Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1526 ggr
Ciiviic
0

Vanvårdskatt/er Akut !

JAG BEHÖVER ERAN HJÄLP !

Ikväll åker jag och sambon och hämtar 2 st vanvårdskatter…
En mamma och hennes unge på 12 veckor…
Vi har äntigen fått personen att släppa dom…. Till en tjej i Göteborg, eller det är mer hon som vart i kontakt med henne..
Hon skulle egentligen ha avvlivat dom idag. Men kom sen på att det kostade pengar.. Kattungen är inte rumsren och har därför fått smaka på en tur in i vägen för att den missat lådan. Blivit ner pressad i sin egen avföring. åh massa annat..
Enligt nuvarande ägaren är kattmamman helt störd..
Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Hon kankse bara försöker skydda sin unge..
Även inte kastrerad… Ska göras, ååh nu får man hoppas att det inte ligger nya bebisar där i.

Kattungen har ett blivande hem i Göteborg som vi ska transportera den till om nån vecka.
Men kattmamman behöver ett hem..
Hon kommer bo hos min kompis för tillfället..
Det fanns ett annat hem till henne, men dom har backat ur.

Åååh alla vet att jag inte kan ta hem henne hitt !

Snälla finns det någon här inne som kan ge denna misse tak över huvudet??
jag kan tyvärr inte ge er mer fakta… För detta är det enda jag vet.
Men kommer mera ikväll när vi kommit hem …

Lena
0

Stackars kissar! Inte så konstigt om kattmamman beteer sig lite underligt efter en sådan behandling. Det allra bästa hade varit att kattmamman kunde får vara i samma hem som kattungen under den första tiden. Fast det kanske inte går att ordna. Skulle tro att båda ordnar till sig med tiden i en lugn och trygg miljö. Så bra att ni räddar dessa katter. Tänk så många katter som behandlas illa.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ciiviic
0

Dom kommer få vara tillsammans minst 1 vecka…
Vi kommer inte sära på dom så länge dom är för oroliga…
Det värsta är att de är 2 katter kvar sen…

ParaKiss
0

Om man bara hade haft plats! ;(

Lena
0

#2 Det låter jättebra! Och det viktigaste just nu är att ni har lyckats rädda dem. Inte lätt att räcka till för alla katter som har det svårt. Tyvärr har vi fullt just nu här hemma.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ciiviic
0

jo absolut… verkar "bara" vara dessa 2 som vanvårdas med, då hon älskar dom andra tydligen

emjon
0

Vad fint att ni kan rädda dessa två från ett misshandelshem där de inte har det bra. Kan inte förstå hur man kan göra skillnad på sina katter. Om inte alla katter blir älskade varför skaffar man då flera?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ciiviic
0

Jadu ingen aning….
Kattungen tillhör ju mamman så sen är frågan om det är en okastrerad hane där, för hon bodde tydligen på 5 våningen.
Så håll tummarna att det inte ligger fler bebisar där i!

Simson
0

Vilken röra du hamnat i igen! Låter inte som en bra plats där om de har en okastrerad hane OCKSÅ… suck! Gråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Ciiviic
0

#8 - Röra vet jag inte… Men räddar hellre ett par katter än åh veta att dom får äta sin egen avföring och bli kastade in i vägarna.

Jenna-Gun
0

Hur kan man göra så mot små varelser.

Grrrrrrrrrr

Jenna

Ciiviic
0

jadu det undrar jag oxå …
men vi kommer hämta dom så fort min älskade sambo har mage att komma hem nån gång…
vi ska vara i sthlm klockan 18.. de kommer ju aldrig att hända nu! .. MORR MORRMO RR

anebit
0

Skrikandes

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

Hur har det gått

Hawknestgrove
0

Ja är ni på väg?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

dom är rejält försenade…jag har fått min auktionsljuslykta av henne…. träffade henne strax efter 20 och då hade de inte börjat resan till katterna som skulle räddas…. så klockan blir nog rätt mycket innan de är hemma igen… i bästa fall har de kanske nyss börat sin hemresa…hoppas det…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
0

nu vill jag gå o sova…..Generad… men väntar IFALL det kommer en liten rapport…. men hur nyfiken jag än är så tycker jag att du Ciiviic behöver så mycket sömn ni kan få…..sköt om dej!

