Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 10258 ggr
Crisse
0

Låst: Mina Malmökatter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det tog inte så lång tid innan jag började en ny tråd.

Här finns massor med katter som behöver hjälp så om det finns någon som får plats till en katt så småningom så hör av er till mig. Jag kan inte hjälpa till med veterinärkostnader om det skulle behövas utan om ni hjälper till med en katt så kan ni själv hitta ett permanent hem åt katten eller kattungarna. Det finns en liten tjej här på min gård som är ca. 7 månader och har varit inne i sitt första löp och tyvärr tror jag att hon är dräktig nu. Det har varit min mening att ta in henne men det har blivit så mycket med andra katter och nu har jag Mimmi. Katterna på min gård får mat och ser väldigt friska ut och blir även avmaskade men dom kommer att bli fler. Jag skulle vilja få in den här lilla innan hon får några ungar för hennes mamma är säkert också dräktig och jag vet inte om jag kan leta upp alla kattungarna i tid innan dom blir för gamla. Så finns där någon helst i Skåne som kan ta in den lilla tjejen som förresten är en svart sköldpadd så vore jag tacksam. Är det i Skåne så kan jag ta tåget och lämna katten.

Bilden är på 2 kattungar som jag fångade här utanför i höstas och som är syskon till svart sköldpaddan som går här.

Ni kan maila direkt till mig på  christin.mm@gmail.com 

Crisse
0

Här finns en dam som påstår sig mata 150 katter på olika områden i Malmö och nu har hon fått för sig att hon skall avliva alla katterna. Genom mailkontakt med henne fick jag reda på att det finns små kattungar och dom måste jag ha tag i innan hon hinner fånga och avliva dom. Så idag skall jag ge mig iväg och försöka att leta upp dessa små och jag får hjälp av Eva att få dit fälla och burar.

martdat
0

#1 150 katter!!! hur ska hon kunna aviva alla de? låter lite myska, bra att du kollar upp det.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Crisse
0

I ett nytt mail som jag fick idag från damen så avböjer hon hjälp med att mata katterna. hon anser att där är ingen kattförening som bestämmer på något område och då gör hon som hon vill och avlivar dom katter hon kan få tag i. Jag tror att dom enda katterna som hon kan få tag i är ungar och jag har svarat henne att jag kan ta alla ungar hon hittar. Nu är detta på ett område som jag känner som handen i handsken eftersom jag är uppfödd där och jag har redan tagit 7 katter därifrån så jag skall försöka att sätta stopp för henne så att hon inte avlivar några kattungar där. Vi har redan pratat om att försöka ta in några av dom vuxna katterna.

martdat
0

#3 jises, varför vill hon inte ta emot hjälp,,,,stackars kissar..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ursäkta men får hon verkligen avliva katter hur hon vill? Är det inte lagar och regler runt hur gamla de får vara. Ursäkta men viken skata, när du erbjuder hjälp.

Ciiviic
0

Men vilken sjuk människa, så där kan hon ju inte göra, det måste hon ju förstå själv? hade hon brytt sig de minsta lilla om katterna så hade hon ju tagit imot all hjälp hon kan få… hon måste ju förstå att hon inte kan avliva något som inte är hennes eget, eller ens avliva ett frisk djur..

vem vet va hon gjort för elakt :O .. jag skulle nog inte låta henne mata dom stackarna längre :O . tänk om hon lägger något i deras mat, så dom dör :O . Nej uschi vilken hemsk människa, visst nu kanske man inte ska ta händelsenförloppet för fort fram.. men va tusan..

majvi
0

Kattungar får slås ihjäl tills de är 8 dagar sedan är det avlivning hos veterinär som gäller eller så får de skjutas. Men jag tror inte att vem som helst med ett vapen får skjuta och sen borde man behöva markägarens tillstånd också. Är det allmän mark då behövs nog ett tillstånd från högre ort och jag undrar om det inte är de sk kommunjägarna som ska sköta det där.

jag tror inte att man som privatperson får gå och avliva 150 katter .

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Nä, hon har nog fått en hel del om bakfoten, tanten. Det är inte bara bara att avliva hej vilt. Vi har väl nästan alla kunbskap om hur man får göra och inte får göra. Gör hon något, så verkar det som om hon skulle behöva anmälas själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ciiviic
0

ja, inte kan man avvliva fult friska katter för att man inte hittar hem åt dom…. man ska ju vara glad att folk vill hjälpa till. Även om det inte alltid blir som den hjälpen man önskat sig från början, men jag tror nog att väntar man så kommer det att lösa sig som man tycker, och känner..

Allt brukar ju sluta gott .. eller va säge ni ?

Crisse
0

Vi har varit där idag och skulle se om vi kunde se några kattungar och det kunde vi, en kattunge hittade vi men den var död. Den var ca. 7-8 veckor och hade nog varit död i en vecka. Några andra såg vi inte. Sen har vi varit i hamnen men kunde inte få tag i någon där. Så det är att fortsätta jakten på kattungar och hamnkatter en annan dag.

Erika91
0

150 katter!? Och sedan avliva dem hon får tag i!? Och avböjer hjälp!? Det kallar jag inte för att vilja hjälpa katterna! Stackars katter. Tur att du försker att rädda dem!

Synd att ni inte hittade några katter och ännu sorgligare att ni hittade en död kattunge :(

Crisse
0

Har kopierat delar av det sista mailet hon skickade till mig så att ni kan se vad hon skriver.

När vi gick fram för att undersöka läget så kom det en ung kvinna förbi som påstod att fyra unga tjejer från någon förening hade varit där och tagit tre eller fyra kattungar men hade lämnat kvar honan och en kattunge. Nu i onsdags när vi var där så fanns där ytterligare en vuxen katt, stålgrå och vit och nya kattungar som var ännu mindre. Det finns en gul belyst skylt med röd text vid en källarnedgång brevid buskaget. Du ska veta en sak att ni bestämmer inte över några område eller katter här i Malmö så länge ni inte har kunnat fånga in dem. Jag tar de katter som jag matar och får då till 99% avliva dem eftersom det knappast är det enklaste att komma i kontakt med någon förening och skulle man få tag på någon ideell så brukar standard frasen låta: Kan du ta ett digitalfoto så kan katten bli uppsatt på väntelistan. Sånt trams orkar man inte med när man har sysslat med detta i tio år och vill se en förändring. Du vet Christin, jag är ingen gröngöling när det gäller detta och har fått utstått mycket smärta och sömnlösa nätter när man har tänkt på hur tragiskt katterna har det. Hur vågar du påstå att det inte finns några katter på nydalavägen? Där finns katter i varenda område och kvartet i Malmö. Jag har all respekt för ert arbete och vill inte att ni eller era Medarbetare ska ta på sig fler matställen. Jag hoppas att ni kan trycka på kommunen om ett kommunalt katthem utan väntelista. Sen vill jag också påpeka att det är skillnad på matning och matning. Har även ett par katter vid kaptenskiosken nere vid kanalen. Då kom jag i kontakt med en kvinna som hette Åsa, hon berättade att hon var med i KKS och ville ta in katterna där men fick inte låna er kattfälla för detta ändamål så där fick vi ta över ett nytt område igen. Visst har vi sett att någon "oseriös" människa har lagt ut en påse kokt pasta då och då men det är allt. Jag kör på med mitt arbete och gör det på mina villkor, vi du sedan fråga eller ta dig an någon katt så får du gärna kontakta mig om ni vill ha hjälp med att fånga in. Mer samarbete än så känns orimligt med tanke på olika inställningar till de förvildade katternas öde.  

Crisse
0

Jag läste i ett annat mail hon har skickat att hon på söndag skall fånga kattungarna, mamman och en halvtam katt som går där+ en annan mamma och hennes kvarvarande unge sen blir det säkert avlivning av dessa.

martdat
0

Hon skriver "vi", då har hon någon hon samarbetar med då, Låter som att hon har kontaktat kattehem och blivit besviken på att de inte kan tas in direkt, Med "ni", menar hon kks då? Hon skriver att hon avlivar 99 % av de katter hon får tag i,, undrar hur hon gör då,, hon lär väll knappast ta dem till vetten,, jag blir mörkrädd,,

Crisse
0

Hon har sin dotter till hjälp. Prata om mörkrädd, jag vet inte vad jag skall göra för att sätta stopp för denna människa. Det värsta är att när vi var där idag så kom där en katt som brukar vara lite längre bort en katt som är född på området och som har gått där i 13 år, vi kallar honom kokatten efter hans teckningar och det är den coolaste katten som finns för han lunkar omkring som områdets mascot och alla både människor och katter känner honom en otroligt snäll katt som aldrig hade överlevt om han hade kommit in. Nu är jag orolig för att hon skall fånga kokatten och avliva honom och jag kan inte göra något. Tänk om någon av er som verkar kunna klara det mesta hade bott härnere och kunnat hjälpa mig på söndag med att sitta och vänta ut henne på stället där katterna finns för här har jag ingen som skulle ställa upp på det.

martdat
0

#15 Ska du försöka prata vett med henne?

Solstickan
0

Hej!

Det låter ju hemskt detta!! Hon kan väl ändå int epå allvar mena att hon ska avliva dem? Vem är hon egentligen? Hon kan väl inte ha laglig rätt till det???

Min sambo och jag har diskuterat…vi vill så gärna ställa upp för katterna, men har redan två i lägenheten och känner att de enda vi kan göra är att hjälpa till med kattungar då de oftast är lättare att hitta nya hem till. Det är ingen fara med att ha fler katter i lägenheten under en period…men det blir ju mer osäkert med vuxna.

Men härmed talar jag om att vi kan ställa upp som stödhem för eventuella kattungar!…så det är bara att höra av er!!

Crisse
0

Jag tror inte att denna människa går att prata förstånd med. Jag har läst en konversation mellan Carina och henne och förstår att det inte går.

Så här ligger det till, jag vill avveckla mitt ideella arbete med de förvildade katterna. Det tar knäcken på mig och jag lider fruktansvärt med katterna. De har ingen nytta av att gå och vänta i oändlighet för att komma på någon väntelista som de ideella föreningarna har. Jag tänker inte lämna dessa katterna i sticket utan kommer att skicka dem  till katthimlen. Att få somna in är trots allt värdigare än att springa  vind för våg utan daglig föda, värme och omsorg. Man får inte blunda för  misären bara för att man är emot avlivning, då är man en riktig egoist rent ut sagt!!  Vad hjälper det mig att du förstår mig? Jag behöver hjälp och inte sympati.  Med all respekt för vad du står för så kan jag ändå inte hålla med dig när  läget är så kritiskt som det är i nuläget.  Att gå i någon drömvärld och tro att man kan förändra läget för 6000 hemlösa katter genom era visioner är inte min gebit, om du förstår vad jag  menar.  Men om du anser att jag gör fel så får du väldigt gärna ta dig an de  katter jag matar och plocka in dem om du nu har resurser till det.  

brutt
0

Hon vill alltså sluta mata katterna och för att uppnå det tänker hon låta avliva dem. Eftersom de här katterna troligtvis inte är kastrerade?kommer det ju ständigt nya iallafall så inget är vunnet för katterna. Det blir bara att några får sätta livet till för att hon inte ska behöva mata mer.helt meningslöst dödande. hon verkar förbittrad och är samtidigt egenmäktigheten i egen hög person.

Jag har varit med om en likadan person  här och det är bara så synd om katterna som fått förtroendet för en sådan person genom matning och som sedan  vill ta död på dem, efter kanske fem tio års matning. Utan att ens ha  försökt med åtgärder som kastrering eller utplaceringar.

Imasy
0

jag kan iof hålla med tanten i att det är bättre med avlivning än ett liv i misär.

men det steget tar man när alla, verkligen alla, möjligheter att rädda dem är omöjligt.

hon verkar ju gett sig 17 på att katterna ska avlivas? är det inte bättre att de hamnar på en kölista dyl, så är ju faktiskt hjälpen på väg?

elena
0

Hur många år har hon matat katterna? Att folk inte kan tänka framåt och kastrera m.m, enligt TNR- metoden. Är det omöjligt att genomföra det nu och dottern fortsätter mata? Bättre än att mista livet men det verkar inte som att det går att diskutera med tanten.

Imasy
0

förresten, säger inte lagen att om man matar en hemlös katt, så blir man faktiskt ansvarig ägare för den?

läste det i djurskyddets tidning för ett tag sedan, att så många matar en en katt för att de tycker synd om den, men de vill inte ta ansvar för den, som lagen faktiskt säger att de ska göra om de väl har börjat mata denne.

isåfall är alltså damen ägare till ca 150 katter. det måste hon väl ha nån form av tillstånd till då eller? blir det annorlunda när de går ute? och om hon nu äger dessa katter, så ska hon ju faktiskt skydda dem mot onödigt lidande, och hur ska hon kunna göra denär de inte ens har tak över huvudet?

bara några tankar, rätta mig om jag har fel.

stumpan-59
0

jag fattar inte hur det i dagsläget blir bättre för katterna om folk slutar att mata hemlösa katter ,jag tolkar det som om hon som matar katterna skriker efter hjälp ,att det inte hjälper henne i dagsläget om några kattungar får hem ,för det kanske kommer 30-100 st till om någon månad eller 2 ,jag kan inte se att det är någon elak människa som börjat mata dessa katter ,då hade hon ju inte brytt sig ,men att kanske situatuíonen har blivit henne övermäktig

Lucy
0

Jag kan förstå damen att hon inte ser något annat än att låta de får somna in. Jag kan förstå hennes tanke eftersom hon har sett detta elände i 10 års tid och inget händer. KKS kan ju tyvärr inte ta hand om alla 125 katter eller kastrera dem, vilket hon säkert själv förstår.

Men: Jag förstår inte, det verkar ju precis som tanten inte vill lämna ut kattungarna, kattungar så här års hittar vi alltid stöd/permanent hem till. Märklig tant. Hon borde ju vara tacksam om de kan få nya hem. Både hon och vi jobbar ju för samma sak, katterna.

P.S. Angående katterna på din innergård. Fånga in och kastrera dem, jag har en fälla som du kan få låna.

Crisse
0

Jag har fått fler mail från damen och där jag nu har fått reda på att hon har varit verksam i en kattförening vilken vet jag inte. Vi har varit där borta ikväll igen för att försöka att rädda någon kattunge om det nu är så att hon tänker fånga och avliva dom imorgon men vi hittade inga mindre ungar utan 3 vuxna och en ca. 6-7 månaders unge.

Det stämmer att om man matar katter blir ansvarig för dom men att avliva katterna är inte tillåtet utan tillstånd från bla. polisen.

Hon skrev på vilka områden hon matar och dom flesta ställena känner jag till och vet att där kan inte vara så många som hon säger, jag tror hon har tagit i lite för mycket men det spelar ingen roll för jag tycker inte där är någon som får lov att spela gud och avliva katterna bara för att man inte orkar mata längre, sånt får man tänka på den dagen man börjar med det och inte sen när man inte tycker det är roligt längre. Och vad jag har förstått av hennes mail så har hon inte försökt att placera katter utan bara avlivat dom.

Lucy

Jovisst skulle jag kunna fånga katterna på min gård och sterilisera dom men det kostar en del pengar och det har jag inte.

brutt
0

Läste i kks gästbok ett inlägg från en kvinna som hade en bror som skjöt djur och den kvinnan menade att det fanns 7000 hemlösa katter i Malmö. Hennes stil att skriva liknar på detta väldigt obehagligt. Hoppas verkligen någon hinner före och ger katterna så mycket mat att de inte är intresserade av hennes planerade dråp. Skriver hon ingenstans hur hon avlivar dem?Gråter

Hawknestgrove
0

Usch, så jobbigt…. Men det står att hon vill låta katteerna somna in, det betyder,i allafall på avlivning via veterinär? Inte för att det är mer försvarbart, men ändå. MAn står som hon gör alltid inför ett val., vilket man gör i vilka situationer som helst. Men man måste verkligen lägga manken till, att rädda det som räddas kan och itne bara ta den lätta utvägen.

Crisse
0

Jag tog in en katt i höstas som var mycket sjuk, han bodde här en vecka och jag förstod att han hade kraftig lunginflammation och så var han snuvig men jag hade penicilin hemma så det fick han. På söndagmorgonen när jag kom ut till honom på balkongen så var där blod överallt och det bubblade blod ur näsan på honom så jag ringde djursjukhuset och sa att jag hade hittat en sjuk katt, jag fick ringa och anmäla det hos polisen och sen åkte jag till djursjukhuset med honom och där fick jag fylla i papper på var jag hade hittat honom och allt möjligt och även skriva mitt personnummer och telefonnummer, dom konstaterade att det var inget att göra för katten men dom kunde inte avliva honom utan att fråga länsveterinären och polisen om tillstånd. Så jag tror inte att man kan komma till en veterinär och avliva hur många katter som helst och speciellt då om det är friska katter så jag tror hon får avlivat katterna på annat sätt eller hon är bekant med någon veterinär.

Katten jag fick avlivad var en katt som kommer från stället vi har varit på och letat efter kattungar. Jag hade känt den här katten i 1 år och det var en utkastad jättekelen katt men jag hade ingen som kunde ta in honom i tid, så prata om att jag var ledsen när jag gick ifrån honom för jag fick inte vara med när dom avlivade honom. Fotot är på Musse som vi kallade honom för och som han lyssnade på.

brutt
0

Oh.fina Musse så tragiska öden det finns därute.Jag har också varit med en katt till veterinären som någon kört på och vad vi tror med flit eftersom vi blivit vittnen till unga killar som körde zickzack över vägen.Kattens bakdel var förlamad så han släpade sej fram på framtassarna.Samma sak gällde där poliskontakt och fylla i papper med namn och telefonnummer innan katten fick somna in på grund av bruten ryggrad hade något annat kunnat göras för katten hade vi gjort det, fick vara med när katten fick sprutan och somnade in.Den katten var brun och väldigt snäll.Hatar förstås de personer som kör på lek och dödsskadar katter.

Jag kan inte heller tro att en seriös veterinär skulle ställa upp med avlivning av för övrigt friska hittekatter eller kattungar för att en person vill avliva dem. I så fall skulle ju varoch en kunna gå och ta en omärkt katt  från någon och avliva hos veterinären.

Crisse
0

Jag har inte hört av mig på några dagar för jag har varit på kattjakt på det ökända Rosengård. En gammal dam ville ha hjälp med 2 kattungar som hon matade i sin trädgård, i och med att vi hörde att det var just på Rosengård så var vi tvungna att åka dit och titta. Vi kunde se 8 katter varav en var en högdräktig hona som vi bestämde oss för att plocka in först av allt eftersom vi förstod att det hade varit en innekatt någon gång och var fortfarande halvtam. Vi satte fällan där på kvällen och vid midnatt ringde Kathleen till mig och sa att damen hade hört av sig att fällan skramlade, så Eva och Kathleen körde ut där mitt i natten för att se efter och mycket riktigt så satt där en katt i fällan men dom blev rätt snopna när dom såg en katt som vi inte alls hade lagt märke till innan, det var en heltam okastrerad hankatt så tjejerna tyckte att det var synd att släppa ut honom utan han fick följa med Kathleen hem. Dagen efter återvände vi för att sätta ut fällan så den fick stå där hela dagen och körde tillbaks på kvällen men där var ingen katt som hade gått in så vi tog fällan med oss hem. Igår kväll körde vi ut där igen och när vi körde in på parkeringen så satt honkatten under en bil så vi skyndade oss att få ut fällan och rigga den precis bredvid bilen och sen gick jag bara över parkeringen och in i damens trädgård vänder på huvudet och ser katten gå in i fällan, det tog inte 5 minuter så det var bara att köra hem till Eva och släppa ut katten i det rum som hon får bo i nu dom kommande månaderna, vi öppnade fällan och hon bara lunkade ut precis som hon hade bott där alltid. Vi tror inte hon har så långt kvar tills hon skall få sina bebbar. Hankatten som Kathleen tog hem kördes till veterinären för att kollas upp och han hade kraftig urinvägsinfektion och var förkyld, vi har förstått nu att han hela tiden har legat gömd inne i trädgården bland en massa bråte som damen hade där, han har fått namnet Teodor. Jag misstänker att någon har kastat ut honom för att en okastrerad hankatt med urinvägsinfektion luktar fruktansvärt, men jag tror även att någon inte har varit snäll mot honom för han ryggar tillbaka precis som han är rädd men han är inte skygg. Veterinärerna blev förtjusta i honom och funderade på att behålla honom för det är för att uttrycka mig med deras ord den snällaste katten dom hade mött. Teodor är en tabbymönstrad väldigt fin katt som förmodligen blir en stor katt och dom trodde att han är 2 år. Den dräktiga honan är en tigré sköldpadd med vitt så hon är jättefin.

Denna kommentar har tagits bort.
annebeate
0

Så mycket gott du Crisse och dina vänner gör för  dessa stackars katter. Ni är så beundransvärda.

Undrar hur det är med Mimmi?

Crisse
0

Det är bra med Mimmi. Hon sitter fortfarande på sin balkong och även om jag har dörren öppen på vid gavel så går hon inte in jag tror hon har sin trygghet där ute. Hon har inte blivit tamare så det kommer att ta lång tid med henne men hon får vara här så länge det behövs det gör mig inget för hon ligger mig varmt om hjärtat. Jag skulle tagit med henne till veterinären idag när vi hämtade Teodor hon skulle fått sin sista vaccination, jag fick jaga henne runt på balkongen så blomkrukor ramlade ner och gick sönder och sen gick hon in och la sig i huset på klösbrädan, när jag skulle ta ut henne därifrån så högg hon mig i handen riktigt rejält så när jag skriver detta så har jag fortfarande värk i handen, jag lämnade henne kvar hemma och får göra ett nytt försök nästa vecka.

Det kommer en fortsättning om Rosengårdskatterna i morgon för nu har jag tänkt gå och lägga mig.

Alexej
0

Hon var nog rädd att lämna sin balkong och kanske blir utkastat på gatan igen…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Crisse
0

Nu kommer den tråkiga delen om Rosengård och varför jag tycker att dessa katter går före alla andra som jag är inblandad i.

