Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 484 ggr
mantrats
0

Kattambasadörer

Jag fastnade verkligen för Cammo,s förslag om kattambasadörer. Det borde vi införa över hela landet, för jag tror nog det finns personer som skulle vara villiga att ta på sig ett sådan uppgift. Skrattande

Uppgifter skulle kunna vara:

¤Att informera om Hittekatter iFocus

¤Att sprida material om hittekatter/katthem

¤Att informera myndigheter och organisationer

¤Att vara en sammanhållande länk mellan Hittekatter iFocus och katthem/organisationer

¤Att vara en länk mellan Hittekatter iFocus/katthem och kattklubbar.

¤Informera allmänheten på olika evenemang samt i zoobutiker

¤Att upprätta listor över befintliga och ev blivande akut/jourhem

Med mera, med mera.

Kom med förslag och kommentarer till detta.

//Rolf

vanessa
0

**Ja. Men nu har luften gått ur mig för tillfället. Så jag återkommer.

www.djurhjalpen.nu**

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Jag tycker också att idén som Cammo tagit fram är jättebra. Det blir ju ett toppenbra utgångsläge att börja arbeta utifrån.

Det här får vi jobba vidare med här framöver.Glad

/Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cammo
0

Så bra, då passar jag på här att publicera det brev som gått ut till kattvänner i Norrbotten, via internet och via en del "kattkontakter" som jag redan har!

Detta med anledning av att Hittekattten i Piteå ska läggas ner, och de missar som finns där nu behöver nya hem!

Men, Kattambassadöridén kan med lite andra formuleringar och tillägg användas i hela Sverige och skapa ett mycket värdefullt kontaktnät för hittekatter i hela Sverige!

Så här kan vi, som du skriver Mantrats, komma med fler idéer om hur vi kan vidareutveckla Kattambassadörernas uppgifter! Vad som är viktigt, tror jag, är att det här inte blir någon stor och betungande uppgift, utan att vi hjälps åt och alla kan bidra med något! Vi gör det helt enkelt för vår kärlek till katterna!

Så här lyder brevet:

Hej Kattvän!

Jag heter Camilla och bor i Boden. Jag är aktiv med att hjälpa hemlösa katter och att hjälpa till att omplacera katter.

Senast har jag varit kontaktperson för Hittekatten i Piteå (tidigare Fyrkantens Katthem) som nu har stora bekymmer…:( 

Dom drabbades ju av kattpest under december månad och har därefter fått indraget tillstånd för katthemmet. Katter får utplaceras från februari månad men inga nya katter får tas in.

Det innebär att ca 20-30 katter måste få nya hem. Miljökontoret i Piteå vill "skynda på avyttringen" av katterna, eftersom de anser att deras krav inte uppfylls just nu.

Katterna ska enligt Miljökontoret placeras ut så fort som möjligt, tidsfristen för utplacering går ut den 1 augusti 2007.                  Alla katter som ska utplaceras är friska, dom är vaccinerade och kastrerade, några av honorna går på p-piller fortfarande

Jag försöker nu dra igång ett nätverk med kontakter inom "i första tass" Norrbotten.

Helt enkelt, ett nätverk av kattälskare som kan fungera som länkar mellan seriösa människor som vill bli "kattägda" och underbara behövande missar! Ett slags Kattambassadörer…!

Att vara kattambassadör innebär inga åtaganden som är svåra att uppfylla! Tre villkor finns det dock…

Du måste vara

1.  kattälskare

2.  kattälskare

3.  kattälskare

Inte så svårt, va?

Den frivilliga delen av "jobbet" består av

• Att tala med vänner och bekanta och berätta om att det finns små underbara kattindivider som behöver få komma till egna mjuka soffor…
  • Att sätta upp informationsblad på anslagstavlor på affärer(material att skriva ut finns på hemsidan)
  • Att informera om vikten av att vaccinera, kastrera och öronmärka sin kisse
  • Att få människor att förstå att inga katter ska skänkas bort
  • Att jobba för att höja kattens status

Just nu är det som sagt katterna från Hittekatten i Piteå som behöver vår hjälp!

www.hittekattenpitea.se

Skulle du vilja bli Kattambassadör, eller har du några andra "kattkontakter" i Norrbotten som vi kan till "få med" oss?

Du kan väl höra av dig till mig, varje dag är dyrbar!

Många spinnande hälsningar

Camilla

E-mail: gunnard85@hotmail.com

Lena
0

#3 Där sa du något mycket viktigt och centralt Cammo. Om vi kan göra det här till en lättsam uppgift skulle vi vinna så många flera. Överhuvud taget behöver det inte vara en svår och tung uppgift ett dra ett strå till arbetet med utsatta katter om vi bara blir många som hjälpa åt och delar på ansvaret.

/Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mantrats
0

Mycket fint brev Cammo. Du har helt rätt i att uppgifterna inte får kännas betungande. Men med många som ställer upp så kan uppgifterna fördelas och då blir det inte så mycket för var och en.

Det finns säkert kattvänner som t ex bara kan tänka sig att ställa upp som typ telefonväxel medan det finns de som vill gå ut med flyers på stan. Det finns säkert något lite för alla att göra och anpassning efter möjlighet/förmåga är viktigt. Men som Cammo säger är det viktigaste att dessa personer är kattälskare.

//Rolf

Jenna-Gun
0

Hur bra som helst.

Jag blir gärna en kattambassadör.

:)

Lena
0

Puttar upp den här diskussionen som jag tycker innehåller ett väldigt bra förslag och är något som förtjänar att diskuteras mera.

Mvh Lena

Cammo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Eftersom jag har haft mycket att göra har jag ännu inte tagit tag i Kattambassadöridén ordentligt. Ännu så länge har vi några ambassadörer som kopierat upp material från Hittekatten i Piteås hemsida och satt upp lappar på affärer etc. Det är en liten del i det stora hela!

Alla är vi ju på sätt och vis kattambassadörer, när vi i olika sammanhang talar om våra pälsklingar… Man smyger alltid in lite information om hur svårt det är för många missar som inte har några hem, hur viktigt det är att kastrera osv osv.

Men att styra upp en  mer organiserad verksamhet vore ju toppen!

Jag fortsätter så länge med att få med kattälskare här i norr, som kan vara länken mellan blivande kattägda människor och katthemmet.

Kolla in bifogad fil:

Pelle och Vilma, hittekattsungar från Trulsans kull, här i en ljuv omfamning!

Trulsan födde sina ungar under "rätt" altan…hade husets hund som vakthund och matten i huset blev ombudet som kontaktade katthemmet som i sin tur kontaktade mig!

Lena
0

#8 Vilken bra bild! Illustrerar på ett smakfullt sätt vad det hela är frågan om tycker jag.

Rom byggdes inte på en dag Cammo. Vi får hjälpas åt att suga på karamellen och att utveckla din goda idé med kattambassadörer.

Hittekattens dag äger rum den 3:e september i år föresten. Det kan kanske vara startskottet för en staffett med kattambassdörer som löper land och rike runt. Idé mässigt menar jag - inte bokstavligt.

Mvh Lena

RolfH
0

En liten putt, medan vi funderar vidare i dessa banor :)