hittehona!
Evangeline här……
kissen som har sprungit här hos mig, den jag matar, har en syster…Hon har sett misstänkt gravid ut här ett tag och har inte synts till på ett par dagar. I går kväll kom hon och åt hos min granne, och magen var borta…….Det betyder att det nånstans finns ett gäng kattungar, nyfödda med en oviss framtid. Jag, min dotter och 2 av hennes kompisar har nu varit ute i 1,5 timme och letat och letat och även knackat på i villorna som har uthus och båtar och bråte…
OM vi nu hittar ungarna, hur gör vi? Fånga mamma först, ungar sen eller tvärt om????
Goda råd, please……..
//Evangeline

Svårt! Jag har själv hittat en övergiven mamma med en unge i en lada som jag nu matar. Ska försöka fånga in dem i veckan för www.katthemmetkompis.se har erbjudit sig att ta emot dem. Men det är lättare sagt än gjort…att fånga dem alltså. Hoppas att det löser sig för er tjej!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag skulle försöka att följa efter mamman, så att jag helsäkert lokaliserat ungarna. När jag sett till ungarnas kondition och den är ok, då skulle jag försöka att fånga mamman med en kattfälla. Inte genom andra försök som kan stressa. Därefter så skulle jag försöka sammanföra dem i ett litet, mörkt och ostört område t ex en 1x1 meter hundbur som är helt övertäckt i ett lugnt rum.

Bra råd Mantrats!!
Evangeline, jag har haft så mycket…ska jag göra nya försök att få tag på kattfällan???
Så här gjorde jag, med Trulsan och ungarna!http://web.telia.com/~u92127731/matteber.htm
Ni är så underbara som engagerar er så, kramar till hela erat gäng!!!
Cammo
Gabbi knackade på hos mig för ca 1 timme sen och då var honan INNE hos henne….!!! Vi sprang dit och jag fick känna på henne efter att ha gäspat i typ 5 minuter….tyckte absolut att jag kände en aktiv spene. Sen släppte vi ut henne och hon stannade KVAR fast vi var 4 stycken människor……åt lite mer, var så nära som en halvmeter och mindre och mindre rädd. Min älsklingshanne, henne bror, kom också men inte lika nära. Sen följde vi efter honan på ett par meters håll upp i lillskogen här bakom, gränsande mot ett villaområde. Där stannade hon vid ett sten/ris/bråte-röse och morrade om vi kom för nära. Misstänker att ungarna var nånstans där. Vi hörde inga pip så hon kanske vaktar döda bäsar eller så var de för långt borta för våra öron. MEN VILKEN FRAMGÅNG!!!! Hon var såå nära Mimmi så hon kunde ha tagit i henne.
Leta gärna rätt på kattfälletjejen, i morrn ringer jag kommunen igen…
Lyckliga men ändå bekymrade tasstramp från Evangeline
Alla kattungar (och flertalet andra djurungar) har det instinktivt att inte ge ljud ifrån sig inna mamman sagt att det är ok. Men ni hade en bra framgång. Men som sagt, hitta alltid ungarna innan ni tar mamman.
Lycka till//Rolf-mantrats

Åh…men vilket stort framsteg! Honans förändrade beteende(lite mer "tam") tyder ju på att något har hänt i hennes liv…hon kanske t.o.m. instintivt känner att hon behöver hjälp med bebisarna! Jag provar igen med att få kontakt med tjejen med kattfällan!
Kram till er alla…
Cammo
Jag håller tummarna för att mamma och barn snart kan vara på ett lugnt och säkert ställe med uppsikt av en vänlig kattmänniska…. jag hoppas på att dom snart är inne i ett hem… tillsammans….

Hej Evangeline!
Jag har fått tag på tjejen, hon hör av sig till dig…ni är i "samma bransch" hon har spaning på en hemlös katthona med ungar på Porsön!
Hon ringer dig i kväll angående kattfällan!
Kram
CAMMO
Hej alla!
Dottern och hennes väninna var ut och letade i natt igen och nu hörde de pip på det ställe där honan var förut när vi följde henne. Tyvärr är det världens största rishög och gammal nerhuggen sly och blomrester osv i den högen så det blir väldigt svårt att leta där. Jag är ju livrädd att man ska råka skada dem när man försöker plocka sig fram i högen. Hur göra? Har ni några kreativa förslag så blir jag överlycklig!!!
Evangeline

Åh hur katten ska man göra då?
Kan man se var "ingångshålet" är? Där kattmama tar sig in…Vad skulle hända om man erbjöd mamma Katt en skyddad låda, med mat och mysig inredning( gardiner..nej skoja bara….), som ett litet bo, precis i anslutning till rishögen? Kanske hon flyttar sin familj dit…? Jag bara spekulerar lite, funderar vidare och återkommer!
Kram
CAMMO

Det är bra om man kan "plocka" ungarna så tidigt som möjligt, ¨då är det inga problem att få diom tama. (Det är sällan problem annars heller, men det kan ta lite tid ibland) Det som ställer till det är att mamman oftast lägger sina ungar så att de är omöjliga att nå.Om hon märker att ni upptäckt hennes gömställe är det troligt att hon flyttar ungarna.
Om det inte går att komma åt ungarna så får man vackert vänta tilsl de är så stora att de börjar ta sej ut för egen maskin, ungefär vid fem veckors ålder och då brukar man lätt kunna locka in dom i en trådbur eller liknande. Och precis som alla andra säger, ungarna först, mamman sedan, för ungarna klarar sej inte utan sin mamma.
Lycka till med fångsten
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Åh så fina människor ni är . lycka till
Kram

Kan berätta att jag har lyckats fånga in den övergivna mamman som jag pratade om och hennes unge. Nu vet jag iaf att de har det bra på Katthemmet Kompis. Snälla, berätta vidare hur det går för dig!!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Bra Engla att du fick tag på den lilla familjen…. en stor blombukett till dej för det…
Läser med stort intresse denna tråd efter att ha flyttat från Amsterdam till Alvhem och varit internetlös i 10 dagar.
#13 Vad bra Engla att du lyckades fånga mamman och ungen! Skönt att veta att de nu är i trygga händer på Katthemmet Kompis. (Ska lägga in länken till katthemmet bland vår länksamling).
#9 Håller tummar och tassar att det ska lösa sig även för "din" kattmamma med ungar Evangeline! Det ser ju dock förhoppningsfullt ut när ni lokaliserat boet samt att mamman tyr sig till människor.
Mvh Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej, evangeline.
Jag bor också här på Porsön. Och undrar nu hur katten ser ut? Jag har bott här i 13 år, och jag ser ibland ganska många okända katter som springer omkring här. Jag vill gärna att du hör av dig om hur det går!
Vänliga hälsningar Camilla