Där är 2 systrar som jobbar för sig själv och som har räddat många av dom misshandlade katterna på Rosengård, jag har viss kontakt med dom och fick reda på att för ca. 2 veckor sedan så hittade dom en tam katt som dom trodde hade brutit svansen så dom tog in den för att åka till veterinären med den, katten var även väldigt dålig i magen så vetten började med att ge honom medicin för det innan dom undersökte den skadade svansen. Men det bästämdes att dom skulle röntga svansen och (nu kommer det värsta),man fann att svansen hade lossnat från kroppen och det kan bara hända om någon står och håller i svansen, vetten trodde attt katten har blivit svingad runt, runt hållandes i sin svans. Han blev inte bättre i magen och svansen skulle inte gå att göra något åt så det bestämdes att katten fick somna in.

Med denna historia och allt annat jag har hört om katter från Rosengård så har vi bestämt att vi skall försöka att få in några till av dom katter som finns kvar där för jag tror att någon av dom som är kvar är halvtam. Där finns en man som matar katterna om man nu kan kalla det för att mata
(tonfisk som låg och flöt i mjölk) som katterna springer efter och han kan klappa någon av dom. Han är rädd om katterna och var framme och skällde ut oss första dagen vi var där men sen lugnade han sig och försökte även han hjälpa till att fånga kattmamman. Han förstår att katterna lever farligt eftersom någon av dom är halvtam och kan råka riktigt illa ut om någon illasinnad människa får tag i dom.

Det är väldigt vackra katter som går kvar där jag skriver upp dom här om där är någon som kan tänka sig att hjälpa någon av dom men tänk på att det inte är KKS katter eftersom dom inte kan ta in fler katter och jag har slutat mitt samarbete med dom.

En rödtigré med vitt , en okastrerad hane kanske 1-2 år

En rödtabby, okastrerad hane som är jättevacker kanske 1-2 år

En vit/svart honkatt som är dräktig ålder vet jag inte.

En tigré sköldpadd flicka dotter till kattmamman ca. 7 månader och som parade sig med en hankatt när vi var där.

En vit/tabby troligen en honkatt under 1 år. (Bilden)

Vi skall försöka att först och främst ta in flickorna så att där inte blir några ungar eftersom där är en dam som fångar kattungarna och säljer dom för 10:-. Dom vackra röda hankatterna får tyvärr vänta för det finns ingen plats till dom och sen måste dom in och kastreras och det har vi inte råd med just nu.

Lena
0

#25 Usch vad trisst det är med sådana här så kallade välgörare. Det handlar inte särskilt mycket om att man vill göra gott för katterna när man agerar så som hon gör. Efter alla år av matande ska hon nu se till att katterna blir dödade! Jag tycker mer det verkar vara en reaktion på att det nu finns andra som vill hjälpa till med katterna och då tappar vederbörande intresset och känner sin position hotad. Dessutom är hon ju faktiskt en bidragande orsak till att det ser ut som det gör i dessa områden. Om hon gått omkring och matat okastrerade katter i årtionden har hon ju faktiskt gjort sitt bästa för att det ska bildas kattkolonier. Hade människan haft ädla avsikter bord hon ju blivit överlycklig nu när ni är flera som jobbar för dessa katter. Istället väljer hon att motarbeta er. Ynkligt och patetiskt är det, tyvärr inte första gången jag ser sådant här lågt beteende från sådana här personer.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Kan ni inte ta kontakt med fastighetsskötare och starta en kastrerings-och kattupplysningskampagne? Kanske ni får hänga upp plakater i trapphus eller tvättstugor. Informationer hur man behandlar en katt, vad man kan vänder sig när man vill hjälpa till eller behöver hjälp. Tips om kastreringar hos veterinärer osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gulliver
0

#37 Det är redan på gång genom Malmö Kommuns Kattråd. Broschyren kommer att skickas ut med en pressrelease och kommer att finnas tillgänglig på kommunens hemsida samt på övriga medlemmar i kattrådets hemsidor 

Annonser angående detta kommer också att införas i gratistidningarna Vårt Malmö, Grön stad och .se som når alla hushåll i Malmö. 

I Kattrådet ingår idéella katthjälpsorganisationer, Jurister för Djurrätt, Djurskyddet Malmö, Djurskyddsinspektör, Polis m fl

kattassen
0

#37 Jättebra idé men, med risk för att bli tagen fel, plakaten måste nog isåfall översättas till världens alla språk då jag förstått att just Rosengård är ett område där få talar svenska, eller har jag missuppfattat läget.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

brutt
0

33.Hur har det gått med din hand?

Crisse
0

Jo tack Brutt den är inflammerad men det är bara att köra med Helosansalva ett tag framöver så ordnar det sig. Det är inte första gången jag råkar ut för det, jag råkade ta fel katt i nackskinnet i höstas och då hände samma sak och det tog 3 veckor sen var det läkt.

brutt
0

41.Jag hade nog gått till vårdcentralen och kanske fått lite pencillin hoppas det hjälper med enbart salvan  i alla fall.

Crisse
0

Har du inte provat Helosan tidigare så köp hem en tub för den fungerar till allt även på katterna om dom skulle ha ett litet sår. Jag hade en katt som brände sig på hela trampdynan så där var inget skinn kvar och det fixade jag med Helosan. Det är även bra till hundtassar. Den är bakteriedödande så jag litar på det denna gången oxå.

martdat
0

Helosan är toppen!

brutt
0

Tack för tipset!

Crisse
0

Sätt på en klick Helosan och så på med ett plåster så brukar det läka. Det är även bra om man har fått en torrspricka och många som har exem använder sig av Helosan så det är värt att prova.

Hawknestgrove
0

Ja, Helosan är jättebra…..

Crisse
0

Här är en bild på den dräktiga honan från Rosengård. Hon mår bra äter som en häst och har en bra stötdämpare runt om sig. Hon är inte alltför skygg utan bara ovan, det var nog ett tag sedan som hon var innekatt. Hon har sin egen svit med flera klösbrädor att välja på och en jättestor transportbur som är inredd för henne om hon skulle tycka att den är bra för bebbar om det kommer några annars har nog hankatten bara haft en cykelpump.

Caitlin
0

Theodor tycker blixten är lite jobbig…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=265b7d9d-9c0b-4037-a35c-1cea2693fd40&Filename=Theodor 004.jpg)

Crisse
0

Bilden ovan är Teodor den tama sjuka hankatten som gick i fällan först av alla på Rosengård. Han börjar nu repa sig och det är en superhärlig katt, lätt att handskas med ja han säger faktiskt inget när Kathleen skall ge honom antibiotika. Det är inte konstigt att dom kallade honom för Prinsen hos veterinären, när vi kom och skulle hämta honom så frågade dom om vi skulle hämta Prinsen och jag tänkte vad är det nu för en katt dom skall skicka på oss. Så fort han blir frisk så skall han in och kastreras och sen är det tid att leta upp ett permanent hem åt honom men det tror jag inte skall bli så svårt för han är väldigt social och kelen och bara 2 år, han är så kelen så när man klappar honom så slänger han sig på rygg för att man skall klappa magen på honom så dom som så småningpm bestämmer sig för Teo får en riktig goskatt.

Crisse
0

Ja så är det då tid att åka till Rosengård ikväll för där har kommit dit en ny vuxen katt som vi måste kolla upp om det är en tamkatt för då måste den in med en gång. Annars är det så att ingen kan hjälpa till med vare sig den dräktiga honan eller någon annan av katterna där., det är synd för dom 2 röda hanarna som finns där är verkligen vackra, jag skall se om dom är där ikväll så att jag kan ta foto på dom.

martdat
0

Ja rosengård varkar vara ett rent XXXXXXX för katter att va ute i, Har du nån som kan ta in den du tänker på nu om den är tam?

Hawknestgrove
0

Ja att inte fastighetsägarna tar tag i detta och förordar kastrering och max antal katter per hushåll.. Natulrigtvis inklusive en kastreringskampanj…..

Crisse
0

Vi har varit på Rosengård men såg inte den nya katten men däremot en av dom röda katterna. Jag hade med mig ca. 1 kg torrfoder som jag la i en skål där + 1 l vatten så jag vet att dom har något riktigt att äta. Vi såg den svart/vita honkatten och jag tror inte hon är högdräktig och bara en liten bit från henne dök det upp en liten kattunge, jag tyckte den såg ut att vara 12 veckor men Eva trodde att den var äldre men vi hade ingen fälla med oss så vi kunde inte göra något ikväll. När vi står där ute så får jag ett telefonsamtal om en långhårig katt på ett annat område, katten skulle vara vanskött och gå ute. Vi slängde oss i bilen och körde dit och efter ett tag så kom katten, den är full med tovor och det ser ut som tovorna har ramlat av ena sidan för där är den korthårig och enligt uppringaren som har varit nära den så har den även fästingar. Katten är svart/silver och rasen vet jag inte men den skall ha varit synlig där ett par månader, det är en jättevacker katt och vi försökte att kalla den till oss men den hade så bråttom iväg och så slank den in på en villatomt och gick bakom huset för det hade vi fått reda på att dom matar katter i den trädgården. Jag ringde på i huset men ingen var hemma och man får inte gå in i andras trädgårdar så vi fick köra hem igen. Det sorgliga är att där är ingen som kan köra förrän på måndag för Eva som är med i Sydkatten har fullt upp med kattutställningen denna helg och där finns ingen annan.

Får vi in den långhåriga katten så tar jag hit den till mig och får vi tag i kattungen så tror vi det ordnar sig med den. På onsdag får jag tillbaka den brittiske korthårskatten som fick ett nytt hem för någon månad sedan, det fungerar inte med honom där han kissar och bajsar överallt och dom har försökt att göra allt men inget hjälper. Sen har jag katter så det både räcker och blir över men vad gör man. Kathleen har lyckats att leta upp ett stödhem som kan ta in en dräktig honkatt men nu vet vi inte vilken vi skall välja för vi fick reda på att i Limhamn finns det flera högdräktiga honor och så är där ett par på Rosengård och sen för ett tag sedan gick där ut ett anrop att någon matar en högdräktig katt på ett annat ställe.

Idag ringde damen som matar i hamnen och ville ha hjälp med 4 av dom katterna, en blå hona som hon tror är dräktig och dennes syster/bror och så naturligtvis även Rocky och hans äldre syster, tänk om jag kunde klonat mig och hyrt fler lägenheter så jag hade plats till lite fler katter det hade inte varit så dumt för nu vet jag inte hur jag skall göra för att hjälpa alla dom som behöver hjälp. Jag sitter om kvällarna och funderar på hur jag skall kunna lösa det, jag går igenom alla mina adresser på mailen och i telefonboken men jag hittar ingen som jag tror kan hjälpa till och det gör att jag inte får många timmars sömn för tankarna bara går runt och runt. Jag får försöka att släppa lite på det här med katter innan det går helt fel, jag måste börja förstå att jag inte kan hjälpa alla katter som behöver hjälp även om jag vill. Jag får se hur det blir framöver men jag kan väl inte låta bli ändå.

Fotot är på den svart/vita honkatten på Rosengård som skall vara dräktig, det är inte bra för jag fick ta det på långt håll. 

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6960434b-5a1c-4900-a4db-b2f98cf9b3b6&Filename=00001 (kopia).jpg)

Hawknestgrove
0

Du är så himla duktig… att du orkar…..

Crisse
0

Ja ni skall vara glada för att ni inte bor i Malmö för det räcker man går utanför dörren så springer man på en katt.

Tänk om det en dag ringer på telefonen och någon säger att nu kommer vi ner ett gäng och hjälper till att fånga ett antal katter och tar dom med oss hem, det hade varit drömmen som gick i uppfyllelse. Hi Hi Hi drömma får man.

Crisse
0

Jag har precis fått reda på att jag har jour i natt. Eva ringde och sa att honkatten vi tog in från Rosengård verkar så orolig så vi vet inte om hon får sina ungar inatt. Eva känner sig osäker på kattfödslar så hon ringer mig mitt i natten om det skulle hända något och då får jag cykla dit. Spännande värre.

martdat
0

#57 Alltid spännane att vänat på bäbisar, hoppas allt går bra.

martdat
0

Blev det några bäbisar?

Crisse
0

Nä Pagan bara luras, hon har börjat att jama nu om nätterna så Eva får inte sova och jag tror att hon gör så för att hon vill ut det kan vara därför som hon är så orolig. Hon är jättetjock men jag börjar bli osäker på om hon skall ha några bebbar. Vi frågade veterinären om vi skulle våga avmaska henne men dom avrådde från det eftersom vi inte vet om och när hon skall ha bebbarna.
Vi får avvakta lite till annars får vi ta med henne till vetten så får dom kolla henne.

martdat
0

#60 Ja det är jobbigt att inte veta när de borde födas, man blir ju nojig att de går över tiden oxå, svårt att veta om de var gravida när de kom in för en vanlig människa.

Hennum
0

ojojoj, vilket jobb! katterna har en sån otrolig tur som har dig crisse!!!

irriterande tant som ska göra som hon gör. men jag kan förstå att hon reagerar som hon gör. alla har inte samma grundvärderingar och sätter inte djurliv lika högt som andra. enligt henne gör hon säkert en god gärning om hon får dem avlivade. tråkigt, men ibland är det nog sant. fast friska katter är ju bara dumt att avliva!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

maggan47
0

jag är full av beundran för dig Crisse och ni andra , vad vore katterna utan er, jo, ute i kylan, utan mat, och få föda ensamma ute, bara ni orkar så, stor kram Maggan47 

Crisse
0

Nu har jag varit tyst nåra dagar men här kommer rapporter om det senaste som har hänt.

I lördags kväll var jag nere i hamnen för jag skulle försöka att fånga Rocky och hans syster för äntligen är där en tjej som kan ta in dom båda. Rocky är så otroligt fin med sin helsvarta tjocka päls och nu har han börjat få lite tjockare svans, men det gick inte att fånga dom. Det tråkiga är att deras bror som vi vet blev skadad förmodligen en annan katt som angrep honom har inte synts till på några veckor och vi vet inte om han fortfarande lever eller han har flyttat till ett annat ställe. Jag får försöka en annan dag att fånga dom.

Hawknestgrove
0

Vilken styrka du har! JAg blir alldeles rörd!

Crisse
0

Igår lyckades jag fånga in Mimmi på balkongen så hon kunde få sin andra vaccination så nu är hon fix och färdig.

Imorse ringde tjejen om den långhåriga katten vi hade varit ute och tittat på och hon hade lyckats att ta upp katten i famnen och satt den i källaren i sin mammas hus så det var bara för oss att köra och hämta honom. Vi fick köra direkt till Hagaveterinären med honom för att försöka att göra något åt hans päls, dom skulle precis ha lunch så vi fick lämna honom där och sen köra tillbaka efter 1 timme. Kasper som vi kallar honom blev nersövd och sen har Eva och jag stått och rakat honom plockat loppor och fästingar och även sköterskan kom in och hjälpte till med att raka, hon klippte även klorna på honom. Veterinären tror han är mellan 2 och 3 år och att han har gått ute en längre tid, han trodde även att någon har sparkat Kasper i ansiktet för hörntänderna på väster sida både uppe och nere är avslagna och det är ingen skada som varken Kasper eller någon annan katt kan ha orsakat.
Kasper är okastrerad så vi får åka tillbaka nästa vecka och ordna det och imorgon kommer Eva och Kathleen hit så vi skall försöka att bada honom hur det nu skall gå men han är fruktansvärd i skinnet efter alla knutor han hade, på ryggen var det som en hel matta vi kunde raka av så han är helt kal över hela ryggen, han har även en hel del småsår och några äldre skador som jag måste ta hand om och även öronskabb. Han finns nu ute på min balkong och jag hoppas att han kommer överens med Mimmi som även hon måste få stronghold för säkerhets skull. Så ännu en katt som säkerligen blivit utkastad har fått komma in.

Jag vill passa på att tacka Camilla som satte in 300:-  på Haga veterinärens postgiro, pengar som skall hjälpa våra katter och till Eva som damen hette som vi var och hämtade katten hos gav oss 300:- till hjälp till Kasper.

Och naturligtvis ett jättetack till personalen på Haga som alltid ställer upp även om man inte har beställt tid.

Bilden är på Kasper när han är nersövd. 

Crisse
0

Så här såg han ut när vi var färdiga och då har vi bara rakat av knutorna han hade så ni kan förstå hur mycket där fanns.

Hawknestgrove
0

Åh, så skönt för honom! Men hur löser ni det ekonomiskt?

Crisse
0

Det är så när man jobbar utanför en kattförening att man betalar ur egen ficka sen får man tillbaka en del när katten får nytt hem. Det blir aldrig någon förtjänst men man är glad om det går jämt ihop men det viktigaste av allt är att man kan hjälpa en katt i nöd och då spelar det inte mig någon roll om jag får ta av mina egna pengar. Sen kan man göra en hel del själv så att det inte blir så dyrt som idag när vi bara behövde betala för sedering och kloklippning och det kostade 200:-, pengar som vi redan fått av Eva som vi hämtade Kasper hos. Det blir värre nästa vecka men då lägger jag ut pengar för kastreringen och om dom måste ta bort dom avslagna tänderna, så jag får ligga ute med dom pengarna tills han är okej och pälsen har börjat växa ut och han kan få ett nytt hem. Det ordnar sig säkert och det måste det göra nu när vi har tagit in honom. Vi har medel hem för avloppning och avmaskning så det behöver vi inte köpa just nu.

emjon
0

Vad underbar du är Crisse och så bra för Kasper att han blir omhändertagen av dig. Blir så ledsen över människors ondska mot värnlösa djur. Lilla kissen vad han har fått utstå med både misshandel och så mycket tovor måste göra fruktansvärt ont.

Hoppas att allt går bra i fortsättningen för Kasper och roligt för Mimmi att få sällskap av en sådan stilig kille.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

essut50
0

Vad ledsen man blir när man hör hur katten har haft det.Gråter Ni gör ett jätte bra jobb..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Puma77
0

Ni gör ett kanonjobb och tack vare personer som er får fler katter chansen till ett värdigt liv.

//Pia

Hawknestgrove
0

Åh, så fantastiskt… Men det kan ju inte gå runt för dig? Kan du inte få ekonomisk hjälp någonstans? För du är ju inte gjord av pengar du heller…..

Hennum
0

ojojoj, som han ser ut! stackars misse :( tur han får hjälp!

Crisse
0

Finns där någon som har P-piller att skänka till en av hamnkatterna, tjejen som skall ta in Rocky och hans syster behöver piller till tjejen så länge.

Vi skall ner ikväll och försöka att fånga dom 2 med håv för det har vi inte provat innan. Någon eller några har fått intresse för just dom 2 katterna men på fel sätt. När jag var där i lördags så hittade jag inte stället dom brukar få mat på, jag visste att jag var på rätt plats men deras gömställe för maten var borta. Någon roar sig med att gå och riva ner alla stenarna som är uppbyggda för att dölja maten, vi byggde upp det på nytt i lördags men det var rivet igen på måndagen. Där stod ett gäng ungdomar när jag kom dit och den ene killen tog en stor sten som han skulle kasta på Rocky men jag gick närmare så han vågade inte occh efter en stund gav dom sig iväg. Nu i veckan hade Rocky varit försvunnen ett par dagar men har nu kommit tillbaka men är väldigt rädd så det måste ha hänt honom något, jag hoppas att dom är välbehållna när vi kommer ner där.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#75 Kolla Repoort tråd p-piller, någon som vill ha? 

Fy sjutton, hoppas verkligen ni får in kissarna. Tur jag inte är där….

Crisse
0

Det är bra med Kasper och han börjar vänja sig vid att vara inne. Det är en jättesnäll katt som inte använde klor eller bets när vi skulle göra rent hans öron, Eva höll honom och jag rengjorde, vad jag upptäckte var att han har förmodligen har öroninflammation i ena örat för där var han så öm men han blev inte ens arg då. När jag kommer ut på balkongen så stryker han vid mina ben och det går jättebra att kela med honom.

Eventuellt får jag hit ytterligare en katt i helgen, det är en röd okastrerad hankatt med rävsvans som har kommit till en gård och där finns redan många katter så den kan inte stanna där. Vi får se hur det går, men då måste jag ta in Kasper i lägenheten. Det börjar bli många katter här men det ordnar sig.

Crisse
0

Jag glömde att tacka Lillan för dom 500:- hon skänkte till Kaspers kastrering och det betyder att där är 900:- så där finns pengar att kastrera även den röda katten. Jag fick precis besked att hon har tagit in katten så jag får den på måndag.

essut50
0

#78 Jag tycker ni gör ett bra jobb för dom hemlösa katterna, det är därför jag ville hjälpa med ett bidrag..

Lycka till med katterna..

Hawknestgrove
0

JAg har ppiller! Hur mycket vill du ha?

anebit
0

Crisse om du vill ha Stronghold för framtida bruk så har jag

1 tub för katt mellan 2.6  -  7,5 kg             utg. dat. 09.2009
1   "           som väger 2,5 kg eller mindre        "      01.2009

PM   mig i så fall………..

Om du köper en förpacking som innehåller 3 tuber så räcker det ju till 2 katter/storlek med mina tuber….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Imasy
0

men alla pengarna ifrån auktioner mm som skänktes till öresundskatterna, är de redan slut?

Hawknestgrove
0

HAlloj, Pm.a mig om din adress, så kan du få Ppiller från mig på måndag, dvs jag skickar då! Tala om hur många du ungefär behöver. Tror att Jenya har också, för hon fick 6 st av mig när jag lämnade över Darling. Så där ligger väl några och skräpar med. PM:A henne!

Crisse
0

anebit

Jag har precis fått strong hold av en tjej. Tack iallafall för att du vill hjälpa.

Imasy

Nej pengarna är inte slut till öresundskatterna men tjejen som nu hjälper till att ta in Rocky och hans syster är inte med i KKS. Det är 2 tjejer som har hållt på i många år att hjälpa katter och då främst på Rosengård som nu ställer upp för dom här 2 eftersom dom katterna är hårt utsatta, sen ordnar hon själv nya hem till dom. Jag tror inte det finns några stödhem till öresundskatterna just för tillfället så därför tycker jag det är en bra lösning.
Hon tar själv ansvar för dom men hon frågade mig om jag hade P-piller eller kunde ordna så kastrerar hon flickan senare.

Hawknestgrove
0

Pillrena i kuvertet, som är påskrivet o klart. Så på måndag så postar jag.