ljuslyktan har nog fått sin plats utsedd…. hoppas på att hitta en bra spik till den i morron….Glad

Hawknestgrove
0

ja vi får väl höra i morgon

Ciiviic
0

jag är nu hemma !!!!!!
Jag är sååååå arg…

Så är det nån vaken så vill jag gärna ha 2800000 bra råd !
För jag är så arg och förtvivlad !

Thaeri
0

Vad hände? Ville hon inte lämna ifrån sig katterna?

Ciiviic
0

Jooooo….

Jag  - hur gammal är mamman.?
Hon - jag vet faktiskt inte, hon är en hemlös, asså jag ville inte ha henne, men så vart det så.
Jag - jaha okej vad heter hon ?
Hon  -  …… ( hörde inte )
Jag - Vad sa du att hon hette?
Hon - aaah hon hette nema när hon kom så hon har fått heta det nu med…

ööööh hur sjutton kan en hemlös katt heta något….
hade den en lapp med sig eller ?
Den hade tydligen dykt upp hos henne… !
Hon bodde på 5 våningen !
GAAH !

åååh den lilla kattungen får inte ens upp svansen. den ligger som ett S på ryggen :'(

Thaeri
0

Stackars små kissarna… Tur att de är därifrån nu i alla fall *kramar*

Svansen är det uppenbart en skada eller kan det vara en sådan där medfödd sak? Tror det pratades på SKS om katter som har svansen över ryggen, har till och med för mig att någon nämnde en (amerikansk?) ras som har den så…

Ciiviic
0

aaaah…. Asså jag är så förbannad…
Hon bara stog där och sa att det skulle bli så SKÖNT att bli av med dom..

sambon lånade toan där, eller han tänkte göra det. men han kom ut lika fort…
och såg illamående ut..
det visade sig att hon hållt nån av katterna inne där under en låååång period.
ååh när hon skulle säga hej då till kattmamman så fräste hon bara.

ja alltså, hon sa att den lagt sig så..
Så troligen är de något fel som hänt…
: ( … oooh hon har pappan till kattungarna hemma..
så jag hoppas hon inte är på smällen igen..

Thaeri
0

Kastrering nästa för mamman då alltså för säkerhets skull. Eller det kanske hon inte är i kondition för? Och stackars lillkissen…

Usch, vissa människor borde inte få ha djur :( ringa djurskyddsinspektören kanske? Kanske svårt nu när d mest misshandlade katterna är borta, men har hon det för snuskigt undrar jag om det är ok med den katten som finns kvar även om hon kulle ljuga sig blå om att hon aaaaldrig sett mamman och ungen.

martdat
0

Vissa personer har helt enkelt inte en enda ponny i stallet… Inte kul Ciiviik men nu har du räddat dem i allafall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kat08ja
0

Stackars katter :( Hoppas att det löser sig.

MariannE11
0

verkar inte som det var mycket hemma där inte.. men skönt att de är ute därifrån i alla fall… bra jobbat… hur såg det ut för de andra katterna?….skumt att man kan tycka om 2 av sina katter o rata de andra…. jag älskar mina kissar lika mycket allihopa fastän de är olika … o jag låter dom få vara de katter de vill vara….

essut50
0

Vad skönt att katterna är därifrån. Tack till dig och din sambo som ställde upp.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ciiviic
0

Katterna, aaah dom är LIVRÄDDA !

Uschi Uschi så magra, så rädda så vackra : (

Ciiviic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma katt

Ciiviic
0

Kattungen  !

Ingen bra bild än det kmr !

emjon
0

Det är inte konstigt att de är livrädda med tanke på vilken miljö de kommer ifrån. Det tar tid för dem att anpassasig men så småningom kommer de förstå att ni är snälla och vill dem väl.

