättre att vänta tills de vågar sig fram själva, eller ska man "tvinga" dem och få allt jobbigt avklarat så snart som möjligt?

Bra :)

Härligt att läsa!Jag tror nog att du kan vänta lite med vaccinering och kastrering,avmaska däremot direkt.Under tiden som de infångade lugnar ner sig och ni bekantar er med varandramåste du vaccinera dina egna katter.Håll dem isär två-tre veckor efter vaccineringen och tills du vet att de nya är mask- och skabbfria.

åååååååååååhhh jag blir allt tårögd och tjock i halsen när du beskriver hur glad lillen blev när han träffade sin mamma………
Underbart jobbat av dig! TACK!
Var och matade kissarna idag efter att ha mött Efvis vid torget och lämnat igen fällan.
Mamman verkar redan ha vant sig litegrann vid sitt nya (tillfälliga?) hem. Hon låg på sängen när jag kom in i rummet, och låg t.om. kvar när jag satte mig bredvid, varken morrade eller fräste…
Tårarna rinner på mig nu….
Stort eloge till Dig…. Jo, det fattas ord för att beskriva det jag känner just nu… Du är min hjälte…
MVH
Anna

ska mamman också stanna?

Heja vielleicht!!! Vilket härligt återseende!! Som du säger så kommer de nog att ha mycket att tillföra varandra! Vad härligt att de blev glada över återseendet! Puss på nosen på dem och på näsan på dig!! En stor eloge till dig för allt arbete du lagt ner!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Toppen!! Rös av lycka när jag läste att mamman fångats in och över hur glad lillen belv att se sin mamma igen!
Superbra jobbat!!

Men du skulle ju behålla lillen och nu när h*n är så fäst vid mamman så kanske hon också får stanna? :)
#122 & 125: Jo…jag gruvar mig lite för det där faktiskt. Förstånd och förnuft säger mig att det kanske inte är någon höjdare att ha fyra katter i en 2:a på ca 55 kvadratmeter, men å andra sidan kommer det kännas riktigt ruttet att skilja lillen från mamman när de är så fästa vid varandra. Hursomhelst, jag lämnar inte bort mamman förrän jag lyckats garantera henne ett bra och varaktigt hem. Om det innebär att hon får bo kvar hos mig ett tag så får det bli så, och om det fungerar bra med alla katterna i samma lägenhet så är det väl ingen omöjlighet att hon får bli kvar…men jag vill inte spekulera för mycket än, försöker fokusera på att få bägge kissarna att känna sig trygga först.
#126 Jag har tre katter, en hund och en jourkatt i en 2:a på knappt 60 kvm
Har tre kattlådor så det funkar hur bra som helst! Katter lever på höjden, hunden däremot kräver sin golvyta!

#126 Det kanske löser sig naturligt efter ett tag. När lillen blir större kanske mamman inte är så glad att "ta hand om" ungen längre och då blir det inte lika jobbigt att skilja dem åt. Ungen blir säkert mer och mer självständig också.
du är en ängel som lyckats fånga in både mamman o ungen. kram solweig
Super, vad glad jag blev!!! Och att du lyckades innan natten exploderar!! Skönt, när kommer bilder;)
Så snart jag laddat digitalkameran. :-)

Ladda fort! 
Världen behöver fler som du
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

sak bli kul att få se bilder :)

Vilka toppennyheter att mamma har fått komma in nu.
Stor kram till dig för det du gjort för dessa katter.

Grattis,det gjorde du bra.

duktigt nog har jag missat allt det här! hemskt av mej! men så härligt att höra att mamman och ungen blev infångade. vad du har jobbat hårt för det! mer än en månad du startade tråden ju.
lycka till med katterna i fortsättningen!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, bilderna är tagna under sängen. :-) Mamman…