Crisse
0

Jag har precis kommit hem och tänkte jag skulle skriva en rad. Vi var nere i hamnen och nu var Rocky ensam där för systern dök inte upp, vi var runt och letade efter henne och kallade för då brukar hon komma men ingen katt. Jag hoppas verkligen att där inte är någon som har fått tag i henne. När vi var där så ringer en person om en tam katt som dom hade tagit in i Svedala så vi körde dit och hämtade världens sötaste honkatt som var jättekelen och Kathleen ordnade ett stödhem direkt till henne, så det blev ändå något ikväll men jag oroar mig för Rocky denna lilla busunge som bara vill leka hela tiden, han är så söt och jag vill så gärna att han skall komma in men det vill inte han.

essut50
0

Håller tummarna och tassarna att det inte har hänt nått med Rockys syster. Synd att Rocky ska vara så envis..

Crisse
0

Rockys syster har kommit tillbaka så nu kan jag vara lugn för det.

Jag var och besökte Pagan igår för att se om hon hade blivit tjockare eftersom vi hade börjat tvivla på om hon verkligen skulle ha bebbar. Jag har nog aldrig sett en så tjock katt och duttarna har blivit stora så jag tror att något kan hända vilken dag som helst. Hon hade ändrat beteendet bara över natten för Eva har inte kunnat klappa henne innan men igår var hon så kelen och man kunde klappa hela henne och även kamma henne. Jag tror att hon nu har börjat fjäska för Eva så att hon skall hjälpa henne när det är tid. Det är så spännande och nu är det jour varje natt det är nästan så att jag får sova med kläderna på för jag skall bara kasta mig i en taxi och åka hem där så fort Eva ringer. 

Imorgon skall vi till Rosengård och försöka att få in den kattungen om finns där och jag skall även till veterinären och lämna in Kasper för kastrering + att jag får en katt till med mig hem som blir inlämnad där på morgonen och som blir kastrerad även han, jag vet inte mycket om den katten mer än att den är röd och den skall visst vara heltam. Så imorgon händer det mycket med katter och då trivs jag som bäst.

Jenna-Gun
0

Ni är fantastiska. Jag blir snurrig bara jag läser.

Crisse
0

Jenna Gun

Då är det kanske tur att du inte bor i Malmö för här är att göra varje dag med katter. Idag har jag ledigt än så länge men man vet aldrig.

Jag har fått ett mail idag som är skickat till KKS om en tjej som behöver hjälp med att fånga 4 katter och den här tjejen  tog en katt som jag hade fått in med ett halsband som han hade fått runt ena benet och skurit upp runt om, hon skötte om hans sår och åkte själv till veterinären när det var tid att ta stygnen och sen behöll hon Morris som katten heter. Det är klart att man försöker att hjälpa en sån tjej och då framför allt när hon behåller dom 4 katterna hos sig tills hon hittar hem till dom. Jag tror det kan bli i helgen vi skall ut och fånga dom.

Jag glömde skriva att jag var hemma hos en tjej på Rosengård igår som hade tagit in en vad hon tyckte var en dräktig hona och som hon ville ha hjälp med. Nu låter detta kanske som jag är känslokall men jag tog inte hennes katt eftersom jag kunde inte se att katten var dräktig och jag tyckte att den var redan inne och hon hade inga större problem just nu att ha den kvar,det finns ju massor med katter som behöver hjälp där ute. Däremot så sa jag att det kunde kanske bli senare men tjejen som körde igår hon skulle åka dit och hämta katten idag. 

Gunilla tack för pillerna dom kom idag.

Hawknestgrove
0

Bra att det kom fram. Ditt arbete är beundransvärt!

Crisse
0

Jag har en ny bild på Kasper.

Nu ser man att han är en blandning med perser, det ända som fattas är den trubbiga nosen. Han har väldigt korta ben så svansen hänger långt ner i golvet när han går. Jag kan tänka att denna katten kommer att bli jättefin när pälsen växer ut. Han liksom Mimmi trivs bra på balkongen men han kommer in på sina rundor i mellanåt men det gör inte Mimmi fast balkongdörren är öppen hela dagen.

Crisse
0

En bild på den nya katten men jag vet inte var rävsvansen är den måste ha ramlat av hos veterinären, så jag fick ett gott skratt när jag kom dit och skulle hämta honom, jag trodde dom gav mig fel katt.

Det är en supersnäll kille som inte är mer än ca. 1 år, han finner sig i det mesta och ikväll har han blivit kammad och det tyckte han riktigt mycket om även att jag kammade magen. Han har blivit döpt till Rosso och han vill inte vara på balkongen utan går här inne med mina katter. Han är rödsmoke men ser beige ut.

Crisse
0

Vi var på Rosengård i onsdagskväll för vi skulle se om vi kunde fånga kattungen. Vi hade ingen fälla med oss men det skulle behövts. Kattungen är nog mellan 12-14 veckor en liten söt sak som är vit/svart och som har sällskap med sin mamma varje gång jag ser den. Vi trodde där låg en död katt i buskarna men han låg bara och sov, det var nog gammelkatten i det gänget och man kunde komma riktigt nära honom så han har säkert varit inne en gång i tiden, jag har aldrig sett en sån färg på ögon som han har dom var nästan vita mycket mycket svagt gröna. Vi gör ett nytt försök därute så fort vi kan, där går dottern till Pagan som jag tror att även hon är dräktig så vi skall försöka att hitta någon som kan ta in henne och sen måste vi få tag i ungen.

Imorgon skall vi åka till Limhamn och kolla upp en koloni med katter där somliga är halvtama, dom matas vid en villa så vi måste förhöra oss om där är någon som äger dom annars får vi nog försöka att plocka några där oxå, så fort som jag blir av med någon här så kan jag ta in nästa och det kan bli en därifrån och jag tror jag kan sätta annons på Rosso redan nästa helg.

Jag skriver det tråkiga sist.

Katterna som finns på området nära mig som jag har skrivit om innan och som var halvtama finns det tyvärr inte många kvar av. Det är förmodligen så att kommunjägaren har varit i farten där och lyckats att skjuta dom flesta av dom. Det känns hårt när jag inte har tagit in några av dom katterna utan bara varit på andra ställen men jag trodde inte det var någon fara med dom. Jag har kännt dom katterna i ett år och somliga ännu längre men det har alltid varit så många andra katter som har gått före och nu är det för sent. Det spelar ingen roll hur man gör så är där alltid katter som blir lidande och nu kommer jag att jobba ännu hårdare för att få in katter som går ute.

Finns där någon som kan tänka sig att ta in en av katterna från Malmö så hojta och då vill jag tillägga igen att det är inga KKS katter utan ni får själv ordna nya hem till dom.

Crisse
0

Jag vill visa er en bild på bästa kompisarna här hemma. Det är Gismo som jag fick tillbaka förra onsdagen och så min lilla hund på 53 kg. Gismo kommer förresten från området där dom nu har skjutit katterna.

martdat
0

Du gör ett jättejobb med malmökissarna. har komunen varit i farten så ska du inte klandra dig själv. du gör mer än de flessta för katterna ute. synd malmö är så långt bort..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#94 förstår det gör ont och gör dig lessen men glöm inte ALLA katter du hjälpt och räddat. Du gör ett kalasjobb där nere i Malmötrakten och jag hoppas verkligen du får in missarna i Rosengård.

Crisse
0

Nu har vi varit på Limhamn och kollat in katter som går inne i trädgården i en villa. Vi har pratat med damen som bor där och en del av katterna går in i hennes hus och några äger hon men jag tror där finns ca. 15 katter om inte fler. Den minsta vi såg var ca. 5 månader och halvtam men sen var det allsköns blandning på dom. En vacker svart/sköldpadda som vi skall ut och fånga på onsdag för det finns ett stödhem till henne. En högdräktig svart/vit katt skall finnas enligt damen men hon har inte sett den dom sista dagarna så det är möjligt hon har fått sina ungar och det roliga med detta är att damen vet inte om katten finns inne hos henne kanske i källaren och där finns kanske nyfödda ungar. Hon har ingen koll överhuvud taget på hur många och vilka katter som finns där och om dom är inne hos henne. Där kom en jättevacker röd hankatt när vi stod utanför och han bara spatserade in i huset. Ute i trädgården låg där katter överallt bl.a en jättesöt tigre/sköldpadda på ca. 7 månader. Ingen inte ens hennes egna katter är kastrerade så det kommer att sluta i katastrof där för det kan säkert inte dröja så länge innan grannarna börjar klaga på alla katter som går där.

Det finns en tjej i Göteborg som är stödhem åt KKS som förmodligen kan ta in 2 katter, jag får ta in en till och kanske Kathleen kan ta en men det räcker inte så jag undrar är där någon som är stödhem till KKS som kan ta in en katt. Det finns katter i alla åldrar så det är bara att säga ifrån och transport får vi försöka att ordna. Det som är mest akut är alla dräktiga honor som finns just nu. Så räknar vi med dom 2 viktigaste från Rosengård och iallafall 4 från Limhamn och sen är där ett par dräktiga honor på andra ställen.

martdat
0

#98 Låter inte bra att de är okastrerade,Är de tama så lägg ut anons på Blocket med bilder och sök permamenthem på en gång. vi fick ju iväg flera vislandakatter på det viset.

Hawknestgrove
0

Puttar upp detta alarmerande ärende med…..

Crisse
0

En skön kattjaktsdag i Limhamn.

I ett strålande väder har vi varit på kattjakt i Limhamn idag och det gick rätt så bra. Den svarta sköldpaddan gick i fällan och finns nu hos en tjej som heter Anette och som har varit med på jakten, det är för övrigt hon som tipsade om dessa katter. Den gamla damen hade lyckats stänga in den svart/vita dräktiga honan i huset så det var i princip bara att gå in och hämta den, men det visade sig att det finns 2 svart/vita dräktiga honor så vi blev lite förvånade när den andra dök upp där ute och det är egentligen den vi skulle ta in för den honan går att klappa, nu gör det inte så mycket men den som blev kvar är nog mer dräktig än den vi fick tag i och som fick ett stödhem med detsamma. Där var en liten svart kattunge på ca.4 månader som var inne i trädgården men som man inte kunde komma nära så vi satte fällan och gick ut på gatan för att vänta, vi tyckte efter en stund att det inte var lönt att vänta på att något skulle hända och bestämde oss för att köra hem och jag kommer in och skall ta fällan så sitter där en liten svart/vit kattunge på 4 månader som vi inte visste fanns där. Jag kallade på tjejerna för att visa dom och Eva sa direkt att den tar jag. så vi fick in 3 katter idag och skall köra tillbaka på onsdag för att fånga den lille svarte och ev en dräktig hona för det har visat sig att där finns 2 högdräktiga honor kvar + kanske 4 unga honor som vi tror kan vara dräktiga, så vad gör man nu med 6 dräktiga honor.
Inne i trädgården finns ett litet skjul där jag satte fällan och vid ett tillfälle så hade där gått in en honkatt i fällan som jag släppte ut och den katten hade vi inte sett innan så jag undrar om hon inte är framme så mycket för att hon har små ungar i skjulet.

Alla katterna som finns där sprang runt hela tiden och jag började fundera på varför när jag kom att tänka på att damen hade inte varit ute och matat dom som hon brukar göra och när vi kollade skålarna så fanns där inte en gnutta mat, det hör till saken att damen är dement så jag undrar om hon hade glömt det, jag kastade en liten bit vetebulle till den ena katten och det blev rusning så vi förstod att katterna var jättehungriga. Eva och jag kastade oss i bilen och körde till närmaste affär för att köpa mat till dom, vi hann inte fylla en skål blandad med torrfoder och blötmat förrän all maten var slut så det var bara att ta alla skålar vi kunde se för att lägga kattmat i dom så att dom kunde äta sig mätta och sen fick vi in i trädgården för att leta upp en trädgårdsslang för att vi skulle kunna ge dom vatten i flera skålar innan vi gick därifrån. Så denna dagen känner jag mig rätt nöjd med.

Crisse
0

En liten rapport om mina egna katter så blir det nog så att Mimmi kommer att flytta till Göteborg i ett stödhem för jag får nog ge mig i mina förhoppningar om att hon skall bli tam, men det går inte så länge hon sitter på min balkong och nu har tjejerna övertalat mig att ge henne den chansen att hon får komma in hos en tjej som skall vara jätteduktig på vilda katter. Det kommer att bli svårt för jag är så fäst vid henne men jag måste tänka på hennes bästa.

Den nya katten Rosso som jag fick har inte mått bra sen jag var och hämtade honom hos veterinären i onsdags. han är väldigt hängig och vill inte äta och dricka och i fredagskväll kräktes han och det var många maskar han fick upp så jag gav honom Drontal igår och han kräktes upp fler maskar i går kväll men han mår definitivt inte bra så imorgon när jag skall med Gismo till Haga för hälsokontroll eftersom han har en del bekymmer så får jag nöja mig med att vaccinera Gismo och så får jag ta Rosso med mig och lämna honom där för att dom måste vätska upp honom och kolla vad som är fel och det vet man att det är dyrt att låta katten stanna kvar. Gismo är det inget akut med så det kan vänta ett par veckor så får jag ta iväg honom då. Så håll tummarna för mig att det inte är något allvarligt med Rosso.

Hawknestgrove
0

Du är fantastisk…..

anebit
0

Du är en av alla underbara här på forumet.   Jag önskar så att jag bodde närmare nån av er så att jag kunde hjälpa till fysiskt.

Jag vet att det inte hjälper att önska men men….

kattassen
0

Å vilken fantastisk kattvän du är Crisse! Det är underbart att läsa om ditt arbete på olika håll där nere i Malmöområdet.

Vi får hoppas att det går bra med Rosso och han "bara" är tagen av alla maskarna.

Fint också att du ger Mimmi en ny chans att socialiseras, det går nog bra hoppas vi!

Crisse
0

Godmorgon alla vänner på hittekatter.

En underbar dag i Malmö med strålande solsken och redan så varmt att man kan gå utan jacka i solen.

Jag undrar om det inte är det fina vädret som fick mig att tänka lite extra nu på morgonen och då har jag tänkt på katterna i Limhamn hur man skall kunna lösa det problemet. Där är en tjej här i Malmö som fotograferar KKS katter till deras hemsida och hon har en systemkamera och kan ta riktigt fina bilder. Jag har mailat henne om att hjälpa till att ta foto så att jag kan sätta ut annons på katterna där och se om jag kan få ut någon av dom i permanenta hem.

Nästa vecka hade jag tänkt att ta hjälp och ta hankatterna och köra iväg och få dom kastrerade, jag tänkte tala med damen om hon kan hjälpa till med lite pengar för 2 hankatter är hennes egna men är okastrerade och när vi påpekade det till henne så sa hon att hon hade inte tänkt på att hennes katter gjorde så att där blir fler katter. Kan hon inte bidra med lite pengar så får vi betala själv men jag tror inte det rör sig om mer än 3-4 hankatter resten är honor och det är väl så illa. 

På onsdag skall vi dit och fånga en liten svart kattunge och en dräktig hona det är allt vi kan ta därifrån just nu och någon dag skall vi till Rosengård och försöka att fånga den lille kattungen där för där finns ett stödhem som kan ta den.

Och får vi bara besked på om tjejen i Göteborg kan ta Mimmi och Pagans dotter som går kvar på Rosengård och att det ordnar sig med transport så fångar vi henne i samma veva som den lille kattungen.

Jag önskar att det blir som jag har tänkt och hoppas på, så att något ändå löser sig ibland alla dessa katter.

Jenna-Gun
0

Det är så trevligt att läsa det du skriver.

Men oj så otillräcklig man känner sej.

Kan ju bara bidra med en slant ibland.

Tack Crisse för att du finns o orkar engagera dej.

Kraaaaaam Jenna

emjon
0

Säger som de andra att du är verkligen en underbar kattvän och helt fantastiska insatser du gör. Med tanke på det du berättar och så många övergivna katter så har du ingen chans i världen att rädda alla. Förstår din känsla men var glad för alla de du har hjälpt och kommer hjälpa.

Ledsamt att höra om Rosso men jättebra att han får komma snabbbt till veterinären för koll. Vi håller tummar och tassar för att det går bra med Rosso.

Hawknestgrove
0

Behöver du mer ppiller, så skrik till!

Crisse
0

Jag är ledsen, ledsen, ledsen och irriterad.

Jag brukar skriva av mig on jag är ledsen eller glad och få dela med mig av mina känslor men ikväll har jag försökt att skriva flera inlägg här efter allt som har hänt idag och det första jag skrev som var långt gick inte in. Jag tror inte att jag orkar ta tag i det igen så om inget annat skall jag göra ett försök imorgon.

anebit
0

Crisse, när du vill skriva långa inlägg.  Skriv då det i world först och kopiera in det här. Så har du det kvar om det strular så att du ej behöver skriva om…..

Crisse
0

Jag kan skriva om puckot som svarade på min annons på blocket där jag söker stödhem till dräktiga katter. Han kallar mig för dum människa som springer omkring och matar vildkatter och han tycker att katterna skall lösa sin situation själva. Där står inte i annonsen att det är vilda katter och att jag matar katter så det måste vara ett pucko som måste lägga sig i allting något annat vet jag inte vad man skall kalla honom för.

essut50
0

Men vilken dum människa, han är naturligtvis ingen kattvän förstår jag..

Crisse
0

Nä jag tror inte det var en kattvän men jag svarade honom att han kunde hjälpa till att betala för kastreringen av hankatterna eftersom jag betalar det ur egen ficka så att där inte blir fler katter.

Jenna-Gun
0

O så arg man blir.

Du som gör allt för dessa katter.

Men försök kasta av dej det som hänt.

Jenna

Crisse
0

Ja det här puckot bryr jag mig inte så mycket om, det är inte därför jag är ledsen.

Jag fick idag reda på att katterna som blev skjutna på Almhög som stället heter hade kattungar. Så nu finns där små kattungar under huset som kommer att dö en långsam plågsam död för att dom inte har någon mamma att få mat av. Man kommer inte in under huset så jag kan inte hjälpa dom små. När vi var där så tittade vi in där och såg 2 vuxna katter varav den ene vet jag är en hankatt så där är alltså 2 katter kvar av ungefär 15 st. Där kom en liten kille fram och sa att han hade krupit in under för att hämta en boll som hade rullat in och då såg han 17 kattungar. Jag vet att några av kattungarna hade sprungit fram till människor och det gör inte en vildkattunge så dom har nog gjort det av hunger. Vi skall åka dit en kväll och se om vi kan locka fram någon unge om det finns någon kvar så att vi kan rädda någon av dom om det inte är för sent.

Lena
0

#106 Hoppas allt går i lås med stödhemmen! Tänk vad bra ändå att det löser sig för den ena katten efter den andra. Det är många katter som du har räddat nu! :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Det här är en av dom vackra katterna som har blivit skjuten och som var tam.

Crisse
0

Detta är en av mammorna.

Crisse
0

Och detta är en unge på ca. 5 månader som inte längre finns kvar.

Lena
0

#120 Vad ledsamt att katterna är borta! De är ju så snygga allesammans.

//Lena

anebit
0

Usch så ledsen och arg man blir!

martdat
0

#116 stackars bäbisar, men om de inte är så vilda kanske barnet kan hjälpa dig att krypa in och hämta dem? om det nte ser för farligt ut naturligtvis… om det finns nånstanns att sätta de förståss…

emjon
0

Förstår att du blir fruktansvärt ledsen över en sådan brist på empati för djuren. Jag tänkte precis samma tanke som martdat om inte lilla killen kan hjälpa till. Om jag bara bott närmare så hade jag tagit in dem för det är bättre än ute under huset.

Jenna-Gun
0

Så ledsen jag blir.

Förstår om du är ledsen.

Kram

Crisse
0

Jag var tvungen att skriva lite fast det är mitt i natten.

Jag har fått besked idag att dom vill inte ha Mimmi i Göteborg utan bara dräktiga honor så hon får stanna här så får vi se vad som händer framöver om hon flyttar till ett annat stödhem eller stannar kvar hos mig.

För bara en halvtimme sen så satt jag i vardagsrummet och pratade i telefon och ser något i ögonvrån som jag tyckte inte stämde, jag vände på huvudet i rätt ögonblick och får se Mimmi komma in genom balkongdörren för att gå in och lukta i kattlådan som står innanför dörren för Kasper hade precis varit på den och när hon hade luktat färdigt så gick hon ut på sin balkong igen. Men jag blev jätteglad att hon överhuvud taget vågade gå in i lägenheten så man vet inte om det kommer att vända nu. Det beror kanske på dom nya katterna som är här och som går ut och in som det behagar dom, jag hoppas verkligen att hon kommer att fortsätta med att gå in.

Jag har varit på Almhög ikväll och har nya besked men jag skriver om det senare för nu skall jag försöka sova lite för det kommer en ny kattjaktdag imorgon.

essut50
0

Vad tråkigt att dom inte ville ha Mimmi, men det kanske var lika bra om hon nu är lite nyfiken vad som finns inne i lägenheten hos dig.

Crisse
0

Där var en annan katt som fick Mimmis plats men det är inte helt kört ännu fick jag reda på idag. Som det ser ut nu så kan vi skicka upp 4 dräktiga honor till Göteborg och det underlättar lite här nere för vi har säkert 10 dräktiga som vi vet om här.

Vi har en liten kattunge på Rosengård på ca. 4 månader som vi behöver hjälp med, finns där någon i Göteborgstrakten som kan tänka sig att ställa upp för den lille. Eftersom Åsa kommer ner från Göteborg på tisdag för att hämta våra katter så kan vi säkert skicka med kattungen. Jag måste tala om att ungen är inte tam men den är jättesöt jag tror den är mer vit än svart av det jag har sett av den. Vi skall till Rosengård ikväll för att fånga Pagans dotter så hör av er innan kl. 17.00 så jag vet om vi skall fånga den lille.

Hawknestgrove
0

Läste jag rätt? Det sitter alltså små kattungar och svälter ihjäl under en husgrund? Detta kan du inte låta fortgå! Är inte det anmälningsbart djurplågeri?

Crisse
0

Idag är det dagen G.

Glädjens dag för mig i allafall.