Väldigt fint gjort av er att hämta dem och att de nu kommer få det bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Förstår att det inte var en trevlig syn för er. Men skönt att de är borta därifrån.

Nu återstår det alltså att vi måste hjälpa Ciiviic att få tag på ett jourhem till dessa, eller mamman i alla fall. Då ni alla vet att hon har det mycket runt sig ändå med missar som det behövs väldigt mycket extra runt.
Så snälla alla, fundera hör av er till bekanta runt om er. Försök hitta ett hem, ett jourhem eller ett pemanent.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

katterna har nu fått nya namn :D

Mamman : Betty Boop
åh Ungen : Nellie :D

Kat08ja
0

Söta katter och söta namn :)

Hawknestgrove
0

Jättefina kissar! Tur att du lyckades. Men du, anmäl kärringen,,nu när du har de två missarna rädddade!

Ciiviic
0

ja det ska jag göra :D
ska maila lite katt hem i sthlm och kolla om dom äger henne.
utifall att

Ciiviic
0

Lilla Nellie stinker kattkiss..
Jag måste bada henne.. : ( …
ska jag använda nå speciellt schampoo,dvs till katter, ska åka och handla när F kommer hem från jobbet..

Hawknestgrove
0

Ta antingen vanligt djurshampoo för hund elelr katt har ingen betydelse. Hittar du inte djurshampoo, så ta barnschampoo. Det svider inte heller i ögonen om det skulle vara så. OCh det som duger till små bebisar, duger nog till en liten kisse.

Ciiviic
0

Underbart : ) ..
Hoppas att lilla Nellie håller sig lugn : ) .
Hon har legat i min tröja och gosat.. : ) ..
Men Betty Boop tyckte inte om att Nellie var ifrån henne.

MariannE11
0

Nellie är ju hennes säkra punkt fastän dom haft det så eländigt… men det är hennes trygghet tills hon ser att du är den snällaste man kan  bo hos…..

är Betty Boop mer avståndstagande till dej?…. hon landar säkert o blir bara tryggare o tryggare o ser att hon kan lita på dej… och DÅ kanske det är två kissar som ligger i tröjan o gosar….Glad

Ciiviic
0

Betty Boop och Nellie ska till min kompis ikväll..
Men dom kan inte stanna där så länge : ( …
Nu får dom mat vid olika tider, ååh inte mkt..

Men hur mkt mat ska dom ha ca varje dag ?
För Betty Boop är verkligen jätte smal : ( ..

Dakrish
0

Jag använder vanlig grönsåpa till Motor och sedan sköljer jag utav bara den. :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#41 beroende på foder (tänker på torrfoder här) kan ju mängden mat variera, det står på påsen.

Men här kan jag tycka att du kör med fri tillgång såtillvida de inte hetsäter. Kattungar för alltid ha fri tillgång till sin mat hela tiden, den ska ju orka växa med. Tror inte det är dumt att låta mamman få äta på sig lite, men inte så hon kräks förståss. Blötfoder kan du gott ge dem en rejäl sked på morgon och kväll.

Suveränt du räddat dem ut till ett värdigt liv, hoppas du har ork att anmälan tokan

Ciiviic
0

Jo men dessa katter äter som om dom aldrig sett man nån gång.
Jag tror faktiskt inte den lilla fått så mkt mat förutom sin moders.
då apan igår fint sa : Ja dom snuttar ju fortfarande efter mat.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Men vilka jubelidiot. Svårt då att ge dem fri tillgång, om du kan ge dem ofta i mindre portioner (kan ju vara svårt när man jobbar, men de timmarna svälter de inte ihjäl) utan då får du dela upp när du är hemma. De små liven, usch. Förhoppningsvis inser de att de inte behöver hetsäta så småningom, kan ju ta ett tag.

Hawknestgrove
0

Normalt så anses det ju enligt kattmatsburkarna vara normalt med 400 gr/dag/katt. men jag undrar om det stämmer…. Mina små flickor kan med nöd och näppe pressa i sig tillsammans 300 g/dag….Och de är inte magra…

anebit
0

Tack för att du/ni räddat dessa små kissar till ett värdigare liv än dom levt hitintills……

Nu skulle jag vilja svära en hel lång ramsa över den förra ägaren men gör det här hemma istället för att skriva ut det.

