Vildkatt
Hej
En kompis till mig hat hittat en katt som med största sannolikhet är en vildkatt. Han har strukit omkring hennes lägenhet större delen av det här året. Han är väldigt skygg för människor och verkar ha öronskabb.
Hon har matat honom hela sommaren. Sen tänkte hon att det blev vinter och kallt, och tog in honom i lägenheten. Tanken var att han skulle få bo där tills han blev tam, och därefter skulle hon ringa ett katthem och be dem omplacera honom medans han kunde få bo kvar hos henne.
Tyvärr gick hennes plan inte så bra. Hennes ena katt (som hon har haft problem med att den reviskissar inomhus) följde efter den här katten, och riktigt satte sig ner och kissade i hela lägenheten, så hon var tvungen att kasta ut honom igen. Hon har fortsatt mata honom.
Pratade med henne, och sa att jag KANSKE kunde ta honom. Var tvungen att prata med familjen här hemma, och fundera. Familjen har sagt ja, men jag är osäker på hur jag ska göra med den ev. öronskabben. Hur gör man om han har mer sjukdommar som veterinären måste titta på? Just nu är han fortfarande för vild för att det ska gå att ta i honom.
Vi har tre katter sen innan och en hund. Hur gör jag för att ev. sjukdommar inte ska sprida sig till dem?
Tänkte att han skulle få bo på toaletten till att börja med. Där kan han få lugn och ro från de andra djuren (då jag inte släpper in någon av dem i dagsläget heller). Tänkte att det även är lättstädat om han skulle bli dålig i magen, eller vara en sådan där katt som skvätter på väggar osv. Han visade inget av det hos tjejkompisen, men han var bara inne i fyra dagar hos henne. Tänker att det är sådant som kan komma när han känner sig trygg.
Vore tacksam för råd och tankar.
Medarbetare på jack russel terrier
om du går till en veterinär som är lite van vid skygga katter ska det nog gå bra. när jag skulle in med en väldigt rädd häromsistens för vaccination sa de att de kunde söva henne om det ville sig illa (nu behövdes det inte den här gången men känns bra att möjligheten finns). när den väl är sövd kan de ju känna över den, vaccinera och behandla med stronghold som ska ta ohyran. katten ska väl ändå kastreras och då måste den ju sövas ändå, så då kan man ta allt på eb gång :)
men som sagt, hitta en bra veterinär och säg att det inte är en hanterbar katt så ska de nog kunna klara det.
Självklart ska han kastreras :D Tänkte mest på det där med eftervård. Sist våra katter fick öronskabb, skulle det hållas på och rensas och hällas medel i öronen. Upprepade gånger (har jag för mig). Är "problemet" löst med en behandling hos veterinären, är det inga problem. Så länge han är frisk nog att sövas.
Ringde veterinären i Kristianstad (eftersom de har telefontid hela dagen) och pratade med dem. Fick svaret att de kunde rensa under sövning, sen fick jag hålla på att hälla medlet i öronen. Kände mig rätt överkörd. Vad i "Katten går INTE att ta i" var det som inte gick fram?
Efter det ringde jag ett katthem för att fråga hur de gör. Fick svarat (av den som svarade) att hon brukar ta ett stadigt tag i nackskinnet, trycka ner katten och på med medlet (något som sattes i nacken). Det känns inte heller jättepossitivt…

hmmm, det låter som ett dumt bemötande tycker jag för det finns medel som man häller i öronen som fixar det utan att man behöver göra mer själv sen. Annars finns stronghold som ges i nacken (kan veterinären göra under sövningen) o så är det bra med det :)
Jag tyckr du ska ringa runt till andra veterinärer, här i Lund finns en ängel när det gäller skygga katter. Han är skånes distriktsveterinär och lungnare människa har jag aldrig träffat.
Vad det gäller katthemmet så kanske det är så att de inte tar emot helt ohanterbara katter, många katthem gör så, och då har de ju ingen erfaranhet av skyggisar. Såklart. Det som hon beskriver kan man ju göra på en halvskygg katt men en fövildad katt släpper inte en så nära ju.
Lycka till!
haha, korkad veterinär :D
stronghold (som #3 också nämner) är ett superbra medel just för sådant här eftersom man droppar det i nacken en gång och så ska det räcka. i vissa fall kan man nog behöva göra det en gång till med några veckors mellanrum, men mer än så är det inte.
det som katthemmet sa stämmer nog rätt bra. det kan verka hemskt men är de som gör det skickliga så blir det inte sååååå traumatiskt för katten.
jag tycker du ska kolla upp EXAKT vad det är du vill ha och så ber du veterinären om det. finns ju en hel del kunniga här, någon vet nog mer om det tex behövs en eller två strongholdbehandlingar för det här. räcker det med en så räcker det ju med ett veterinärbesök där katten sövs, vaccineras, kastreras och får en strongholdbehandlingen
Allting går, också att hjälpa en förvildad rädd katt!
Glöm inte avmaskning! Är dina katter vaccinerade är det inga stora risker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alexej:
Frågan gällde aldrig OM, utan HUR :)
Drontaltabletter behövs bara ges en gång, sedan är profender bra. Men finns bara på recept och ges i nacken.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det finns iaf medel som man bara har på en gång. Det är bra det :D TROR jag kommer att ta hem katten då. Känner att det finns möjlighet att göra det bra för honom. Inte bara ytterligare en förvaring!

härligt att höra :)
vi har en skygg katt från kks hos oss, det tog ett halvår innan hon började vara framme över huvudtaget när vi var hemma, så bli inte orolig om det tar tid för katten att känna sig trygg. lycka till!
Puttar upp och vill höra mera
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ska iväg och hämta katten på onsdag nästa vecka om allt går som planerat. Just nu "bor" han i hennes kattgård som hon har gjort på sin uteplats, och sover i ett av husen som hon satte ut till sina katter. Pratar gärna och går med svansen i vädret. Gömmer sig för snabba rörelser och om man går emot honom. Men han är iaf intresserad :D
Mitt nästa "stora" problem är vad jag ska döpa honom till. Det är en hankatt (snabb uppdatering) som är till större delen svart, med lite vita tecken. Tydligen ska han fortfarande ha kvar lite kattungeutseende, och då är han minst 1 år gammal. Tycker om lite ovanliga namn (sådant som inte alla andra redan heter) som är lätta att uttala. Är väldigt förtjust i Malva. Men det är ju en hona. Gav det mer som exempel. Några förslag?
Malcolm! =)
Hm… du gav mig lite tråd om blommor… Solros? Sippan? Tulip? Lycka till, förresten! underbart att få läsa trådar om ordentligt folk ibland……Vi ser så mycket ledsamhetewr här, så allt aånt som exempelvis di skriver, blir en solstråle i mörkret…. Hmm…. Sunbeam? Moonshadow?
Jag vill ha något som är lätt att ropa (utan att behöva göra ett smeknamn). Prova själv att ropa på moonshadow
Tema kvittar
Gudar/gudinnor, fantasy… Vad som helst 
Satt och kollade lite på Wikipedia bland gamla gudar och fick upp några namnförslag: Anubis, Eros, Ares och Hermes. Sen fick jag förslaget Malvin från en bekant.
Det är bara att fylla på med fler förslag :)

Ville kanske passar (om han är lite vild)!
Sebastisn (Seb)
Puttar upp… Några mer förslag?
Jag droppar Advocate i nacken på Katterna som kommer här till oss. Det är utkastade katter som sökt sig till vårt stall. Advocate tar öronskabb,hakmask,hjärtmask,spolmask, loppor,löss,kvalster. Då behöver man inte peta i öronen. Ev behandlar man 2ggr. Ibland har katten bandmask. Då droppar jag Profender i nacken. Det tar även spolmask och hakmask. Receptbelagt. Bör även veta ungefär vad katten väger. Man använder inte båda medlen samtidigt. Ska vara 4 veckor emellan.
Sugar
Nu har jag äntligen varit och hämtat kisse missen :D Det har gått superbra än så länge :D
Åkte hem till tjejkompisen igår med katt transporten och hade förberett mig på en lång kamp. Att katten skulle bli rädd, och sen vara ännu svårare att få tag på.
Hon hade lyckats locka in honom kvällen innan, så han satt i hennes badrum och tryckte under badkaret. När vi hade ätit, gick vi in i badrummet, stängde dörren, satte upp transportburen med öppen lucka. Först försökte hon få ut honom genom att peta på honom försiktigt med en sopkvast. Men han skulle inte gå ut iaf. Så då spolade vi försiktigt lite vatten bakom badkaret. Då kom han ut. Trodde det skulle bli att få hugga tag i första bästa möjliga kroppsdel och hålla i, men han gick så snällt in i transporten.
Han gick mer än halvvägs in, sen trodde han att han skulle kunna backa ut igen. Satte bara handen bakom honom, så han själv backade in i den. Då hoppade han rakt in i transportburen. Han är väldigt rädd om bakdelen :( Men det gynnade oss igår :)
Sen satt han där i lugn och ro ca. 60-90 min innan vi åkte iväg. Tänkte att han kunde få vänja sig lite först. Inte ett ljud kom därifrån. Han satt så lugnt och stilla :D Sen tog jag buren och skulle gå ut. Då blev han lite rädd, och började kasta sig. Satte ner buren på marken, och när han slutade, tog jag upp den igen. Sen var det inga problem. Vi åkte bil upp till busshållplatsen (4 km) sen väntade vi på bussen (ca. 10 min). Satte mig på bussen och han skötte sig jättebra :D Inget skrikande, inget hoppade osv. Bara lugnt :D La jackan över buren när vi hade satt oss. Allt var lugnt tills vi steg av bussen. Då började han röra sig i buren igen. Inte så konstigt med tanke på att det blåste som bara den.
Kom hem och satte in buren i badrummet (som jag hade ställt i ordning någon dag tidigare). Öpnnade burdörren, band upp "dörren", bytte vatten och gick därifrån. På väg ut var jag ju bara tvungen att vända mig om. Döm av min förvånade min. Han hade redan lämnat buren och börjat kolla runt lite. Han har hittat sin plats. Bakom toaletten och bakom transportburen.
Inatt har han både ätit och gått på lådan som han ska. Bajset var jättefint. Dricka antar jag att han har gjort eftersom han har ätit.
#21 Du jag tror inte den här kissen är särskilt förvildad. den har nog haft mänsklig kontakt tidigare, sprungit bort eller blivit dumpad. Det kommer med all sannolikhet inte blir så stora problem bara han får komma till ro och vänja sig lite. Kastrera så snart som möjligt och gör allt det andra samtidigt. Behandling mot öronskabb är betydligt lättare idag än det varit tidigare.
Lycka till och ge oss fortlöpande rapporter hur det går. Tack för att du hjälper den här kissen.:)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag håller med dig. Han är mycket säkrare än vad jag trodde att han skulle vara! Just nu bor han in sig i badrummet :)
Så jättebra!!!!!
Super!
Här kommer en bild på kissen. Bilden är tagen hos tjejkompisen medan han fortfarande bodde kvar där.
#26 Han är jättesnygg!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ska katter bajsa varje dag? När jag rensade lådan idag fanns det inget bajs
Ser att han har ätit mer, och jag bjöd honom på tre skalade räkor igår som han åt upp när jag gått därifrån. Ser att han har ätit mer av kattmaten också. Tror han har kissat i lådan igen, för jag rättar alltid till sanden, och nu var det tassavtryck i den. Är inte direkt orolig än, ville mer kolla om det är normalt att de hoppar över att bajsa en dag.
Annars har det gått rätt så bra. Kan komma relativt nära, och han springer inte och gömmer sig när mina händer kommer i närheten. Har inte försökt ta på honom. Ville mest kolla lite var jag har honom. Han har flyttat från väggen (bakom toaletten) till transportburen som står där inne. Har bundit upp luckan så att den inte kan slå igen. Köpte även en papp-klösbräda (en sådan som innehåller kattmynta) till honom idag, då han visade stort intresse för tjejkompisens sådana. Där ligger även två små möss, och en boll med en mus inuti så han kan leka om han vill. Försöker ge honom saker som han kan göra själv, så han slipper få tråkigt.