Mamma och lillen…

oj va söta dom är grattis och stor eloge till dig

Så söta!! Dundersöta!! :D

naaaw, vilka gullegrisar :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
grattis! då har du något extra att vara stolt över att ha gjort i år när det nya året ringer in :)
Vilka underbara nyheter och massor av rosor till dig för din insats att hjälpa kissarna. Blir rörd och tårögd över att dessa kissar nu är inne i värmen i ett kärleksfullt hem.
Sköldpaddor som mamman ligger mig extra varmt om hjärtat så få se om du inte också kommer falla för henne.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Du är jättego och kissarna med!
Jättegrattis och lycka till med kissarna, låt tiden ha sin gång, så får du se, nu är ju bägge inne i värmen i alla fall Gott Nytt År Maggan47

#128 Är mamman som min stödkatt är med sina ungar kommer det att ta tid innan dom kan skiljas åt.
Hennes egen dotter är 7 månader och hennes adoptivson 8 månader och dom är fortfarande hennes bebisar. 
Jobbar på att socialisera kissarna nu, och jag kanske inbillar mig men jag tycker att jag gör små framsteg varje dag. Tillverkade en improviserad vippa av en pinne och en plast-tuss, och jag fick t.om. stryka lillen över ryggen med den utan att han/hon blev aggressiv, verkade t.om. nyfiken. :)
Jag undrar om det är fel att försöka ta initiativ själv och närma sig lite varje dag? Eller om man ska vänta på att kissarna vågar komma fram själva? Även om jag tycker det går framåt så händer det små missöden ibland, t.ex. att lillen fräser till när man kommer för nära. Är det någon risk att man får dem att känna sig otrygga om man försöker ta kontakt själv?
De har inte visat några tecken på att vilja ta kontakt så länge jag är inne i rummet, även om jag sitter en bra bit bort, pratar lugnt, o.s.v.
Puttar upp för de som är vana…..
Skulle verkligen vilja ha lite tips om det här…har visserligen haft katter i flera år redan, men mina två hanar är så sjukt översociala att det är löjligt (spinner 24/7, även under kloklippning och annat jobbigt, sover bredvid mig varenda natt, hoppar upp i knät så fort man sätter sig nånstans, o.s.v.).
Så jag är inte så van vid skygga små kissar :-)
#148, Du gör alldeles rätt när du tar komandot. Jag brukar alltid förespråka att man ska visa att man är snäll och rolig. Att vänta tills katten själv vågar kan ta lång tid och ibland kommer de aldrig. De Skygga katter som blir sjuka av någon anledning och där man är tvungen att ge dem medicin eller har sår som man måste ta hand om brukar bli tama så mycket fortare på grund av att man är tvungen att hantera dem hela tiden.
Så lek mycket med vippan, använd den även att kela med och ju mer du gör det desto snabbare kommer det att gå:
Lycka till
Lisa
De första dagarna är det nog bra att de har tid att komma över ckocken att blivit infångad och fått en ny miljö. Men sedan skulle jag behandlar de som om det vore helt normalt att de är där. Inte för mycket, inte för lite. Inte vara påträngande. De är osäker och rädda nu och vet ingenting. Men de kommer snart märka att det är inte så farligt hos dig. Och katter är nyfikna och kollar allt. Sedan är det guld värd att du har 2 tama katter, då blir det mycket lättare sedan. Men allt tar sin tid. Inte bara dagar utan veckor eller månader.
Även om kissarna fräser för det är rädda behöver det inte betyda de gör något mer som att klösa. Om du vågar sträck fram en hand så får de nosa och då ser du hur de reagerar med. Ibland får man vara blixten med handen. Jättebra att du rör dem med en pinne så de vänjer sig vid beröring, långa elementpenslar funkar kanon som klappinnar. Att försöka röra när de får nåt gott är inte fel heller att prova, lite får man "luras" i socialiseringen av missarna och lek är alltid bra att få dem glömma de är rädda. Att blinka gör att du visar du är vänligt inställd, flörta rejält med dem. När du och missarna är lite vana med varandra och de har landat lite i sin nya miljö är "tvångsgos" bra förr eller senare kommer de på hur mysigt det är. Lycka till.