Jag fick genom min annons på blocket in ett stödhem som kunde ta 2 dräktiga honor, prata om att jag blev lycklig. Vi skall skicka katter härifrån på tisdag och fick besked på att vi bara kunde skicka 2 dräktiga honor för dom  avlivningshotade honorna i Ystad som Aaron vädjar om hjälp med skulle till Göteborg så vi fick nöja oss med att skicka 2. Nu har jag ordnat det så att eftersom stödhemmet jag fick ligger i närheten av Tomelilla så får dom 2 katterna i Ystad komma dit så vi kan skicka våra 4 härifrån.  Det ser oxå ut i nuläget att Mimmi kan åka med till Göteborg och just nu jobbar jag på att få upp en kattunge där. När Mimmi har flyttat så skall jag ta tåget till Kristianstad på onsdag och hämta en dräktig hona som är 6 år och som har gått ute hela sitt liv men har blivit matad vid ett ålderdomshem, folk har börjat klaga över katten och vill avliva den men det sätter jag stopp för. Jag skall försöka ta hjälp av ett par tjejer i Kristianstad med att fånga den så att den är på plats när jag kommer dit på kvällen för jag är upptagen med kattjakt på dagen för då skall vi till Limhamn och fånga 3-4 hankatter som jag skall betala kastreringen av bara för att där inte skall bli fler katter där ute, veterinären har lovat mig ett bra pris så jag får se vad det blir.

Det är synd tjejer att ni inte bor i Malmö för jag hade kunnat hålla er sysselsatta varje dag.

Jag har mycket mer att skriva men jag skall försöka att återkomma ikväll för nu måste jag gå och tvätta kattlådor. Ha en trevlig valborg.

Oj jag höll på att glömma det viktigaste, jag skall ge mig hem till Eva lite senare för Pagan skall förmodligen få sina ungar idag, hon har gått in och lagt sig i bolådan och där har hon inte legat innan det är så spännande så jag håller på att spricka så jag hör av mig när jag kommer hem ikväll.

Dakrish
0

Oh, Crisse! Kan jag inte få ditt namn och din adress, så jag kan anmäla dig som kandidat för Kattguldet i KattLiv?

Detta låter som en helt underbar dag! Får vi (mer) bäbisfoton sen?

Jenna-Gun
0

Oh så spännande denna tråd är.

Man känner hur det pirrar i hela kroppen .

Jenna:)

Crisse
0

Ja ni kan tro jag har redan stoppat ner kameran i väskan om det skulle hända ikväll. Vi skall fira med champagne så jag vet inte hur stavningen blir när jag skall skriva ikväll, hi hi hi. Jag har redan nu problem med att läsa och skriva på hittekatter eftersom jag har fått en ny programversion idag och jag ser knappt texten för den har blivit så liten här på hittekatter och jag har försökt att göra något åt det men lyckas inte. Så ni får ursäkta om där är en massa stavfel, jag får se om jag får tid ikväll att ordna det för idag har jag mest suttit i telefonen, jag får snart försöka att begränsa telefonsamtalen för nu har jag fått skyhöga räkningar. Jag får kanske göra en ny tråd och tigga pengar till mina telefoner, ha ha ha.

anebit
0

Min text är oxå för liten att läsa….  men längst ned i högra hörnet så står det iaf på min dator 100 %   Där klickar jag så får jag fram 125%  och 150% . superbstor text.

Crisse
0

Jag hittar ingen % i högra hörnet eller någon annanstans.

Jag får väl ta hjälp av min granne om jag kan få tag i honom.

Crisse
0

Jag har löst det ,har zoomat så blev det större.

anebit
0

jättebra!  Det är väl det jag oxå gör förståss.  När jag sätter pekaren nere till höger så står det ändra zoomnivå.

Tur att det går att få större text……. Skitjobbigt när man måste anstränga sig när man skall läsa eller skriva…

Crisse
0

Dakrish

Jag är glad att du tänker på mig men jag är en väldigt blygsam person och tycker inte om att stå i rampljuset. Där finns säkert många som hjälper katter och som inte är så blyga som jag så ge dom chansen.

Dakrish
0

Crisse

Du skulle så väl behöva de där pengarna och en staty skulle väl inte sitta fel? ;) Kan jag övertala dig? Du verkligen förtjänar det. Du gör ett jättejobb för malmö och öresundskatterna… och utan länkar till katterna i hamnen hade jag nog aldrig hittat iFokus.

Crisse
0

Det gick inte som vi trodde, Pagan håller hårt på ungarna men dom kommer säkert inatt. Vi kunde inte närma oss henne för hon fräste och spottade och det har hon inte gjort innan. Jag kom precis hem och jag har lovat Eva att hon kan ringa och väcka mig inatt om något skulle hända. Jag har nog aldrig sett en tjockare katt än Pagan och då har jag ändå sett många dräktiga katter så vi har börjat slå vad med varandra om hur många bebbar där skall bli och jag har gissat på 6 st. medans Eva gissar på 7 st. Det hade varit roligt om vi hade fått fira med champagne ikväll men det gick inte och det var kanske lika bra det för annars hade Eva inte kunnat köra mig hem.

Det har varit en lång och givande dag och imorgon tar vi nya tag hos den gamla damen i Limhamn och har tänkt oss att fånga kattungen och en dräktig hona så jag hoppas att jag har samma tur som jag hade idag.

Crisse
0

Dakrish

Vad måste jag ställa upp på när det gäller tidningen kattliv? Är det med foto zoch sånt?

Dakrish
0

Jag tror det blir någon liten artikel och kanske foto (men det kan du nog övertala DEM om att du slipper ifrån). Det är rätt enkelt att få en sådan artikel att handla mer om katterna än dig. Jag kan lätt hjälpa dig övertala dem, om du vill, har jobbat för UNF så jag är van.

Såhär står det:

"Priset består av 9999kr, ett diplom och en statyett av kattgudinnan Baset. Vinnaren donerar minst hälften till det katthem han eller hon väljer och det katthemmet får det följande året presentera 12 hemlösa katter i Kattliv. Kattlivs läsare kan där anmäla sitt intresse för att ta hand om den hemlösa katten och när katten flyttar till sitt nya hem får katten ett års veterinärvårdsförsäkring från Agria med sig."

Inte riktigt som jag tänkte mig när jag frågade, men tycker ändå det låter bra. Om inte du vill ställa upp, kanske Eva kan?

Crisse
0

Det kan jag nog godkänna för jag behöver verkligen pengar till katterna för att jag skall få råd att kastrera fler katter bl.a dom på min gård. Och katthemmet vet jag redan vilket jag skall välja.

Jag skickar ett pm med min adress.

Dakrish
0

Det är bra, då fixar jag med det imorgon!

Tack!

RoseM
0

Crisse, du är så underbar! gud va jag önskar att jag var där nere och kunde hjälpa till…!

Vad bra att du är kandidat nu, är det någon röstningsgrejs så röstar jag jättegärna på dig, tror jag många här inne ochså vill göra, du förkänar verkligen att vinna! <3

Crisse
0

Eva ringde och väckte mig halv sju och då hade Pagan fått 4 bebbar en blå/vit en vit med tigrerad rygg, en svart och en som hon inte ser hur färgen är men den är mörk. Jag tror dock att det kommer fler bebbar för hon var så tjock. Men det kan egentligen räcka för jag fick ett mail från kattjouren att dom behöver hjälp med en dräktig hona som har opererat bort en del av sina spenar, veterinären trodde att hon skulle få mellan 4-6 ungar och hen har bara 3 spenar kvar så jag tänkte att vi kunde smyga in några av hennes ungar till Pagan för damen som har katten kan inte stödmata ungarna så det är deras enda chans att Pagan tar dom till sig annars får jag väl ställa upp med det oxå. då får jag isåfall hit nyfödda ungar som skall matas varannan timme och det hade varit det bästa om dom hade en mamma. Jag hör av mig när Pagan är klar med födandet.

Crisse
0

Eva tror att där har kommit en bebbe till, hon kan inte se riktigt för Pagan ligger framför ungarna.

Det regnar i Malmö och blir det inte uppehåll så blir det ingen kattjakt i Limhamn och det är tråkigt för vi skall försöka att fånga 8 katter innan tisdag så tiden rinner iväg. Jag har precis fått ett stödhem till på landet där dom kan ta en dräktig hona och det har vi gott om, men katten får bo i stallet så jag får fundera lite på det och prata med tjejerna hur vi skall göra.

Jag har nu gjort ett fotoalbum på min personliga sida. Man kan inte sätta in så många foto så jag har tagit en del av dom kattungar som jag har hjälpt.

emjon
0

Crisse du är fullständigt otrolig i ditt arbete för katterna och jag kommer mer än gärna att lägga min röst på dig. Du förtjänar det verkligen som så osjälviskt tänker på katterna och tar dem till veterinären. Tänker man sedan på att du inte har något katthem bakom dig som backar upp utan du bekostar allt själv så blir det ännu mer beundransvärt.

martdat
0

Det här med kattliv röstar jag järna på dig Crisse om det är nån röstningssak, det vore du värd! Du är helt enkelt underbar i ditt engagemank för katterna.

#146 Ta inte på dig för mycket så du drasar i väggen, att hitta en amma till den med spenarna kanske går om det anonseras.

Crisse
0

Ja då Mardat jag tänkte på det, kattjouren får sätta en annons men dom ringde till mig för dom trodde att jag kunde ta både mamman och ungarna så länge för jag har mer vana vid sådana saker. Dom har själv inget jourhem som kan hjälpa till och jag har ställt upp så mycket för dom när dom har behövt hjälp så dom tog kontakt med mig och undrade om jag hade en lösning. Du vet jag kan inte låta bli att ställa upp för vem som än behöver mig men helst jobbar jag för mig själv och nu för en tid framåt lite ihop med tjejerna.

martdat
0

#150 Jo jag misstänker att du har svårt attt säga nej, men ibland måsste man det för att orka med det man redan tagit på sig, du måsste tänka att det är faktiskt inte ditt ansvar att det är så mycket hemlösa. har inte koll hur många katter du har hemma nu men det är väll ett gäng? + alla katter du har i andra hem. Blir det fler ungar än den med få spenar klarar av så ge dem en egnen tråd här, och be kattjouren anonsera efter amma på blocket och dyl.

Crisse
0

Ja jag tror det skall ordna sig på något sätt. Jag har bara 9 katter här hemma och då är mina egna medräknade.

sluggolisa
0

Pagan fick 4 bebbar, 2 flickor och 2pojkar.

Bilder och mer info kommer senare.

Hawknestgrove
0

Pust, tur att det inte blev fler….Ja om någon är förtjänt av KAttlivs pris, så är det du!

Crisse
0

En bild på tjocksmocken.

Jag fattar inte att där bara var 4 st. i den magen.

4 pigga förnöjda ungar och Pagan är en jätteduktig mamma. Hon litade helt på oss när vi lånade hennes ungar för att väga och fotografera dom. Alla 4 väger runt 130 gr.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=356b3ba3-ad3e-42fb-bb0b-00a80da44f6c&Filename=Pegan 020.JPG)

Crisse
0

Bild på dom 2 pojkarna.
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9f0b12e4-9325-4fc1-8b55-bfb555fe21e2&Filename=xhpim2073 (kopia).jpg)

Crisse
0

Och så har vi bilden på flickorna där den mörka sköldpaddan är min favorit, det skall bli kul att följa henne.

Crisse
0

Eva kommer att göra en egen tråd här inne för att ni skall kunna följa bebbarna.

Det har regnat hela dagen så vi får jobba dubbelt imorgon, ja iallafall jag. Det blir Limhamn på morgonen och Rosengård på kvällen, för nu börjar det bli bråttom om vi skall hinna fånga alla katter som vi har hem till, och vi har bara en dräktig hona infångad och vi skall skicka iväg 4 på tisdag så det gäller att skynda på. Och sen har vi hem till 2 kattungar och ytterligare en dräktig hona så det skall bli skönt när vi har fått in dom alla. Vi fattas fortfarande ett hem till en kattunge men det löser sig säkert.

Jag behöver inte åka till Kristianstad utan damen som har ringt in om detta ärende kör själv ner på tisdag och lämnar den dräktiga honan till mig, det känns skönt att jag slipper att åka tåg med en katt som inte är tam.

Crisse
0

Och lite tur till.

Det går en gammal svart/vit hankatt på Rosengård som ser lite ärrad ut men både Kathleen och jag tyckte att han var söt. Katten har säkert varit en innekatt någon gång för jag kunde gå rätt nära honom där var nog bara 1 meter mellan oss. Jag har gått och funderat på den här katten som Kathleen kallar för farfar men var helt övertygad om att jag aldrig skulle hitta något hem åt honom för jag tror han har en del år på nacken. Idag ringde jag ner till Tomelilla för att höra så att Aaron 2 dräktiga honor hade kommit fram och det hade dom gjort, Elna som damen heter är redan väldigt glad för flickorna men det är bara den ena som är dräktig och det kan ju räcka. Vi började prata om alla katterna här i Malmö och jag råkar nämna den gamle hankatten på Rosengård och vips så säger Elna men den kan vi ta hand om och han kan stanna här dom åren han har kvar, dom bor på en bondgård med stall och många andra byggnader så hon menar att dom har plats till honom. Jag har lovat att kastrera, öronmärka och avmaska honom innan han flyttar till dom och det gör jag gärna bara jag kan få bort en katt från Malmö och Rosengård. Så det här stödhemmet kommer jag aldrig att släppa ifrån mig till någon annan det är barra dom 2 flickorna jag hjälpte men sen dom har flyttat om några månader sen är det mitt privata stödhem för det kan jag behöva . Ibland har man lite tur och jag hoppas att det håller i sig några dagar till.

anebit
0

Crisse!  Lite mer tur.  Om du PM:ar ditt kontonummer så kommer en slant till kastreringshjälp….

Ankah
0

Oj, vad roligt det var att läsa om Farfar! Rosengård verkar ju vara rena helvetet för kissar, så då blir väl du en räddande ängel, Crisse!

Glad

annebeate
0

Crisse, jag vill också hjälpa till med en slant till kastreringshjälp och då till Farfar. Blev så glad när jag läste att han kan få ett hem. Hoppas att han snart kan komma dit. PM:a mig ditt kontonummer.

Crisse
0

Skriver snabbt

Jag är bara hemma om 1 timme sen skall vi till Rosengård. Vi har lyckats fånga 3 katter i Limhamn, 2 högdräktiga honor och en liten jättesöt inte alltför rädd hona.

Kathleen är kvar där ute för att försöka fånga en 5 månaders kattunge så vi skall hämta henne snart , jag var tvungen att åka hem för att gå ut med hunden.

Jag hör av mig ikväll.

RoseM
0

så söta kattungar, min favvo är den vita med blå prick på nosen:D

Hoppas ni har fortsatt tur, jag håller tummarna!

Jenna-Gun
0

nej men ni är så fantastiskt duktiga.

Härligt att dessa honor aldrig mer blir dräktiga igen.

Jenna

Crisse
0

Nu kan jag skriva vad jag har varit med om idag, det blev en riktigt dråplig dag.

Vi satte fällan och fick in en liten unghona någonstans mellan 6-12 månader, jag satte mig i bilen och fick över katten i en transportbur och hon var alldeles lugn så det bådade gott. Vi satte ut fällan på nytt och fick en massa katter som vi inte skulle ha idag bl.a 2 av hankatterna som skall fångas på onsdag och det var bara att släppa ut dom igen, men jag undrar om dom är så dumma att dom går in en gång till det blir kanske problem. efter ett par timmar så kommer den svart/vita högdräktig halvtama honan som Kathleen hade ett stöhem till här i stan och i och med att hon går att klappa så brydde vi oss inte om fällan utan Kathleen satte mat i en transportbur och satte sig bredvid och hon bara travade rakt in och sen var hon fångad men hon fick panik i buren så vi bestämde att det var bättre att köra iväg med dom två infångade katterna. sagt och gjort Kathleen och Anette som har varit chaufför idag körde iväg och jag stannade för att försöka att fånga den andra dräktiga honan eller kattungen på 5 månader. Jag hade precis placerat ut fällan där jag tyckte att den stod bra då det kommer en gubbe och skulle klippa damens gräsmattor så det var bara att packa ihop alla grejorna och bära ut dom på gatan.Tjejerna kom tillbaka och vi bestämde oss för att avsluta för jag var tvungen att åka hem och gå ut med hunden innan vi sen skulle till Rosengård, men Kathleen bestämde sig för att stanna kvar för att se om hon kunde fånga den andra dräktiga honan och vi bestämde att vi skulle hämta henne efter 1,5 timme. Jag ringde Kathleen på mobilen och då hade honan precis gått i fällan. Eva hämtade mig och vi körde ut och hämtade Kathleen och katten men vi fick köra hem och lämna av den i Kathleens lägenhet. Hon sprang själv upp med katten och vi väntade där nere, då öppnar hon fönstret och säger att vi måste komma upp för hon hade satt båda katterna på toaletten och hon skriker till oss att dom håller på att riva ner badrumsskåpet och där var glasskärvor överallt, vi skyndade upp för att hjälpa henne och när vi öppnar toalettdörren så var det en syn som inte går att beskriva, där hade stått ett glas på vasken fyllt med vatten och det hade gått i golvet och var trasigt så där var alldeles blött och mitt i vattnet var där toarullar, glasskärvor och någon porslinsgrej som hade gått sönder. När jag först tittade in på toaletten så såg jag bara en katt och hon sprang in i köket och då tittar jag upp mot badrumsskåpet och vad får jag se kolla fotot. Eva och jag skrattade så vi kunde inte stå upp men det var naturligtvis synd om Kathleen, på samma ställe hade den dräktiga honan suttit precis innan den lilla gick dit.

Vi körde till Rosengård men såg inte en enda katt.

Imorgon skall vi till hamnen för att fånga en dräktig svart hona så om inte annat så hör jag av mig då.

Crisse
0

Annebeate

Det kan dröja innan vi kan fånga honom eftersom vi inte vet på vilka tider katterna rör sig i området. Det ser ut som där inte är någon som lägger ut mat till dom längre det är bara den gamla damen som lägger lite i sin trädgård och 4 katter har vi inte sett sen första gången vi var där för en månad sedan så man kan undra var dom har tagit vägen.

Crisse
0

Den svart/vita honan vi fångade i Limhamn igår fick 4 bebbar idag som hon la i kisslådan men nu tar hon hand om dom.

Vi har varit i hamnen och det visar sig att Rockys syster är dräktig men vi kunde inte få in henne så vi gör ett nytt försök imorgon.

Ankah
0

La hon dom i kisselådan? Födde dem där? Eller bar it dem senare..? Om hon födde dem där kan hon vara en kandidat för utmärkelsen Världens mest Hygieniska Katt…!!! …förutsatt att lådan var ren innan, då…annars blir det jumbopris…

Crisse
0

Hon som har katten var inte hemma när hon fick sina bebbar och när hon kom hem så låg dom i lådan.

Titta vad jag får hit imorgon.

Ankah
0

Wow! Vilket mysgryn! Vad är det för ett mirakel?

Crisse
0

Det är en katt jag skall passa ett tag.

Crisse
0

En av dom nyfödda ungarna mår inte bra så stödmamman har varit här för en timme sedan och hämtat mjölkersättning. Ungarna är inte för tidigt födda för att mamman var stressad för dom väger 120 gr. och det är en normal vikt så jag vet inte vad där fattas den lille, jag hoppas att den klarar sig nu när den får mat. Jag har gett henne lite tips hur hon skall göra om inte mamman tar sig ann ungen men det får vi hoppas.

Jag har fått reda på namnen på Pagans bebbar, pojkarna skall heta Hide&Zeeke och flickorna Picabo och Pebbles det är den blå/vita pojken som heter Zeeke och min favoritflicka Pebbles.

Crisse
1

Den lille bebben klarade inte sig tyvärr, men det var nog något fel eftersom mamman inte tog hand om den.

Fler tråkigheter.

En tjej berättade för mig idag att där finns en dam på Rosengård som försöker hjälpa dom katter hon kan på det området. Vi var och besökte henne för inte så länge sedan för vi skulle hjälpa henne med en katt men det blev inget med det. Nu fick jag reda på idag att invandrarbarnen har satt i system att utpressa henne på pengar genom att ta framförallt kattungar och gå hem till henne med och hotar att plåga katten om hon inte ger dom pengar. Vid ett tillfälle hade dom en kattunge som dom hotade att bränna med en tändare och då hade dom tändaren i handen, dom krävde 500:- av henne för att dom inte skulle göra det och hon betalar och får katten. Förmodligen är damen rädd för dom här gangstrarna så hon vågar inte göra en polisanmälan mot dom.

En gammal dam på Rosengård har mellan 30-40 katter i sin lägenhet och det bara ökar eftersom hennes katter inte är kastrerade så vi skall ta reda på var hon bor och åka och hälsa på henne. Vi får väl ta det när vi är klara med allt annat vi håller på med.

martdat
0

#174, Gör en anmälan både till polis och socialen, det kan man göra anonymt om man vill. de barnen kan jag inte i ord beskriva vad jag tycker om, stackars dam,

40 katter i en lägenhet!!! Vad säger hyresvärden om det,,,

Ankah
0

Usch, jag mår sådåligt av att läsa om sådant här….rena maffiametoderna…de här katterna måste ju bort från detta helvete på jorden!

Gråter

destiny
0

Det är inte utan anledning Rosengård är ökänt vida omkring. Skrikandes

Darkmoonia
0

Fyfan säger jag bara, vilka gangstermetoder! Arma dam! Polisanmälan vore på sin plats!

*kokar av ilska*

Jenna-Gun
0

Jaa visst blir man förbannad.

Invandrare har ju ofta annan syn på 

djur tyvärr.

Men lite empati vore på sin plats

Hawknestgrove
0

Men så hemskt!!!!!! Chrisse, en liten slant kan jag sträcka till, bara jag får ett kontonummer jag med!

Hennum
0

ursäkta mig. men man kan inte säga att invandrare har en annan syn på barn. menar du att alla människor i hela välden utom svenskarna har en annorlunda syn. eller menar du att muslimer har en annan syn? då kan jag säga dig att att dom är muslimer har absolut ingen betydelse.

det är barn, och dom är dumma. barn är dumma över hela världen. sedan att man är utsatt i ett annat land och inget är som man skulle vilja ha det kanske kan få en att göra dumma saker. det skulle vi oxå göra om vi hade fått fly.

bara ett litet inlägg, som jag tycker är viktigt.

men det är verkligen hemskt. stackars katter och stackars dam. var finns dom där typerna som bestämmer när dom behövs?