Jag tror att det kan vara en nervös grej att de inte bajsar. (Vet att min mage funkar betydligt sämre inför tentor och dylikt…) Min kisse bajsade inte heller de första två dagarna, men så kom hon igång…sedan dess är det ingen hejd på det…he he…varje dag…like clockwork…
Han bajsade en stor fin korv natten till igår. Tänkte också stress när han inte hade gjort något tills idag :)

Det är psyllium i maten jag ger min, undrar om det kan bidra till de många och voluminösa högarna… Jag klagar inte, jag är glad att hon slutligen äter utan att kräkas!
hmmm? Förstår inte riktigt kopplingen till min fråga? Vad skönt att du har hittat något som hon kan äta!

Där fanns nog ingen koppling, mest fri association…lite svårt att hålla fast i tankarna såhär på fredagen… Jag ger henne maten uppblött nu, det tycker hon INTE om och äter jättelångsamt…det är väl ingen permanent lösning, men kan ju göra så ett tag tills hon lugnat ner sig lite. 
Idag hade han bajsat en stor fin korv, och kissat lite till i lådan. Ätit bra med. Det roligaste av allt, var nog att han hade vällt den tomma toarullspinnen (en sådan där man samlar oöppnade rullar på) och att han hade vält ner tvålflaskan i handfatet. :D
mysig lek! HAr också en sån där toapappershållare, den använde katterna som klösbräda förut. Med dasspapper på…Snacka om att torka sig i rumpan med serpentiner…..
Därför den är tom
Har även flyttat ut min vagn där jag hade rena handdukar osv. Utifall att han skulle visa sig vara en sådan där herre som gärna skvätter revir 
Nu har jag varit hos veterinären med den andra katten. Öronen var fortfarande för rena för att han skulle kunna ställa en säker diagnos. Har fått ut pencillin om det skulle vara öroninflamation. Hon hade lite rodnande öron, och var tydligen lite för varm om dem också.
Sen tog han prov på "kleggan" i öronen (så gott det gick) och skulle undersöka det på sin andra praktik för att kolla om det är öronskabb, och sen skulle han ringa mig någon gång idag om det var något.
Har kollat upp vad han ska ha för att kastrera vildkatten, och det skulle gå på 350:- utan ID-märkning. Kan man chipmärka katter utan att söva dem? På hundar både öron- och chipmärker man utan att söva. Kändes som om en onödig kostnad om jag måste söva honom igen bara för att ID-märka. Bättre att ta det i samband med kastrationen då.
Chipmärkning går iaf utan bedövning!
Nu är han avmaskad iaf 
Har inte hunnit uppdatera här så mycket
Han blev lös i magen av avmaskningsmedlet (Drontal) som jag gav honom. Han går just nu på A-fil (rek. från vet.) för att hjälpa upp tarmfloran igen. Enligt vet. så ska katter inte bli lösa i magen vid avmaskning, förutom om de är maskangripna då maskarna ger ifrån sig ett gift, när de dör, i tarmen. Snabbt förklarat.
Filen äter han glatt även med torrfodret inne hos sig samtidigt. Har varit lite orolig över att han ska vara uttorkad då jag inte har vetat riktigt hur jag skulle kolla det. Vet hur man gör på en "vanlig" tam katt, men inte vetat hur jag skulle göra det minst stressigt för honom.
Igår tog jag iaf tjuren vid hornen, och satte på mig läderrocken och traskade upp. Tog av överdelen på transportburen (en sådandär i plast med två "lock" som man sätter ihop). Lyfta försiktigt av locket, och aktade grinden så den inte skulle ramla in i buren. Sen pratade jag snällt med honom, och klappade honom i nacken, kliade försiktigt bakom öronen, och fingertopparna rörde försiktigt vid korset. Han sa inte ett pip.

Hade åtminstonde förväntat mig ett fräs. Tog försiktigt tag i håret i nacken på honom, och försökte lyfta skinnet. Det satt stenhårt. Då har jag svårt att tro att han är uttorkad iaf! Ville inte grabba tag ordentligt utifall jag skulle råka skrämma honom.
Han har även varit framme och ätit lite någon gång under dagen igår 

Det finns ju skabbmedel som du droppar i nacken på katten. Lite enklare än att pilla honom i örat. Det kanske inte är lika effektivt, men det lär ju hjälpa en del. Öronskabb måste vara fruktanvärt för dem. Hu
Tror inte han har öronskabb längre. Med tanke på hur länge han har gått med det i så fall, så borde det ha synts något i ytterörat, och det såg helt rent ut.
Tid beställd för kastration och genomgång av katten på måndag. Får se om han chippas samtidigt. Beror på om han är frisk i övrigt eller inte.
vad bra, håll oss uåådaterade, och om du har ikeakasse, blå stor, ta buren i den, så slipper han alla intryck, har använt den till mina fd utefödda, och varit superbra, går ju bra med vilken stor som helst, men tycker denna är så bra, då man kan bära den över axeln, och även stor bur får plats, lycka till Maggan47
Spännande!
Nu har vi kommit hem från veterinären :D Kastrationen gick bara bra. Det visade sig vara en väldigt stor katt. Med lika stora kulor. Ovanligt stora enligt veterinären *haha* Han hade även loppor och öronskabb. Dessa är nu behandlade med stronghold.
Vi kom dit och jag ställde upp buren på bordet. Sen skulle vi ta ut katten. Öppnade upp transportburen. En sådan där rektangulär sak i hårdplast med gallerdörr. När jag öppnat upp den och ska ta i katten, inser jag att jag skulle vilja ha ett par handskar. Medan jag frågar veterinären om ett par sådana, passar självklart "kattskrället" på att smita ur den öppna buren, och springer in bakom några saker i ett hörn. Veterinären blev allt annat än glad på mig! *rodnar* Som han sa. Det där borde jag ha sagt innan vi öppnade transportburen. I hörnet där han låg stod det några platta stora saker (vet inte vad för något) framför honom, och skåp på ena sidan, och vägg på den andra. Sen var det ett stort håll vid skåpet, så han kunde smita in där. Lite svettig blev man ju. Som veterinären sa. Kommer han in där bakom, får vi aldrig ut honom. Tog en av de stora vita sakerna och satte vid hålet vid skåpen. Vet inte om jag lyckades täppa till hela, men rätt stor del av det iaf. Sen började jag dra ut papp-sakerna. Stack in händerna för att grabba tag i honom och då sliter han sig. Han försöker smita förbi mig och jag lyckas hugga honom i farten. Massa fräs, sprattel och en klo i armen. Snabbt ner med honom i veterinärens specialbur. Veterinären slår snabbt igen locket. Sen satte vi dit lås-pinnen.
Sen gick veterinären ut och vägde vår transportbur. Hade vägt katten i den innan, och då låg de tillsammans på 7.2 kg. Sen lyfte vi upp hans specialbur på bordet. Tog tag i pinnen som satt i "extra väggen" innuti, och med hjälp av den pressade vi upp katten mot ena sidan av buren, så han kunde bli sövd, vilket gjordes med en spruta.
Under tiden han somnade fyllde jag i ett kort med information om katten och mig. Veterinären kollade på tänderna och sa att jag kunde skriva födelseår 2002. Med andra ord en "gammal" katt.
Veterinären lyssnade på hjärtat (när han var sövd) och sa att han verkade ha ett bra hjärta :D Sen kastrerades han. Efter det rensades hans öron. Veterinären konstaterade öronskabb. Vilket jag starkt misstänkte när jag kunde titta ner i örat ordentligt. Så smutsigt det var :( Sen hade veterinären sett smuts på håren som satt på pungen. Alltså tog han en lus kam och drog igenom pälsen. Det bara kryllade av loppor. Stora sådana med! Passade på att klippa klorna på honom när han ändå var sövd. Sen kollade vi efter om det fanns något chip sedan innan. Mest för säkerhets skull. Han kunde ju ha tillhört någon från början. Vi hittade inget. Sen chippade vi honom. Fyllde i en ägarregistrering. Allt som allt gick hela kalaset på 750:-
Kastrering: 350:-
Chipmärkning: 250:- (350:- om jag inte hade gjort det i samband med annat besök)
Öronrensning: 50:-
Recept: 50:-
Decificering av hans specialbur: 50:-
Kom hem. Stack på en gång till apoteket och hämtade ut Strongholden och köpte sprit för att kunnde rengöra buren. Kom hem. Hade i medlet i nacken. Städade ur hela badrummet. Dammsugade och torkade golvet med rengöringsmedel/klorin. Torkade ur hela transportburen med klorhexedin. Sprutade ner fällen samt de två tygbitar jag hade tagit med mig för att kunna lägga över honom på vägen hem med Tigus-spray. Det tar död på loppor och sådant. Man kan spruta det både på tyg och på djuren. Så borde loppor och ägg dö i tyget iaf.
När jag var klar hade han redan börjat kravla runt på golvet. Ca. 1½-2 timmar efter det att han blev sövd. Men snacka om krampig katt! Fick knappt runt händerna runt lårmusklerna på honom när jag höll i medan veterinären kastrerade honom.
Sen verkar det som om veterinären mer eller mindre erbjöd mig jobb/praktikplats :D Han frågade först om jag hade fått jobb nu. Sa att jag är sjukpensionär, och att det är tänkt att jag ska rehabiliteras tillbaka till samhället med tiden. Sen sa han inget mer om det förrän precis när jag skulle gå därifrån. Då sa han att jag skulle säga till honom när jag skulle resocialseras i samhället. Svarade: Varför då, om jag får lov att fråga? Fick till svar att lite hemlisar får han väl ha ;).
Vilken härlig historia!Så bra att allt gick så fint i alla fall! Veten verkade väldigt trevlig, på sätt och vis ändå! Kanske du kan få in en fot och börja praktisera där? Jättebra att du gav oss info! Stort tack till dig för att du rädat en liten (stor) kille!
#47: På sätt och vis? *förvirrad*
Funderade på att bli djursjukvårdare innan, och fick en sommarpraktik på en veterinärsstation, men det var absolut inget som passade mig. Jag fick höra att jag hade väldigt god hand med djur, men min huvudsyssla var ändå att städa lokalerna
Jag har inget emot att dammsuga, men jag vill gärna hålla på med djuren också. Byta i kattlådor, kolla så att trattar sitter på som de ska, byta ut dropp-påsar när de börjar bli tomma, hjälpa veterinären med att hålla osv. Tycker inte att jag har jättestora krav.
Jätteintressant skriven. Det finns en del katter som försöker rymmer hos veterinären och drar löss och kvalster med sig. Veterinären borde vara vant eller det är inget att skämmas för.
Hoppas allting blir bra nu!
Just nu är han skitsur på mig för att jag spolade fram honom från badkaret innan. Badkars-fronten´s hållare gick sönder innan idag (de har varit kassa länge) och då passade han självklart på att pressa sig in där och bo där istället för buren som just nu är utan lock. Nu har han bott här i 3 veckor något sådant. Ansåg att det var dags för honom att sluta gömma sig i buren hela tiden. Tänker inte försöka ta i honom. Tänkte mer att nu måste han se "det farliga" i vitögat. Inte bara bo i buren dagtid och komma ut när jag sover. På det viset kommer vi aldrig framåt.
Him it self 
Smutsen i badkaret kommer från hans päls. Det var rent igår *suck* Får försöka sopa/dammsuga där när han har flyttat på sig igen.

