Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1739 ggr
Illercafe
0

Hittekattsförening i Skåne

Jag behöver hjälp att hitta någon som kan ta hand om en hittekatt i Nordvästra Skåne. Jag vill att det ska vara en förening eftersom jag tror att han behöver mycket vård. Jag kan själv inte ta hem honom/henne eftersom jag har illrar.
Tacksam för snabb hjälp med tips.

// Liselott

Hawknestgrove
0

Kolla bland länkarna här! Men nog kan katt och iller samsas temporärt i allafall?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Illercafe
0

Tack så mycket för svaren.

Tyvär så tror jag att min äldre hane skulle äta katten som kanske inte är i skick att försvara sig plus att honan väntar valpar så jag vill inte stressa henne.
Så katten får inte det bra här annars hade jag tagit hem den.

Hawknestgrove
0

Snyft…….Ingen liten egen hörna så länge bara då? Badrummet duger bra till nöds….

Illercafe
0

Jag har kollat med djursjukhuset och dom måste ta hand om katten eftersom den uppenbart far illa. Den är fruktansvärt mager.
Så vi lämnar den där och hoppas att dom kan hitta ett bra hem till den om den blir frisk annars får han somna in på ett humant sätt.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för den lille! Är det någon förening, som kan kolla deta?

Faxlin
0

Bra att du skriver här och ber om råd Illercafe. Jag vet att det är svår sitts du sitter i och att det i läge med en hona som ska ha valpar inte går att plocka in ett annat djur. Men heder till dig för att du försöker hjälpa den stackaren på alla sätt.
Jag är dåligt insatt i föreningarna nere i Skåne. Men kontakta KKS (Kattkommando Syd) hör med dem om de har några råd att ge dig.

Hoppas det läser sig och berätta gärna hur det går.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

ja, skriv till. alla@kks.nu  och förklara.

Illercafe
0

Man kan inte bara se hur en katt eller annat djur far illa.
Jag har ringt runt i dag till olika kattorganisationer och jag blir förvånad över att dom verkar chockade och handlingsförlamande när man ringer.

Jag har varit i kontakt med kks

Det blir nog en annons i blocket oxå för den stackaren och vi fortsätter att ge den mat några dagar till.

Hawknestgrove
0

Ingen från KKS som kan hjälpa?

Faxlin
0

#9: Menar du att ingen går med på att hjälpa kattstackaren?
Är det så att jag uppfattat detta rätt då blir jag verkligen orolig för vart det är på väg i detta land för våra stackars katter som springer omkring därute vind för våg.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, kks och Rädda katten i MAlmö? Bla  det finns väl fler….

Illercafe
0

# 11 Inte av dom jag pratat med, bara Djursjukhuset i Helsingborg som har varit hjälpsamma men dom kunde inte hjälpa till mer än på vårdsättet och då var det ev avlivning.
Håller med att man blir rädd och trött på alla som bara slänge ut sina katter, det är inte första gången vi hittar katter på samma ställe då fick vi tyvärr avliva två fullt friska och unga katter för vi fick ingen hjälp och hittade inget hem till dom.
Föreningar som kks ska inte behöva finnas tycker jag men tyvärr behövs dom mer än någonsin och de människor som gör ett underbart jobb för dessa katter, det måste jag säga. Jag förstår att dom är överarbetade.

Hawknestgrove
0

Hur har det funkat? Någon ljusning?

Elcyion
0

#11 När jag rignde runt till olika katthem (i hela Sverige) för att fråga vad som kunde krävas av mig om jag tog emot Melvin, så möttes jag alltid (nästan iaf) av en sur kvinnlig (pratade bara med tjejer/kvinnor) röst, men snutigt talade om för mig att de hade fullt på katthemmet, innan de ens hade hört vad jag ville. När jag framhärdade ändå, och förklarade att jag bara ville ha lite råd och tankar, blev det ett helt annat ljud i skällan! Med de erfarenheterna, samt de erfarenheter jag har sedan några år tillbaka när jag blev utskälld av någon Medarbetare för KKS för att inte ta hand om min katt när jag ville skaffa henne sällskap, är jag inte ett dugg förvånad. Tyvärr.

Medarbetare på jack russel terrier

Faxlin
0

#13: Ja att det är illa på fronten med folk som tar ansvar över sina missar det vet vi väl här inne. Men att du inte får hjälp av någon kattförening det är för j****gt rent ut sagt. Kan dock säga att jag fick samma bemötande när dottern hittade en låda med två kattungar i diket. Så det är inte bara nere i Skåne.

Men nu mina vänner här inne. Här har vi en tjej som jag vet har hjärtat på rätt ställe. Och som jag vet inte skulle skirva här om det inte var panik. Så vad gör vi? Ska vi bara sitta som en flock här och låta denna tjej bli bortskrämd med att ingen bryr sig?
Jag vet också som illerägare att det inte är bra att ta hem fler djur när man har dräktiga illerhonor. De är väldigt känsliga av sig. Så jag tvivlar inte på att hon hjälper så mycket hon kan.

Snälla ni, nu måste vi göra något. Är det någon av de föreningar som har representatner här inne som kan gå in här? Någon som kan tänka sig vara akuthem?

SNÄLLA

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Tigger med ÅSa här…. Kan någon hjälpa?????

Alexej
0

Måste bara inflika här:

Jag var också ibland telefonansvarig för katthemmet. Men då kom det samtal nästan dyngnet runt och ofta när man var jätteupptagen. Dvs städhinken i ena handen, trasan i andra, några katter på flykt och sedan ringde det i ett. Många har inte resurser till egna telefonister. I början var jag alltid vänligt men efter ett tag blir man ovänligare, för 80% var folk som ville snabbt bli av med sina katter och sa man att det inte finns plats blev de väldigt otrevliga. Folk på katthem är ofta otroligt stressade och skulle kunna ta in hundratals katter om man skulle säga ja till alla katter.

Hoppas du får hjälp så att det inte bli en avlivning!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja som det gamla ordspråket säger: Döm aldrig en man, förrän du gått en mil i hans skor…..

Faxlin
0

Puttar upp denna.

Audiatur et altera pars

MorganP
0

#18 Kan bara hålla med dig i det du skriver, bortsett från att KKS har en samordnare som mottager de flesta ärenden.

Tyvärr kan man nog bli lite otrevlig i enskilda samtal när rätt många samtal är från personer som skriker att hämtas inte katten/katterna ( fler än en katt/ärende) så avlivas den utan att anmälaren gjort nada att kontakta polis, sätta upp lappar, etc (hänt ett antal gånger inte ens kollat att den varit ID-märkt innan samtalet…). KKS hade 2007 över 1500 anmälda ärenden där varje ärende innefattar mellan 1-40 katter.

Illercafe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han bor kvar i skogen men vi har gett honom avmaskningsmedel och frontline plus att han får foder varje kväll nu.
När vi kommer dit på kvällen så sitter han där vi parkerar bilen och väntar på oss med hungrig blick så det första vi måste göra är att ge honom mat. När han har stillat den värsta hungern letar han upp oss när vi går med illrarna och går sidan om oss och snackar.
När illrarna fått sin runda så brukar vi stanna kvar o snacka med honom medans han äter upp det sista och får påfyllning.
Sen när vi kör hem så tittar han efter oss med sorgsna ögon.. det gör så ont.
Från att ha varit livrädd för oss får vi nu lyfta honom och pilla på honom. Han är fortfarande skygg för nya människor men det går snabbt över om man visar att man inte är farlig.

En liten ljusning finns och det är att en kompis kompis kanske funderar på att skaffa katt. Jag snabb med att skicka foton på honom Skrattande 

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=caa0f7bf-3279-41ca-83a2-e9fe20aff9db&Filename=Bild 190.jpg)

Faxlin
0

#22: Ohh, jag hoppas verkligen din kompis kan ta honom. Om hon är orolig över de veterinärräkningar hon får direkt i början kan vi säkert hjälpa till med insamlingar för att hjälpa till. Det viktigaste nu är att stackaren får komma in och lära sig hur underbart det kan vara att bo med människor.

Audiatur et altera pars

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Glöm inte Billyhittekattsförening där du #22 kan söka ekonomiskt bidrag ur , just gällande hjälpande av hittekatter

http://www.billyhittekatt.se/

Faxlin
0

#24: Bra tips av dig.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

Tack så mycket för alla som ställer upp med tips o råd, det behövs verkligen.

Just nu så får han vara kvar ute eftersom vi inte har någonstans att placera honom efter veterinärbesök. Han är mycket piggare nu och följer med på våra runder.
Det skulle vara hemskt att ta in honom för att gå till veterinären och sen släppa ut honom igen. Han kan tappa förtroendet för oss och det vill vi inte.

Hawknestgrove
0

Lille killen, inge nsom ahr ett litet badrum åt honom?

Mettan
0

Kanske du skulle försöka på www.katt.nu, som är Spinns forum. Nu har jag inte varit där på länge, men tidigare var det alltid trevlig stämning där och mycket hjälpsamhet och tips och råd. Mycket bättre än www.katter.nu, som är Svenska Katters Sida, där det är lätt att bli utskälld.

Kanske någon på Spinn kan hjälpa dej med tips och råd.

Hawknestgrove
0

Ja, Spinns forum är faktiskt rätt trevligt!

Illercafe
0

# 27. Jag tror att han har det mycket bättre där han är än i ett badrum. Nu kan han springa fritt plus många tak att sätta sig under tills han får ett riktigt hem och den vård han behöver.

# 28. Tack jag ska kolla igenom där när jag vaknar.

Hawknestgrove
0

Ja i sitt eget tycke, ja, men säkerhetsmässigt, tänker jag. Usch när jag körde från stan i förmiddags, så körde jag förbi NÄsinge kyrka med kyrkogård. Jag brukar alltid vinka åt Siw, för hennes grav syns från vägen. Alldeles vid kyrkogårdsporten låg det en alldeles stel död liten kisse, svart…. Någon hade i allafall varit snäll och flyttat bort den från körbanan….Gråter

Illercafe
0

# 31. Han bor långt ifrån stora vägar och inne i ett stugområde, den enda faran är dom som bor i stugorna men han har lärt sig undvika dom.

Nu till det tråkiga, dom som ev var intresserade ville inte ha honom. Är det någon som kan tänkas ta honom så är vi villiga att ta honom till veterinären plus att köra en bit för att lämna honom bara han kommer till ett bra hem.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för den lille, som blev sviken än en gång… Så trist!

Lena
0

Förstår att du är i en besvärlig sits med denna nödställda kisse som du har engagerat dig i. Situationen i södra Sverige har varit katastrofal en längre tid nu med hur mycket nödställda katter som helst. Det tar aldrig slut. Det är därför katthemmen/föreningarna inte räcker till på långa väger. Tråkigt att du känner dig otrevligt bemött, som andra skrivit härovan är det nog ett tecken på vanmakt och trötthet och inte så illa menat som det verkar. 

Det är toppenbra att du försöker hjälpa kissen. Jag hoppas det finns någon därute som kan ge honom tak över huvudet. Problemet med många av oss här på sajten är att vi redan har huset fullt med hittekatter. Annars finns det stor vilja att hjälpa till om man bara kan.

Sätt ut annonser med foton på annonsforumet för omplaceringar på www.katter.nu och www.katt.nu Jag har själv mycket goda erfarenheter av detta. Där når man kattfolk och de flesta är seriösa också. Du kan även skriva om kissen i trådarna.

Vi fortsätter att hålla den här tråden varm får vi se om någon med ledig plats dyker upp.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Men skulle man inte lättare kunna få ett hem till den om KKS (exempel) går in och man får en kontaktperson inom föreningen som har ansvaret för honom?

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Säkert!

Illercafe
0

I dag var det en tjej som ringde och sa att det kan vara hennes katt. Vi ska träffas i morgon så håll tummar o tassar

martdat
0

#37 Det vore ju det bässta, hoppas att det är hennes!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Hoppas:)

Faxlin
0

#37: Vad underbart om det är så. Tänk om han har en matte som gått och varit orolig. Håller tummarna.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Så bra på sätt och vis… MEn han var okastrerad va? OCh hon har ju tydligen inte brytt sig om det,så han komer väl förbli det…..

Illercafe
0

Nej det var inte deras katt men det var fler som ringde och andra personen som tittade på honom tog hem honom trots att det inte var hennes katt.
Vi satte in en annons i dagstidningen och gud så många som blivit av med en rödrandig katt, tyvärr har ingen varit rätt ägare. Många ringde bara för att få ta hand om honom. Paret som tog hand om honom har plats till honom även om deras älskling inte kommer tillbaka och man såg att dom var riktiga djurvänner när dom kramade "vår" katt när dom skulle kolla extra noga.

Så tips till alla som hittar en katt, skriv en annons i dagspressen om en stackars frusen katt som far illa och saknar hem sen kan ni bara välja o vraka bland folk som kan ta hand om den  =0)

Hawknestgrove
0

Grattis till att kissen fick sig ett bra hem1