Polismiss igen
Trafikdödad katt blev rävmat
Polisen förnekar att katten Stisse var märkt
![]()
SKÖNSMON (ST) 2008-04-12 03:00
![]()
I tio dagar sökte Jessica Sundqvist efter katten Stisse. Hon annonserade, knackade dörr och kontaktade polisen upprepade gånger.
Redan samma dag som katten försvann togs en trafikdödad katt omhand 70 meter från hennes hem. Men polisen förnekar att den var märkt, och katten blev rävmat.
![]()
![]()
26-åriga Jessica Sundqvist är djupt besviken över hur hon har behandlats av polisen i Sundsvall. Hon är övertygad om att det var hennes öronmärkta katt Stisse som polisen tog hand om på Björneborgsgatan den 24 mars, trots att polisen hävdar att den katten var omärkt och hade en annan färg på bröstet.
- Eftersom jag senare fick se en bild på den döda katten kan jag med hundra procents säkerhet säga att det är Stisse. Om jag hade fått rätt information från början hade jag sluppit leta dag och natt i en och en halv vecka. Folk engagerade sig och mitt hopp väcktes hela tiden. Efter det här känns det helt meningslöst att man ska märka sina katter, säger hon.
En och en halv vecka efter att Stisse försvann kontaktades Jessica av en man som hade läst hennes efterlysning av Stisse. Mannen berättade att han hade kommit körande efter bilisten som körde på den svarta katten på Björneborgsgatan. Katten hade blivit svårt skadad och mannen kände sig tvungen att avliva den. Därefter hade han väntat in polisens patrull och han hade även fotograferat katten med sin mobilkamera, ifall han skulle lyckas komma i kontakt med kattens ägare.
- Jag är jättetacksam för vad den där mannen gjorde, säger Jessica Sundqvist.
Jessicas pappa Bengt var ofta med henne ute och letade under kvällar och nätter. Han uppsökte också polisstationen för att försöka gå till botten med vad som kunde ha hänt dotterns älskade husdjur.
- Jag ville förvissa mig om att det verkligen inte var Stisse som hade blivit påkörd så jag frågade var polisen lämnade trafikdödade katter. Då uppgav man att de lades i en speciell container, men att det inte var någon idé att leta där eftersom den ofta tömdes. Vid ett senare tillfälle fick vi uppgiften att polispatrullen hade lämnat katten under en gran vid stigen som går upp till Klisstugan. Vi var där och letade men såg inga spår efter katten, säger Bengt Sundqvist.
Han är förvånad och irriterad över polisens agerande.
- Jag förstår inte varför det blir så fullständigt fel, när det är så lätt att göra rätt, säger han.
Om polisen hade kontrollerat Stisses öronmärkning ordentligt hade han kunnat kopplas ihop med sin ägare efter ett enda telefonsamtal. I polisens rapport finns det också noterat att vänstra örat var oskadat och det var där märkningen satt.
- Idag betraktas ju husdjur nästan som familjemedlemmar och det är ju därför Jessica har kastrerat, försäkrat och öronmärkt sina katter. Men om det är så här det går till är det ju ingen idé att man kostar på öronmärkningen, säger Bengt Sundqvist.
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=722140
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad är det för poliser vi har i Sverige? Det känns som att dom är väldigt nonchalanta när det gäller katter… Inte alla kanske men många…. Grrrrr
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Detta är det fjärde fallet på kort tid. Vad är det för fel?!?!?!
Ja undras hur dom gör om det varit en hund grrrrrrrrr

man finner helt enkelt inga ord..så frukansvärt…usch…

jag börgar tappa tron på polisen mer o mer för varje dag,,,,de gör inte ett skit för att hjälpa,
När min hund blev stulen var det enda de jorde att de ringde efter några månader o frågade om han kommit hem,,, de vägrade följa upp ledtrådar, 6 försvunna unga rashundar i samma geografiska område som försvann på bara två månader,, vi tippsade dem om skumma anonser där ingen ville svara på frågor om hundars härstammning när vi ringde, nr som vi inte själva kunde spåra,,, alla tecken på stöld fanns men de gjorde ingenting,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Usch vilka poliser det finns.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Värdelöst med sådana poliser…kan de inte skaffa rutiner om inget annat…papper att läsa innantillvid fynd…bocka av efter kontroll av öron etc…om de nu inte kan tänka själv…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Fy sjutton. Trodde att det var bättre än så.
Så hopplöst och meningslöst1 Man kan ju fråga sig, varför man då ska märka sin katt!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
10. Precis om ingen ändå gör sej besväret att kolla noga. Fy sjutton för den mentaliteten undrar en hel del om hur noga kommunjägare kollar katterna i sina fällor också.
ovanligt att polisen gör såna missar gång på gång… man börjar bli rätt trött på att dom ska ta hand om katter och hundar undra hur mång som har förlorat sin katt som någon annan ringer å anmäler upphittad utan att dom vet at det rör sig om samma katt. Man så himmla trött skulle vara bra om det fanns en å samma sida tex på nätet där man kan gå in å lägga ut bild på sin älskade lr upphittade. Nu finns det ju redan rätt så många sidor om bortsprungna o hittade men skulle vart bra om det va på ett ställa alla. När vi flytta från lägenheten till mitt ute i tomma intet :D mega landet, då kom det en hund o han var märk o dessutom hade han en sändare polisen va lika med skit o ringa, dels så såg man ju inte så bra vad alla siffror en 8 var en 3a ja lite såna missar. Det hela sluta med att hunden fick bo i stallet 1 natt jag ringde alla gårdar som jag viste hade mark o via där fick jag napp. Ägaren kom å var orolig för sin hund (hela familjen kom) man iaf polisen kunde allså inte tyda min miss på märkningen som är väldigt lätt å se fel på ser ju hur mina katters märkning inte alls är så tydliga då dom har mörka öron så syns det ju sämmre oxå. Ringde föresten polisen dagen efter o sa vad jag tyckte och att jag hittade ägaren själv via en annan jägare å jag sa att det var mycket dåligt av dom, enligt polisen skulle hunden tillhöra en helt annan person som bode 56 mil ifrån oss jag sa att det låter inte så himmla troligt att man åker å jagar över 50 mil bort :P En bra sida hejjar jag på där man har alla katter som finns i sitt län bortsprungna å upphittade skulle vart jätte bra å ha. //Sofi

jag har inget som helst förtroende för polisen längre, det verkar som dom inte gör någonting rätt…läste för ett bra tag sen att en kille med diabetes hade kört för fort(ev. rattfull) på sin moppe och blev satt i en fyllecell över natten. då han sa till poliserna att han behövde sitt insulin svarade dom att han inte skulle få sitt jävla knark. han hamnade o koma om jag minns rätt..ska det vara så? :(
min katt är innekatt och chippad men pappa säger att han måste få bli utekatt om han vill men jag känner att jag inte kan lita på någon..inte ens polisen, det är rätt tragiskt tycker jag.

Ja här lämnade de en kille som tatt en överdos heroin i en cell ensam, han dog,,,ca 20 år bara ,,, aldra sjukast var att hans vänner ringt efter ambulans, poliserna kom före o tog med han till aressten, de visste vem han var och jag tror att de ville bli av med han,,,, anars låser man inte in nån som fått overdos i stället för att låta han komma till akuten,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ja det här agerande gör det inte enklare att arbeta för att folk ska kastrera, vaccinera, id märka och ta hand om sina katter som vilka familjemedlmmar som helst. Kan förstå frustrationen från dessa stackare som sökt sin misse så länge.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

De är ju inte klokt!