Stallkatter sökes
Hittade en annons där någon söker stallkatter som kan hjälpa till att hålla råttorna borta. Gärna 2 st.
Står iof inget om det är okej med skygga katter, men finns det inte en hel drös med katter här inne som skulle kunna passa som stallkatter?
skickar länken via pm.
Helt kastrerade skulle de också vara för den delen ;)
Åh, jag tänkte genast på Åsa! Hon har ju Sparta och en eller två till hos sig! De ska ju kastreras i maj!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, dår har vi ju två fina aspiranter på en gång!
Ja katter som är stallkatter lever livet i mina ögon :) ofta är dom rätt så feta å dom får mat o kärlek för sitt fina jobb dom gör. Nu förtiden får dom samma omvårdnad som andra katter så menar jag vetrinärvård,avmaskning mm Så var det ju inte för några årsen då jag sprang i stallet å kunde se halta katter,lite magra osv.
Är det någon som hört av sig till annonsören?
Hej !
Jag är tyvärr inte lika positiv till att alla stallkatter har det bra idag. Jag vet inte hur annonsen lyder men jag rekommenderar er att kolla upp stallägarna innan ni placerar några katter där.
En fundering jag har är varför dom endast skriver om att fånga möss och att de ska vara kastrerade.
Hoppas också dom har gått och längtat efter kissekatter och har dom tur kanske dom också får komma in i boningshuset, om inte får en varm plats om vintern i stallet och basmat även fast dom ska fånga möss. Veterinärbesök vid sjukdom samt att du får följa upp dem och hälsa på för att se dom får det bra.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ofta som jag själv har man ju sadelkammare där inne har man ett eliment då sadlar o annat inte ska stå i fukt får då möglar det snabbt, även täcken å annat ska torkas. Jag har nu ingen stallkatt eftersom jag inte äger stallet utan hyr det (bara mina hästar där allså) i sadelkammaren brukar alla ha en lucka för katterna i dom stall jag vart i i alla år har typ alla en lucka till sina missar. Där inne har man mat,vatten sovplats och endel har även kattlåda där inne för att man inte vill ha kattbajs i boxen. Jag vet inte hur du har rört dig i för stall men jag rör mig i vanliga stall allt från dom som har ridhus till enbart ett stall. Där är det lika dant där man går in för fika omklädningsrum får katterna oxå gå in för att få mat. Ofta är det stallägaren som sköter utfodringen av katterna för att ha koll på att katterna får sin mat.

#7 Det där var helt underart uttryckt. Håller med dig 100% Man ska inte ta allt förgivet bara för att det blivit bättre i det stora hela :)
Det finns väl både goda och mindre bra exempel när det gäller stallkatter och hur väl de blir omskötta. Om annonsören vill ha kastrerade katter låter det ju ändå som att de tänker i rätt banor. Själva miljön i ett stall är ju egentligen fina fisken för de flesta katter. Men som alltid bör man ju ta reda på ordentligt hur den presumtiva kattägaren tänker innan katterna anläder.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Bara för att någon söker jobbande stall katter så hade ju jag inte räknat med att första bästa som får tag på annonsören dumpar sina katter där helt kravlöst. oavsett hur katterna ska bo, så skulle jag vilja veta om nya ägaren uppfyller mina krav.
Det här var inte menat att bli en debatt tråd huruvida stallkatter har det bra eller inte. Men då jag sett lite här och var att det finns katter på forumet som tros skulle trivas bra i ett stall, gjorde jag denna tråd för att tipsa om en som söker efter stall katter.
lite lustigt att de måste annonsera endå, när det antagligen måste finnas massvis med gratis katter runt om?
en annan positiv sak jag så när jag satt och läste sökes annonsrna, var att flera st sökte svarta / svart-vita katter :) de som alltid blir sist kavr…
Ja din sista komentar fick mig at undra. Just det där med att svartvita inte är så poppis och helt plötsligt så… Nu får vi hoppas det gick bra. Håller med Lena, att annonsören bemödar sig att vilja ha kastrerade katter, visar en stor portion omdöme. Då är man i allafall mån om att katterna blir kvar och itne ränner iväg och blir fler.
jo, i just den annonsen jag såg så ville de ha kastrerade missar.
Hej !
Jag tycker det är bra du startade den här tråden och tycker heller inte det är fel ifall man tänker lite runt om hur stallkatterna får det för det finns ju både bra och dåliga ställen.
Jag har också en fundering över att dom vill ha kastrerade.Det kan ju vara i omtanke på katten men varför tänker man då inte på att man själv kan kastrera sin katt ? Bara en fundering.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
man kanske är som jag och tycker kattungar är väldans söta men dryga, och föredrar vuxna "färdiga" katter ;)

#14 Det kan ju vara så att de precis som många här gärna vill ha vuxna katter för att de vet hur svårt katthemmen har att hitta hem till dessa jämfört med kattungarna, och så som Imasy säger att vissa faktiskt föredrar "färdiga"katter. Så är de oftast bättre på att fånga möss :)
Ansvarsfulla stallkattägare behöver också fylla på då och då när någon katt blivit för gammal eller inte finns kvar av någon anledning, till skillnad från sina sämre "kollegor" är ju inte dessa ägare självförsörjande på katter.
lite lustigt tycker jag ändå att det är, att denne person som annonserat om att h*n vill ha 2 st stallkatter verkar vara utmålad som en knäppskalle?
det är väl inge här som egentligen vet hur katterna kommer att få det där? bara för att man vill ha "nytta" av sina katter att hålla mössen borta, betyder ju inte det per automatik att katten inte ligger på ägarens huvudkudde och trängs vid sovdags?
att måna stallkatter säkerligen har kunnat fått haft det bättre det vet jag, jag har själv städat upp efter dessa kattera ägare när de har förökat sig, för att det är inte värt att lägga pengar på dem att kastrera. men man är väl inte dummare än att man förhör sig om hur katten kommer att få det i nya hemmet, vare sig som stallkatt eller lägenhetskatt?
denna människa kanske är "dålig" på att skriva annonser/formulera sig?
hur som helst så är annonsen borta, och de har nog hittat vad de sökte.

#17, De kattägarna du städat upp efter antar jag knappast hade annonserat efter kastrerade katter heller, speciellt med tanke på att de brukar kosta lite mer?
Och jag förstår inte heller varför man ska gnälla.
Nej, där vi var osch städade levde de kvar i det gamla. man skjuter katten om den blir sjuk, och föda får den leta efter själv. har den mask får den gå till apoteket själv också för den delen. men alla är ju ite så tack och lov.