Jenna-Gun
0

Jag menar att djur inte har samma värde i öststaterna än vad vi har.

Så särför sker många djuurmisshandel av just ungdomar och barn.

Har inte nämnt vare sej kristna eller muslimer så de så.

Hennum
0

nej, du nämne inte det. :) jag gjorde. eftersom jag undrade varför just invandrare skulle vara värre mot djur än de som är födda här.

och det är väl inte konstigt att djur inte har lika mycket värde i öststaterna som här, man har helt enkelt många andra mycket mer överhängande problem som handlar om ens överlevnad, så man har inte tid att tänka på djuren oxå. fast man kan heller inte dra alla öststater över en kam. finns många länder där djuren ställs högt. men praktiska saker kan göra att man kanske inte kan göra verklighet av det. svårt att rädda djur när man blir beskjuten…

nåja, detta hör inte riktigt hemma i den här tråden. förlåt… förstår om du vill svara på detta, men jag ska försöka hålla tyst sen. ^^ det är ju crisses katter som är det viktiga här. och vilka det än är, och varför dom än gör hemskheter mot djur, så är det hemskt! och fy på dom som gör det.

nääär våra vaccineringar är klara hemma så ska jag skicka lite pengar.

Crisse
1

Svar till Hennum.

I alla dom tragiska historier i Malmö som jag hört talas om när det gäller  misshandlade katter har det varit invandrare som har stått för dåden. På gården bredvid min stod där 6 pojkar i ring och sparkade fotboll med en kattunge tills den dog, dom stenade en vädurskanin, en kattunge hade dom stuckit pinnar igenom och vi hittade den när den var död och grävde ner den, dom hängde upp duvor i träden genom att fästa snöre i ett ben och det var levande duvor det handlade om. En katt på ett koloniområde hällde dom bensin på och tände fyr. Och sen alla historier från Rosengård. Där finns mycket mer jag känner till men det tar för stor plats. Och det är inte invandrare från öststaterna det handlar om  utan längre söderut. Du skall vara glad som inte bor i Malmö för då slipper du stöta på dessa katter eller historierna om katterna som plågas till döds, det är vardagsmat här så det är därför jag jobbar som jag gör och försöker att hjälpa så många katter som möjligt för att dom skall slippa detta lidande.

Crisse
0

Vi har varit i hamnen och även Rosengård ikväll. I hamnen hade vi ingen tur, det går inte att fånga dom katterna för hon som matar vill inte lyssna på vad vi säger att hon inte får mata dagen innan så dom är inte hungriga när vi kommer. Där är en riktigt hödräktig hona + 2 andra dräktiga men det går inte att få in dom.

Vi körde ut på Rosengård och satte fällan hos den gamla damen för att försöka få tag i Pagans dotter. Det tog 1,5 timme så ringde damen och sa att där satt en röd katt i fällan så vi trodde det var en av dom vackra röda hanarna som hade gått in. Eva och Kathleen körde ut för att kolla och det var Pagans dotter som satt där så nu får hon följa med till Göteborg. Alltså så har vi 4 honor + Mimmi att skicka iväg på tisdag varav 2 av dom vet vi är dräktiga. Det är skönt att veta att dessa katter inte ökar på kattbeståndet i Malmö. Men där finns en svart sköldpadda på Rosengård som någon matar och som skall vara halvtam som jag gärna skulle vilja skicka till Göteborg men nu är där inte plats till henne. Det tar aldrig slut.

essut50
0

Vad ni kämpar på för dom hemlösa katterna, man blir så glad att höra att några har kommit in.

Crisse
0

Jag tycker jag gör inget annat än att försöka fånga katter men ändå har vi bara fått in 26 katter sen i julas och då är öresundskatterna medräknade. Det tar extra tid eftersom vi måste välja ut speciella katter varje gång vi är ute, hade vi bara kunnat sätta fällan och ta den katten vi får in så hade det säkert varit 100 st. vid detta laget men det finns inga stödhem så därför måste vi koncentrera oss på dom katterna som är mest akut med som dräktiga honor, kattungar och även tama katter. Det är inte konstigt att man känner sig otillräcklig. Hade det bara funnits ett par katthem här i Malmö så hade det kanske gått lite lättare. Men jag håller modet uppe och kör på i bara ullstrumporna och försöker att knöka in så många katter som möjligt lite överallt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#187 går det inte att få nån tidning intresserad av att skriva en liten artikel om ditt jobb, med lite snyggt inlagt om fler stödhem eller permanenta hem, brukar sånt inte kunna hjälpa.

Magen knyter sig och jag mår ila när jag läser om det du skriver i #184, du gör ett suveränt jobb med de du får in och omplacerar. Jag är glad jag inte är där i Rosengård för med mitt temprament finns risk för öga för öga…..

Jenna-Gun
0

Men du måste ju tänka att de som ni fångat in är räddade. Ni kan ju inte göra mer med de resurser ni har. Jag blir så glad för varje kisse som ni fångar och hjälper.

Ni gör ett fantastiskt jobb.

Kram Jenna

Hawknestgrove
0

Ja, tyvärr, ju längre ner man kommer mot ekvatorn, desto mindre vanlig djurvänlighet möter man. Tyvärr så är det bara så. Att vi sedan inte är speciellt bra själva, när det gäller djurhållning, det kan jag skriva under på. Det är inte att generalisera, det är bara så, sedan kan man leta efter orsaker , det hjälper inte. Dessa områden skulle vara helt djurfria egentligen. MAn kan ju även undra, hur folk är funtade, som HAR katter och släpper ut dem i en sån miljö? De är lika stora syndare. Heder åt dig, Crissan, som kämpar så och önskan vore väl, att alla dessa områden blev helt djurfria. För där har de inte det bra.

essut50
0

Jag har bott i Storvreten i Botkyrka så jag vet vad det handlar om när det gäller djurhållningen hos invandrare…Gråter

Jag tror att föräldrarna skrämmer sina barn om att katter är farliga.

Crisse
0

Jag har gjort en ny tråd där jag ber om hjälp att höja priset på katter. Jag hoppas många av er vill hjälpa till.

Crisse
0

Ledsen Ledsen

Jag kommer precis från veterinären  vi fick köra ner akut med Kasper. Jag såg igår att han såg hängig ut  och idag skulle vi flytta honom till Eva för att se om han trivdes bättre där, Eva kom och hämtade mig men jag såg när jag satte honom i transportburen att han inte mådde bra och så luktade han något fruktansvärt, tungan hängde ute hela tiden och det såg ut som den hade svullnat upp. Vetetrinären tyckte att han var lite gul och det betyder levern, dom ville jag skulle ta honom med mig hem och medicinera honom  men jag fick övertalat dom att behålla honom och ge honom dropp för jag tycker det känns lugnare för mig att veta att han är under kontroll om något skulle hända.. Tack vare snälla människor som har skänkt pengar så kan jag klara Kaspers veterinärkostnader om inte han får stanna flera dagar.

Hawknestgrove
0

Oj, då får vi hoppas det går bra……

stina63
0

*193 Jag vet vad det kostar Crisse.. Min curre var mycket sjuk och låg enbart i ett dygn och summan blev över 7000 kronor. Och han var så pass sjuk att han orkade inte leva längre. Och han hade njursvikt under ett antal år. Han hade njursvikt och hans värden var så höga att det gick inte änns att mäta. Så du gör mycket bra jobb åt hemlösa katter och många andra här på hittekatter också. De berundrar jag er verkligen.

MVH Tina

Crisse
0

Veterinären ringde precis, dom har tagit en massa prover på Kasper och dom vet fortfarande inte vad det är utan dom säger att det kan vara mask, levern eller FIP. Jag får inte besked förrän imorgon så håll tummarna för mig och Kasper.

Den andra svart/vita honan från Limhamn fick sina ungar idag 3 eller 4 men en var död. Så nu fattas det bara att den dräktiga honan Kathleen har hos sig får ungar inatt så har vi snart inga att skicka till Göteborg, där finns fler att hämta in men ingen som kan köra ikväll. Där har kommit in nya akuta ärenden idag om dräktiga honor och just nu är Kathleen på väg att försöka fånga en hona som har fått 5 ungar och någon har beställt avlivningstid till 4 av ungarna.

Ankie
0

Ja detta är ju inte klokt, vad mycket katter.

Dakrish
0

Jäklar vad med katter. Gud vad många. Ev. skulle vi kunna ta in en eller två, så fort jag vet hur vår ekonomi är. Jag hör av mig till dig isf.

Papprena till kattguldet är inskickade nu. :)

martdat
0

jag är fortfarande förbannad på barnen och deras föräldrar, kan ni inte anmäla dem? går ju göra anonymt om man vill, bara man vet tidpunkt och dag och någon form av identitet på vem ungen är,

#196 ang fip så lita inte på dem, det verkar som att veterinärer slänger ur sig det när de inte vet vad det är,

Crisse
0

Nu är jag helt slut, vilken dag.

Naturligtvis så oroar jag mig för Kasper och jag hoppas att jag får ett bra besked imorgon,

Jag ringde och pratade med stödhemmet som har honan som fick ungar idag och hon sa att hon vågade inte hämta den döda kattungen från köket och då var klockan lite över 6, när klockan var 19.10 ringer hon upp mig och säger att hon skulle ta en kvast och sopa ut kattungen ur köket för hon vågade inte gå in där för honan var riktigt ilsken och vad upptäcker hon då jo att kattungen lever så jag fick kasta mig på cykeln och ta mig dit och det tar 15 minuter. Jag rusade in i köket satte en transportbur för huset i klösbrädan för det är där hon ligger sen fick jag tag i ungen på golvet som var alldeles iskall, den hade moderkakan kvar och jag såg lite livstecken, jag hade tagit med mig mjölkersättning så det blandade jag till med en gång sen klippte jag av moderkakan och började massera ungen och fick i den ca. 2ml mjölk den började kvickna till lite men det är en pytteliten unge på ca. 50 gr. en liten flicka och jag förstod att jag inte skulle kunna sätta tillbaka den till mamman för det var nog den ilsknaste katt jag har varit med om. Jag ringde Eva och kastade mig på cykeln igen med ungen inlindad i en handuk innanför jackan och jag har nog aldrig cyklat så fort och det där med rödljus det brydde jag mig inte om, Hon hade överlevt cykelturen och vi tog in henne till Pagan med en gång och hon brydde sig inte om att det inte var hennes unge utan började tvätta den lilla lite för vi hade satt smör på huvudet på henne, jag försökte få henne till att hitta en dutte men jag tror hon var för svag och orkade inte eller så hade hon blivit mätt på det lilla jag fick i henne. Innan jag lämnade Eva så var vi inne och tittade till bebbarna och då hade Pagan gått upp och lagt sig i fönstret en stund så vi kunde se ungarna och då ser vi den lilla krypa upp och lägga sig ovanpå dom andra bebbarna och hon hade blivit riktigt varm vid dett laget. jag hoppas att alla mina ansträngningar för denna lilla skall ge resultat och att hon börjar dia för då är jag säker på att hon klarar sig.

Det som oroar mig är att när jag tittade in till den ilskna mamman för att se hur många ungar där var så såg det ut som där låg en död unge för den rörde sig inte alls, men dom ungarna är normalstorlek så det skulle inte vara något fel egentligen. Det går inte att ta fram ungen så jag får ta mig dit imorgon och försöka att få över mamman i en transportbur för att kunna kolla ungarna.

En glädjande nyhet är att när jag kom in i sovrummet nu ikväll för att sätta mig vid datorn så var Mimmi där inne, jag har inte ens sett när hon gick in.

En lång dag med mycket händelser och en ny dag i morgon med lika mycket att göra för vi skall iväg och försöka fånga honan vars ungar är avlivningshotade och vid middagstid kommer tjejen från Göteborg och skall hämta katter och hon tar även denna hona och hennes bebbar om vi bara kan få tag i henne. Sen kommer där en katt från Lund som oxå skall följa med och så måste vi försöka att få in dom 3 som Kathleen har i transportburar och jag skall få in Mimmi i en bur. Så totalt tar tjejen som för övrigt heter Åsa med sig 6 vuxna katter och förhoppningsvis 5 ungar.

Jag vet inte om jag kommer att kunna sova i natt för jag tänker på Kaper och denna lilla flicka som jag hoppas att jag har räddat livet på och väntar bara på att imorgon skall bli snart så att jag kan få besked.

RoseM
0

Åh vilken fin historia om den lilla flickan. Hoppas hoppas hoppas hon klarar sig. Har ud ingen bild på pagan?

Vet inte om du skrivigt det, men varför är den andra mamman så ilsk? Tar hon till sig ungarna…? Annars behöver väll de ochså adopteras…:(

Lycka till med allt imorgon!Önskar jag kunde hjälpa till…

Ankah
0

Vad gossig Pagan är som välkomnar alla…så länge de är insmorda i smör. Vad sknt att han klarade sig, åtminstone för nu!

emjon
0

Oj vilken dramatik du lever i hela tiden och min beundran finner inga gränser för vad du uträttar. Blir glad över att Mimmi nu gör framsteg och här kommer vi än en gång till tid tålamod och tillit.

Här håller vi både tummar och tassar stenhårt för både den lille ungen och Kasper och att han mår bättre idag.

Crisse
0

Den lilla har överlevt natten och Eva har döpt henne till Pepsi. Idag hinner jag inte men jag åker nog hem till Eva imorgon för att ta foto på den lilla så att ni kan få se henne om hon nu överlever men jag tycker det ser bra ut än så länge. Jag har fortfarande inte fått besked om Kasper jag har ringt dit men där är bara upptaget.

RoseM

Där finns en bild på Pagan och hennes ungar lägre upp i tråden. #155  Varför mamman är så ilsk vet jag inte om det bara är för att hon är vildkatt, jag skall ringa nu och se om stödmatte är hemma så kör Eva och jag dit för att kolla upp dom andra ungarna.

Crisse
0

Kasper är inte bättre så han ligger med dropp för han vill inte äta och dom vet fortfarande inte vad som är fel, jag hoppas innerligt att denna lilla kille som inte hade det så lätt när han gick ute kan tillfriskna och komma hem igen.

Vi skall åka hem till stödhemmet för den ilskna katten i eftermiddag för att se om vi kan få in henne i en transportbur för då tar Åsa med henne till Göteborg.

Senare i eftermiddag får jag hit den lilla dräktiga honan från Kristianstad som får bo på min balkong nu när Mimmi flyttar, jag har svårt för att skicka iväg min lilla tös men jag tror hon får det bättre hos Åsa eftersom hon inte har blivit tamare här hos mig på alla dessa veckor.

Jag fick precis besked om att där ligger en liten öltunna bland Pagans bebbar och det betyder att lilla Pepsi diar.

Hör av mig senare och talar om hur det har gått att få iväg alla katterna till Göteborg, det kommer att bli flera kattjakter idag när vi skall få in dom i sina transportburar.

maggan47
0

vilket jobb du gör Crisse, hur många timmar har dygnet för dig, du är helt outtröttlig, full av beundran är jag Maggan47 

Hawknestgrove
0

Ja, du gör ett otroligt arbete! Förstår att du har mycket omkring dig, men jag bad dig om ditt kontonummer…. Kanske du får tid under dagen att PM:a mig? Behöver du mer ppiller, så säg till, jag har gott om dem!

Crisse
0

Kalabaliken i Malmö.

Låt denna dagen snart vara slut fast den precis har börjat. Jag tror katterna försöker ta livet av mig. Det verkar precis som det bara är jag som vet något om nyfödda ungar jag skall kanske sadla om till barnmorska för katter, jag gick in i affären för att handla en kaka för jag har lovat att bjuda dom på kaffe som kommer ner från Kristianstad med den dräktiga lilla katten och när jag är där inne så brakar helvetet loss, det ringer en dam som hade fått mitt telefonnummer av en bekant och jag vet inte vem bekanten är men hon hade hört talas om att jag hjälper katter så hon ville att jag skulle ta hand om hennes 3 vuxna katter jag höll på att få slaget när hon frågade men försökte förklara så vänligt jag kunde att det är en omöjlighet. Jag kommer precis innanför dörren då Eva ringer mig och säger att både Kathleen och Lisbeth har jagat mig på telefonen. Det som inte fick hända hade redan hänt, den dräktiga honan hos Kathleen hade fått sina ungar i natt under spisen så det var bara att ge sig iväg på min cykel för att köra hem där för Kathleen vågade inte ta fram ungarna. Det är 4 välskapta och förnöjda kattungar som jag fick stifta bekantskap med och det var bara att plocka fram dom och sen försöka att få ut dom vuxna katterna som satt bakom spisen men allt ordnade sig till det bästa.

Nu måste jag få tid att gå ut med hunden och sen få in Mimmi i transportbur för jag blir nog hämtad om en timme. Hör av mig så fort som möjligt.

elena
0

Läser om dramatiken här med. Kan inte låta bli att dra på mun just nu: du måste få en väldigt bra kondition som du cyklar runt.

Har också PM:at dig om kontonr.

martdat
0

#208 Vilken dag, ja vi får hoppas att det blir kväll snart. känner ijen det där att folk hör ryktesvägen att man hjälpt katter sen vill de dumpa över sina egna de tröttnat på , jag orkar inte vara trevlig längre mot sådana, otur att ungarna skulle födas nu men bäddar ni fint i en större transportbur ska det nog gå att flytta dem, vet man inte får egentligen men nöden har ingen lag, det handlar ju om en hemlösing som ska till ett tryggt stödhem,

anebit
0

En sån dramatik du lever med dagligen.  Du har verkligen inga fritidsproblem….  eller motionsproblem…….

Vilken babyboom…….

Crisse
0

Slutet på en kaotisk dag.

Jag vet inte viken ände jag skall börja i och hur jag skall berätta detta för er. Åsa kom alltså ner från Göteborg och hon och Kathleen körde med en gång för att fånga honan med dom avlivningshotade bebbarna och det var väl inget större problem att få in dom men det visade sig att där var 7 ungar. Sen var det katternas tur som var i Kathleens lägenhet och där fick Åsa gå upp själv för Kathleen fick stå där nere och passa bilen för dom var tvungna att ha rutorna öppna så inte katterna fick värmeslag, det tog en stund för Åsa att få in dom 3 katterna och 4 bebbar i transportburar men det gick. Sen skulle dom köra och hämta den ilskna honan och se hur det var med hennes ungar och där körde det ihop sig och kaoset var ett faktum, Kathleen hittade inte vägen till stödhemmet så dom ringde mig och jag fick snabbt försöka att fånga Mimmi för jag skulle bli upphämtad så att jag kunde visa vägen. Mimmi bara travade in i buren precis som hon visste att jag hade bråttom och sen bar det iväg till stödhemmet, jag stannade vid bilen och skulle vänta in en katthona från Lund så Åsa och Kathleen gick upp för att se om dom kunde få in den argsinta i en bur, det var tur att jag inte följde med upp i lägenheten för den syn som mötte dom skulle inte jag vilja se för när dom öppnade dörren till köket så låg en av ungarna utanför lådan skadad och iskall, mamman hade bitit av ett ben på ungen och ungen försökte att dra sig fram så Åsa var tvungen att avliva den på plats meddetsamma, hon lyckades få in mamman i en transportbur och den andra ungen som levde stoppade Åsa in till en annan mamma för hon vågade inte sätta den hos sin mamma.

Åsa körde mig hem och körde iväg med 7 vuxna katter där det bara var min lilla Mimmi som inte var dräktig eller hade fått ungar och så var där 12 bebbar, och jag hoppas att alla kom fram levande. Jag var inte hemma förrän kvart i 4 och dom skulle komma vid 4 från Tollarp med vildkattflickan så jag kände mig en aning stressad. klockan var så mycket att jag inte hann ringa veterinären och få reda på hur det var med Kasper och det gnager i mig ikväll + att jag vet inte om jag gjorde rätt i att skicka iväg Mimmi mitt lilla hjärtegull som jag saknar jättemycket redan. Jag är ledsen och jag är trött och tänker på allt som har hänt idag och det vill jag inte vara med om fler gånger. Jag tänker på Åsa ikväll och undrar hur hon mår efter denna tragiska dag och jag hoppas att alla katterna mådde bra efter bilresan.

Jag har inte ens varit ute hos den nya katten på balkongen ännu men det är kanske lika bra att hon får vara ensam tills imorgon, jag fick reda på att hennes mamma och bror blev skjutna i höstas och nu var det hennes tur men denna gången hann jag före, det är en gråtigrerad katt som är livrädd och jag kan tänka mig att hon får sina bebbar om ca. 2 veckor  och jag får se om jag kan leta upp ett stödhem innan hon får sina ungar för nu när det är så fint väder så blir där hett på min balkong och jag kan ju inte öppna fönstren där.

Lilla Pepsi är tydligen en riktig överlevare, hon äter och frodas och har blivit ett med sina äldre syskon som vi kallar dom nu. Jag skall försöka få tid över att åka dit och ta en bild på henne så att ni får se denna lilla mirakelbebbe som jag känner mig stolt över för jag lyckades förmodligen rädda livet på henne.

Elena

Det skadar inte att jag får motion för när jag fick min värk för många år sedan så har jag inte kunnat motionera alls och det blev att jag har gått upp en del kilon.

martdat
0

#212 vilken dag! men skönt att de åkt mot stödhemmen. vilken mamma att bita av ett ben, det har jag aldrig hört om innan!

Dakrish
0

Vilken dag! Du får virtuella-peppkramar från mig och Motor.

Crisse
0

Nu har jag druckit en kopp kaffe och kan fortsätta för det var lite till jag ville tala om.

Jag glömde att berätta att jag fick 200:- från dom som lämnade katten här idag, dom hade samlat ihop det som hjälp till kattmat till henne och det blev jag glad för.

Jag har idag fått reda på att det stjäls raskatter här i Sverige och skickas utomlands så håll era katter inomhus om det är en finare katt. Jag har länge misstänkt att något var fel eftersom det har försvunnit många fina katter det sista året, . får jag reda på mer så skriver jag naturligtvis om det här.

