Monorkism och Kryptorkism
Tänkte på skillnaden mellan monorkism och kryptorkism. Oftast får man höra att folk reagerat på att deras djur är kryptorkism då de har en kula nere. Det är fel. Har de en kula nere är de inte kryptorkism, då är de monorkism. Mono står för en medans krypto hänvisar på båda.
Hur många vet skillnaden egentligen? Jag har i alla fall mött ett stort antal som inte ser skillnaden på detta utan drar allt under samma namn. Vilket blir fel.
En kryptorkism hane är steril och kan inte tillverka bebisar men har könsdriften kvar. En monorkim hane kan dock tillverka bebisar. Men bör avstå då det finns tecken på att detta är en ärftlig defekt.
Kryptorkism = Ingen av testiklarna har vandrat ned i pungen på hanen.
Monorkism = Endast en av testiklarna har vandrat ned.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för infot.
Har aldrig hört orden ens.
Man får lära sej litegrann varje dag

Du är kunnig du Åsa…jag har aldrig mött dom orden, inte ens i mina korsord..

#2: haha, vet inte om jag är så kunnig, mer genetiskt och avelsintresserad kanske. Och då fastnar det guldkorn ibland :-)
Audiatur et altera pars

ööh det där va nog dom mest komplicerade ord jag hört / sett denna vecka ;P haha..
Men som sagt man lär sig nå nytt varje dag..
Men de där kommer nog ta ett tag ;P

Men ciiviic, nog har du hört ordet kryptorkism förrut? Det har de flesta djurägare. Dock så är den stora anledningen till trådskapandet att jag vill att alla ska lära sig skillnaden mellan de två och inse att et finns två ord beroende på om de fått ner en eller ingen kula. ;-)
Audiatur et altera pars

Det har jag säkert men inget jag lägger på minnet ;D
HAHAHA De va för avancerat för mitt huvud just nu ;P

Monorchid betyder att endast en testikel är anlagd. Vilket man ju ej kan avgöra via enbart yttre besiktning.
Korrekt benämning är enkelsidigt alt dubbelsidigt kryptorchid.
Källa Linde-Forsberg, C. Hunduppfödaren.
en fråga hur gör man då en kastrering på en hankatt med bara en kula? går man då in o tar bort den som finns nån stans där uppe?
Det gjorde vet på vår Totte iaf

#7: Och om detta tviste de lärda tydligen. Jag har talat med flera veterinärer angående detta. Och de alla håller med om att det är som jag sade i #0.
Vad denna linde.Forsberg har för kvalifikationer mer än att vara hunduppfödare vet jag inte. Men som enbart hunduppfödare ger jag inte så mycket för det som källhänvisning tyvärr.
Audiatur et altera pars
jaså vad bra för jag tänkte att har dom bara en å en sitter där uppe kan dom ju para sig ändå. Jag hade struligt med våran sture här vi åkte in för att kastrera han men en kula fanns bara då så vi fick vänta å jag fick klämma på pungen :P å sen så kände jag att det va en till där så det va bara boka en ny tid, han då 7 mån när han vart kastrerad.

Veterinär CATHARINA LINDE-FORSBERG är professor (em) vid Institutionen för obstretik och gynekologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.
Hon är nog den som vet allra mest om hund- och kattavel, avelstekniker, genetik etc. I Sverige säväl som internationellt.
PS Liten korrigering, Hon har inte skrivit HUNDUPPFÖDAREN, däremot kapitlet i den boken som jag hänvisade till

# 7 Den benämningen har jag också fått lära mig.
När det gäller hundar med chryptorchida anlag fick man inte registrera valpar efter dessa hos kennelklubben . Det räknas som en ärftlig defekt. Hur det är med raskatter har jag ingen aning om.

#12: Då har hon inte lärt ut det åt de studerande och jobbande vid Ultuna.
Audiatur et altera pars
Här i Sverige får man inte avla på raskatter med kryptorkism (en eller båda testiklarna ligger utanför pungen, antingen i buken eller ljumsken) Hanar som skall användas i avel måste ha intyg från vet på att båda testiklara finns på plats. I vissa andra länder behövs inget vet intyg på detta.
Kryptorkism finns sporadiskt på alla raser. Det är inte fastlagt vad gäller ärftlighet.

