Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1038 ggr
Casper
0

Överlevaren Snörvel

Januari/februari 2007
En mörk och kall kväll lät det så konstigt på logen när jag skulle väga hö.. Det snörvlade och pep om vartannat och det var lite läskigt, faktiskt. Efter en liten stund vågade jag mig bort till lampkontakten och tände ljuset. Letade efter upphovet till snörvlet/pipandet och hittade en tufsig, snorig grårandig katt hopkrupen mellan två höbalar. Han var helt igenkorkad i sina ögon och verkade mycket sjuk. När jag började prata med honom jamade han så ynkligt. Hämtade genast mat och vatten som jag ställde framför honom. De andra två katterna fick samtidigt mat på sitt vanliga ställe så att de inte skulle störa. Han åt långsamt och hade stora svårigheter att andas samtidigt som han tuggade. Efteråt drog han sig in mellan balarna igen och jag lämnad honom för att göra mitt, övertygad om att han skulle vara död dagen efter.

Han överlevde både natten och vintern men har varit snuvig från och till under hela tiden. Lilla svarta honan som också bor där har också varit illa däran några gånger medan den andra gråa hankatten inte har varit sjuk alls(?). Bondfrun har gett dem antibiotika lite då och då (jag vet dock inte vad) och jag har gett dem kattmat, både torr och blöt.

Allt blev lite akut i veckan då dottern ringde hem och berättade att snörvelkatten hade ett grått öga och förmodligen inte såg med det! Nu i parningstider har den andra hankatten förmodligen försökt köra bort honom och skadat hans öga under slagsmålet! När jag kom ut själv lite senare samma dag så slogs de igen! Kände att NU måste jag göra något innan andra hankatten tar livet av honom! Snörvel har mer eller mindre flyttat in i stallet istället för att bo på logen med de andra och får nu vara mer ifred. Han går på antibiotika mot sin snuva och ska vaccineras och kastreras på direkten när kuren är slut. Ögat är inte infekterat men synen är borta och första dagarna hade han problem med det. Nu har han nog vant sig lite för han verkar inte så påverkad av det mer. De trasiga öronen läker så sakteliga och kommer för alltid att påminna om hans tid som fertil. När veterinären gjort sitt ska jag ta hem honom så får han bo i min "tvättstuga" ett tag för att sen slussas ut i övriga flocken!   

Det var kanske en mening med att hundarna rök ihop så att jag inte vågade ta en planerad katt från KKS utan hade platsen över för denna nu…

Uppdaterar när något nytt händer.

Mettan
0

När du tar hem honom, så försök att ha honom som innekatt, tror att han skulle trivas med det, eftersom han är skadad i ögat och kanske inte kan klara sig mot andra katter. Har dessutom en känsla av att han kanske inte VILL gå ut. Min dotter har en sådan katt. Han vill inte gå ut alls, eftersom han varit ute tillräckligt. När han kom, var han sjuk och hade urinvägsinfektion me d meda, så han har behandlats och kastrerats och är nu en toppengo katt. Gör gärna ett försök med honom som innekatt, så får du nog en väldigt tillgiven och go katt.

Casper
0

Jo, nog ska han bli innekatt alltid! Skrattande Jag har inte en tanke på att släppa ut honom!!
Jag har två kastrerade hanar (innekatter) hemma som jag tror och hoppas att det ska funka bra med. I och med att Snörvel är en så pass underlägsen katt, även som fertil, så förväntar jag mig inga som helst problem.

Mettan
0

Jättebra! Kastrerade hankatter brukar det inte vara några problem med. Jag har själv 2 och de är verkligen suveräna. Just nu har jag en liten kattflicka här. Egentligen tillhör hon en som bor i huset mittemot, men han verkar inte vilja ha henne tillbaka. Ska prata med honom och höra efter riktigt. Han verkar så tveksam, så jag tvivlar på att det verkligen är hans katt. Hon sprang här i vår trädgår i 2 veckor, innan hon kom hit. Min granne ovanför försökte ta in henne, men deras 2 katter morrade och fräste ordentligt åt henne så hon blev rädd. Då kom grannen hit med henne och här har det gått bra som vanligt. Till och med Spotty (honkatt snart 7 år) accepterar henne.

När jag pratade med grannen hade jag henne i sele, så jag klarade hennes hopp, när hennes "husse kom till staketet. Hon blev väldigt rädd, men lugnade sig när hon kom i famnen på mej igen. Vi har döpt henne till Kittykatt, eftersom hon är så lik grannens katt Kitty, som de hade tidigare. Ägaren får en månad på sig att ringa mej, sedan kommer jag att försöka omplacera henne. Ska ta lite foton på henne också. Hon är så fin.

Casper
0

Uppdaterar med att berätta hur konstigt det känns att Snörvel inte låter något alls! Inget snörvlande, inget pip i luftrören utan bara vanligt jam av glädje (matglädje, jag inbillar mig inget annat…) när man kommer!! Skrattande
Han bor på heltid under en stor låda på ben i stallet nu och de andra katterna håller till på logen så det funkar ganska bra just nu. Snart är medicinkuren slut och då ska han in och bli vaccinerad och kastrerad. Vi har fördjupat vår kontakt och har långa kelstunder när jag är i stallet så jag tror inte det blir problem att få in honom i en transportbur när det blir dax för det.

Hawknestgrove
0

Kul med alla framsteg…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Casper
0

Fick i förra veckan en generös gåva som täcker kastrering och lite till! Detta tackar jag så otroligt mycket för! *du vet själv vem du är* Skrattande
Grejen nu är att jag inte sett Snörvel på 4 dagar (endast sett lilla svarta honan) så jag förmodar att han är ute på friarstråt. Orolig för honom blir blödiga jag ändå! Hoppas att han klarar sig och att han kommer hem snart så vi kan göra ett besök hos "tant doktorn".

Hawknestgrove
0

Åh, hoppas det går bra och den lille komer in!

essut50
0

Hoppas att Snörvel kommer hem snart. Håller tummarna för honom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Sidentass
0

håller hårt i tummarna här!!

Hawknestgrove
0

Ja, det hoppas jag med