Den vita katten som jag satte in en bild på kan jag avslöja sanningen om nu eftersom KKS har satt in den på sin hemsida och där är dom inte diskreta utan har satt in ett foto och även talat om var katten är upphittad så idag var där 2 som hade tagit kontakt med Lisbeth och sa att det var deras katt så hon mailade mitt nummer till dom och en har hört av sig men det var inte hennes katt för det stämde inte in på beskrivningen hon gav mig. Jag kommer att vara stenhård mot dom som ringer och säger att det är deras katt så dom får beskriva katten hårstrå för hårstrå om ni förstår vad jag menar. Denna katten är upphittad på en gård av ett par och katten bara stod där helt plötsligt så dom tror att någon dumpade katten där. Idag flyttade jag katten till Eva för den kom inte överens med Gismo.

Nu tror jag det var allt för ikväll så  jag hör av mig imorgon om jag får något besked om Kasper.

Jenna-Gun
0

Sov gott

anebit
0

Jag hoppas oxå att du får en riktigt god nattsömn så att du orkar med allt…….

Hawknestgrove
0

Jättebra info du ger och jättekram till dig!

maggan47
0

vilken dag du haft, och vad glad jag blir för all info, så tragiskt med den lilla bebisen och mamman, hon måste vara utom sig av allting, hon har inga bebisar hos sig nu, eller hur, var kom hon, missade kanske lite i all information, kram Maggan47

R.I.P lilla bebis

Crisse
0

Maggan

Ja det är tragiskt med mamman jag lider verkligen med henne. Igår när tjejerna kom ner i bilen med henne så placerades hon så att hon satt vänd mot mig för jag satt i framsätet och då såg hon så lugn och fin ut ingen stress eller panik i ögonen och hon satt allra längst fram vid gallret i buren  och det är just det som gör att jag tänker på henne. Hennes lilla bebbe fick en ny mamma och jag hoppas att hon adopterade den lille och det får jag besked om senare idag. Jag tror det var den första kullen ungar den mamman fick så hon visste inte riktigt vad det rörde sig om eftersom hon lämnade den andra lilla på golvet som jag hämtade. Mamman tog Åsa med sig hem och det tyckte jag var det bästa för det verkar som Åsa vet vad hon gör och min lilla gumma Mimmi är på samma ställe. Jag skall ringa upp till Åsa i helgen och höra hur det är med katterna.

Jag trodde jag skulle få en dag i lugn och ro men det har varit full fart sen i morse mest med telefonen.  Vi måste köra ut på Limhamn och fånga en svart kattunge på 5 månadre som förmodligen har fått kattsnuva så jag skall iväg om 1 timme.

Hon som matar i hamnen ringde och sa att en dräktig svart hona och det är den vi skulle skicka till Göteborg men inte fick in hade förmodligen fått sina ungar. Men Gaby som mataren heter hade redan hunnit att bygga ett bo till henne en bit ifrån dom andra katterna så nu har katten ett eget isolerat hus med täcke i som hon visst redan hade börjat använda. Nu kommer något som jag vet ni inte tycker om men så är jag. Jag får besked av Gaby när hon är säker på att honan har fått ungar och då kommer jag att vänta 3 veckor och har vi då fortfarande inte hittat någon som kan ta mamman och ungar så kommer jag att plocka in ungarna alla utom 2 för dom måste ha ett syskon hos sig. Det är min enda chans att undvika att där blir ännu fler katter där nere så får jag ta resterande ungar när dom har blivit större. Jag vet att jag kommer att få kritik för detta men som det ser ut i Malmö och i hamnen så är det ett sätt att begränsa antalet katter och av erfarenhet vet jag att dom kattungar som kommer in vid låg ålder blir dom mest sociala och keligaste katter som finns, efter 3 veckor har dom ändå fått sitt immunförsvar från mamman och jag har väldigt snälla katter här hemma som har uppfostrat och lekt med kattungarna så det blir katt av dom små ändå och även hunden deltar i skötseln av ungarna för det är han som tvättar dom. Jag vill inte vänta tills alla ungarna har blivit 12 veckor för då är det inte säkert att det går att fånga dom.

maggan47
0

du vet säkert bäst vad som måste göras kram Maggan47

martdat
0

#220 Man får göra det bässta av situationen, jag fångade själv ungar som var 4-5 v i sommras med fälla, fasst jag inte kunde ta med mamman men valet hade vart att lämna dem alla och då hade det vart katastrof nu i sommar ,

Crisse
0

Vi fick tag i den svarta katten och den är hemma hos Kathleen nu. Men idag såg vi ett par stycken nya katter som inte vi sett innan så jag misstänker att där finns massor med katter hos den gamla damen.

Eva tror inte att lilla Pepsi kommer att klara sig för nu hade hon gått ner i vikt så Eva stödmatar varannan timme.

Veterinären ringde och det är fortfarande samma med Kasper men nu börjar dom misstänka att han är förgiftad. Finns där någon som har listan med giftiga rumsväxter som någon kan skicka över till mig, vad jag vet så har jag ingen giftig blomma men man vet aldrig och sen har jag inte sett Kasper bita på någon av mina blommor. dom tror att han kan ha fått det i sig innan jag tog in honom men att det inte påverkar honom förrän nu.

Jenna-Gun
0

KRUKVÄXTER

Giftiga
Julros
Oleander
Änglatrumpet

Mindre giftiga
Amaryllis
Azalea
Cyklamen
Hortensia
Korallbär
Liljeväxter

Irriterande växtsaft
Flitiga lisa
Fredskalla
Gullranka
Julstjärna
Prickblad
Rosenkalla

Giftiga
Ginst
Liljekonvalj
Liljor

Mindre giftiga
Amaryllis
Anemon
Hyacint
Iris
Mistel
Påsklilja
Vallmo

Irriterande växtsaft
Kalla
Rosenkalla

Crisse
0

Tack så mycket Jenna _Gun nu kan jag vara lugn för jag har ingen av dessa växter så då vet jag att det inte är här hemifrån. Kasper får förmodligen stanna hos veterinären tills han har börjat att äta och det har han ännu inte gjort. jag är väldigt orolig för honom eftersom dom inte vet vad som är fel för enligt proverna så är han frisk.

Crisse
0

Tack så mycket kittekatten jag har gått igenom hela listan och har konstaterat att jag har inga giftiga växter här hemma och det känns skönt.

Här är en bild på lilla rädda blivande mamman på min balkong.

Crisse
0

Jag måste gå in och förklara tydligare min syn på att ta in kattungar vid tidig ålder då jag vet att medlemmar i KKS är inne och kollar denna sidan bara för att se vad jag skriver om mitt och tjejernas jobb med katterna i Malmö, jag vet KKS inställning och att jag inte har samma syn på problemet som dom har.

Har man ett stödhem så väljer man naturligtvis att försöka att få in både mamma och ungar men finns inte det så tycker jag att valet är enkelt. Kan man få in en kattunge som är mellan 4-6 veckor så är dom tama när dom är 12 veckor och då kan man börja leta upp permanenta hem, tar man in en kattunge som är 12 veckor så får man i regel vänta tills katten är uppemot 5 månader innan den är tam och kan få ett hem och då är det svårare att få ut den eftersom folk i regel väljer mindre kattungar och under alla dom månaderna så är där ännu fler kattungar födda som inte får en chans att komma in för dom är för gamla och svårare att fånga, svårare att få tama och svårare att hitta permanenta hem till. I och med att man har lite äldre kattungar som det tar lång tid att få tama så låser man hemmet för flera månader och kan inte hjälpa fler katter. Eftersom det finns så mycket katter i Malmö och katter som far illa så tycker jag det är bättre att man går in och gör något tidigt än kanske inte alls för här gäller det att få bort så många katter som möjligt från våra gator och bostadsområden där dom många gånger lever ett hårt liv då många hatar katter.

Dakrish
0

Jag har funderat på det där med dålig luft på din balkong om sommaren.

ÖB säljer, åtminstånde här, myggnät som man fäster i kardborreband, det jag tänker på är för dörrar. Om du har en inglasning som liknar vår, så är fönstren skjutdörrar. Det fönster intill dörren in, skulle du kunna fästa kardborreband på, som i ett U - fönstersjutdörren, karmen den brukar sitta fast i och kanten längst ner. Inte uppe till, under taket. Då kan du ha den på glänt åtminstånde ett par centimeter, utan större fara. Du kan stänga den som vanligt, genom att dra loss nederkanten.

Om du vill, så kan du ställa en bokylla framför och täcka upp lite - har den en glatt baksida, så ställer du den med hyllorna mot inglasningen. Eller någon annan möbel som är hög och svår att klättra uppför.

Tror du det skulle funka?

Crisse
0

Jag har kompostgaller som brukar funka till mina egna katter men är det skygga katter så vågar jag inte ha dom i. Även om jag har dom i mitt i sommaren så är där ändå fruktansvärt varmt så jag måste stänga balkongdörren för att inte få in värmen. Jag har sol från 13 till 20 på dagen så det är många timmar där solen bakar på och sen till på köpet så har jag inte en genomgångslägenhet så jag kan inte sätta tvärdrag och få ut värmen.

Dakrish
0

Jag förstår precis, vi har likadan balkong med sol från 12 till 22 och stänger också om oss för att få svalare i vardagsrummet och sovrummet. Nu har vi ju portabel A/C, vilket hjälper oss… men de är dyra och du måste ha fönster öppna för att få ut de tjocka rören.

Kan du flytta de skygga katterna till badrummet under de varmaste dagarna?

Crisse
0

Glad Glad Glad

Kasper gör framsteg. Veterinären ringde precis och talade om att Kasper har ätit i dag och vägrade låta dom sätta in dropp. Dom är nästan övertygade om att han är förgiftad men då vet jag iallafall att det inte kommer härifrån utan något han har fått i sig när han gick ute, jag frågade om det var möjligt eftersom han har varit inne några veckor nu men jag fick till svar att symtomen kan komma ett par månader efter han har fått giftet i sig. Dom trodde inte att han skulle få komma hem till helgen och jag tycker att det känns lugnare att ha honom där om något skulle hända.

Dakrish

Jo jag kan flytta skygga katter till badrummet men då får jag först hålla på att jaga katten för att få in den i en transportbur och göra det varje dag tror jag inte katten mår så bra av. Jag brukar aldrig ta in skygga vuxna katter när det börjar närma sig sommar för jag vet vilket problem det är men denna katten jag har där ute nu tyckte jag så synd om. Jag skall försöka låta balkongdörren vara öppen lite nästa vecka så att mina katter kan gå ut och hälsa på lilla tjejen men när hon har fått sina bebbar så vågar jag inte låta dom gå ut där eftersom jag tror att hon kommer att vakta sina bebbar och det lätt kan uppstå slagsmål då.

Crisse
0

Lilla Pepsi klarade sig inte, hon dog nu på eftermiddagen.

emjon
0

Åh så ledsamt men det var kanske något fel på henne och då var det bäst så här. Lilla Pepsi vila i frid.

sagatjejen
0

Åsa från Göteborg här som vill berätta hur det går med allihop!

Först vill jag berätta om den aggresiva mamman som bet av ett ben på sin kattunge. Jag vet nu att det gjorde hon inte med vilje. Hon ligger nu tryggt i ett eget rum och har flera gömmor. Hon har varken fräst eller spottat sen hon kom hit men däremot har hon kallat på sina ungar vilket är väldigt hjärtskärande. Jag antar att tjejen som mamman bodde hos har skrämt henne så hon på något sätt fräste och högg och kanske den lilla kattungen som fick namnet Anna och nu ligger begravd i min trädgård, råkade vara ivägen. Jag ser ingen aggresion hos Lilla Skutt som hon får heta. Hon är lugn och känner sig nog så pass trygg just nu som hon kan göra. Hon har ett flertal gömmor i sitt rum med tv och dvd och blir riktigt bortskämd vilket hon mer än väl är värd.

Mimmi har jag i köket tillsammans med en herre, Tyson. Jag tror Mimmi har kärat ner sig lite i denna ståtlige herre som kommer från Tigerharen. Hon har ätit och gått på låda men har ännu ingen tillit till mig, vilket jag heller inte har räknat med.

Gia (avlivningshotad) med sina 7 ungar har även hon eget rum. Hon diar sina ungar väldigt bra. Hon ligger även kvar nu i boet när jag kommer in för att byta vatten och mat. Hon fräste en gång åt mig när jag kom för nära och jag backade direkt. Så nu känner hon sig trygg i sitt bo och kan ligga och amma sina ungar i lugn och ro.

Ang. tjejen som hade den rädda mamman, Lilla Skutt, kommer jag personligen kontakta. Vill höra hennes historia ang. händelsen. Hon har lämnat mamman i ett dygn utan tillsyn. Det var då olyckan  inträffade med lilla Annas ben. Jag vill höra vad hon har att säga om det. Sen kanske jag kan lämna det bakom mig fastän jag fortfarande mår dåligt över att ha knäckt nacken av lilla Anna. Vill hon inte prata med mig efter det jag såg i hennes kokvrå där mamman och ungarna befann sig kommer jag göra en polisanmälan. Har befunnit mig i chocktillstånd tills idag då jag känner att jag måste göra något i alla fall prata med denna människa som borde tagit hand om dessa katter lite bättre.

Men Mimmi har det bra! Hon får ta den tid hon behöver tills hon känner att hon kan lita på mig! Så henne behöver du inte oroa dig över. Hon är en underbar liten raring!

//Åsa

Crisse
0

Ledsen

Ännu en liten kattunge har dött. Den svart/vita tama honan som vi tog i Limhamn som fick 4 ungar varav en dog samma dag har förlorat ytterligare en av sina bebbar. Plötsligt så ville inte mamman veta av den längre så där var väl något fel på den lille pojken.

Hawknestgrove
0

Så sorgligt……

Ankie
0

Neej men vad ledsamt!!!

sagatjejen
0

Mimmi och Tyson äter tillsammans! Vart Tyson än går följer Mimmi efter honom. Hon är helt underbar liten individ!

Hon hoppade även upp i soffan i köket hos mig innan. Så du har gjort ett gott förarbete med henne Kristin!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=91e08964-69c6-454a-8431-06ed82fb6fc0&Filename=Mimmi 009.JPG)

sagatjejen
0

Och efter maten är det dags för tvätt Räcka ut tungan

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8de7dd5a-7ad6-460d-b064-cf3e7eabcf7d&Filename=Mimmi 008.JPG)

Crisse
0

Oh tack snälla Åsa för bilderna, nu kan jag sova lugnt i natt när jag vet att min lilla gumma har det bra. Det är roligt att höra att hon redan har börjat visa vilken underbar tjej hon är.

Jag har skickat ett pm till dig.

Crisse
0

jag har fått ett stödhem genom hittekatter, en tjej som har varit inne och läst om katterna på min tråd så nu skall Rockys syster få chansen att komma in och föda sina bebbar inne istället för bland alla stenarna i hamnen, så jag hoppas att Gaby kan få in henne i en transportbur eftersom hon kan klappa tjejen och kela med henne.

Jag fick även in stödhem genom min annons på blocket och där har jag gett KKS 3 av dom eftersom dom ligger för långt från Malmö och jag har inte bil.

emjon
0

Det är väldigt bra med sammarbete och det är ju bra för kissarna.

Blir extra glad över att det går så bra med Mimmi eftersom hon berört mig mycket. Lilla gumman som hittade trygghet i sällskap med Tyson så mysigt  för henne.

martdat
0

#242 Du fick inte in ett stödhem som passar in till mina 12 åriga killar där husse dött? Det är ett KKS ärende jag hjälper dem med.

Hawknestgrove
0

Putt……..

Crisse
0

martdat

Ta kontakt med din förmedlare så får hon ordna det eller du är kanske förmedlare själv, ta isåfall kontakt med Marianne det är henne jag har gett stödhemmen till men sen samtidigt så är där många returkatter som behöver nya stödhem.

martdat
0

#246 jo stödhem är väl eftersökt, Det är birgitta som är förmedlare jag erbjöd mig att hjälpa till då jag bor i samma stad som katterna , vi fick så bra kontakt när hon hjälpte mig med visslandakatterna,

Grattis till ditt stödhem i allafall, skönt att ytterliggare en katt får en nystart!

essut50
0

Vilka underbara bilder på Mimmi och Tyson..Kyss

Tack för att du ställer upp för dom hemlösa katterna Åsa.

maggan47
0

vilken fin historia om Mimmi, och Åsa alias Sagatjejen du ska ha all världens blommor för att du tar hand om dessa katter,  Maggan47 

kattassen
0

Hehe Sagatjejen - jag misstänkte att det var du som varit i Malmö och hämtat missar! Du är guld värd som hjälper Crisse med detta. Kul att Mimmi nu blivit en liten Partille-tjej och hon gör framsteg med sin "boyfriend" säkert vid sidan.

Usch vilken tragisk historia med mamma-katt som förlorat sina ungar på detta olustiga vis.

Hade tjejan som hade hand om henne inte haft riktig koll eller? Låter inte bra.

maggan47
0

vilken sorglig start lilla vilda mamman fick, som nu inte har några bebisar hos sig, lider verkligen med henne, var ju inte hennes fel, efter att ha läst vad Åsa skrev, blir jag ännu mer illa berörd, lilla sötnosen, Maggan47Gråter

essut50
0

Stackars lilla kattmamman, tänk att förlora sina ungar så där.Gråter

emjon
0

Det var oerhört ledsamt att kattmamman skulle behöva råka ut för detta. Minns att jag tyckte var konstigt att tjejen som skulle ställa upp som stödhem för katten var så rädd och inte vågade gå in. Den termen går inte ihop för mig men jag ville inte heller sitta och ha förutfattade meningar när jag inte kände till bakgrunden.

Härligt Åsa att du kan ställa upp för kissarna och hos dig har de det bra så gullig bild på Mimmi och Tyson.

Crisse
0

Kasper har kommit hem på permis över helgen men måste tillbaka till veterinären på måndag. Jag har fått penicilinsprutor med mig hem och jag vet inte hur jag skall klara  att ge honom dom för sånt har jag aldrig gjort men jag har bett Kathleen komma över och hjälpa mig att hålla honom för nu när han har blivit bättre så visar han vilket humör han har. Han sitter ute på balkongen och solar sig och det ser faktiskt ut som han tycker det är skönt att vara hemma.

Jag har varit hemma en runda hos Eva idag och passade på att ta nya bilder på Pagans bebbar, bilderna blev inte bra för jag försökte att ta närfoto men då blev dom suddiga.

Här kommer iallafall 2 bilder på dom.

Crisse
0

Pojkarna som har blivit riktiga sumobrottare för den blå/vita väger 268gr. och dom är bara 8 dagar.

Crisse
0

Flickorna lite lättare och min lilla favorit Pebbles den mörka väger 226gr.

Crisse
0

Det blir en lugn helg ser det ut som om inte det kommer in något akut i Malmö.

Inte förrän i mitten av nästa vecka när vi skall på karljakt så blir det ett par dagar med jobb. Så nu får jag väl passa på att städa för det vet jag inte när det blev gjort senast, jag kan skriva mitt namn på alla möblerna och dammtorka är inte min favoritgrej.

Ni får ha en trevlig helg 

Kramar Crisse

Dakrish
0

Sätt sköljmedel i vattnet när du dammtorkar. Det gör att elektriska prylar inte är statiska och drar åt sig damm. Dessutom lossnar dammet lättare från trasan ner i vattnet och det luktar ren tvätt.

Hawknestgrove
0

Dakrish, bra tips! Då ska jag köpa sköljmedel. Använder inte sånt, för jag vill inte ha mjuka handdukar och mjuk tvätt. Dessutom, så vill jag ha sköljd tvätt utan medel i. Men till detta, så kan det vara bra! Hur mycket i en skurhink?

Dakrish
0

Jag använder ungefär ½kork Neutral sköljmedel i 5 liter vatten. :)

Det är lika bra att inte använd sköljmedel, speciellt på sådana plagg som ska vara nära kroppen. Sköljmedel fungerar nämnligen genom att lägga ett lager vax över tyget som gör det mindre absorberande. Vi som torktumlar behöver det däremot för att undvika statisk elektricitet i tvätten.

Bara undvik att ha sköljmedel på microfibertrasor, de behöver isf tvättas för att fungera igen.

Dakrish
0

½ kork är ca 20ml. :)

Hawknestgrove
0

Hihi, ja visst Förlåt att vi snor tråden…….

Dakrish
0

Ja, ursäkta. :)

Crisse
0

Tack för tipset det måste jag prova så behöver jag kanske bara damma en gång i halvåret.

Dakrish
0

Det ger mig två veckor, istället för en. ;)

Hennum
0

vilka härliga bilder, kul att så många katter kan få det bättre, och tragiskt med katterna som dött :(

Så otroligt mycket som händer i den här tråden mellan gångerna man kikar, borde titta in oftare.

det där med folk som misshandlar och torterar katter på diverse groteska vis, självklart ska man polisanmäla dem. det är ju jätteviktigt! har man inte gjort det? jag vet inte vem som har sett det och så, vem som skulle polisanmäla. men vem det än är så om man ser något sånt så hade iaf jag ringt polisen direkt. Fast jag kanske missuppfattade när jag läste där uppe. :)

sagatjejen
0

Jag var där och hämtade kattmamman och såg allt med egna ögon. Fick även nacka en kattunge för den led så. Jag kommer prata med tjejen som bodde där men hon vill tydligen inte prata med mig. Om hon inte hör av sig innan måndag kommer jag ringa djurskyddsinspektören eller polisen. Jag vill höra hennes historia om det som hänt.

Och ja, sådant ska ALLTID anmälas. Jag fick tips om att glömma detta men det är det sista jag gör.

kattassen
0

#267 Tips att glömma?Förvånad Sådant glömmer man väl inte i första taget. Likaså att sätta på sig skygglapparna är väl inte det rätta här kan man tycka. Nej, orkar du gå vidare så gör det, men utplåna dig inte själv i eländet. Nu är det över för denna gången och stödhemmet är väl inte aktuellt som stödhem mer just nu hoppas man?