NU SKRIKER JAG HÄR HEMMA ÖVER ELAKA MÄNNISKOR SOM EJ FÖRSTÅR ATT EN KATT MÅSTE HA TRYGGHET, MAT OCH KÄRLEK!

GGGGrrrrrrrrrrr             Skrikandes

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

Mina 6 +1 delar på en 980 gr burk om dan.

Med fri tillgång på torrisar.

Oxh vatten på flera ställen i huset.

Utom bredvid maten.

Jenna

ParaKiss
0

Otroligt att ni inte skällde ut henne när ni kom dit och trög henne mot väggen eller nåt sånt, Jag skulle inte kunna hålla masken allafall.

Ciiviic
0

OJ.. men jag tror så mkt mat kommer bli för mkt på dessa små saker nu i början! :O..
visst de kanske inte är mkt mat. Men för deras små magar..
Dom är inte redo att ha torrisar framme än..
åååh såg på lilla Nellie att tanden hennes va lite av :@

Hawknestgrove
0

Oj….nÄ, KÖR I SÅNA FALL PÅ LITE SKONSAMT KÄK I BÖRJAN OCH BARA SMÅ PORTIONER. Asch, förlåt, Caps Lock

jmaard
0

hur mycket mat bör man egentligen ge en katt??

jag ger mina en näve var morgon och kväll (torrfoder)

och sedan en rågad tsk blötfoder..

Hawknestgrove
0

Står oftast bra rekommendationer på förpackningarna. Sen kan det ju variera stort med aktivitet och katt. Som lilla Gullefjun Esther, hon skulle nog må bra av att äta lite mindre. Snart når inte benen ner till marken…..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#52 enkelt sagt utan att väga maten kan man väl säga en 1/2 dl torrisar på morgonen och en på kvällen per katt sen en rågad sked blötis med på morgonen (erkänner de får en slatt på kvällen med hemma hos mig Generad

Sidentass
0

Åhhh…kära värld..läser tråden först idag..då jag haft lite mycket omkring mej de senaste dagarna…arma stackars missar..så gott att du finns där för dom…så hoppas jag innerligt att även mamma katt får ett hem där hon blir högt älskad för den fina varelse hon är..

Ciiviic
0

BLIR GAAAAALEN !!
min kompis vägrar svara i telefon !
åååh Nellie avskyr att vara instängd. Har en drös ligger utanför dörren och jamar ! Till henne..
Hon klöser bokstavligt talat sönder min köksdörr !

Hawknestgrove
0

Shit…….Spruta på klösgänget med vatten

Ciiviic
0

har bankat på¨dörren för att försöka skrämma henne utan att hon ska veta att det är jag. så hon itne blir rädd för mig.
Hon har precis fått förtroende för mig känns de som..
Men SUCK för vänner !

ParaKiss
0

Om det skulle bli akut så skulle jag ev. kanske kunna ta kattungen. Men dumt o sära på dem tycker jag då…

Att jag bara kan ta kattungen är pga mina andra äldre fån katter. Vågar inte ta in någon vuxen katt här. Och eftersom jag har andra katter så vill jag ju då att den katten blir veteirnär undersökt först. vill inte ha någon smitta eller ohyra in hit ^^ har inte heller råd att lägga pengar på veterinärvård. men tak överhuvudet, mat, vatten, värme, kärlek finns det. Även andra katter och andra djur o leka med.

men jag hoppas att det löser sig! Då jag egentligen inte kan ta in någon katt på några veckor. nyligen (idag) kastrerad min katthona.

Ciiviic
0

Snälla är det någon som kan ta Betty Boop till första veckan i Juli, flyttar den 1 juli sen kan jag ta henne igen om det skulle vara så…
Snälla någon..