#14 Eller så har de veterinräererna inte lyssnat när hon lärt ut det. De veterinärer jag har varit i kontakt med då jag hade en kryptorchid hund visste då det.
Jag kan även lägga till lite info när vi nu är inne på spåret. Det är större risk att kryptorkida djur drabbas av testikelcancer pga testikeln eg skall vara flera grader kallare än vad det är inne kroppen. Därför kan det vara lämpligt att kastrera/operera ut testikel/lar som ligger i buken.
ÅsaF, det skulle vara snyggare om du istället hade tackat för infot och inte snäste om vad veterinärerna fått lära sig!

#16: Jag kanske hör till dem som inte blint tror på vad en person säger. Och jag har pratat med genetiker i både USA och England om detta plus extremt många veterinärer på olika platser i Sverige. Så kanske kommer mitt avsaknad av tack lite därav. Jag tror inte på denna person helt enkelt. Men det är min åsikt det.
Audiatur et altera pars

Man baxnar…
Ist för att säga att du inte tror på den person som är kunnigast i landet på området, så kan du ju kolla fakta själv istället.
#12 Jag tror nog inte att Catharina Linde Forsberg vet allra mest vad gäller avel genetik i Sverige och Internationellt. Jag tänker inte gå in på ämnet genetik. Men vill bara påtala att på 1970- när jag började läsa genetik ang katter så fanns inte något studiematerial på svenska. Jag håller med Åsa.

http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/chryptorchidism_se.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptorchid
http://www.tollarklubben.org/sjukdomar/kryptorchism.htm
http://www.freewebs.com/jaguar1457/health.htm (eng.)
Här är några länkar, det finns hur mycket som helst att läsa för den som är intresserad.
Jag har bara hört kryptorchid om hundar, men man använder tydligen termen om alla djur. Mono betyder ju en på latin, det är tydligen ett förtydligande av problemet. Ärftligheten diskuteras, på några sidor stod det att den var recessiv, alltså att man måste ha anlagen från båda sidor och att kastrering rekommenderades för att minska cancerrisken.

#18: Nejmen inte baxna över mig. Det här är bara en internet sajt och i denna värmen är det på tok för lätt att baxna ändå. Så hoppa över att göra det på mig du :-)
Sedan är det kanske så att jag har kollat upp fakta för många, många år sedan redan. Sverige är inget stort land. Och absolut inte när det gäller genetik och forskning tyvärr.
Så ja jag väljer att tro på de utländska sidorna, så får du tro på de du vill. Bra va? Då är alla nöjda och glada :-)
Audiatur et altera pars
Tack ÅSa1 då får vi väl döpa om Junikatten…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vidhåller att CLF är den som är kunnigast vad gäller _avelstekniker_ på smådjur (dvs hund och katt) och därtill relaterad genetik.
Inte genetik/ämnet som sådant, där finns det andra som är kunnigare.
"En könsmogen hanhund som saknar den ena eller båda testiklarna benämns kryptorchid. Om båda saknas är han dubbelsidigt kryptorchid. Man hör ibland felaktigt benämningen monorchid för den enkelsidigt kryptorchida hunden. Definitionsmässigt är den kryptorchida hunden en hund med en eller två gömda testiklar. En monorchid hund däremot är en hund som bara har en testikel anlagd. På motsvarande sätt kallas den hund som inte har någon testikel anlagd för anorchid. Detta senare tillstånd är mycket ovanligt."
Citat ovan ur http://www.canirep.com/Canirep_Konsmognad.pdf (sid 2)
Obs: Min fetstil.
Jag misstänker att jag har läst mer genetik, inkl avelstekniker (bl a examensarbetet i min universitetetsutbildning samt haft fler kontakter med genetiker nationellt och internationellt än de flesta här) och betydligt senare än 70-talet, dessutom.
Jag är på SallyBs sida här och refererar till en annan veterinär auktoritet, veterinär Susan Javinsky Little som är en av världens främsta experter på felin reproduktion.
Cryptorchism refers to the failure of one or both testicles to descend into the scrotum… While unilateral cryptorchism is most common, it can be bilateral.
http://catvet.homestead.com/Cryptorchid1.html
Det har med anlag att göra. Finns det två anlag för testiklar är katten kryptorchid om en eller båda inte har vandrat ner i pungen. Finns bara ett anlag för en testikel är katten monorchid OAVSETT om testikeln finns i pungen eller i tex. buken. Har katten inga testikelanlag alls (trots att det är en hane) är han anorchid.
Vad ÅsaF hänvisar till som monorchism är inget annat än unilateral kryptorchism.
Sedan finns det säkert veterinärer som säger fel, precis som det finns veterinärer som säger att de steriliserar honkatter när de de fakto kastrerar dem