En bild till

Så en sista bild på underverket 

så söt han är!!!!!!
vilken fin kille!!!
Jag är extra nöjd med badrummet :) Tycker verkligen jag har fått till det. Allrahelst med tanke på att det inte finns något fönster där. Lampan som står på höger sida är kopplad till en timer som sitter utanför badrummet, för att på det viset skapa en dygnsrytm.
Kom på att jag skulle prova att klappa honom lite försiktigt idag igen. Kolla om han gick med på det i badkaret. Det var inga problem :D Klappade väl 20-30 sek eller så. Tyckte det räckte. Han är ju spänd, men inte på språng om man säger så. Blir säkert katt av honom också *s*
jättefin kille, och det blir såklart katt av honom också, ldom tre T:a TID , TÅLAMOD, OCH TOLERANS, till små bakslag kram Maggan47
Visst blir det :) Var bara possitivt överaskad!
Hur går det med katten?
Jag kan fortfarande ta i honom
Försökte titta i örat igår, men det var för mörkt. Hans svarta päls på öronen hjälper inte direkt upp det, men han sa inget när jag tog tag i örat, och "vek" det åt sidan.
Han har blivit riktigt mjuk i pälsen. Nästan så man inte ville gå därifrån för att han var så len att ta på.
Han verkar fortfarande inte känna sig trygg i badrummet, eftersom han gömmer sig i badkaret, och bara går på lådan nattetid. Även om det inte är någon hemma. Han har varit vaken alla de gånger jag har tittat/klappat på honom när jag har varit där inne.
Misstänker att jag kan få behöva köpa lightfoder till honom sen när han är tam. Är ganska tveksam till om han har någon midja öht nu, och det blir ju inte bättre ju mer han sitter och ugglar i badkaret utan att röra på sig.
Visst, det kan bli bättre när han blir utsläppt i lägenheten och börjar röra sig mer, men ställer inte mig på att det KAN behövas. Tror inte att han alltid måste gå på det. Tror det räcker med en period så han lättare kommer ner i vikt. Men det återstår att se.

Tänk inte på hans eventuella rultighet nu, utan se till att han trivs istället!!! Hellre en katt som är rund och nöjd än en slank räddhare…eller?! (Skinka kan verkligen göra små underverk för ett katthumör!!)
Ja, men lightfoder behöver du inte tänka på än. Han kan behöva sin eventuella rultighet.
Japp. Men jag är 22 år och sjukpensionär pga problem att hantera vardagen. Mitt sätt att hantera den, är att försöka se vad som kan komma i framtiden. Tex ett lightfoder till herren på toaletten. Men det betyder inte att jag inte kan ge honom skinka nu. Men jag blir inställd på att köpa ett lughtfoder sen när han är tam, och har lättare för att ändra ett behöver till behöver inte än tvärtom.
Sen får han blir hur tjock han vill inne på toa.
Gissa vem som precis blev glad
Gick in för att ge honom fil (som han får varje kväll mot magen) och där satt han. Precis bredvid matskålen, och han sprang inte när jag kom heller
Visst, han blängde, men vad gör det? Han var framme och såg ut att precis ha ätit mat medan lampan fortfarande lyste! *jublar*
Toppen!!!!!
Skönt, du ser det går framåt!
Japp. Jag trodde han var längre brak i sin "utväckling". Hoppas verkligen han är villig att bo kvar i badrummet tills efter nyår. Ska bort över jul/nyår, och vill INTE släppa ut honom lägenheten förrän både loppor och öronskabb är döda, samt jag är hemma.
Försökte precis rensa öronen på honom. Tänkte kolla hur han såg ut, och såg inte ordentligt med. Inte ens med en "ficklampa". Så det var bara att sticka ner topsen och hoppas på det bästa. Fick upp mörk klegga
Det jag reagerade mest på, var att han verkade ta det rätt bra tills jag stoppade ner topsen i örat. Eller hur jag nu ska förklara det. Då det blev problem, var när han började vifta med ena bakbenet (typ som om det kliar) och sen var det kört. Fräs fräs och lite mer fräs. Hade jag satt dit händerna då, skulle de har sett ut ungefär som köttslamsor. Kastade ner några kattvitaminer jag hade plockat med mig upp i badkaret (där han låg).
Någon som vet vad det kan ha varit som gick snett? Allt verkade gå hur bra som helst, tills han började hjälpa till med bakbenet. Höll inte fast honom, förutom försiktigt i örat och släppte örat när han började röra på huvudet.
Tänkte på en annan sak. hur lång tid tar det för stronghold att ta död på öronskabb?
De gör de när det gör ont. Som en reflex. Jag antar han har nog sår i örat.
#71 kanske du kan köpa Epi-Otic på apoteket och droppa i hans öron, det hjälper till att få ut klegget så slipper du peta så mycket nu om han har ont. Fick rekomendationen av min veterinär att då och då använda detta på mina katter för rengöring efter att ena haft skabb. Det löser upp och har kissen mycket kommer klumpar ut när de skakar på huvudet. Är receptfritt.
Får se hur hans öron ser ut i slutet av månanden. Just nu finns det absolut inga pengar till det :( Fick sätta hunden på ytterligare en pencillinkur.
Nu är även hittekatten försäkrad. Samtidigt som jag försäkrade honom, höjde jag veterinärförsäkringen på min andra katt med. Denna försäkring har de idag:
Folksam
Livförsäkring: 0:-
Veterinärförsäkring: 40.000:- (där ingår även medicin 3000:- och rehabilitering 3000:- / år) när jag kommit upp i självrisken på 1500:- + 20%. Har inget procentbelopp på de (sammanlagt) 6000:- för rehabilitering och medicin (som även täcker penicillin).
ett tips, om du vill rengöra i örat, är att inte använda topz, utan en bomullstuss, indränkt i fett som du försiktigt "skruvar" ner. Mycket mjukare. Det gjorde ajg med Arne och Esther när de kom. Byt tuss ofta, till du får det rent. JAg körde med vanlig matolja. NAturligtvis så kompletterade jag med behandling. Men nu finns det ju Spotonpreparat so du kan sätta i nacken.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar… Tycker i pricip all bomull fäller, och då får jag ju bomull kvar i öronen.
NEj, blöter du tussen, som ska vara ganska stor, så fäller den inte. Sen formar du lite som en spets av själva tussen. Mycket skönare för kissen
Kanske bomullsrondeller fäller lite mindre?
Ja storleken på tussen bör vara så där som en sån där färdig bomullstuss. MEn det viktiga är, att det inte blir några hå¨rda kanter.
Efter att ha varit i Sthlm i lite mer än två veckor kom jag och Molly (hunden) hem i måndags kväll. En tanke som har börjat spira mer och mer är om det kan vara dags att släppa ut vildkatten ur badrummet. Har kunnat klappa honom lite försiktigt sen innan jag åkte iväg. Han sitter gärna i badkaret och gömmer sig, men han flyr inte när vi kommer in. Han äter, dricker och går på lådan som han ska. Torkade även bort lite klet ur ena ögat idag med lite papper. Fick hålla fast huvudet på honom, och han sa inte ett pip.
Tänkte ta honom till veterinären när jag får pengar och kolla så att han är fri från loppor och öronskabb samt kolla upp om det ev. är något problem med ögat. Var rikligt med "vitt" segt klegg som har uppstått medan jag var i Sthlm. Köpte en luskam på apoteket idag, och kammade honom lite försiktigt med, och jag såg inga loppor på den.
Tanken var att han skulle få flytta in på mitt rum till att börja med i så fall. Lite större samt att det finns ett fönster där. Tänkte börja lite försiktigt. Har även tänkt sätta in felliway i mitt rum innan han får lov att flytta in där. Försöka hjälpa honom så gott det går.
Vad tror ni?
Så bra att han börjat bli lite gosig och kan handskas med! Bra att du tar kissen till vet. Då får du koll på det där med ögat också. Samsas hunden ocjh katten? Då är det ju fritt fram i så fall! Feliway behöver du väl inte om allt är lugnt.
Jag skulle inte säga att han tycker om det, men han tollererar det. Tänkte på felliway, med tanke på hur stor skillnad D.A.P (samma sak fast till hund) gjorde för hunden under nyår. Allrahelst eftersom det blir att bekanta sig med ett nytt rum, en hund, tre katter till och min svåger. Det blir en väldigt stor omställning.
Hunden går ihop med det mesta, så länge man tar det stegvis. Det är en jakthund, och hon jagar gärna katterna, men har inte gjort någon illa sen den första månaden hon bodde här. Hon vill gärna jaga dem om de springer, men backar om de fräser eller slå till henne på nosen (även utan klor). Står de bara still, luktar hon mest igenom dem.
Tänkte introducera hund-katt och katt-katt genom att sätta upp ett kompostgaller i dörren in på toa, och låta dem lära känna lukten av varandra under övervakning. Hunden respekterar kompostgallret, men inte "små"kisarna. De hoppar över. Tänkte börja med det om veterinären säger att han är frisk, och jag bedömmer att det är dags att släppa ut honom. Vi har två katt"ungar" på ca. 8-9 månader. En okastrerad hona, och en kastrerad hane. Sen har vi min mespropp på ca. 3 år. Även hon kastrerad. Vildkatten är kastrerad sen i början på december.
Tänkte på feliway, så han inte börjar urinmarkera på min tapet eller så för att han blir orolig. Tar heller det säkra före det osäkra. Har en spridare redan (sen nyår) och behöver alltså bara köpa rätt doft 
Då så! Allt du har planer på, verkar ju jätterätt! Kör i vind med både Feliway och kompostgaller!
Låter bra det
Min första vildkatt. Känns bra med lite support i ryggen när man ska fatta nya beslut för den "stackars" kissen *s* Men det blir iaf inget förrän efter veterinären. Dit är det ca. 2-3 veckor till (beroende på när jag får tid efter det att pengarna har kommit in).
Men kompostgallret kan du starta med nu…..Om du har det hemma….
Vill vara säker på att han är fri från både loppor och öronskabb innan jag sätter upp kompostgallret. Inte kul att behöva förklara för bostadsbolaget varför vi måste ha hit anticimex mot loppor igen… :S
Vad glad jag blir över att läsa din tråd och hur kärleksfullt du tagit dig an kissen. Tycker du verkar ha tänkt på allt och det är också mycket genomtänkt. Kan också rekommendera både kompostgaller och feliway som vi har mycket bra erfarenheter av. Eftersom vi har många katter så använder jag feliway i eluttaget för jämnan. Det märks otroligt väl på katterna hur mycket de uppskattar det.
Vi skaffade också DAP för hundarnas skull inför nyåret och även där merkte vi en bra effekt.
Berätta gärna mer om hur det går i fortsättningen med kissen för det är roligt att läsa.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jätte fint jobbat med katten å det var inte så dyrt 750.- för hela packetet bra pris. Du får en madalj av mig för att du gör ett underbart jobb för denna katt
söt katt dessutom
Gör jag mer än vad man kan förvänta sig? Har jag nu tagit på mig ansvaret för honom, får jag ju försöka göra det bästa jag kan för honom! Vad för matte skulle jag vara annars? Jättekul att höra att ni tycker att det jag gör räcker. Ibland känns det som om man gör för lite hur man än beter sig. *suger i mig berömmet och sparar det på en bra plats*
Ok, då faattar jag. Du är suverän!
Han luktar ju redan som ni och det gör nog mycket för att resten av familjen ska acceptera honom utan för stort ståhej. Läser med spänning hur det går för honom. Har han fått något namn än?

