Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttill-minnet-av
Läst 1029 ggr
Cahira
0

Sommarkatt...

Jag är ny här på forumet så jag vet inte om jag lägger denna på rätt plats, men eftersom jag minns och lider med denna katt, så lägger jag det här.

Tänker varna redan nu att det jag kommer skriva för att lätta mitt hjärta, är INTE trevligt. Jag kräktes då jag hörde pappa berätta det. Det är historien om en sommarkatt som gick ett fruktansvärt öde till mötes.

Ber om ursäkt för att jag berättar detta, men för kattens skull - vill jag få dennes historia berättad och jag vet inte var. Och jag varnar åter igen på att det är äckliga beskrivningar!

Pappa åkte bil till stugan i vintras och såg någonting på isen. Han stannade bilen och gick och tittade vad det var då "det på isen" tycktes röra på sig. Det var en katt. En utmärglad, sårig katt som saknade vissa pälstussar. Den var fastfrusen i isen. Pappa skyndade efter en gren att hacka sönder isen med och få lös katten. Då han tog i den ramlade de sönderfrusna öronkanterna av, och tassarna var döda och sönderfrusna och katten luktade fruktansvärt illa. En tanke slog honom att fotografera katten för att på något vis visa allmänheten vad som händer med övergivna sommarkatter, men han hade inte hjärta att låta katten lida i ett par minuter till bara för att han skulle till bilen och hämta kameran och sedan fotografera stackaren, så han avlivade den på plats.

Denna historia får mig att må illa fortfarande dagligen trots att jag (tack o lov) inte mötte katten själv. Gråter 

En del av mig önskar att han tog bilden så att man kunde gjort klistermärken i 1000tal och sätta upp på stolpar och liknande med texten "vad gör din sommarkatt nu?" eller liknande, medans andra delen av mig förstår att han ville avliva den direkt på plats.

Åter igen, förlåt att jag drar upp sådan tragisk händelse, men… För kattens skull - är det någon som vet vad man kan göra åt detta problem? Jag mår illa över detta Dagligen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Daisy-Moa-Elsa]
0

En fruktansvärd händelse men tyvärr allldeles alldeles för vanlig. Förstår din tanke med bilden men förstår din pappa för väl med, att korta lidandet. Men man ska ALDRIG sluta informera om hemlösa katter till allt och alla man kan på ett bra sätt. Du kan ju alltid sätta upp denna berättelse och beskrivning i närheten av er stuga, tex vid en mataffär så kanske de som gjorde det får en tankeställare.

Cahira
0

ja det var min tanke.. dock vet jag att det inte hjälper såå mycket på ett forum med kattmänniskor eftersom det är ett gäng människor som ser sina katter som familjemedlemmar och kanske tom bebisar, vilket de med sommarkatter knappast kan se det som!

tack för ditt svar

Hawknestgrove
0

Heder åt dig och heder åt din pappa. Arma lilla katt. Tur att han fick syn på den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#2 la till i beskrivningen hur man kunde informera. Sen ibland behöver man få skriva av sig bara helt enkelt

Cahira
0

Tack gunilla. Ja det var tur, så hans lidande blev åtminstonde lite kortare. Ibland önskar man att katter inte alls hade "nio liv" så sådant slapp hända. :/

Cahira
0

Oh #4 förlåt missade ditt inlägg! och eftersom jag är ny måste jag fråga - beskrivningen?

Jo.. mina vänner vill inte höra om sådant lidande då deras "brytit en nagel"problem är så mycket viktigare.. så prata av mig kändes rätt nödvändigt faktiskt..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Mena att jag la till lite i mitt första inlägg, jag är snurrig jag idag men att du kan beskriva katten och händelsen och sätta upp nära stugan, vid nån affär eller vad som finns där folk passerar och ser.

anebit
0

snyft! snyft!    Stackars stackars lilla missen.  Sån tur att din pappa åkte ut till stugan.       Gråter     Så han måste ha lidit…

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Cahira
0

ah då är jag med! Jo jag överväger att kanske skriva till tidningen eller nåt om denna stackars katt nu då sommaren närmar sig…

Puma77
0

Stackars liten, tack för att du delar med dig av denna sorgsna och hemska upplevelse som din pappa var med om. Så mycket hemskt som dessa små goa katter lämnas åt bara för att korkade människor tar för givet att de ska klara sig. Så oerhört egoistiskt att bara tänka på sig själva att ha en kattunge under sommaren att gosa med men sen slänger vi ut den för det är det bästa för oss. Men katten då?

Man brukar säga ibland att man förvånas aldrig över vilka korkade människor det finns men sanningen är att ibland blir man förvånad över vissa utalanden och handlingar. Hur folk kan tänka egentligen. Tyvärr är ju inte den sista dåren född heller. Men vi här gör det vi kan för att ändra det även med alla motgångar. Tycker du ska skriva ut det du berättade och sätta upp så fler i området får ta del av det. Sommargäster läser det när de är och handlar m.m det måste ju få dem att fundera i alla fall.

Kram

//Pia

Sidentass
0

Det måste ha varit någon högre makt som såg till att din pappa kom till plats…såååå hemskt för stackars missen, han gjorde så rätt som agerade på en gång istället för att hämta kameran..kanske kan man berätta denna historia som insändare i lokaltidningar och kvällspress…usch..så hemskt det också måste ha varit för din far som fick göra en så fruktansvärd upptäckt…nu lider inte missen mer..hans tassar är åter varma o han mår gott bortom Regnbågsbron tillsammans med andra små änglamissar..

Lena
0

Bra att du tar upp denna sorgliga och svåra händelse här. Det händer så oerhört mycket hemskt när det kommer just till katter. Heder åt din far som hjälpte kissen ur sitt lidande. Alltid lika ofattbart hur vissa kan vara så grymma mot oskyldiga djur som dessa som satte honom på isen. Viktigt att sådant här kommer fram, genom att informera om händelsen har den stackars kissen inte dött helt i onödan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nadou
0

Usch vilken hemsk historia. Det är sånt här som ger mig mardrömmar, tanken på alla katter som lider. Vilken otrolig tur att din pappa kom förbi och kunde hjälpa katten vidare. Stackars liten.

annebeate
0

Så fruktansvärt.Gråter Stackars lilla kisse. Sådan tur att din pappa kom i kissens väg och att lidandet fick ett slut.

Simson
0

Vilken hemsk berättelse om ett hemskt öde. Vad ledsamt för er att behöva vara med om det! Heder till din far som besparade misses fortsatta lidande!

Kram på dig!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Engla
0

Vad hemskt. Jag blir riktigt tårögd. Även hemska berättelser behöver föras vidare. Verkligheten måste ju någon gång bli "verklig".

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jenna-Gun
0

Så ont det gör att läsa om den lilla kissens öde.

Så ont den skulle ha och så förtvivlad den måste vara.

Snyft Jenna  

Cahira
0

Tack allesammans för era svar. Jag tror jag kommer skicka en insändare till minst en tidning om detta, och eftersom ni nu läst detta så misstänker jag att detta kommer leva vidare i många år, eftersom sånna här saker ibland kommer upp i samtalsämnen. Oerhört tragiskt och trist, och även fast jag tyckte det var synd att starta min första tråd här med sådan tragisk historia och stämning, så lever den stackars katten vidare i några fler minnen än mitt. Tack för att ni läste! @-->--

Kat08ja
0

Tack för att du velle dela med dig. Så hemskt Gråter jag gråter när jag hör sånt här. Vilken tur att din pappa hittde katten. Stackars katt nu slipper han lida.

Hawknestgrove
0

Ja vidarebefordra detta så mycket du kan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....