Crisse
0

Flickan på balkongen håller på att få sina bebbar.

maggan47
0

som sagt, glömma, är väl lättare sagt än gjort, och varför sopa under mattan, förstår att det var jättejobbigt Sagatjejen, hur många har du hos dig nu, och hur går det med alla, kommer så väl ihåg dina första stödisar på www.katter.nu och alla dråpliga historier, med hål där katt slank in osv. hur länge sedan är det Fundersamheder åt dig att du kan ta in dessa kissar kram Maggan47

Crisse
0

Där blev 4 bebbar.

Crisse
0

Första bilden som jag passade på att ta när mamma Tess var och åt.

karins
0

Såna små gryn! Du är fantastisk Crisse!

Crisse
0

Dom är väldigt små men verkar pigga och friska. Jag har ingen våg så jag kan kolla deras vikt och jag får nog ändå inte röra hennes små. Jag kunde inte byta handduk under dom inatt men fick chansen nu på morgonen så nu har dom torrt under sig, jag bara lyfte upp ungarna i handduken och sen välte över dom på det rena för jag vågar inte ta i dom för att slippa stressa mamman.

Crisse
0

En förnöjd mamma som döljer sina nya bebbar väl.

Hennum
0

åååh så sööta! aldeles otroligt. vilken duktig mamma :)

emjon
0

Skönt för lilla mamman att hon nu kan vara trygg med sina ungar. Så ombonat hon har det mot vad hon varit van vid.

Jenna-Gun
0

Så söta de är.

Hon hade tur som slapp föda dem ute

Jenna

maggan47
0

vilken tur att mamman tar hand om och vaktar sina ungar, kommer att går bra Maggan47

Crisse
0

Det ser ut att vara 3 pojkar och en flicka och flickan är den grå tigré men på 2 av pojkarna ser det konstigt ut det liknar varken pojkar eller flickor.

essut50
0

Åh vilka underbara kattungar. Tur att hon kom in och fick föda.

Simson
0

JÖSSES vilken tråd! Har just läst hela! Vilket underbart arbete!! Helt otroligt att läsa! Heja Crisse och Medarbetare på alla nivåer!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Crisse
0

Så fick jag då lämna Kasper hos veterinären idag igen men fick hämta honom kl.5. Det har bara varit provtagning idag så han fick komma hem sen. Proverna hade blivit bra sånär som leverprovet, det var bättre än förra veckan men dom är inte nöjda med det. Det blir penicilin i 10 dagar till men denna gången i tablettform för det var verkligen inte roligt att ge honom sprutor lördag och söndag, Jag fick hjälp båda dagarna att hålla honom under tiden som jag stack honom men jag tyckte så fruktansvärt synd om honom för det är inte mycket till katt, jag tror inte han väger mer än 2 kg så där är inte mycket nackskinn att ta i. Så när dom ville ge mig sprutor för 10 dagar sa jag stopp så nu skall jag istället få i honom en halv tablett varje dag. Om det inte händer något akut så skall han inte tillbaka förrän om en månad och då är det nya prover igen för att se om levern har fått obotliga skador. Jag går och funderar på om någon har förgiftat honom medvetet eller han bara hade otur att få något olämligt i sig och det får jag aldrig reda på och tur är kanske det för man vill inte tro att någon människa kan göra något sådant mot en så söt kise som Kasper. Jag hoppas att han nu kan äta upp sig lite för han är så mager, det tog hårt på honom förra veckan.

Jag har fortfarande inte fått reda på vad hans veterinärräkning är på men dom vågar kanske inte visa mig när jag är där för dom är kanske rädda för att jag skall svimma. Hi Hi Den kommer kanske som ett brev på posten. (Vitsigt)

Hawknestgrove
0

Lille KAsper. Förhoppningsvis så kan ju levern återhämta sig….

Crisse
0

Ett nytaget foto på Kasper. Man ser att pälsen börjar växa ut lite.

essut50
0

Han är verkligen fin..

annebeate
0

Så fin han är Glad

Hennum
0

oj, lille pojken! hoppas han blir helt bra. hemskt om någon förgiftat honom! :O :(

maggan47
0

verkligen vacker kisse, varför pencillin i tablettform, har alltid fått i kapsel till Beata, som man kan dra sönder , samt strö över maten, senast fick vi Antirobe vet. mycket smidigt till Beata som bara äter blötmat, Lycka till nu med snyggingen med dom vackra färgerna kram Maggan47

emjon
0

#283 Stackar lille Kasper som behöver lägga på sig lite. När vi tidigare bodde på landet så var våra kissar ute på dagarna. Sessan började på natten kräkas gång på gång och jag blev väldigt orolig.Direkt på morgonen åkte vi iväg till  veterinären som tog blodprov som visade förhöjt levervärde.Vi var oroliga om hon ätit någon mus eller sork och fått något råttgift i sig. Vi fick köpa något specialfoder som hon skulle äta och efter en vecka skulle nytt prov tas. 

Vid återbesöket togs nytt prov och veterinären skulle ringa när provsvaret var klart och jag var så nervös. Levervärdet hade gått tillbaka till normalt värde och veterinären var så förvånad och possitivt överaskad. Vi fick aldrig reda på orsaken vad som hänt men kissen klarade sig den gången.   

Hoppas att det vänder för lilla Kasper också.

Crisse
0

Nödrop från hamnen.

Gaby som matar katterna i hamnen är förtvivlad och skickar ut ett nödrop för katternas räkning. Charrez, Håkan och den blå flickan lever under ständig fara. Ungdomar befinner sig nästan hela dygnet bland badbryggorna intill stenarna där dessa 3 bor och dom kastar flaskor och ölburkar på katterna. Finns där någon människa någonstans som kan tänka sig att ta in en av dessa 3 katter, vi kan kastrera och vaccinera dom innan ni får hem dom, Katterna är inte tama men hon som matar kan ta upp Charrez och Håkan  i famnen.

Crisse
0

Håkan är ca. 5 år

Crisse
0

Charrez ca. 2 år

Crisse
0

Flickan har jag ingen bild på men hon har samma färg som Charrez och hon är ca. 1 år

Hawknestgrove
0

Puttar upp! Snälla någon!!!!!!!!

Darkmoonia
0

Nej, människor, ibland tappar jag verkligen tron på mänskligheten!

Det känns som det är en drös katter på väg in till mig just nu ;-), men vad gäller om man blir stödhem för en malmökatt?

(Kan vara bra att veta)

Crisse
0

Darkmoonia

Öresundskatterna går in under KKS, så det är dom som står för veterinärkostnaderna.

Darkmoonia
0

Aha, bra att veta, :-)

puttar!

essut50
0

puttar upp, kanske nån har en kompis som vill gärna ha katter.

annebeate
0

putt………. ungdomar särskilt i flock kan vara hemska. Stackars kissar. Hoppas hem kan ordnas snabbt för dessa fina katter.

martdat
0

putt, ush för elakt folk överhuvudtaget,,,

Hawknestgrove
0

Puttar jag med…..

Crisse
0

Förbannad eller?

Det kom in ett ärende till KKS där det inte var någon som tog det på sig. En förmedlare ringde mig och frågade om jag kunde fundera ut om det gick att göra något för att hjälpa 3 katter. Det skulle vara en dräktig hona, en hona som dom trodde hade fått sina bebbar idag och en hankatt som hade ett skadat öga, Eva och jag körde ner till Genarp som ligger ett par mil från Malmö för att kolla läget och eventuellt ta den skadade katten med oss så jag ringde till Hagaveterinären och förvarnade att vi skulle komma in med en skadad katt. Vi möttes av en trevlig dam på en ridskola som visade oss vägen upp i en skog en bit ifrån så vi fick köra dit. Några flickor hade tagit en ridtur upp på vägen i skogen och där låg ett par hus, dom hade sett katterna och visste att där inte bodde någon i huset så dom talade om det för sin mormor som var den trevliga damen. Hon hade kört upp där och tagit mat med sig till katterna och har fortsatt att mata för vad skulle hon göra. Folket som hade bott i huset hade lämnat dessa 3 katter åt sitt öde och damen hade påtalat det för dom och fick till svar att det inte var deras katter utan att det var vildkatter.

Redan för 2 månader sedan hade damen försökt att göra något då hon såg att katterna var sjuka och ingen brydde sig om det så hon hade kontaktat polis och någon annan förmyndarperson och där var ingen som ville göra något. Jag skall ta reda på lite närmare vad denna människa hette för damen visste namnet och hon nämnde det men jag la det inte på minnet för jag var så upprördöver vad jag fick höra om dom sjuka katterna. En katt hade legat på vägen halvdöd och när någon sa ifrån så svarade kattägaren att den hade bara kattsnuva, 2 dagar efter var den död utan att någon brydde sig om att ta den till en veterinär. När det här vidriga folket flyttade från huset så hade dom avlivat 2 katter som var så otroligt magra att det bara var skelett som gick omkring och den ena av dom hade tappat all päls. Jag vet inte om där var fler som blev avlivade men totalt trodde damen att där hade varit 10 katter från början men dom hade tagit några med sig när dom flyttade.

När vi kom dit där så såg vi dom 2 honorna med en gång, en svart/vit jättesöt katt som var väldigt dräktig och den som skulle fått sina ungar idag hade nog inte fått några ungar eller så hade det hänt något med dom för hon var framme på gården hela tiden och jag tyckte att hon såg lite tjock ut men dom sa att när dom hade sett henne imorse så hade där hängt en vattenfylld påse bakpå precis som det var tid för henne att föda men det syntes inget på henne när vi var där.

Egentligen vill jag inte fortsätta skriva mer för just nu mår jag illa över berättelsen vi fick höra om hankatten. Jag måste ta en liten paus. jag återkommer om en stund.

Hawknestgrove
0

Förstår dig…… Usch!

Jenna-Gun
0

Huga vad du får se. Inte underligt att du mår illa.

Det är tragiskt att det händer sådant. Det värsta är att det finns sådana ställen i varje by. Härhar det funnits en som hade mångakatter som flyttad och lämnade alla kvar.

Jenna

martdat
0

vågar man läsa fortsättningen tros?

Crisse
0

Hankatten som är helsvart var inte där och damen hade inte sett den igår så den finns kanske inte i livet och ni får ursäkta mig men jag vill inte se den. Hon berättade när jag frågade hur skadad den var att det ena ögat var helt borta och där var bara ett stort hål fullt med fästingar, hon hade tagit upp den i sitt knä och försökt att plocka bort en del av fästingarna men hon sa att det gjorde ont i hela kroppen på henne så hon kunde inte fortsätta. förmodligen har fästingarna lagt ägg inne i ögonhålan och gudarna vet hur länge han har gått så, förmodligen har det även gått upp i hjärnan på honom så vi kom överens om att hon skall se om katten kommer tillbaka och då tar hon den till en veterinär för avlivning för jag tror inte denna katten har skuggan av en chans att överleva utan allvarliga men.

Dom 2 honorna är inte tama så vi kunde inte ta dom med oss utan vi måste köra dit igen imorgon och ta fällan med oss. Jag har ordnat med så att den ena honan kommer in privat hos en kompis och den andra går in under KKS i mitt sista egna stödhem så vi måste köra från Genarp till Anderslöv för att lämna av den ena katten. Hur illa det än låter så hoppas jag att jag slipper se hankatten imorgon och att damen har kunnat få in den innan vi kommer för det vet jag att jag inte kommer att klara av.

Om inte annat så hör jag av mig imorgon.

Hawknestgrove
0

Ja stackare… Arma lille kille…

elena
0

Så fruktansvärt för den stackars katten utan öga. vilka tragiska  öden för så många katter som bara lämnas.Tur att du finns crisse. hoppas bara att du orkar med allt elände.

martdat
0

fästingar i ögonhålan,,, stackars killen,,, en katt som förlorat ögat hade bror min när jag var barn, det läkte jättefint, så bortsett från fästingar så kanske det kan bli bra elr,,, lägger fästingar ägg under hud? jag svamlar,,,

annebeate
0

Så fruktansvärt med hankatten. GråterHur kan det bara få ske. Måtte han återfinnas och slippa lida mer.

anebit
0

Snyft. snyft  snart vågar jag in gå in och läsa mer på denna sajt. Jag gör inget annat än gråter över dessa stackars katters öde.

Hur orkar du crisse?  Stackars stackars lilla kisse, så han måste ha lidit…………  

FY FN för alla som flyttar från sina katter alternastiv missköter dom………………..

Simson
0

Jag såg att du skrivit massor här inne igår kväll men vågade inte läsa…idag ser jag att det var ett bra beslut! Så vidrigt med hankattens öga!! J-vla avarter till människor!!

Tur att du finns!! Tur att ni alla finns till för katterna!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

gulliver
0

Här kan ni läsa om fästingars liv och leverne. Äggen läggs alltså på marken och inte på värddjuret.

www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.4.18fc9baff6275048180001564.html " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.4.18fc9baff6275048180001564.html

Äggen 1 000 - 3 000 stycken, läggs ett och ett på marken i tät vegetation.

Jenna-Gun
0

Men stackars kisse så ont han ska ha.

Om man bara kunde hjälpa den stackarn.

Jenna  

Hawknestgrove
0

Ja vad som helst är bättre än att han får gå så här. Arma lille kille!

Darkmoonia
0

Men lille katten…blir både arg och ledsen

Crisse
0

Vilken soppa.

Ja det kan man kalla denna dagen för. Vi körde glada i hågen ner till Genarp för att försöka få in dom dräktiga honorna och se om hankatten var där. Det har varit jättefint väder här i Skåne och vi visste att vi skulle få fika uppe i skogen för Eva som damen heter hade lovat oss det när vi kom dit. Hade det inte varit för just denna Evas skull så hade vi kört hem igen i ogjort ärende och inte kört dit fler gånger men denna damen och hennes dotter och barnbarn är så trevliga att man kan inte annat än att försöka hjälpa dom i deras kamp att hjälpa dom här 3 övergivna katterna.

Vi hade nog inte varit där mer än 1,5 timme då helvetet brakar lös i form av KKS som ringer och skäller ut mig för att vi skall avliva katten och det har dom fått reda på genom en Medarbetare som håller noggrann koll på vad vi gör genom att gå in på denna tråden. Till saken hör att där är inte någon inom KKS som har velat ta på sig detta ärende utan hade låtit katterna gå kvar där och då gäller det även den skadade katten. Så jag vet inte vilket som är bäst att avliva katten om det behövs eller att han får gå kvar tills han dör av sin skada. När denna dam ringer mig från KKS hade vi fångat en av honorna och även hankatten, han har ett stort hål där det har varit ett öga och är även full av fästingar. Vi pratade om hur vi skulle göra med honom och vi visste att vi inte kunde ta med honom till Malmö eftersom veterinären stänger kl. 13.00 idag så det bestämdes att damen och hennes dotter skulle ta katten tills dom fick tag i sin veterinär och sen fick han avgöra om det går att göra något för katten så vi lämnade åt dom att ta det rätta beslutet angående katten. Då ringer damen från KKS och skäller ut Evas dotter för att dom har tänkt att avliva katten men jag tror att hon fick svar på tal av dottern. Det är lätt att sitta och tala om för andra vad dom skall göra när dom sitter 25 mil ifrån och inte har sett hur katten ser ut. Eva och hennes dotter hade tänkt att sätta in pengar till KKS för att vi körde ner och försökte hjälpa dom när ingen annan ens har hört av sig till dom men nu blir det inga pengar till KKS för allt som hände idag.

Det är helt enkelt omöjligt att hjälpa KKS för man får bara skit för det så detta blir förmodligen sista ärendet som jag hjälper dom med. Nu är inte alla inom KKS lika för där finns ett par stycken som går att jobba ihop med men dom går att räkna på ena handen.

annebeate
0

Jag är alldelds övertygad att det görs som är bäst för hankatten, denne stackars lille katt. Det är som du skriver Crisse att det är lätt stt ha åsikter fast man inte är insatt i förhållandena. Det känns ändå skönt just nu att han blev omhändertagen.

Jenna-Gun
0

Så man blir ledsen när man läser om detta. Ni gör ett fantastiskt jobb.

Ni borde inte få den skit ni fått utan en eloge i stället.

Ni är bara så bäst.

Kram på er.

Crisse
0

Hankatten sitter i ett förråd för dom har inte kunnat få tag i veterinären. Damen har plockat bort så många fästingar som hon har kunnat och han får mat och vatten och den bästa omsorg så länge. Och jag bestämde med dom att vi hämtar katten på måndag om inte deras veterinär har hört av sig innan dess och så kör vi den till Hagaveterinären så får han sitta där tills någon i KKS tar ett beslut vad som skall hända med honom och att dom har letat upp ett stödhem för då tycker jag att jag har gjort vad jag har kunnat så får andra tycka vad dom vill och dom får ordna det bäst dom vill.

anebit
0

Så skönt att höra att han är inne och får lite omvårdnad lille plutten……….

essut50
0

Men varför ska KKS bestämma när dom inte har sett katten undrar jag? Låt dom nu hitta ett jourhem, du har gjort det du har kunnat. Låt veterinären avgöra vad som är bäst för katten.

martdat
0

men du åker inte på vet räkningen då väll, om det är kks som vill att han ska dit? elr? hänger knappt med.  jag tror att ni som träffat katten vet vad som är bässt för den, du gör ett toppenjobb, klart man vill att alla kissar ska bli friska och må bra men man är ju tyvärr inte allsmäktig,

Darkmoonia
0

#321, jo det är ju en av KKS sämre sidor, de tror att de har ensamrätt på sanningen, speciellt när de inte ens sett katten

Sen finns det några riktigt bra människor i den organisationen också, inte att glömma

MorganP
0

#321 Känner inte till bakgrunden men talar en hel del med en av de personer i KKS som du i sin tur talar med.

Vet ju själv om att det är väldigt väldigt många ärenden som anmäls till KKS och många ärenden där vi inte kan hjälpa. I just detta ärendet stämmer det du skriver att ärendet hade skickats ut till aktiva och ingen aktiv hade tagit itu med ärendet, mer än att jag fick höra att en annan person (namnger inga personer) gått in och hjälpt till. Mer vet jag inte om ärendet. Tycker dock att det är så sorgligt när det ska gå prestige i att hjälpa katter på endera sätt. Själv har jag länge velat att kks ska ha intagningsstopp men så lär det inte bli.

Morgan (som är kattvakt ihelgen och nu ska in och kela denna katt Skrattande)

Crisse
0

Darkmoonia

Det finns säkert bra människor inom KKS men det är säkert dom som inte syns eller hörs. Jag har försökt att blunda för det dåliga när vi började med öresundskatterna men det går inte längre.

Jag har precis ringt till Genarp och hört mig för hur det har gått och damen var så ledsen i telefonen dels för kattens skull och dels för hur dom blev behandlade av KKS igår. Hon hade varit tvungen att ta katten igår kväll och köra upp med honom i skogen för att släppa ut honom igen för han var så olycklig i förrådet, hon grät när hon berättade det för mig. Hon hade kört upp nu på morgonen för att ge dom mat och vad tror ni händer då jo där kommer 2 nya katter fram och äter och som hon förklarade det så är det 2 blåsköldpaddskatter och då är det honor. Blir man trött eller? Vi skall köra dit vid middagdstid och se om vi kan få in flickan vi lämnade där igår så får vi se om dom här nya katterna dyker upp.

Hör av mig senare.

Crisse
0

Morgan

KKS ringde mig för att hon vet att jag har mycket kontakter och då även med en annan kattförening här i Malmö, hon frågade om jag hade möjlighet att hjälpa till med detta ärende och jag sa att jag skulle fundera på vad jag kunde göra. Men vi bestämde oss för att köra ner och hämta den skadade katten men den var inte där i torsdags så vi kunde inte göra något där då.

Vi körde 6 mil i torsdags och säkert 12 mil igår och vi betalar bensinen själv och försöker göra det bästa för att lösa situationen i Genarp. Jag tog det sista av mina stödhem och gav till en KKS katt och det var det 5:e hemmet som ni har fått och den andra honan har jag ordnat så att en kompis ställer upp och tar privat eftersom där inte finns några lediga stödhem. Den skadade hankatten finns det inget hem till och vi kan inte lämna honom skadad i skogen så vad gör man då?

Darkmoonia
0

#328 Går det att rädda katten(hankatten)? Är han väldigt rädd? Går det att rädda honom måste han ju in…har intagningsstopp, men detta ömmar ordentligt(dessutom är jag svag för enögingar)

Jo, jag har mött både bra och dåliga saker de gånger jag varit stödhem innan, mycket tror jag beror på att de är överbelamrade av ärenden

#326Tror att KKS skulle må bra av ett intagningsstopp-det värsta är att hur man än gör kommer katterna i kläm

Crisse
0

Så blev det då Genarp idag igen.

Så har vi då kört dom här 6-7 milen idag igen jag tror att Eva behöver inte hålla i ratten om vi skall dit fler gånger för jag tror att bilen hittar själv.  Och det blev fika idag igen när vi kom fram och det är så mysigt att sitta där i skogen med en god kopp kaffe och en jättegod kaka och så hör man göken som ropar och en och annan lärka som drillar så även om vi inte har något ärende där så skulle jag kunna åka dit varje dag för det kan man kalla för avkoppling för oss som går i stan hela tiden.

Vi lyckades få in den andra flickan och hon är nu på plats här i Malmö i sitt nya hem. Vi fick lämna kvar pojken för jag har fortfarande inte fått besked på om det finns något hem till honom så nu går han ensam där i skogen. Vad jag kan se så har han inget sår där ögat har varit utan det är bara ett helt svart hål. Damen har gjort ett bra jobb och plockat bort fästingar från honom så jag hoppas att det gör att han mår bättre. Det ser ut som han är i bra kondition men mager. Han pratar hela tiden med oss och damen kan ta upp honom i famnen men det går inte att sätta honom i en bur för han blir olycklig och skriker hela tiden. Så nu då det inte är tal om avlivning än så länge då blev där tyst på alla som protesterade och ingen vill ta in honom. Eva har fått bensinpengar av Kathleen det är iallafall en hjälp i detta ärende och som det verkar den enda hjälpen vi får.

Från det ena till det andra så kan jag berätta att en av mina bebbar som är 7 dagar idag har öppnat ögonen och det är alltid roligt för då ser man att det går framåt.

Darkmoonia
0

#330 kan du berätta mer om killen? Går det att få honom kollad skulle han kanske kunna komma hit…

(hur ser isåfall avtalen ut?)