Har missat denna tråd under tiden jag haft fullt upp. Blir rör av ditt jobb med kissen. Han är fin och har fått en alldeles underbar matte. Vad blev hans namn förresten?
Så jag skickar ännu mer beröm till dig så att du kan lagra det på den speciella platsen. Du har gjort så att kisse fått en underbar omstart på livet. Tack. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#93 Det lutar väldigt starkt åt Melvin 
Vänjandet var mycket för hans skull med. Att han ska kunna bekanta sig med hunden som gärna är lite "på" i början innan hon känner den nya katten, samt att han förhoppningsvis ska acceptera de andra katterna med. Är det någon som är problemet, så borde det vara han. Med tanke på hur många sårskorpor han hade i ansiktet när han kom, så skulle jag gissa på att han är rätt van vid att slåss, och han är betydligt biffigare än de andra katterna vi har.
Såg ikväll att han hade en stor hårlöss fläck på ryggen :( Lite större än en 5-krona. Han verkar inte ha ont där, för han låter mig titta och hålla på. Hade det gjort ont, så hade han gått till attack. Huden är lite rodnande, men annars är det slätt. Ser mer eller mindre ut som om håren trillat av, av sig själv.
Det liknar väldigt mycket det som min förra katt fick på bakbenet. Hon fick en kal fläck som växte mer och mer. Ringde veterinären då, och han sa att jag skulle smörja med Canesten 2 gånger/dag. Sen skulle jag se en klar förbättring inom några dagar.
Får inte pengar förrän på fredag, och då tar syrran studenten. Ska försöka få en tid på måndag. Har smort in med Canesten ikväll. Ska se hur det ser ut imorgon.

Usch då…är det ringorm kanske? Det brukar väl se ut ungefär sådär?
Jag vet inte alls. Hur smittar ringorm och kan det ligga latent ett tag? Han har ju varit inne i mitt badrum sen ca. andra veckan i november förra året. När han kastrerades 3:e december hade han inget sådant.
Nu har jag sms:at veterinären och bett om en tid på måndag.

Ojdå…det låter som att det är lite lång tid, men jag är INTE duktig på kattåkommor. Det smittar väldigt lätt vid kontakt - han kanske fick det hos veterinären? Nädå, det är nog bra att en vet kollar. =) Annars vet jag att de kan få håravfall om de är malnutrierade eller allergiska eller så, men lyssna inte på mig, för Guds skull, för jag har inte så mycket erfarenhet av sjuka katter! (Vilket kan vara varför jag blir hysterisk så fort mina egna inte är absolut tip topp!) 
Du får inte mig hysterisk i första taget
Han äter och går på lådan. Då är han inte döds-sjuk *s*

Elcyion, önskar ja hade dina nerver ibland - har inte kunnat sova av oro över Ullas nysningar. Hon är bättre nu, tack och lov, och jag är väldigt nöjd att jag tvingade mig själv att avvakta (hon mådde bra i övrigt) med veterinär. De tar nästan tusen spänn bara för att titta på katten!
Har tid hos veterinären på måndag kl. 10. Hoppas det räcker med en halvtimme för att fånga in honom. Finns inte så många ställen att gömma sig på i badrummet…
Aldrig att jag trodde att en katt i handduk kunde vara så hal
Efter att ha jagat ner honom från badrummsskåpet spolade jag vatten på honom (när han låg bakom toan) och satte buren mitt ivägen, så han sprang rakt in i buren.
Påmin mig om att bara ha honkatter i fortsättningen
Han väger ju bly med transportburen. Hela 7.3 kg. Ser ju ut som en ostbåge i ryggen efter att ha konkat omkring på honom!
Han fick lugnande för att vi skulle kunna undersöka honom ordentligt. Lopporna är borta. Öronskabben är antagligen också borta även om han var rätt smutsig i ena örat. Ska köra en stronghold behandling till eftersom jag har en tub kvar (för säkerhetsskull). Han har en mildare inflamation/infektion i vänster öra, men eftersom jag inte kan ha i örondroppar och massera in dem 2 gånger/dag så sa veterinären att vi provar och ser om det läker ut av sig själv.
Hårlösheten på bakdelen trodde veterinären var brännsår
Han hade dem inte vid kastreringen, och sen dess har han bara varit i badrummet. Det är en lång bit. Ungefär som man kan tänka sig att handdukstorken hade bränt honom. Men blir en handdukstork så pass varm? Det blir ingen behandling på dem heller, då veterinären sa att de ser ut att läka ihop fint. Det är inga sår/sårskorpor. Mer röd hud och så. Ska hålla koll på det så att det läker som det ska.
Allt som allt gick veterinären på 600:- (med lite kompispris). Inga mediciner från apoteket :D
Ska in nästa månad och skrapa tänderna på honom. Än så länge ingen tandköttsinflamation. Veterinären gissade på att det skulle gå på ca. 800:-
*puttar upp*
Någon som vet om en handdukstork kan bli så varm att katten kan bränna sig på den?
Gick precis in på toaletten för att hämta min klockan, som jag tog av när jag skrubbade ur kattlådan (tidigare idag). Snacka om att bli chockad. Vad tror ni inte jag hittar i handfatet, om det inte är Melvin (antagligen). Det var stort, svart och hade ögon
Mitt på ljusa dagen 
Jag backade snällt ut igen och stängde dörren. Det är så sällan han vågar komma fram dagtid, så de få gånger han gör det, tycker jag att jag kan vänta till senare med att göra det jag hade tänkt göra.
Såg precis något bra till
Nu hade han öronen riktade frammåt medans jag var på toa och nynnade lite på en låt 
Härligt det går framåt
Det ger ju visst hopp om framtiden
Kan lugnt erkänna att man ibland har tvivlat, men inte tänker jag ge upp i första taget! Det är investerat alldeles för mycket engagemang och pengar i honom för det.
Jag hittade Melvin i handfatet igår kväll med *weeeeeeeeeee*
Den här veckan har han varit framme och ätit DAGTID några gånger *jublar* Gillrade en "fälla" för att vara säker. Fyllde på dubbelskålen fullt (har bara mat i den) på förmiddagen, och slätade till ovanpå. När jag gick in där på eftermiddagen fanns det en grop i maten.
Bytte all sand för 2-3 dagar sedan. På förmiddagen det med. När jag kom in på eftermiddagen hade han varit där och trampat. Vet inte om han hade gjort något nr 1. Glömde kolla det 
Någon som fortfarande är intresserad av uppdateringar i den här tråden?
Jag har precis hittat den, tråden alltså:) Är intresserad av uppdateringar! Har fått många bra tips på hur man kan hantera en skygg kisse, vilket kan behövas eftersom vi eventuellt kommer ta hand om en lite skygg ungkatt/kattunge som bott i en kattkoloni, tillsammans med en annan lite yngre katt som däremot inte är skygg. En fråga: vad i hela friden är det där som man tydligen sätter i eluttagen??? "Feliway"?
Tycker det är fantastiskt att läsa om hur det gradvis går framåt för Melvin, tack för alla rapporter:)

Feliway och Felifriend är konstgjorda kattferomoner som får katten att känna sig väl till mods. Falieway gör att katten gillar en plats, medan Felifriend kan hjälpa katten att gilla en ny människa, katt eller veterinär (Way - plats, friend - individ). Feliway finns att köpa på apotek som spray (att ha i transportburen, t.ex.) och som vägguttagsgrej (att ha i ett rum, kanske för att få en ny katt att känna sig mer välkommen).
Jag har själv haft feliway här nu i ett par månaer och åste säga att jag haft ett måttligt gott resultat, men jag hade inga jätteproblem innan. Jag kan tänka mig att det kan vara väldigt användbart just med skyggisar!
Det fanns en artikel om detta någonstans här på hittekatter.ifokus…
Feliway och D.A.P är ugnefär samma sak. D.A.P. är för hund och Feliway för katt. Hade jättebra reslutat av D.A.P under nyår. Har en enormt skotträdd hund.
Kan tänka mig att det är som Ankah är inne på. Ju större "problem" man har, desto tydligare blir effekten.
OK, då klarnade det, tack! Hur har det gått för Melvin, ligger han fortfarande i handfatet då och då?
Det tror jag att han gör. Ligger pälstussar där lite nu och då
Slutade att klappa honom på prov för ett tag sedan, och han verkar nu mycket lugnare och mer harmonisk. Kan sitta vänd åt mitt håll i badkaret med spetsade öron. Det känns som om han följer med i det jag gör, istället för att intensivt hoppas på att jag inte ska se honom. Brukar fortfarande prata och nynna där inne medans jag håller på 
*weeeeeeeeee* Skulle precis gå in på toaletten, men backade ut igen när jag hittade honom yrvaket tittandes på mig från handfatet
När han vågar komma fram sådär på dagen, brukar jag låta honom vara ifred. Försöka få in att det inte blir läskigt/farligt för att jag har sett honom. Förhoppningsvis kommer det att gå in, och han ligga kvar.

Men var kissar du då?
Vi har två toaletter :)

…ja, just det, så kan mna ju lösa det! Ha ha!
Någon som har tips på hur man ger en vildkatt örondroppar? Var inne hos Melvin för en liten stund sedan för att kolla öronen på honom. Hade tänkt sätta upp kompostgaller idag om han hade verkat frisk.
Har sett att han har tappat en del av glansen i pälsen, men tänkte att det kanske berodde på trisstress och skulle lösa sig när det började hända mer omkring honom.
Tog försiktigt tag i ena örat och lyste ner i det. Örat var jättevarmt, och ficklampan för dålig :( Såg inte hur det såg ut i örat. Sen började han fräsa åt mig innan jag han kolla andra örat.
Vet att det ena örat såg bra ut hos veterinären, medans det andra var smutsigt. Redan då frågade veterinären mig om jag kunde ge honom örondroppar. Svarade att jag inte kunde det. Då sa han att vi fick testa att ge honom en stronghold-behandling till, och hoppas på att det bara var smuts som hade satt sig långt ner.
Frågade om det inte fanns tex tabletter som jag kunde krossa i maten och ge honom. Det funkade iaf med avmaskningen. Fick till svar att det bara finns örondroppar :(
Jag vet inte hur fasen jag ska göra. Jag har tagit på mig ansvaret, och vill att han ska få lov att bli frisk! Samtidigt vet jag inte riktigt hur jag ska ta oss dit.
HJÄLP?!?!
Putt. Behöver verkligen hjälp… Har inte ens kunnat kolla om hans andra öra är varmt. Han fräser redan när handen kommer i badkaret
Men vi ska iaf till veterinären nästa veckan.
Är det verkligen ingen som har några bra tips att komma med? Hittade lappen med utbetalningsdatum, och jag får pengar på måndag. Så då blir det veterinären!
Hej, gör han något mer än fräser när du tar i honom, för det verkar som om du får röra honom? Om du får röra honom, kan du inte be någon hjälpa dig. En lindar in kissen i ett stort badlakan och håller i, den andra droppar i öronen och ge sen nåt gott efteråt. Mina förra akutisar hade skabb och fräste, men gjorde inge mer än fräsa så det här funkade för mig. Och för att göra "lidandet" så litet som möjligt för dem
Problemet är att han först fräser. Backar du inte då går han mer eller mindre till attack tills du backar så långt som han tycker.
Kände att jag kanske inte var helt vaken i förmiddags
Ska försöka förtydliga mitt senaste inlägg.
Jag har kunnat ta i honom, om det har gått tillräckligt snabbt. Typ hälla stronghold i nacken. De ända gångerna han har fräst åt mig då är om det har tagit för lång tid (för mycket kontakt) samt om det har gjort ont.
Nu fräser han så fort händerna kommer i närheten av honom. När fräset väl kommer, så menar han allvar. Han har suttit i badkaret, fräst, och slått efter mig med tassarna. Det är iaf för mig att gå till attack. Det beteendet med att slå med tassen har han gjort när jag har backat. Jag vet inte vad som hade hänt om jag hade pressat honom mer. 
Kom hem från veterinären tidigare idag. Öronen var ok. Så nu ska han börja slussas ut från badrummet. So far, so good.
Sen kände veterinären igenom honom igen och upptäckte att njurarna var något kantiga, vilket kan indikera njurproblem.
Sen saknar han minst två tänder (varav den ena är hörntanden). Den andra hörntanden är av, och tittar man i "snittet" så syns pulpan. Det kan ev. ligga en inflamation i tandköttet ovanför hörntanden. Så antingen måste den dras ut för att få bort inflamationen eller så kommer tanden att lagas (ungefär på samma sätt som hos oss människor). I vilket fall som helst, måste det göras hos en specialist.
Som tur är han försäkrad. De 30 dagarna karens borde ha gått ut nu. Har bara två undantag på försäkringen, och det är öronskabb och loppor. Då borde väl försäkringen ta både tanden och det ev. njurfelet? Tänkte först och främst på behandling så som röntgen, lagning, provtagning osv.
Va skönt att öronen iallfall var ok. Kolla på webben vad som gäller i din försäkring. Hoppas det går bra med tänderna också.
Jag råhåller tummarna för att det inte är något kroniskt fel på honom (som njurarna nu). Tanden kan jag leva med att behöva betala själv, men tycker synd om honom om det är något kroniskt fel på honom.
Nu har vi satt upp kompostgaller mellan toaletten och mitt rum. De ligger precis vägg i vägg med varandra. Har gjort en stor öppning vid toalettdörren, och en något mindre vid min dörr. Det för att han ska kunna springa in på toa och gömma sig om han vill. Molly är inte direkt rädd för kompostgaller, men hon respekterar dem. Så hon kommer inte att följa med in på toaletten. Tänkte flytta in honom permanent i mitt rum när han själv har gått in där, och jag hinner stänga min dörr. Vill inte jaga ut honom från toan. Därefter flyttar jag in lådan. Har en vattenhink där sen innan, och har ställt maten på ett bord som jag har där inne. Har även skapat två gömställen (förutom de som redan finns där naturligt som tex. under sängen). Kompostgallerna kommer i början att stå uppe nattetid då jag blir vansinnig på att inte komma in och ut från mitt rum. Räcker inte det, kommer de att stå uppe dygnet runt tills han går in där!
Familjens mespropp har även fått lov att komma in på toaletten två gånger för att säga hej. Hon tycker bäst om att sitta lite på avstånd och kolla läget. Tänkte att det kunde vara bra om han blev närmare bekant med någon av katterna med :) Det verkar ha gått bra. Har stått i dörren båda gångerna och inte hört något fräs, men jag ser ju inte hans kroppsspråk i badkaret.

Vad roligt för honom att få komma ut och se sig om lite - och hälsa på din lilla mespropp!
Det här ska nog gå bra, du verkar ju ha ett jättebra kompostgallersystem här! Ge honom en slängkyss från mig när han kommer ut, då har han ju varit riktigt modig!
Grattis till framstegen! Kul att höra att det går bättre!
Elcyion jag vill börja med att be dig om ursäkt för min kritiska inställning i en annan tråd där du skriver om kissen. Jag hade inte sett denna tråd och nu förstår jag också allt mycket bättre. Förstår också att du gör vad du kan för att hjälpa katten och det vill jag ge dig en eloge för och hoppas att du vill godta min ursäkt.
En kisse som levt ute kan vara mycket rädd och göra utfall med tassarna för så var Angelica mot oss när hon kom hit. Det räckte med att man bara tittade på henne så fräste hon. Det gick över på en vecka med mycket mutor fräsandet och utfallen men skygg var hon längre tid.
När det gäller din kisse så tror jag att mycket av problemet ligger i den skadade tanden och det är nog väldigt smärtsamt. Kan du få det problemet åtgärdat så är du nog en bra bit på väg. Försäkringsbolagen är ju ofta väldigt griniga om man inte haft försäkringen så länge och om sjukdomen fanns tidigare. Hoppas ändå att de är tillmötesgående mot dig.
#134 Ursäkten läst och accepterad
Nu glömmer vi det där tycker jag
Hörde att han var på lådan inatt iaf (med komostgaller uppsatta). Men tror inte han har varit inne på mitt rum. Hunden sov som en stock tryckt mot mig. Förväntar mig att iaf att hon kommer att "kasta" sig upp i en ställning där hon kan iakta, vilket hon inte kan liggandes. Men det är bara att sätta upp dem inatt med. Tror det är enklast att få honom att lämna toaletten på natten när allt är lugnt (och han är mest aktiv).
Ska försöka börja dra i det där med tanden, men det har hänt en del (privata) saker här hemma som gör att allt är lite upp och ner. Jobbar på att försöka rätta till det.
Försökte ta bilder på kompostgaller-historian, men självklart hade svågern bara laddat betterierna i kameran precis så pass mycket så han kunde använda den. Fick två bilder innan den dog. Vet inte vart laddaren är :(
Har haft kompost gallret uppe både inatt och hela dagen idag. Han går inte utanför toadörren vad jag vet
Hur ska jag få ut honom? Skulle behöva ha in vaktmästaren där för att fixa min toalett för 511 gången *suck* Hade hoppats på att kunna få ut honom (utan att jaga ut honom) så jag kan ta hit henne. Det luktar en blandning på avlopp och akvarium där inne. Någon som har någon bra idé? Vill egentligen inte jaga ut honom, då risken är att han springer rakt in i kompostgallerna i ren panik.
Kan försöka med samma trick som sist och få in honom i transportburen igen. Alltså lägga handukar och kuddar i badkaret, och spola vatten. Sist gick han in bara vid ljudet av rinnande vatten.
Vet inte alls vad som är bäst… Hjälp?!?
Tror nog du får hjälpa till med att flytta kissen in i ditt rum med hjälp av transportburen. Ställ den sedan på golvet med öppen dörr och låt kissen gå ut när han är redo. Antaglingen försvinner han in under sängen direkt men det är ändå bra för honom att få mer utrymme.
Berätta gärna hur det går och hur kissen reagerar.
Är nog böjd att hålla med dig emjon. Lade ut lite räkor igår för att kolla ur långt han vågar sig ut. Lade den första räkan på tröskeln. Sen lade jag ett spår med räkor till trösekln in på mitt rum. Det var ca. 10-15 cm mellan varje räka. Han vågade äta upp den som låg på trösekln + 2 till. Det blir alltså ca. 20-30 cm utanför badrummet. Resten var orörda. Det här var mitt i natten när alla sov.
Har kommit underfund med att Melvin måste vara rätt smart
Jag och syrran hjälptes att fånga in honom idag igen. Känns bättre att ha någon med sig. Skulle vilja ha 10 armar varje gång jag är där (på toa för att fånga in honom). Vi gjorde precis samma sak som sist. Vi satte ner transportburen i badkaret, la kuddar på ena sidan för att han inte skulle smita sidan om. Sen började han fräsa och hålla på. Kastade/drog snabbt som attan det stora badlakandet över badkaret. Då sprang han själv in i buren och väntade. Visst, stressad, men han gick dit iaf. Den tekniken har vi bara kört en gång innan. Sen fixade vi ordning det sista inne på mitt rum med kattlåda osv. Tog in transportburen och ställde den bredvid kattlådan och de extra skålarna med mat och vatten (ställde en av varje precis i närheten av transportburen). Sen tog jag bort galler-luckan, och gick ut med alla djuren (förutom Stina). När jag kom tillbaka 15-20 min senare hade han redan lämnat transportburen och gömt sig udner min säng
Trodde inte han skulle våga ut därifrån förrän inatt 
Härligt att han nu är under din säng och då kan du också börja med att kasta in lite mutor åt honom.
Tror att du är på rätt väg nu och hoppas att Melvin börjar utforska sin omgivning så han blir lite tryggare. Vi håller både tummar och tassar för det.
Tror han var på lådan inatt. Tyckte mig höra lite krafs i grusen. Ska gå in där och rensa om en stund. Hunden och Melvin har än så länge fungerat över förväntan. Molly vet att han sitter och kurar under sängen, men kan fortfarande ligga och tugga ben. Det är någon gång då och då som hon har pipit och gnytt för att hon vill hälsa, men hon har inte försökt komma in under sängen för att hälsa.
Stina och Melvin är det som fungerar bäst (än så länge) vilket bara är bra, då det är de som ska bo ihop sen när jag för en lägenhet (någon gång i framtiden). Bettybus och Corris har inte riktigt förstått det där med alla inte älskar dem än…
Blev riktigt glad inatt
Vaknade (runt 03.30) och kollade var hunden var. Ser då att Melvin sitter på fönsterbrädan. Ville veta om han spanade ut eller om han iaktog mig, så jag tog min mob. tfn och öppnade den (det är en sådandär vik-tfn) så att skärmen satte igång. Lyfte tfn mot hans håll och såg vitt = han tittade på mig. Vek ihop tfn igen och försökte somna om. 10-15 min senare har jag fortfarande inte somnat, och kikar försiktigt bort mot fönsterbrädan, och han sitter kvar *weeeeeeeeeee* Min katt vågade sitta kvar även när jag hade sett honom *dansar runt av glädje* Sen när jag steg upp vid 07.00 i morse, satt han ju så klart inte kvar. Men han satt där mitt i natten iaf 
Underbart och det är precis som man vill att det skall vara och nu kommer han säkert undersöka resten av rummet också.
Det verkar funka riktigt bra med hunden också. Har en soffa precis nedanför fönstret, och där låg hon och sov, medan han titta på mig. Han måste gå rätt nära henne för att komma upp i fönsterkarmen :)
Toppenbra
Igår hörde jag honom äta i matskålen ca. 10-15 min efter det att jag hade släckt lampan. Hunden sket fullständigt i att han traskade över golvet (antagligen utmed soffan), då hon låg och myste med matte 
Kompostgallerhistorian:

Bild på mitt rum:

Det är lite trångt, men det är det värt för att det ska bli bra :) Just nu står det en skål med kattmat och en skål med vatten under klädstolen (den som syns på bilden). Kattlådan går att skymta bakom tvättkorgen. Jag hade ställt katttransporten där tvättkorgen står nu. Samlade allt där utifall att han inte skulle våga gå så mycket i rummet. Bakom dörren på första bilden står ett bord, som jag tänkte att han skulle äta på senare. Har en skål med mat där också. Tänkte att det här kunde ge en bild av hur nära han satt mig den där natten i fönstret, medans Molly låg i soffan och sussade.
Mitt nya "problem" är att jag inte riktigt vet hur jag ska få igång honom att leka. Har virkat en boll med snöre (en av KKS´s mönster) men gjort snöret extremt långt. Tillräckligt långt för att jag ska kunna sitta ovanpå sängen och föra in snöret mellan säng och vägg för att han inte ska bli stressad av att jag ser honom. Har fyllt den med extra mycket kattmynta för att försöka göra den mer attraktiv. Förde in den för att prova, och ingen respons alls
Någon som har en bra idé?
Så roligt att läsa om era framsteg.
Det blir lite pö om pö.
Härligt
Pö om pö? Vet vad uttrycket betyder, men förstår inte riktigt hur du menar. *superförvirrad*
Lite i taget. ett steg i taget ungefär
Gunilla.H: Jag vet vad uttrycket betyder, men förstod inte hur Jenna_Gun menade i sitt inlägg. Att jag fyller på pö om pö, att hon (mitt antagande) läser det pö om pö eller ….
Att framstegen kommer
lite i taget.
Då är jag med 
Hoppas han börjar bajsa snart! Men vet att han var dålig på det när han först flyttade in i badrummet också. Tänker mig att han får helgen på sig, och kanske någon dag till innan jag börjar fundera på veterinär.

Det kanske hjälper om du binder fast den nya leksaken i något, så att den är stilla, inte lika hotande, då kan han ju också undersöka den i lugn och ro, utan störande människor. =)
#154 Ska se vad jag kan göra = om jag hittar något bra ställe att binda fast den i.
Nu har Melvin iaf lämnat mitt rum. Vet inte om det är så vidare bra, men jag har hittat honom iaf :D Skulle kasta in någon räka under sängen till honom, och han var bara BORTA. *panik* Jag var ganska säker på att han inte hade lämnat lägenheten, då alla fönster är stängda och jag inte hade sett till honom alls när jag gick in och ut med hunden. Började leta lite, och mitt i allt det kom jag på att Molly hade varit rätt intresserad av ett ställa i datarummet. Kollade där, och där satt han. Har gett honom några räkor, och de har han ätit upp rätt fort.
Anledningen till att jag inte är säker på om jag vill ha honom där, är att han dels fortfarande äter under min klädstol (hade från början lagt räkorna i den andra skålen för att försöka locka dit honom medans jag och Molly var på långtur), samt att kattlådan står inne på mitt rum, och där stänger jag på nätterna för att inte behöva bli väckt av småkatterna hela tiden. De har väl lugnat sig nu, men jag har redan sömnproblem utan att ha dem där inne. Någon som har ett bra förslag på en lösning?
Efter mycket funderande, flyttade jag tillbaka Melvin till mitt rum. Vi gjorde som vanligt och la handdukar som en "vägg" runt om transportburen. Tog ett mottskaft (tan mopp) och puttade försiktigt på honom. Efter lite trixande, gick han in i transportburen. Syrran tog in den på mitt rum, stängde dörren, och ställde ner den på golvet precis vid sängen. Han sprang ut som skjuten ur en kanon.
Eftersom han valde att flytta ut därifrån, så är det nu förbud för bettybus och Corris att komma in där. De vill inte riktigt låta honom vara ifred. De tränger sig gärna på, bara för att kolla läget (eller nåt). Men både Molly och Stina får gå in och tu som de vill. Har dörren stängd, och öppnar för att släppa in/ut dem efter deras vilja :)
Satt och pratade i tfn med tjejkompisen som hittade honom igår. Vi la på runt 22.30. Går in på mitt rum för att lämna mitt glas med dricka där. Då sitter Melvin borta vid matskålen (som står under min klädstol)
Det här hände precis innan vi la på. Sen la vi på, öppnade dörren för att släppa ut hunden för att vi skulle kunna gå sista nattturen. Döm av min förvåning. Han satt kvar!
Visst, det var bara 1-2 min mellan öppningarna av dörren, men ändå… Han satt kvar 
Självklart satt han under sängen när vi kom hem igen. Släckte ner och gick och la mig på lurpassning. Ville se hur han beter sig när han går fram och tillabaka till matskålan.
Till matskålan sprang han mellan sängen och stolen, men en hukande ställning. Det gick fort och knäpp tyst. Väntade på att han skulle bli klar, och då verkade det gå lite lugnare iaf. Lite senare (när jag hade valt att försöka somna) hörde jag honom i kattlådan med. Men nu har jag iaf lite att gå på. Kan ju kolla honom igen om 2-4 veckor och se hur han ser ut mellan min säng och matskålen. En katt som känner sig trygg(are) behöver inte springa så som han gjorde.
Har även hittat en spegel som jag kan ha när jag försöker leka med honom. Se om han blir rädd/intresserad/… Tänkte att det kanske kändes bättre för honom, än om jag stack ner huvudet och kollade direkt på honom.
Inatt sov han och Molly i samma soffa 
Kul läsning. Det kommer att bli bra.
Mina vuxna katter lekar nästan aldrig….
Det här verkar gå framåt och jag tycker inte heller att du skall oroa dig för att han inte leker just nu.Det kanske kommer senare när han blir mer varm i pälsen eller inte alls.
Katter är så roliga våra två flickor som är 6,5 år var ju ute på dagarna när vi bodde på landet. Då var de inte särskilt lekfulla inne men efter vi flyttade till stan och de blev innekatter leker de för fullt. Det som är mest otroligt är att alla katterna här leker antingen med varandra eller också själva oavsett ålder.
Ska bli skönt sen när jag bara bor med mina två katter. Tänkte köpa ett ordentligt klätterträd till dem då, och hänga myntaleksaker i det. Nu är problemet att små kisarna går och snor alla leksaker som Stina (min katt får) och stänger man dörren, måste hon ju titta på andra sidan istället för att leka :S
Har gjort en matautomat som Tigerharen tipsade om. Den som var en burk med hål i. Brände kanterna med en tänddare för att bli av med vassa kanter. Stoppade i tre räkor, och sköt in under sängen. Har den som är hängandes med, men den sitter där nere till de andra katterna. Tänkte att Melvin fick börja med den här, då den är lättare att sätta under saker och ting. Tex sängen eller min klädstol 
Bilder tagna i natt vid 02.30 när jag kom isäng:
Backade ut ur rummet när jag hade tagit fotona, för att ge honom en chans att gömma sig om han ville. Självklart sprang han in under sängen så fort jag hade stängt dörren, men det tog max 2-3 min efter det att jag hade lagt mig i sängen och släkt lampan som jag hörde och såg honom pila över golvet till matskålan. Först åt han lite, sen drack han lite, sen åt han lite mer. Därefter blev det lite tvättning. Sen gick han in i lådan. Därefter hoppade han upp i soffan, och då låg Molly på samma ställe som han gör på bilderna.

naaw va söööt han är :D
Melvin börja bli modig nu;D
kul att han o molly kan sova tillsammans
Såna gosiga bilder!
Igår kväll (runt 21-22) GICK han hukandes över golvet till matskålen. Satt i sängen och virkade med fötterna utanför kanten. Förut har han bara sprungit när det har varit nersläckt och tyst. Sen när han hade ätit klart, GICK han tillbaka till sitt ställe under sängen. Vi gick och lade oss runt 22.30-23.30. När jag hade släckt ner, GICK han och åt igen. Var på lådan en sväng. Sen hoppade han upp på soffkanten närmast sängen, och spanade lite på mig. Det är något han började med för någon dag sedan. Sen gick han utmed soffryggen och satte sig för att spana i fönstret. Har tom kunnat börja röra mig i sängen (tex flytta försiktigt på en arm) utan att han springer och gömmer sig. Nu ville Molly upp i sängen när han satt i fönstret, och då pratar jag med Molly och säger till henne att hoppa upp. Det verkade han knappt bry sig om. Låg även i sängen och studerade honom, och han satt lugnt kvar i fönstret, även när han hade sett att jag iaktog honom. Känns som om han gör framsteg i virvelfart just nu 

gud vad underbart! :). Jag hittade precis inlägget. Jag hade en kattflicka som kom hem till mig och vägrade bli tagen i. Hon attackerade mig om jag försökte och slog med tassar och klor eller högg. Det tog ett bra tag för henne att bli "normal" (år) och kunna umgås. Men nu är hon en riktig mystoka - om än en enmanna katt. :-p. Hade mycket problem med att vinna hennes förtroende i början dock, men man hade ju sina små knep. :-p.
Ett tips om du vill få honom nyfiken är att du på din lediga tid bara går in och sätter dig mitt på golvet på en filt eller kudde och läser eller löser korsord eller liknande. Visst är det bra att lämna honom ifred i början när man precis har tagit in honom men snart måste man lära honom att ha människor omkring sig. Har man tillräckligt mycket tid (vilket jag hade, haha.) så kan det vara en idé att sitta där inne någon timme om dagen och läsa, sy, sticka eller lösa korsord - vad man nu vill. Han kommer bli så fruktansvärt nyfiken tillslut att han kommer komma fram o hälsa försiktigt.
. Men det har för mig fungerat bäst om man sitter på golvet för då är man på deras nivå och då tycker han nog inte att du är lika läskig :-p.
Sen så kan du ju om du vill försöka sitta och sträcka fra handen mot honom med en handske på. Fräser han och slår med tassarna efter den och på den så låt honom göra det tills han slutar för varje gång du backar så fattar han att det funkar och att han kan fortsätta göra så för att du ska sluta.
Hoppas jag har varit till någon hjälp.
Han verkar underbar din lilla kisse!
Det tar sig, verkar det som!
#167 det där känner man igen, fast själv har jag legat på köksgolvet, underbord och bara pratat med min andra kissar. tillslut vågade de rädda akutkissarna sniffa på fötter hm.

Haha, jo det tog sin lilla tid. Som tur var har jag haft kissar sen jag var liten och gjort en del volontärarbete hos katthemmen runt i länet där jag bor så jag hade väl lite kött på benen som man säger. Sen fick vi så bra kontakt hon och jag också. Fast jag oroade mig rejält i början för att hon hade någon allvarlig störning eller så för jag satt i sängen en dag och tittade på tv då hon hopade upp, gick ett var runt mig och mina ben och sedan klippte mig i armen helt utan anledning.
Det var väl då jag insåg att det verkligen skulle bli en katt att jobba med. Men nu är hon världens underbaraste kisse!
Men jag tror jag hann prova alla knep möjliga för att få henne "normal" igen, haha. Så nu har jag lite o välja o vraka på nästa gång jag träffar på en skyggis. 
Jag brukar sitta där inne relativt mycket. Det ända stället jag har att dra mig tillbaka till när jag vill ha lugn och ro. Brukar titta på tv/film, virka, prata i tfn osv. Men ska försöka sätta mig mer på golvet. Han och hunden verkar iaf kunna bli ett radar par senare. Med tanke på att de kan sova tillsammans i soffan. Annars brukar min klädstol vara högt uppskattad av katterna.
Har försökt uppdatera här, men min text vill inte bli postad
Igår var Melvin framme dagtid. Han sprang och gömde sig bakom soffan när jag kom in för att göra något (kommer inte ihåg vad). Skulle hämta något iaf. Igår kväll skulle jag upp och hämta klotången, då låg han på Mollys täcke i ena hörnet. Fullt synlig. Inga fräs eller morr när jag försökte se om klotången låg på hyllorna ovanför honom (utan att behöva kliva ända fram). Sen inatt satte han upp framtassarna på min säng, och kollade läget
Melvin är BÄST 

haha, vad kul att han gör sådana framsteg!
Håller tummarna för att det bara går framåt nu!
Vad udnerbar du är som har allt detta tålamod med Melvin!
Helt underbart att läsa, för varje litet framsteg sitter man bara och ler :D
Har ju glömt att skriva att han även kom fram igår kväll medan jag fortfarande pratade i tfn (i sängen) och hade lampan tänd. Även då, tvättade han sig fullt synlig på golvet
Igår pratade han med två maju med *weeeeeeeeee* Hörde ett, svarade, hörde ett till, svarade igen, tyst.
Nu kommer han rätt ofta fram om jag ligger i sängen och pratar i tfn. Jag kan även titta på honom (så att han ser mig) utan att han springer och gömmer sig 
Han är lite konstig ibland
Mig ska det fräsas på lite nu och då, men han har ionget emot att hälsa nos-mot-nos med mitt "stora" vidunder till hund 
Ibland undrar jag även om han är något vidare smart… Satt i sängen och virkade igår. Han var under sängen, och jag satte ner fötterna på golvet för att han skulle se mig (tänkte som lite extra träning). Han bryr sig inte om fötterna, men han verkar inte koppla ihop dem med att de tillhör mig. Han kommer gåendes ut på golvet, och verkar bli lika förskräckt varje gång han ser mig där, även om han garanterat inte kan ha missat mina fötter. Jag har suttit så vid ett flertal tillfällen, och har alltid fått samma reaktion.
Han har iaf blivit modigare och modigare. Nu ligger han gärna framme på Mollys filt på golvet på kvällarna. Kunde igår röra mig i andra ändan av rummet (precis vid dörren) utan att han sa fräs.
Har inte vaknat helt än. Får se om jag kommer på något mer med undervärket senare.
Nu var det länge sedan jag uppdaterade. Under den tiden har det hänt rätt mycket… Det är inte samma katt längre (även om vi har lite kvar att jobba med).
Han har hoppat upp i min säng två gånger (när jag har legat där). Tvättat sig, och rullat ihop sig i fotänden. Sen han har legat där. Båda gångerna har han hoppat ner pga. yttre saker. Första gången var det för att hunden såg att han låg i sängen, och skulle kolla läget. Den andra att någon gick i trappan utanför mitt rum.
Han har börjat hälsa på mig när jag kommer in i rummet. Har bjudit honom på både skinka och räkor nu ett par dagar, och det har gått över förväntan. Han har varit ca. 50 cm från mig när jag försiktigt har kastat räkan mot honom, och han har ätit upp den där
När räkorna har varit slut, stannat han kvar på samma ställe och börjar tvätta sig.
Igår när vi (jag och hunden) skulle gå och lägga oss, kom han emot oss, och började försiktigt kroma sig runt Mollys ben. Allt gick jättebra dem emellan, tills Molly försökte nosa honom i örat. INTE populärt hälsar Melvin.
Melvin gick och satte sig under sängen (precis i kanten). Bjöd honom på några bitar räkor och de såg ut som om han "jagade" dem när jag kastade dem. Så när de var slut, tog jag fram min råttboll ala Melvin (en råttboll med ca. 60 cm svans), och den lekte han med
Han satt under sängen och slog på den. Slog riktigt också. Han fick ordentlig fart på den.
Tiadigare igår kom han fram och luktade mig i handen, utan att jag hade något gott med mig.
Imorse var han framme och visade sig när min väckarklocka ringde. Det har han aldrig gjort innan.
Det som känns mest lustigt, det är att jag är super"äcklig" när jag kommer in, men säger jag något och bara gulligull pratar med honom, så vet han på en gång vem det är, och slappnar av. Man tycker att han borde känns igen lukt och så där.
Härlig uppdatering.
Det blir nog en myskisse av Melvin framöver. Trägen vinner
Jenna
Skönt att höra!
Kunde leka med honom en stund idag igen
Han fräste som bara den på golvet, men när han fått gömma sig under sängen, gick det alldeles utmärkt att slå på bollen med kattmynta i 

Härligt att du uppdaterar hur det går framåt med Melvin…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Är idag så glad för att jagb gav mig fan på att han skulle bli tamare (och må bättre tack vare mindre stress) när veterinären sa att han ansåg att jag skulle avliva honom. Visst har man tvekat vissa stunder, men nu känns det verkligen som om det var rätt beslut att ta.
Nu har jag pratat med Åhus-veterinärerna (som har flyttat in till Kristianstad). De rekomenderade att göra ett ultraljud på Melvin, då de ansåg att det var ett bättre alternativ än röntgen. De har tillgång till båda, så jag tror nog att det kan stämma. Att lugna ner honom, ultraljuda njurarna och kolla på tanden skulle gå på 1400:- Sen får vi se vad han får för "dom", och vad ev. behandling kommer att kosta.
Fråga om beteende… Han börjar bli mer och mer tam. Igår fick jag lov att klappa honom för första gången. Jag chansade när det såg ut som om han tafatt försökte stryka sig mot mitt ben. Han verkar vilja att man ska klia honom bakom öronen (precis där vid knölen som sitter vid halsen). Samtidigt blev jag lite orolig igår, för medans jag försiktigt kliade honom där, började bakbenet hjälpa till att klia. Har för mig att någon sa att en katt som hjälper till att klia, har ont där man håller på. Vet inte om det är sant. Idag så kom han fram och hälsade igen, och när jag råkade nudda vid örat backade han och fräste som bara den. Samtidigt är det svårt att klappa på honom utan att nudda vid örat, då han luktar på handen, och sen viker ner huvudet mot den. Fick honom att leka med ett snöre (som jag höll i) efter att han fräste på mig. Sen tycktes han glömma bort det, och jag kunde klappa lite till på honom. Han hade lite svårt att välja. Skulle han busa, eller skulle han kela. Men han lekte utanför sängen för första gången precis
Innan har han sprungit in under sängen och satt sig precis i kanten, när jag har plockat fram hans blå råttboll med lååång svans. Sen har han suttit där och slått ordentligt på den, samt igår fångat den, och hållt fast. Jag får inte loss den förrän dess att han vill släppa själv *weee*
Ska ringa vet imorgon för tandskrapning av mina andra katt (Stina) för att samtidigt kunna prova den nya kattburen på en lättare och betydligt tamare katt. Skulle den dela sig, brukar man kunna locka Stina till sig, eller ta henne när hon nervöst kollar in omgivningen. Det är en 100% innekatt, så det är väldigt skrämmande för henne att komma ut (av misstag då). Verkar buren hålla, så ska jag boka tid för Melvin nästa vecka inne i Kristianstad.

Vad roligt att han visar att han kan kela!!!! Där fick sig den gamle vetten så han teg….djurplågeri - pyttsan!
Jag tror inte riktigt på det där att de har ont om de kliar tillbaka, dels för att mina katter gör det ibland och ibland inte - hade de problem med örat borde de ju ofta ha ont, eller hur? Dels beror det också på att de ju ofta sitter kvar och "ber" om att få bli kliade bakom örat, det tycker jag inte heller verkar som att de har ont där…
Jag blev lite orolig när han började fräsa bara för att jag av misstag nuddade vid örat, när det verkar som om han vill att jag kliar där *knäpp katt*
Vi har tid på fredag eftermiddag för undersökning i Kristianstad.
Ska in till min vanliga vet på onsdag nästa vecka med Stina för att skrapa tandsten. Man kanske skulle berätta att Melvin både leker och vill kela (på sina villkor) *hihi*
Ja berätta det. :)
Åhus/Kristianstads Veterinärerna var vi till i måndags och jag tyckte det verkade vara en bra klinik. :) Dessutom var vetten söt, och det är ett plus tycker jag. Hon var så snabb på att kolla Motor att jag inte riktigt hann med i tankarna.
Behöver du en större och stabilare bur så finns det att låna där. Jag fick en jättebur till lille Motor (som bara väger 1.5kg).
En tjejkompis som bodde utanför Kristianstad gick alltid dit också. Hon som rekomenderade dem från början :)
Vad menar du med att låna stabilare bur där? När man har kommit dit, eller vad? Huvudet är fortfarande nyvaken i huvudet. Brukar stiga upp runt nu, och har redan hunnit vara vaken 1½ timme för att hinna ringa veterinären ang. tid till Stina.
Håll nu tummarna för oss! Kl. 13.15 går bussen till Kristianstad. Ju närmare vi kommer, desto mer nervös blir jag för att det ska vara något obotligt fel på hans njurar…
Nu har vi kommit hem från veterinären. Både bra och dåliga nyheter. Veterinären kände på njurarna och sa att han inte kände något fel på dem (och tyckte då att ultraljud var onödigt), men tog iaf en blodprov för säkerhets skull, och det var bra värden på det = inga synliga problem med njurarna.
Det som var mindre bra, är att han har fått tandköttsinflammation och FORL. Förut hade han bara tandsten, och min vanliga veterinär sa att det kunde vänta lite, så länge han inte fick en inflammation. Som jag förstod det som har han FORL på två av tänderna i underkäken på höger sida, och detta måste åtgärdas inom 6 månader. Att dra ut de två tänderna kommer att kosta ca. 3000:- om jag gör det hos veterinärerna i Kristianstad (där vi var nu). Ska in och skrapa tandsten på min andra katt på onsdag nästa vecka, och ska kolla om detta är något han kan utföra, och vad han i så fall skulle ta för det.
Förutom lite klet i öronen (som de sa inte var skabb) fick jag beröm för att han såg fin ut i hull osv.
Melvin skötte sig väldigt bra hela tiden (för att vara han) och han var framme och hälsade på mig och skulle kela 20 min efter det att jag hade släppt ut honom ur transportburen. Var lite orolig för att han skulle gå tillbaka i "utvecklingen" eftersom jag jagade ut honom från sängen med en vattenspruta, och sen stängde in honom på toa hela natten. Detta gjordes helt enkelt för att jag var själv hemma, och mitt rum är för stort för att jag säkert ska kunna få in honom i transportburen.
Åh, så trist, det där med tandutdragningen! Mycket pengar…..
Roligt att höra om Melvins framsteg och bra med hans provsvar. Mindre roligt är ju att han har FORL för det är mycket smärtsamt för katten. Det är en saftig summa att betala och här hjälper det oftast inte att katten är försäkrad. De flesta bolaget har undantag för det.
Hoppas att den andra vetten inte är lika dyr för ju fortare katten blir av med sina onda tänder dessto bättre.
Ja, jag kan inte fatta, att det ska vara så dyrt att dra ut två tänder?
Jag ska höra med min vanliga veterinär om det är något han kan göra. Ska dit på onsdag och skrapa tandsten på min andra katt. Veterinären i K-stad sa att det behöver vara åtgärdat inom 6 månader. Tänker ta det tidigare. Det som stör mig, är att (vad jag såg) veterinären bara kollade på två tänder och konstaderade FORL. Men resten då? Ska de efter operationen säga att han måste in igen, för att dra några till? Det blir ju ytterligare en klinikavgift (eller vad det nu kallas). Den man betalar bara för att man kommer dit (utan själva undersökningen).
Om min veterinär inte skulle ha utrustning för det, har någon ett tips på en "billig" veterinär här i skåne som kan tänkas göra det? Har hyfsade förbindelser till Lund, Malmö och Kristianstad. Vill helst slippa att åka till Helsingborg (eller någon annan by/stad på andra sidan skåne), då det är ca. 3-4 timmar resväg dit (väntetider inräknat). Bor på österlen.
Ja, det där verkar faktist vara "saltning". MMMMMM du bor på Öserlen…. Gjorde jag med i tio år. Lövestad……
Hur går det med bussar utåt det hållet? Har inte tillgång till varken bil eller körkort :( Sen hörde jag om en veterinär här nere som rekomenderade avlivning på alla djur hon inte kunde diagnostisera :(
Ja, den ska du ju INTE gå till i alla fall…..
#196 Hur i helskotta kan man göra det? Är inte det att ta sig själv på liiiiiite för stort allvar?
#196 Nu törs jag snart inte gå in och läsa flera inlägg i dag för det ena blir värre än de andra. Den veterinären borde någon hålla koll på och varna för om det stämmer.
Läste på kattterifokus om att inte ta en allvarligt sjuk katt till veterinären utan fråga på ett forum sådant upprör mig. Sedan en annan som överväger avlivning för att hennes kastrerade katt åker på stryk ute.
Ibland blir det bara för mycket och jag undrar om de verkligen menar allvar.
Ja detta verkar ju helt sjukt….Tack och lov så är jag inte där inne så ofta.
Mhm. Jag frågar här först endast för att jag inte kan något om katter och annars skulle jag väl bo hos vetten… *s* Men ser det allvarligt ut är ju samtal till vet punkt ett på listan.
Ja det finns ju en alldeles utmärkt tjänst per telefon, Agrias telefonveterinär. Samtalet kostar 20 kr.
Precis. Hur jobbigt kan det vara? Hmm… nä, nu går jag helt OT.
#202 Nu kostar det iaf 25:-/samtal, oavsaett längd (som innan med). Direkt länk till Agrias telefonveterinär
Åh, tack! Jag ringde i vintras, då kostade det 20 kr. Men även 25 är det verkligen värt. Tack för direktlänken!
#205 np. Visst är det värt 25:- 

De flesta frågor brukar man väl vända sig till sin veterinär med på telefon kostnadsfritt, tycker jag. I alla fall kan jag göra det med min. Om man däremot vill ha lite mer konkret hjälp så är det väl dags att boka tid ändå, tycker man.

Oh ja. Men ibland så vet man att den inte har tid och det kanske är fel tid på dygnet.
#207 Som de (Agria) skriver på sin hemsida. De är till för när man inte kommer fram hos sin vanliga veterinär, eller när det är stängt på de flesta andra ställen. Visst, djursjukhusen brukar ha öppet, men de ska ha tid att svara också. Det är guld värt att kunna ringa sena kvällar osv.
#201 Jag vill inte att du skall känna dig träffad för det var inte riktat till dig. Det gällde en katt som helt plötsligt blev förlamad i bakbenen och kunde inte gå.
När det gäller allmänna frågor så är det toppenbra med forum och man kan få bra råd och hjälp. Däremot inte när de hellre väljer att följa otaliga råd i olika riktningar och katten är sjuk.
#209 Jag tycker också att Agria har en bra service att man dels kan ringa men även hitta information om åkommor i deras databas. Där kan man också ofta läsa att folk hellre skriver och frågar en beställer tid till veterinär. Inte så sällan får de en uppmaning om att det kan vara allvarligt och veteterinärbesök omgående borde ske.
Önskar att jag ibland skulle kunna stänga av mina känslor men när det gäller katter så går det inte.
Nu har vi precis kommit hem från vår vanliga veterinär. Sövning, utdragning av 2 tänder som satt fast + 1 som nästan ramlade ut av sig själv, tandstensskrapning, öronrensning, en tablettkrossare och utskrivande av recept gick på 1050:- Det tyckte iaf jag var billigt.
Fick beröm av veterinären för att jag var villig att lägga ner så mycket pengar på mina djur, istället för att bara avlliva dem. För mig är det självklart! Det finns inget annat alternativ.
Den dåliga nyheten är att i princip alla Melvins tänder är angripna av FORL, och vi kommer seccesivt att få ta ut i princip alla tänder. Veterinären vill inte dra ut för många på en gång, för att katten ska kunna äta ordentligt själv. De 3 första dagarna ska han bara ha blötmat. Sen kan han få torrfoder igen. Pencillin 2 gånger/dag. Fick tabletter som jag kan krossa ner i lite blötfoder och ge. Fördelen med Melvin. Han äter det mesta 
Så himla gulligt av dig! Lille vännen, så han kommer att få bli av med alla bissingar vad det lider? Hm… lite skillnad på det priset och på 3000 kr…….
De djur jag tar in, tar jag också på mig ansvaret för! Det ansvaret (i mina ögon) sträcker sig betydligt längre än till att avliva dem när man tycker att de börjar kosta pengar. Djur KOSTAR pengar. Bara att konstatera. Är man inte beredd på den när man köper dem, ska man låta bli!
Japp. Inom 1-2 år lär han leva på mjukmat eftersom de flesta av hans tänder kommer att vara borta då. Vissa katter sväljer torrfoderbitarna hela när de inte har några tänder kvar, men vet inte riktigt om jag tycker det låter så bra. Bl.a minst en av hörntänderna kommer att ryka. Men tror Alf (veterinären) tycker att jag ska göra just den tanden någon annan stanns. Den kan ha upp till cm rot/rötter och man måste skära upp tandköttet för att komma åt alltihop. Hur långt upp och var den går synd på röntgen (som Alf inte har). Alternativt att jag tar röntgenbilder någon annan stanns och tar med dem till Alf. Jag borde väl ha rätt att ta med mig röntgenbilderna som jag har betalt för?
#213 Håller med dig helt i din tankegång och det var en just veterinär både i pris och inställning. Tror att Melvin kommer tycka det är skönt att han nu blivit av med det onda. Visst det tar några dagar med medicinering men katterna har bra läkkraft.
Min lilla änglaknodde förlorade alla sina tänder och jag tänkte precis som du att det bara skulle bli blötmat men icke. Han ville fortsätta med sitt torrfoder och kokt fisk och rå köttfärs. Jag försökte också med att blöta upp torrfodret så det skulle bli mjukt. Då tittade han på mig och det såg ut som han tänkte tror du verkligen att jag vill ha det där.
Ja, här har vi en kille, med alla fina tänder i behåll, men ändå sväljer sina Hillskulor.
#214 Blir det medicinering efter varje utdragningstillfälle, eller det är bara den här gången eftersom han hade en tandköttsinflamation (också)?
#216 Det är nog bara den här gången och just för tandköttsinflamationen. Min lilla Knodde fick Rimadyl i låg dos som smärtlindring de första dagarna efter operationen.
Hur mår lilla Melvin och hur tycker du han verkar nu?
Han verkar rätt pigg. Har inte fått något smartstillande, men det såg ut som om han hade ätit lite av maten iaf. Är det kvar i skålen när jag går och lägger mig, tänkte jag blanda i lite vatten, så den blir mer lättäten. Köpte Mjau burkmat, och den är ju rätt kompakt. Ville inte köpa eutoshoppers… Den funkar att ge medicin i, men mer än så vill jag inte ha den till.
Ursäkta en novis
, har ingen aning om vad detta är så ge mig mer kött på benen ang FORL, snälla! Hur uppkommer det, hur upptäcker man det (dvs hur märker man det på katten) och är enda alternativet att dra ut tänderna? Något annat det kan förorsaka?
#219 kolla länken Examensarbete om FORL
Nya bilder på Melvin:

Bilderna är tagna samma kväll som han (på dagen) fick sina 2+1 tänder utdragna.
Lille pojken… HUr mår han idag?
Jag vet inte riktigt. Kom hem från Sthlm för någon timme sedan. Ska fråga syrran när hon kommer hem om någon timme hur det har gått. Men han står vid grinden nu och ser ut som vanligt iaf :)
Jag har satt ihop två kompostgaller som är ca. 150 cm höga (tillsammans). Gjorde det när jag skulle försöka få ut honom från toaletten. Har satt den i dörren till mitt rum för att han ska få lite mer stimulans dagtid.
Det börjar bli dags att släppa ut honom, men jag vill inte släppa ut honom under en pågående medicinering.
Iaf… Kom hem från Sthlm igår, och hans stod och pratade inne på mitt rum. Tänkte inte så mycket mer på det, förrän jag hör lite konstiga ljud, och Betty bus går/springer skeptiskt därifrån. Då är det Melvin som försöker klättra över kompostgallret. Han hade satt framtassarna högst upp, och hade nästan bakdelen i position att kunna ta sig över.
När jag kom fram hoppade han rätt lugnt ner, men det blev en massa fräs när jag tog bort griden.
Så det blir inge mer kompostgallergrind för klätterapan förrän jag har höjt den!
Han klättrade på den när den stod lodrätt…
Men än så länge har han låtit bli mina hyllor