Mage?
Förlåt för att jag frågar igen, men… hur runda kan 5månaders kattungar vara runt magen?
Motor ser ut som om någon fäst en handboll mellan fram och bakbenen… Han är rätt hård där över den mjuka delen efter bröstkorgen, lite som innan han avmaskades för två veckor sedan. Han är konstant hungrig och skiter en hel del (fast! Woho!), men jag tycker det ser konstigt ut.
Som att han vore påväg att bli fet… men det låter märkligt. Han äter iofs en Mjau burk med mat på två dagar (så mellan 300-400g dagligen)… fast han verkar fortfarande hungrig efter det?
Han väger kanske 3-3.3kg.
det där va ursäkta en bra fast lite rolig förklaring hur han ser ut ;) Jag tycker att enligt vikten låter han som ett matglad katt är han det?
Matglad? Oh, ja! Jag kan ge honom 100g och så är han störthungrig och vrååålar efter mat bara 2 timmar senare (då får han en liten klutt). Bästa sättet att hitta Motor om han gömt sig är att öppna kylskåpsdörren ett par gånger. Tripp, tripp, tripp säger det, bonk när rumpan går i marken och sen sitter han där och ser hoppfull ut.

De växer i perioder så visst kan de lägga på sig en tid för att sedan se ut som ett oproportionerligt benrangel. Dock ska det väl inte vara hårt, kanske fick ni inte bort all mask? Som akuthem avmaskar jag alltid två gånger, med två till tre veckors mellanrum, och det har hänt att det inte ens det räckt, utan att jag måst köra en tredje kur när de varit hårt angripna av mask. Mängden mat i sig är inget onormalt, tvärtom så kan en kisse runt halvåret äta dubblet så mycket som vid vuxen ålder (och det utan att bli feta) och jag ger runt 300 gram till min vuxne kisse.
Jag avmaskade med Axliur eftersom vi inte vet hur länge han varit ute. Det kom lite "risgryn" i bajset efter det, så jag gissar att han haft bandmask. Ska jag kanske köra en kur till om en vecka? Inte sett någon mask i rumpan på honom, över huvudtaget, och jag torkar honom i rumpan rätt ofta eftersom han varit lös i magen.
Han är inte balong eller fotbollshård, inte som innan avmaskningen, utan mer… svullen, som att det står ut på sidorna. Öm är han inte, han leker fint (kl fyra på morgonen, grrr), och han dricker lite trots att han lever på blötmat. :)
Då kanske det inte är så farligt när jag glömde bort vilken dag jag öppnat burken… tror jag gav honom 600g den dagen… 
Då var han mätt i alla fall, plutten. Han har gått från kanske 2.3kg (tror jag, fick inte honom vägt ordentligt, utan vågen var på 1.7 när han hoppade av) till 3 på ungefär lika många veckor.
Har han verkligen varit med oss i tre veckor? Awww… jag är käääär. 

Avmaskning ska alltid ske 2 gånger efter varandra. Masken har en livscykel på 3 veckor, så om man avmaskar efter 3 veckor andra gången bör de bli friska.
Skickar med en fil i pdf-format. Uppgifterna är hämtade från Hälsoråd för katt, som finns på apoteket och kostar 49:--Det är min "bibel" och värd sitt pris många gånger om.
Jag ska avmaska igen torsdag-fredag-lördag nästa vecka, då.
Han nyser till ibland, men jag har ingen aning om hur det låter när en katt hostar. Tror jag kan ha hört honom hosta en gång… märkligt ljud.
Hälsoråd för katt kostar 69kr i Kristianstad. :) Den har jag redan, men det är svårt att förstå när jag inte vet vilka tecken jag kan se på katten när han är febrig, hur hosta låter, vad som är normalt beteende, liknande. Motor blir min första katt. :)
Ja, lå¨t honom äta, vad du än gör. Kom ihåg att han är en liten tonåring, och behöver massa mat. Man räknar ju ca 400 gr för en vuxen katt av mjukmat, så han kan gott äta mer. Oroa dig inte för att han blir tjock, för det är långt kvar…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hihi, igår har han fått äta så det stod härliga till, blev nog lite över 500g i slutändan. :D Han såg ut som ett bowlingklot och skiter av bara den… men idag är han inte speciellt hungrig. Funderar på om maten kanske hunnit bli dålig, så ska öppna en ny burk om ett par timmar. Det är inte mycket kvar i den gamla i vilket fall som helst.
Idag är han i alla fall slank och fin och otroligt lekfull. Vaktat på getingen vi har mellan fönsterglasen i vardagsrummet har han gjort också. Den är intressant. :-P
Bara det där med att sitta och slicka sig runt munnen och halv-gäspa (lite som en kväljning) och sen slicka igen, som han gör efter maten… det är lite skumt. Tog upp honom och kikade om något fastnat i gommen, men inget jag kunde se.
Det löser sig nog. :)
Kissar kan efter de har ätit sitta länge och väl och slicka sig om munnen, man undrar ifall de har osynlig mat kvar som de slickar, inget konstigt inte
Hihi, han brukar ha lite mat kvar på hakan ibland. Så det är nog det som luktar gott. :D
HAr du burken i kylskåpet, så håller den sig i alla fall i två dagar. Så det är ingen fara
Nej, det är det ju inte. Men nyöppnad burk uppskattades av Motor som åt, hoppade upp i vardagsrumsfönstret och jagade geting så blomkrukorna flög. Bara lite jord över golvet, tack och lov så är blomkrukorna och blommorna okej… och jag som har vattningsdag senare idag. ;)
>Haha, glöm blommor! eller låt dem ta sommarlov i samlad tropp på balkongen om du har en sån. Alternativt samla ihop dem i nåt på golvet så de inte kan ramla ner.
Vi har massor av blommor ;) Hittills har det funkat bra.
Ja, men det är nu insekterna kommer…..Dakrish, blommor farväl, farväl…..Åtminstone på ett tag!
Ja, går några fler krukor i golvet så blir det ut i lilla rummet med dem. :)
Jag kör med rejält dubbelhäftande tejp under krukorna, funkar kalas. Vill ju inte kissarna ska skära tassarna på krukflisor
Ja det är bra, men det hjälper inte mot katter som lägger sig i blommorna…..
näe sant, därför har jag inga på balkongen i blomlådorna längre, dör ju bara av missarna mys i lådorna ha ha