Hittade denna tråden nu, och vilken glad läsning det var! Hur har det gått för missarna?
Ja en till här, som är nyfiken i en strut…..
Jodå, kissarna verkar må bra. De har nu varit hos mig i snart två veckor.
De vill fortfarande inte komma fram så länge jag är i rummet, men de äter och går på lådan som de ska.
Jag har en fråga till alla kunniga personer som är bra på det här med kattsjukdomar: Jag har grundvaccinerat mina bägge katter, och de ska vaccineras en gång till om ungefär en vecka. För tillfället är hittekatterna och mina katter instängda i separata rum.
Ingen av hittekatterna visar tecken på sjukdom. Vågar man låta dem umgås med mina katter? Hade någon av dem haft kattpest eller kattsnuva så borde det ju märkts vid det här laget, antar jag.
Tacksam för råd!

#156 Yes, det är i två veckor som katterna ska hållas isär från sina egna ifall de skulle ha någon smitta. Eftersom under de två veckorna så skulle ju smittan ha brutits ut, precis som du skrev. Men de är ju inte vaccinerade än, men det vet jag inte om det är något man bör tänka på om man ska släppa ihop katterna eftersom dina katter inte fått hela grundvaccinationen än. Någon som vet bättre än jag?
Då de är utefödda kan de tänkas ha skabb (ibrunsvart gegga i öronen) och det smittar men går att behandlas (kommer inte på namnet på medicnen, men droppas i nacken på kissarna)

Hade de varit sjuka så borde det ha visat sig nu, men jag är ingen expert , talar av min erfarenhet.
Puttar upp!
hjälper till att putta, men tror också att visst kan dom träffas nu Maggan47

Puttar upp för råd!
Lyckades ta en fin bild på lillkissen…

Vielleicht, du är min hjälte nu :D
Och fina kissar med :D

#164 vilken vacker katt! Och det syns ju verkligen att hon älskar att bli fottad!!! hmmm ,
Är de grundvaccinerade är det ingen fara, sa min veterinär. Men kolla det med öronskabb, annars får du behandla alla dina katter sedan.
Finns en massa bra länkar på google, men den här är bra:

#164 Gud så söt!

#164 Å vad söt liten kisse. Ser nästan ut som om hon hade långt "hår" på huvudet;-)
Fick klappa lillen/lillan idag!
Den fräste och morrade, men högg inte efter mig och jag fick stryka den över ryggen ganska länge. Är det bra eller dåligt? Jag kanske inte ens borde vara nära när den morrar? Är inget vidare på det här med kattpsykologi…

Vad jag har hört så är tvångsgosning bra med skygga katter, men jag vet inte. Någon som är lite mer insatt som kan svara?

men ohhh..vilken vacker liten kisse!!!, Se det som ett steg på vägen att du kunder klappa missen som du fick göra sist..att den inte kände behov av att försvara sig med hugg kan jag inte tolka på annat sätt än att misse känner sig lite mera hemma och därmed tryggare…har du provat att smeka missen över ryggen när den äter..ett sätt att vänja in skyggisar med att klappar kan vara ganska så behagliga..
Visst är det bra att du får klappa den, absolut, ibland måste "tvångsgosning" till så de upptäcker hur trevligt det är och att vi människor är inte så hemska. Prova smeka lite på pannan uppåt mellan öronen som, brukar gillas också :-)

Hittade tråden nu, vad roligt o läsa :)
Fick själv in en av mina katter så, hon hade kommit in på ICA där jag jobbade, så de var bur, snöre o lockmat för o få in henne.
Tyvärr hade hon både öronskabb och mask, men de löste sig snabbt :)
Hon var inte stor när hon kom, såg ingen mamma tyvärr :( Men jag började efter några dagar lyfta henne självmant trots fräsningar ( i nackskinnet då tvingas ungarna slappna av)
efter de kom framstegen snabbare, efter ca 2 veckor så var hon lekfull o glad t.o.m.. :)
Kanske är svårare o gå för "fort" fram med mamman, men börja med lillen skulle vara mitt tips!
#174 Man ska inte lyfta upp katter i nackskinnet har jag hört. Det är inte bra alls..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hur har det gått med den vackre kissen?