Nu får jag klappa och kela, får massa nospussar och hon är rumsren, äter för en arme, och är hur hjärte go som helst.

martdat
0

#60 Hon som vägrar svara i telefon, är det hon som lovat ta hand om en av katterna? hoppas hon har en bra ursäkt och svarar snart. förstår att du får panik.

Ciiviic
0

#61 - Hon skulle ha båda katterna dels kattungen tills vi ska till Göte, sen mamman tills de kom upp nå annat  !

Så snälla någon ! HJÄLP MIIIIIG !

martdat
0

#61 ojojoj, Brukar hon strula elr? kompisar ska man ju kunna lita på….

Ciiviic
0

#62 - jag  har ni pratat med henne, hon har inte kunnar svara för att hon inte vågade säga till mig att hon inte kunde ta katten.
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

martdat
0

#64 Vadå inte kunde ta, hon kan ju inte låta dig sitta där med dem när hon åtatt sig det, så gör ingen kompis i mina ögon i allafall, Vad hade hon för ursäkt om man får va nyfiken?

Ciiviic
0

#65 - Av privata skäll…
Jag är endå på ett sätt lättad…

gammal pojkvän - inte bra - osams, ja så lite till

ParaKiss
0

Tråkigt att hon inte kunde ta dem. Hittat någon annan som kan ta dem?

Ciiviic
0

Jag har hittat en annan kompis som kan ta Betty Boop.
Hon var absolut inte sugen.. Men hon ställer upp..
+ att hennes "lilla" kisse får nån att förhoppningsviss leka med ett tag : ) ..
Men om det finns nån som kan ge lillan ett permanent hem så snälla hör av er !

MariannE11
0

*puttar*…

Ledin
0

o fy f*n jag säger bara så här tur att dom fick flytta. Stackars katter, hoppas att kastreringen går bra med. fint jobbat tösen, tror inte att kattmamman är störd snarare där hon bodde innan. Söta o fina va dom iaf, hoppas att kattungen itne har något större fel på svansen med. *Puttis*

Ciiviic
0

#69 - tack : )

#70 - :( När jag pratade med Göran världens mest underbara veterinär så sa han att han inte ville kastrera mamma katt än :(
Då hon är dels för undernärd och inte i den formen för en kastrering. Men vi får reda på mer på Onsdag.
så håll tummarna att vi kan kastrera henne. så det inte kommer fler bebisar, jag är så rädd att hon har fler i magen : (

När vet man om dom har fler i magen ????

ParaKiss
0

När magen växer ^^ och när tuttarna blir röda =)

Risk för att kastrera och risk för att låta henne få barn tack vare hon är så undernärd. Frågan är vilken risk man ska ta isåfall? Då man inte vet hur långt det har kommit i magen. Så vet man inte om det har gått för långt eller ej. Vad skulle man riskera och chansa? Kastrering eller låta henne få ungarna? Som sagt, man vet ju inte hur långt hon har gått heller. Jag tror jag skulle nästan låta henne få ungarna. Även om det också kan vara en risk. Under den tiden hon går med bäbisara i magen, göda henne så att hon blir lite rundare utav fett. Tack vare att man inte vet hur lång tid hon har gått med ev. ungarna i magen..?  Nu vet jag inte om det finns någon gräns för "abort" i kattvärlden.

Ciiviic
0

#72 - Enda anledningen till att hon i så fall får beålla bebisarna i magen är för att hon inte är i tillstånd för en nersövning.

[sofia-85]
0

Men då är hon säkert inte i tillstånd att föda heller…. Hoppas det löser sig.

Puma77
0

Förhoppningsvis lägger hon på sig lite under tiden nu i så fall så hon blir starkare.

Jag har lagt ut en auktion i aktionsforumet till dessa katter nu.

//Pia

ParaKiss
0

Men den får mera tid på sig att äta upp sig mm. om den går gravid. och kanske bli bättre på det viset. äh inte vet jag :D

Lucy
0

Ciiviic, du är helt underbar!

Ciiviic
0

Jag tror även som så att om hon nu skulle vara med små knoddar igen, ( vilket jag hoppas att hon inte är ) .
Så kommer hon nog att äta upp sig.