Kan nån ang Igelkott?
Hej! Idag så hittade vi en igelkott som satt fast illa i ena bakbenet i ett snöre. Vi fick bort snöret men benet måste vara av. Hur är det med igelkottar klarar dom sig bra med 3 ben? Den är nu inne i kaninernas vinter bostad (typ en box) med ett hus gjort av kartong sen fick den vatten o kattmat och vatten. den har ätit upp allt o drukigt lite. Tackam för svar, det e en liten kotte ca 1år,
när jag tog in en skadad igelkott som hade brutit benen fick jag rådet att ha honom mörk o svalt cirka en vecka för att låta benet läka..
tyvärr överlevde inte kotten, det visade sig att han hade fått i sig råttgift oxå. (detta var cirka tre år sedan)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Fråga inne på "Igelkott ifokus"
Ja inne på igelkott kan de en hel del.
//Pia
Just det vi har ju en egen Igelkott sajt här på iFokus. Där får du säkert alla goda råd du kan behöva.
Stackars kotten! Vilken tur att du tog hand om den! Att den äter med god aptit måste ändå vara ett gott tecken.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Igelkott i fikos, som alla här nämnt. Katastrofhjälp för fåglar och vilt finns också-den har avtal med vissa djursjukhus ex.

Har hänt att jag träffat på kottar som haft problem med bakbenen, då har jag haft dom inne några dagar..och jag minns att det hänt att de blivit återställda efter det. Men om benet är av skulle jag känna mej orolig för att släppa ut kotte…känns som att det är lättare för den att råka illa ut då…svårt detta att veta hur man ska göra..har du rådfrågat vet?
tänker på stackars lilla kotten..
Nu har jag pratat med vetrinären det va bara att ha den som jag har å den har det som den är van vid en massa halm o krypa i sen mat :) den äter bra å är faktist riktigt pigg. Jag fick rådet att ha den inne i minst en vecka nu gör inte dom något åt en igelkott, lite synd eftersom den har säkert ont så jag frågade om jag kunde få något att ge den som smärtstillande. Benet ser inte alls bra ut stackars igelkott, jag ska ta å googla lite ang vilda djur om man kan lämna in den lr om någon kan komma å kika på den. Där den är är allså inne i uthuset o jag har lämnat dörren in öppen, det är skuggit där uppe så det e svalt o skönt ovaligt svalt :) Tack för tips, ska ta å kika in på igelkottfokus :)