Crisse
0

Jag kan inte säga  om han blir intagen för då måste han till veterinären som förmodligen måste operera hans öga och kastrera honom och det kan jag inte göra utan att få klartecken från KKS styrelse.

Vad det gäller att vara stödhem så finns det att läsa på hemsidan.

Jag vet inte mycket mer om honom än jag har skrivit innan, det är mycket möjligt att han kan vänja sig att vara inne för det har han nog varit innan.

essut50
0

Skönt att den andra honan är inne, nu är det bara hankatten som ska in.

Hallå alla ni som protesterade om avlivning på katten, nu har ni chansen att rädda honom..

Ni gör ett jätte bra jobb tycker jag..

annebeate
0

Är det inte bättre att ni tar in hankatten även om han gnäller än låta honom gå ensam i skogen. Det känns inte alls bra att han är lämnad ensam där.Ledsen Att han gnäller nu kan mycket väl gå över. Hans öga behöver ju ses till och där är kanske fästingar kvar i ögat.  Stackars kisse! Får han mat i morgon? I så fall kan han väl tas in så får vi samla till veterinärbesök. Jag är beredd att lämna en slant.

anebit
0

Jaaaa, Jag med……………..

Crisse
0

Det är klart att vi kan  ta in katten, är där någon av er som kan ha honom. Damen kör upp i skogen och matar och kelar med honom varje dag så han får mat. Jag tror att KKS tar tag i det nu så att vi kan åka dit på måndag och fånga honom och köra direkt till veterinären. Jag får besked imorgon från KKS.

essut50
0

Hoppas KKS kan hjälpa er nu..håller tummarna här hemma.

Crisse
0

Sen kommer jag att lägga ner alla trådar här på Hittekatter så att inte personen från KKS som är här inne och kollar vad jag skriver skall kunna använda det för att försöka att ställa till problem för mig. Än så länge har hon inte lyckats även om hon har försökt men det räcker att jag har katterna att bekymra mig för. Jag kommer även att sluta upp med att hjälpa KKS med akuta ärenden och att skaffa fler stödhem till dom för detta var droppen och nu har dom verkligen visat vad dom går för. Jag har 2 KKS katter kvar eller 6 om man skall räkna ungarna men sen är det bra.

Ni skall naturligtvis innan jag slutar skriva här få reda på hur det går med skogskatten och hans öga.

essut50
0

Synd att du ska lägga ner trådarna här för en person på KKS skull.Gråter Undrar om hon har inget annat att göra än att klaga på er. Man blir så arg och ledsen när man ser hur ni kämpar med dom hemlösa katterna.

Lycka till med er fortsatta arbete med katterna.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag tycker det är jättetrist du ska lägga ner trådarna här, du gör ett redigt hittekattsjobb. Jag önskar du, Crisse, fortfsatte skriva men köper ditt argument för att sluta.

Blir innerligt förbannad på personen från KKS som håller på, sköt för sjutton ditt/ert eget innan ni ger er på andra. Det finns nog med hemlösa katter så alla som engagerar sig behövs utan att nån gud vet vad för typ håller på och jagar folk. Lägg den energin på att jaga fler akuthem eller jaga "in" hemlösa katter istället. Det du pysslar med från KKS är ju bara att förstöra för hemlösa katter med att sprida negativ energi och ta ork ifrån folks arbete med hemlösa katter med tjafs. Plus du förstör KKS rykte, rejält vill jag påstå. Kanske dags att jobba lite med dessa personer eller följer det KKS policy med sådant agerande?

Hittekattsfolk oavsett organisation eller helt privata personer ska väl för sjutton samarbeta. Ibland får man tolerera att man har lite olika åsikter eller då diskutera med varandra och på ett vuxet sätt försöka övertyga varandra om andra sätt.

De hemlösa katterna har inte råd att förlora eldsjälar som arbetar för dem, ägna det en tanke innan ni far ut på folk

Lena
0

#336 Det är tråkigt om du och en annan person som är medlem i KKS inte kommer överens. Men det hoppas jag att ni kan reda ut på egen hand. Många gånger, för att inte säga nästan alltid, handlar det om missförstånd. Och det missförståndet kan ingen annan än de inblanade reda ut. Tycker dock det är viktigt att inte hela KKS får kritik för att det uppkommit en meningsskiljaktighet med en personer. Jag hoppas därför att du tar kontakt med den det gäller och rensar luften med denne. Ingen vinner något på att konflikten lyfts ut öppet här på Hittekatter i Fokus.

För katternas skull hoppas jag att du fortsätter att skriva om vad som händer i dessa ärenden. Annars blir det ju katterna som blir lidande. Det finns ju så många som är engagerade i dina Malmökatter. Som #340 skriver har hittekatterna inte råd att förlora några eldsjälar. Och vi eldsjälar måste bli bättre på att jobba mot gemensamma mål och inte köra fast i konflikter hela tiden som själ vår energi och ork.

//Lena

Hawknestgrove
0

Ja, jag blir också jätteledsen, för din del, kissens del oxh KKs, då jag är ganska djupt involverad med KKs numera i och med Tradera. Vadå inget intagningsstopp? Hur stämmer det, med de två fina dödsbokatterna? Då skulle väl inte de vara avliningshotade?

Som sagt, hoppas att allt löser sig och kattkillen kommer under tak, sen håller jag med att låt honom skrika och gorma hur mycket han vill, det spelar väl ingen roll, vem som tar hand om katten, bara han får komma under adekvat vård? 

Så ledsamt att se sånt här och är benägen att stå på din sida i det här fallet, Crisse.

annebeate
0

Crisse

Jag hoppas trots det som skett att du fortsätter att skriva här på tråden. Du har verkligen visat genom allt  du gjort att du är alla våra katters vän  och visat gång på gång hur du blivit deras räddare.

Hoppas, hoppas så att hankatten kommer till veterinär nu efter helgen och kan få ett hem. Det skall väl inte vara omöjligt att finna ett hem om inte annat ett stödhem till en början. Hankattens situation påminner mycket om katten Fonzie (en  äldre KKS katt med tråd på svenska katters sida)  som också var utegående och  avlivningshotad, också med ögonproblem där ena ögat fick tas bort. Många många kom att engagera sig i Fonzies öde och i dag har han ett mycket gott liv. Många har bidragit till hans veterinärkostnader och samma kan säkert bli beträffande den nu aktuella hankatten. Hoppas alla redan nu frågar sig själv eller hör i bekantskapskretsen om någon kan ställa upp för hankatten.

Crisse
0

Lena

Jag har ingen kontakt med denna personen och har inget med henne att göra. Så där finns inget att reda ut. Jag kritiserar inte KKS och det tror jag inte att jag har skrivit någonstans jag skrev att jag är trött på dom. Jag har bara förklarat varför jag skall sluta skriva och tänker inte skriva om någon konflikt med KKS så det behöver du inte vara rädd för, men i mitt skrivande om katter jag försöker att hjälpa så kommer det naturligtvis upp sådant som händer när vi är ute och som jag skrev en gång på öresundskatterna så är mitt skrivande ett sätt för mig att bli av med eller dela med mig alla dom känslor både positiva och negativa för att jag skall kunna gå vidare och förhoppningsvis kunna sova om nätterna vilket jag inte har gjort riktigt sen jag träffade skogskatten just bara för att jag inte kan hjälpa honom trots att det är ett KKS ärende. Jag får besked idag om vi skall hämta honom imorgon och köra honom till veterinären. Hade jag plats så hade jag inte tvekat en sekund utan jag hade tagit med honom hem men jag har inte plats då jag just nu har 10 vuxna och 4 kattungar.

Jag kommer inte att ha någon egen tråd längre på hittekatter för detta har pågått en lång tid och jag vill skydda dom tjejer jag jobbar med för dom blir oxå utsatta.

Jag kommer aldrig att sluta med att hjälpa katter utan kämpar vidare.

Hawknestgrove
0

Ja, jag tänkte också på Fonzie. Men du får inte sluta skriva här!

Jenna-Gun
0

Sluta inte skriva här inne. Det är så intressant att följa din kam för kissarna.

Du får blunda för att en person förstör för dej skit i den personen. Ska en få förstöra för oss andra.

Crisse fortsätt snälla du. Dina trådar är de bästa som finns. De visar att eldsjälar som du finns.

Kramar i massor 

Jenna

annebeate
0

Nej Crisse du får inte sluta skriva. Hittekatter blir tomt utan dig. Jag tror och hoppas att alla vi "vanliga" medlemmar som skriver på tråden ändå på något sätt gör att du och dina medhjälpare ändå känner uppbackning och uppskattning i allt ni gör. Om det skulle hänga på det ekonomiska med veterinärbesöket får vi starta en insamling. Så gjordes med Fonzie och pengar strömmande till.

Crisse
0

Jag har precis fått besked om att flickan som vi tog in igår har börjat att föda, där har kommit 2 bebbar redan och vi vet inte om där blir fler. Naturligtvis kan stressen ha utlöst detta men ungar är av normal storlek så det var nog igång som damen i Genarp trodde härom dagen. Det är ett litet problem, den här honan har inte tagit hand om sina ungar tidigare enligt damen i Genarp, det hade den förra ägaren berättat och det ser likadant ut än så länge. Eva är iväg och skall försöka att hjälpa till så hon hör av sig senare.

Kusten
0

Hon kom då in i rättan tid! Inget kul när de föder ute, ibland vet man heller inte vart de små sköra liven lagts. Är i ett sådant orosmoln här i Göteborg.. ska ut ikväll och titta efter igen.

Önskar att gossen kommer in med ett huj så han kan bli ompysslad som en skogens konung. Fina fina gosse.

Och Crisse med medhjälpare, ni är otroliga. Dina trådar behövs, både för katternas skull men som du också skriver, för din egna skull - för att få ut lite av upplevelserna så de inte gror och blir för jobbiga att handskas med. Stanna kvar.. kram

Crisse
0

Jag kan inte stanna kvar och skriva hur gärna jag än vill.

Jag jobbar och kommer alltid att jobba för kattens bästa och det är där inga lagar och bestämmelser som kommer att sätta stopp för. Om vi skall ta det senaste fallet med skogskatten så skrev jag att vi skulle åka till Genarp och titta på honom och var det så illa att han behövde avlivas så hade jag gjort det. Vi visste redan när vi körde dit att där inte fanns något stödhem som kunde hjälpa till med denna katten och att där fanns 2 dräktiga honor som även dom behövde komma in fortast möjligt. Dom tog för givet att jag skulle avliva honom i vilket fall som helst och det var där bråket började för hade katten varit sämre än han nu är så tror jag nog att många av er hade tagit samma beslut som mig istället för att han hade fått gå kvar i skogen med kanske ett infekterat öga där man inte hade vetat hur långt det hade gått, nu visade det sig att det inte var så illa utan den här killen har inget öga alls och varför vet jag inte men ni ser själv han går fortfarande kvar där och hade hans öga varit värre så hade han väl varit död nu utan ha fått en chans att komma till en veterinär och sluta livet utan att plågas.

Flickorna fick jag placerade och hon som föder idag har jag tagit hand om privat men en kompis har henne för där var inget stödhem till henne men dom trodde att jag skulle avliva henne oxå. Så nu förstår ni säkert att jag inte kan skriva här för folk gör en höna av en fjäder och där blir till sist många hönor av den fjädern. Och många är yra höns.

Kittekatten
0

Jag hoppas att du fortsätter uppdatera oss om 'dina' malmökatter och allt du är ute på, en av de få trådar jag alltid läser i för att se om det hänt något nytt. Jag sa det till dig via PM tror jag, men du förtjänar att höra det igen: Jag beundrar verkligen ditt engagemang för alla hemlösa katter och önskar jag själv hade samma ork och drivkraft.

Lena
0

#344 Det är viktigt att vi tänker på hur vi skriver på ett öppet forum som detta. Det blir helt fel om man som du gjorde i #336  skriver att anledningen till att du inte längre tänker skriva på Hittekatter iFokus har med KKS att göra. Det blir då automatiskt en form av smutskastning av hela föreningen. När sådant händer ber jag alltid vederbörande att ta upp det med föreningen istället för att skriva om det på ett öppet forum.

Mitt råd till dig är alltjämt - lös konflikten med den det gäller istället för att skriva om den här på ett sätt som drabbar hela KKS. Forstätt att skriva och fokusera på vad som händer med katterna. Det är många som är engagerade och vill veta hur det går.

//Lena

Crisse
0

Nu är det nog färdigfött, där blev 3 st 1 röd och 2 sköldpaddsfärgade små bebbar och mamma Tess tar hand om dom. Det roliga i detta är att mamman går att klappa det är där inga problem med och så påstod dom som lämnade katterna kvar i skogen att det var inte deras katter utan det var vildkatter.

Crisse
0

Lena

Jag har sagt att jag kommer att sluta skriva här och så blir det så fort jag kan redogöra för skogskatten.

Att jag sen har kritik mot vissa i KKS kan jag inte låta bli att skriva för det är faktiskt det som har påverkat mitt beslut.

Om någon hade skrivit och kritiserat en veterinär på djursjukhuset som tror han gör det bästa för katterna så tror jag inte någon hade reagerat på det , så jag förstår inte varför jag inte skall få skriva en förklaring till varför jag slutar att rapportera om mitt jobb med alla katterna. Jag tror nog att folk inte bryr sig om min kritik utan har redan en uppfattning om hur det jobbas i kattföreningar. Där finns fler forum och där pågår debatter om just KKS och där får man skriva vad man vill men jag är inte ute efter att svartmåla hela föreningen för där är säkert många som gör ett bra jobb och därför går jag inte in på dom andra forumen.

Och kan jag inte få skriva och berätta om vad som händer i vårt jobb med katterna då är det mer befogat att sluta skriva. Det är vuxna människor som går in och läser här som har rätt att bestämma vad dom skall tycka och bilda sig en egen uppfattning.

Lena
0

#354 Nej det är inte alls okey att kritisera en namngiven veterinär heller. Det bryter mot PUL.

Jag vidhåller fortfarande som Sajtvärd att det blir helt fel när du skriver som du gjort här - att det beror på KKS att du slutar skriva på sajten. De konflikter du har med KKS borde du ta upp med dem, annars kan det ju aldrig bli någon rätsida på tvisten. Att sluta skriva på sajten löser ju knappast konflikterna du anser dig ha med KKS. Hittekatter iFokus är dessutom en oberoende sajt som ingen förening "äger". Den är öppen för alla som är engagerade i hemlösa katter. Men jag vill inte ha det till ett ställe där vi bråkar med varandra, istället är det ju tänkt att vi ska bygga upp ett samarbete över landet där både föreningsaktiva och de som jobbar för katter på egen hand kan samarbeta. När det uppstår en konflikt mellan två medlemmar eller en medlem och en förening är det meningen att man ska lösa det via PM, privata email eller direktkontakt. Det råder ger vi alltid våra medlemmar. Det hör alltså inte hemma i en öppen tråd.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Crisse
0

Då avslutar jag redan här för jag visste inte att detta var ett forum bara för KKS anhängare och att dom inte tåler kritik för det ingår i mitt jobb med katterna för jag har inte bara dom att arbeta med utan jag ibland oxå måste jobba mot medlemmar i en kattförening som i fallet med skogskatten.

Jag har inte skrivit något om att namnge en veterinär och jag har inte namngett någon på KKS.

Jag vill passa på att tacka för all den respons jag har fått sen jag började skriva på hittekatter och även ett stort tack till er som har skänkt pengar till katternas veterinärvård och då först och främst till Kasper.

Fortsätt ert jobb tjejer för alla dessa katter som behöver er hjälp för jag tänker aldrig sluta med det.

annebeate
0

Crisse jag hoppas trots allt att du fortsätter. Vi är många som också undrar hur det kommer att gå för den svarte hankatten som blev kvar i skogen.

kattassen
0

#356 Ge inte upp för detta. Oegentligheterna mellan kks och dig Crisse är iofs tråkigt men vi är nog många här som gärna ser dina inlägg och information som en viktig del i hittekattsarbetet.

Jag lägger ingen tonvikt åt något håll utan är helt oberoende i mina åsikter, tillhör ingen organisation utan ser med kritiska ögon på allt som händer i olika sammanhang.

Det finns säkert flera sidor i denna konflikt och det är fullkomligt omöjligt att veta svaret rätt eller fel. Båda sidor bidrar med sin information till sin fördel. Därför vill jag inte ta ställning i diskussionen och hoppas därför också att vi får höra från dig Crisse på samma trevliga sätt som tidigare dvs. rapporter från Skånes hittekatter! Hoppas du också kan finna glädje att skriva igen när stormen bedarrat.

Lena
0

#336 Nej vi är inget forum bara för KKS anhängare, det är absolut inte det handlar om här. Jag hade reagerat lika dant om det varit en annan förening som kommit på tal på det här viset. Som #358 skriver tycker vi att du ska fortsätta rapportera om katterna i Malmö. Däremot bör konflikten lösas tillsammans med den/de det gäller. Det är omöjligt för Hittekatter iFokus att ta ställning vad som är rätt och fel när det blir sådana konflikter mellen två parter. Det finns dessutom alltid minst två sidor av saken.

//Lena

essut50
0

Crisse strunta i KKS och kom tillbaka till oss. Det är många som tycker du gör ett jätte bra jobb med dom hemlösa katterna.

martdat
0

jag  vill ha Crisse kvar jue..

solweig
0

crisse, du måste fortsätta att skriva. bry dig inte om kks.

Crisse
0

För att jag skall fortsätta skriva då måste Hittekatter stänga av en medlem helt från saiten annars går det inte.

Faxlin
0

#363: Dock hjälper det inte att stänga av en medlem. Alla kan läsa, de behöver inte ens vara medlemmar för att göra det.

Crisse, jag personligen förstår på sätt och vis vad du menar. Jag har själv på grund av samma förening beslutat mig att sluta ta emot akut kissar och kommer inte att ställa upp för någon förening alls längre. Och jag kan säga att vi är rätt många som håller på och avslutar våre förehavanden med just den föreningen just nu. Men det betyder inte att vi slutar skriva här och slutar dela med oss till de andra.
Det betyder bara att vi har en förening vi är missnöjda med och att det gjrot att vi inte litar på andra heller. Men nog tycker jag du kan vara kvar och uppdatera oss som bryr sig.

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Puma77
0

Sitter här och är lite småchockad och undrar vad som har hänt egentligen. Vill också ha Crisse kvar. Höra, läsa om hennes uppdateringar med katterna. Allt jobb hon lägger ner. Det är ju sån läsning som triggar en att vilja hitta nya lösningar att få in pengar till katterna.

Så snälla Crisse kom tillbaka, låt inte någon få sin vilja igenom så at du slutar här.

//Pia

Crisse
0

Tyvärr tjejer så kan jag inte skriva mer här för som det har sett ut sista tiden så får vi bara problem för att jag berättar om katterna vi hjälper.

kattassen
0

#366 Tråkigt Crisse! Att man verkligen skall behöva känna sig motarbetad när man gör vad man kan för att hjälpa…suck…

Ja du vet att det finns folk här som behöver dina rapporter som peppning och stöd för sin egen möjlighet att hjälpa katter.

Vill du får du alltid skicka ett pm till någon av oss som har intresserat oss lite extra för Malmökatterna. Det kan du nog utläsa i trådarna vem det kan vara i så fall.

Carina-Jacob
0

Hej Christin!

Jag väljer att skriva här på hittekatter till dig, eftersom mitt inlägg kanske kan intressera övriga också.

Utdrag ur KKS stadgar;

§ 3 Grundsyn

Katter är kännande, levande varelser. Varje kattindivid, oavsett om katten är tam eller förvildad och hemlös, har ett egenvärde och därmed rätt till sitt eget liv.

§ 4 Ändamål

Kattkommando Syd tillåter inte avlivning av katter av andra skäl än när katten är så svårt skadad eller sjuk att livet inte går att rädda, och när livsuppehållande åtgärder endast förlänger lidandet.

Ingen enskild medarbetare som inte ens är förmedlare, med allt det ansvar det innebär, inom KKS  kan ta ett avlivningsbeslut. Som regel ska också ett sådant livsavgörande beslut tas i styrelsen.

Detta är första gången jag läser din tråd här på hittekatter och tycker precis som övriga, att det vore mycket synd om du inte ville fortsätta skriva om den situation vi alla livräddare möter varje dag och under dygnets alla timmar. 

Vänliga hälsningar

Carina Andersson

Kattkommando Syd Malmö, carina.a@kks.nu,

Crisse
0

NU ÄR SAGAN SLUT.

Hälsningar Crisse

Crisse
0

Den lilla chansen som fanns att jag skulle börja skriva igen den försvann för 2 timmar sedan.

essut50
0

Tycker det är så tråkigt att du försvinner Crisse, men jag förstår hur du känner det ang. KKS.

Lycka till med katterna.

Hawknestgrove
0

Ja, jag kommer också att sakna dig. Dessutom, så tror jag inte att det är HELA KKS som har ställt till det och det anser nog inte Chrisse heller. HAr inte en aning om, vem personen är och bryr mig inte. Vad som är viktigt är att katterna inte får det sämre än vad de redan har. Som bekant, så s****r jag i människorna, djuren är viktigast för mig.

Lena
0

#363 Vi stänger bara av medlemmar som bryter mot skrivreglerna eller mot lagar och regler som vi har att rätta oss efter på internet eller i Svea Rike.

Nu vädjar jag till er alla att hålla er till ämnet hittekatter och sluta bråka i denna tråd. Om Crisse väljer att sluta skriva här är det ett beslut hon själv tagit som vuxen människa. Vi ska inte göra detta till ett korståg mot en förening och en stor melodram. Det blir helt fel!

Än en gång lös konflikterna utanför Hittekatter. Den som har något otalt med KKS eller någon annan förening bör ta upp det med dem. Den här tråden bör handla om de hemlösa katterna i Malmö och inte om personliga oskiljaktigheter och vendettor människor emellan.  

Jag kommer att låsa denna tråd om en liten stund då jag anser att den fått helt fel fokus.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

Lena
0

Låser nu denna tråd! Råder istället Crisse att starta en ny helt renodlad tråd om katterna i Malmö. Den som har kritik mot KKS eller någon annan förening hänvisas direkt till denna förening.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer