Vad göra nu?
Har fått uppdatering om kattkolonin jag skrev här om. Det verkar vara 3 honor och 4 hanar varav minst en hona är gravid. Några är lite tama… Jag frågade om de kunde hjälpa pengamässigt men inte. Kanske till en katt. Men helst vill de bara bli av med problemet. Skytten har tydligen betalat i månaden för han hjälper till med andra saker för kommunen med. Så de kostar inget extra med han.
Någon som har något tips vad ja ska ta mig till nu? Tror de kommer agera ganska fort här nu då 2 villaägare som bor nära har lämnat klagomål. Fast de är sommargäster och bara här ibland. Man blir ju SÅÅÅÅ trött. Dom klagade att katterna hade tigt mat vid deras dörr 1 eller 2 ggr. Kärringen i huset avskydde katter mer än pesten tydligen.

Shit….jaha…hmmm…
Jag antar att du inte har plats att ta in dem, eller känner någon som har, ens tillfälligt… (Var är det kolonin finns?) 7 katter låter ju inte ohanterligt för den fantastiska kraft det här forumet kan utgöra när det arbetar samlat…
*suck*
jag önskade att jag hade ett bra svar. 
Jag har inte sån där super erfarenhet av infångande. Någon kanske man kan ta med händerna men det går inte med alla. Tanten på kommunen sa att de hade en fälla man kanske kunde få låna. Vad KANSKE? Det borde väl vara självklart
Jag kan kanske ta en el två hit men det är max. Önska ja kunde ta alla. Kolonin ligger i Sotenäs. Vid ett ställe där de bygger. Tjejen som håller på där nu kunde kanske ta 2 med.

Hmm….kanske börja med honorna, och kastrera dem så fort som möjligt ifall de kanske till och med redan är på smällen. Vi får väl samla pengar här!? Någon mer som kan ta en kisse?
Har du hört efter med t.ex. KKS om de kan stå bakom? Eller tigerharen?
Nej har inte kommit så långt. De är ju den andra tjejen som håller i det. Hon ska försöka ta in den "tjocka" honan nu. Hon var dessutom ganska tam. Så det är nog inget problem.
dom tama katterna bör ju vara lätta att få ut till stödfamilj iaf. Ett tips är att man lägger ut en anonns (kanske) ang katter som kan passa som innekatter lr varför inte som härligstallkatt då kan man lägga in dom på hästsidor finns flera där man lägger ut gratis. Det är ju lite kris med katterna så jag hoppas på att man kan ta ut dom snabbt för rädda dom alla.
Gå på kommunen igen om att de får låna ut fällan till er (de minsta snåljåparna kan göra för er), tror det är väldigt svårt för er att annars få in dem. Och som #4 skriver, försök få in honorna först. Toppen om ni kan ta 4, lägg en tråd sen här om de övriga tre, man vet aldrig ju.
Ja ska göra det. Hoppas det går att få in dom. Dom brukar tydligen hålla till i en gammal bod där. Kanske man kan sätta in fälla där.
Kanon då syns den ju inte heller för löst springade folk. Laddad med smarrig tonfisk eller kyckling….kommer de inte kunna motstå inte :-)
Ja, hoppas det går bra för dig. Sofia, mitt råd är, att om du ska köra vidare, så se om du kan ta pengar från Billyfonden och köpa dig en egen fälla. Skönt att slippa krusa och böna och be. Beställ då en grävlingfälla på Granngården, eller kolla var de är billigast. Det är rejäla doningar, som inte rostar sönder i första taget. Vi har en som vi både fångat grävling och bäver i och även grannens katt av misstag….HAn var hur lugn som helst, ända tills vi öppnade för den lille! Då for han ut som skjuten ur en kanon. Han går aldrig i en fälla mer…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vi i styrelsen får inte lov att ansöka. Så ja får försöka med något annat
Shit……Men sök på grävlingfälla på nätet. Kanske du kan få tag i en begagnad, som du kan få köpt!
du kan inte snickra ihop en drop-trap då?
Men hur är det med droptrap? Måste du inte vakta den? Då är det ju väldigt jobbigt.
Drop trap måste vaktas, de sköter man ju manuellt. Men kika på www.lotin.se de har olika burar och tar 1140 för kattfällan. Eller om du har ett katthem i närheten kanske de kan låna ut en till dig.
Det var därför jag tipsade om grävlingfällan. Den behöver inte vaktas och djuret skadar sig inte heller. Det kan även vara billigare än 1100 kr om man får tag i en som är begagnad.
Ok ja ska kolla upp det. tack för tipsen
Lotin fällorna riggar man först, så slår de igen när katten trampar på en platta ungefär halvägs in i fällan, den sköter sig självt så att säga. Jag brukar kika på blocket och tradera men ej hittills sett någon som säljer sådan begagnad, men du kanske har bättre tur där.
Hitta en länk som var lite billigare på Lotin , 1090
http://www.jakt-skytte.com sök på kattfälla
Ja då funkar de ungefär likadant. Grävlingfällorna har en trampplatta i mitten, så ingen kisse hinner komma med svans eller något i vägen för luckorna. Bra länk, #18
En minkfälla då, skulle den funka? den var ju inte så fasligt dyr heller i jämförelse med de andra.
Ja minkfälla funkar de med. Men de är lite små…..Sambon gör egna här, för vi har problem med både vildmink och mård.
kan inte din karl snickra ihop nåt då gunilla? ni bor väl inte så långt ifrån varann?
Min är ju snickare så han kan det säkert… men tror vi fått ja ifrån kommunen att låna fällan! Men bara några dagar i taget ifall de behöver den. Men bättre än inget :)
nä, han är fullt upptagen med att få igång allt jox på gården nu….Dessutom så ska han opereras i handen i slutet på månaden, så jag piskar på honom om allt möjligt….
Sofia, googla på minkfällor1 Då kan du säker få upp bra ritningar. Är egentligen väldigt enkelt att få ihop. Fråga inne på Svensk NArur, förresten! Där finns jägarfolk!
http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=adbd91ec-b5a9-4a9e- 8e9ac1af
Här har du redan fått svar!