katt äter silverfisk?
Ja, det kanske låter lite som en ordvits, men det är ju faktiskt sant.
Här hemma är vi en smula plågade av de äckliga små krypen ( silverfiskar) vilket väcker ena kattens jaktinstinkt… hon petar på dem om de ligger stilla, de rör sig, hon …äter dem.
Nu är det ( TACK OCH LOOOOV) inte jättemånga alltid, men hon får säkert i sig iallafall… vild gissning: en om dagen.
Hur sunt är detta i långa loppet?
min sambo har försökt ta kol på krypen genom att spruta ajax på dem, om de har överlevt så innebär ju det att hon kan få i sig (förvisso små) mängder ajax.
Åh, det är en så fånig fråga, men jag vill veta vad ni tror.
har en katt som också äter silverfiskar. ungefär 2eller3 i månaden. jag undrar med hur får man bort dom. tror att det är ganska svårt.
jag tror att ni måste ta hjälp av en saneringsfirma. antingen att de lägger ut dosor eller sprutar på gift.
HAde de inte nåt bra och giftfritt tips på Rent hus?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jo Gunilla, har för mig att man skulle hälla bikarbonat i avloppet eller där man har silverfisk. Då flyttar fiskarna för det gillar dom inte.
Rasmus har oxå käkat silverfiskar tidigare. Tack och lov så har vi inga nu……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Just det, det var det!

#4 vilket utmärkt tips, tack! Var det bikarbonat som ni använde er av för att få bort krypen? :)
Och och det verkar inte som att någon av er tror att det är skadligt för katten att äta silverfisk, så nu blir jag lite lugnare. :)
Vi bor i ett hus med rätt mycket silverfisk och sen Motor kom så har jag inte sett några. Han kraffsar rätt mycket efter listerna, så jag gissar att han hör dem inne i väggarna.
Annars så finns en röd Radar-spray som luktar starkt av typ blommor. Den har jag använt uppe i taklister, i skåp och i badrummet. Den tar kål på silverfisk, kväver dem. Går även att spruta direkt på dem eller på andra småkryp. Vi har ständigt en flaska hemma.
Bikarbonat funkar jättebra! Häll i avloppet, droppa på hett, hett vatten, låt brusa, droppa på mer vatten, låt brusa, droppa på vatten, brusa, skölj.
Annars funkar det att hälla kokande vatten med tvätt- eller diskmaskinsmedel i avloppen också.

Jag tycker silverfiskar är rätt gulliga, faktiskt!

Mina katter äter både silverfiskar och spindlar.
Det är bra tycker jag.
Tror inte det händer så mycket om de äter silverfiskar. Men de är ganska läbbiga. Jag var över 20 innan jag ens hade sett en levande silverfisk för första gången. Det var när vi flyttade tll lägenhet. Här där jag bor nu har jag ingen men på jobbet finns de äckliga krypen.
//Pia
#10 Jag hade aldrig hört talas om mjölbaggar, tvesjärtar eller några andra inomhus kryp innan jag flyttade till Skåne. Tydligen är de inte lika vanliga i Haparanda. Det enda vi hade inomhus var spindlar.
Sen tittade jag på Anticimex och insåg att de där skalbaggarna jag hade i sängen ibland hos mamma var mjölbaggar… kanske skulle bytt lakan oftare än varannan vecka/en gång i månaden… 
Nej mjölbaggar har jag inte så stor koll på heller och i sängen finns endast jag katterna och ibland även 4 möss (Tudors skinnmöss som han envisas med att skaramla med när jag sa sova så jag får hoppa upp på natten och hämta dem så jag gömmer dem under täcket).
Tvestjärtar däremot hatar jag. Glömmer aldrig sommaren på Gotland -94 när det var så varmt att jag tänkte sova i förtältet till husvagnen. Usch det rasade tvestjärtar från tälttaket.
//Pia
Urk. Var på Gotland ett år, vi bodde i en lägenhet som vi hyrde två veckor och första sommaren så var det en decimeter stor tusenfoting som bodde i badrummet.
… och sen undrar min sambo varför jag sällan har fötterna på golvet när jag sitter ner…

Skulle inte tro att det kan vara farligt på något sätt så mycket kryp och smådjur katter naturligt sätter i sig ute.
Låt dom äta om dom tycker det är gott 

silverfiskar har vi så det kryllar på golvet på nätterna ibland. men katterna äter inte dem. vi har spindlar, skalbaggar och en massa annat oxå. äckligt äckligt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#15 Prova radar-spray! Den ska hjälpa "upp till 4 veckor"… gott luktar den inte precis, mer som starka, söta blommor.
JA vi har den hemma med, men jag är lite rädd för den. Vi använder den när vi får myrinvation, men då stänger vi in katterna i sovrummet och går ut själva. Nu kan vi ju slänga ut hela gänget i rastgården.

Läste precis ett nytt tips:
Lägg några persiljekvistar där du har silverfiskar. Fiskarna skyr persiljan och försvinner direkt.
När Rasmus var yngre så knaprade han trollsländor varje dag vid fritidshuset. (Det var hans möss) + då silverfiskar ibland
Så här ser golvet ut där han han rivet efter silverfiskar som försvunnit in under tröskeln och vägglisten… Så det lär vi väl få betala när vi flyttar…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

roligt att höra om era katters "Matvanor" och att vi inte är de enda som är drabbade av obehagliga småkryp.
#18 Tack för tipset! nu ska vi snart testa både persilja och bikarbonat.! PS det var lite sött med er entusiastiska katts rivmärken. ;)
Tror inte det är farligt för katterna att äta silverfiskar om de inte är besprutade med något gifigt medel. Katter jagar ju gärna allehanda småkryp.
Tack för bra huskurer som presenteras här i tråden. Sådant är alltid bra att ha när det kommer objudna gäster på besök.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

(Här skall denna kommentar ligga och inte någon annanstans om någon noterade…)
Ja våra kissar lär ju inte bli överviktiga av lite extra proteiner iform av några silverfiskar i månaden…
Mycket näring i en sådan är det väl inte.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Nä, det lär det ju inte vara.

prova att lägga lagerblad på golvet.
och städa baske mig undan allt med stärkelse i! det lever silverfisk på.
MAn ska inte ropa hej, men tack och lov, så har vi inga silverfiskar hos oss. På vårarna ser jag några estaka pälsängrar, men de verkar inte förstöra något och är borta när det är sommar. Däremot har jag fått sätta upp myrdosan nu. För nu är det tid för det. Katterna äter inte myror, tyvärr.

Men, är verkligen lagerblad och persilja ok för katterna då?
IOM att de små silverfiskrackarna även häckar vid golvlisterna så måste vi ju placera ut grejerna där… och jag har för mig att jag läst att lagerblad är giftigt för katter?
Annars är det ju ett jättebra tips!
Kanske lagerbladen uteslutande bör placeras i rören då?
Ja, varken persilja eller lagerblad är farligt för katter.

#27 Åh, vilken lättnad. :) Vi har massor med torkade lagerblad, då är det ju bara för mig att placera ut dem då!!
Till verket!
här har vi inga silverfiskar men dom knarar i sig annat som flugor,fjärilar,trollsländor mm. Har skaffat en massa flugsaker som ska hindra flugor att komma in lr att dom ska fastna på eftersom vi bor på landet o här finns kor så antar jag att det finns en heldel flugor :S så nu har jag fyllt på med saker för att slippa dom invadera för mycket.