Räddat katt
Idag när jag skulle till affären hann jag bara ner på gården och så fångade en rörelse mitt intresse. Bakom en buske satt en liten, ungkatt. Hona, trodde jag för där var ingen synlig pung, men visade sig vara en hane senare efter noggrannare koll. Pungen verkar inte vara "utstående" som jag sett på andra hankatter, så jag tror inte han är könsmogen… (?)
Med hjälp av fyra mycket intresserade barn vars uppgift var att stå en bit bort så lyckades jag fånga katten. Skygg som attan var han först, sprang så fort jag rörde mig, men när han kom upp i famnen på mig så satt han bara där hellugn. Hade förberett mig mentalt på en ilsken katt i famnen, men icke.
Så in i duschkabinen med honom och så ringde jag KKS. Inget svar, men hoppas jag blir uppringd imorgon. Efter lite om och men fick jag kila iväg och köpa kattsand, för någon katt har vi inte haft tidigare. Stod förvirrad framför kattsandshyllorna och bara glodde…. det blev kristallsand, tillslut. Cyklade hem och bara hoppades på att han skulle veta hur man går på låda.
Under tiden jag varit borta hade min gulliga sambo introducerat honom till resten av rummen, sakta men säkert. Han är uppbarligen van vid att vara inne, för dels luktar han cigarrök och kanske lite rakvatten (?) och dels gick han på lådan hur fint som helst. Pillade lite på kistrallsanden och försökte äta någon bit innan…
Jag vet inte alls hur gammal han är, han är så liten och späd - sambon som haft katt innan tror året, jag tror halvåret. Ingen synlig märkning men tänkt få veterinären att kolla efter chip. Hos oss får han stanna hur länge han vill, antingen som stödis eller så adopterar vi honom, om ingen ägare dyker upp. (Fast ägaren är inte så poppis hos mig just nu - släppa ut okastrerad hankatt utan märkning!)
Just nu springer han runt och leker med ett kvitto… Han spinner sig fram här hemma och vi kallar honom Motor (uttalat på engelska). Ibland verkar han söka efter något eller någon, så jag vet inte om han bott med andra katter…
Ska försöka få en bild på honom imorgon. Så fin och söt han är! Verkar frisk, även om magen är lite för rund (mask?) och han har nyst en gång… vet får kika på honom så fort vi får tag i en - och en transportbur.
Motor är en vanlig huskatt, tror jag. Nätt, mörkbrun med svarta ränder. Vit haka och halva nosen, vita framtassar och vita bakben…
Åh en sån underbar historia! Tack för att du delade med dig! Du kan känna chipet om du kollar i nacken. Men jag tror nog inte han har något…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hur vet du att katten är hemlös? Han kanske bara var ute på promenad?
Själv gillar jag inte de där kristallerna… men kattsand är nog en smaksak.
Lycka till med katten, oavsett om han får ett nytt hem eller hittar sitt gamla!
Sätt upp lappar och anmäl till polisen.
Om det finns en ägare som saknar sin kisse.
#1 Jag ska försöka känna efter.. Ska väga honom imorgon, tror inte han väger mer än 1.5-2 kg, närmare 1.5. Hur gammal brukar en katt med den vikten vara?
#2 Det vet jag inte. Anledningen till att jag antog han var hemlös var för att när jag skulle fånga in honom så fick jag absolut inte komma nära. Skygg som attan. Lite nosade han på mina fingrar efter ca 10 minuters lirkande, men så vacklade jag och han sprang bort en bit. Fångade honom genom att komma upp bakom och ta tag under magen när han var distraherad av några fåglar.
Han fångade mitt intresse, eftersom han såg ut lite som en bortsprungen katt som efterlysts i Nosaby. Men det var inte Pyret, bara väldigt lik.
Han verkar rätt tam nu inomhus och jag kommer höra av mig till polisen om att vi hittat en katt som vi tar hand om tills ägaren kommer till rätta. (visst kan man göra så?) Är han märkt på något sätt så kommer han ju få åka hem… Håller även ögonen öppna efter efterlysningar på blocket samt lappar i affärerna/trappupgångarna. Tycker det vore meningslöst att sätta upp lappar om att jag hittat honom, för då kan ju vem som helst påstå att det är deras katt… Eller kanske man kan göra så mot beskrivning - dvs, skriva ngt som "Upphittad hankatt på Xgatan, ring ZZZZZZZZ. Katten lämnas ut mot beskrivning."
Hur tycker ni jag ska gå till väga? Har aldigt gjort detta förr…
Vad kostar förresten vet besök, avmaskning och kastrering? I Kristianstad? Och känner någon till en bra vet i Kristianstad?
Ja ditt förslag på vad som skall stå är toppenbra. Jisses, 1,5 kg det är litet…..Avmaska honom kan du göra själv. Ta det mildaste som går att få till en början, jag tor nog att Lena rekommenderar Banminth, receptfritt på Apoteket. Är inte så dyrt heller. det ska göras om efter 14 dagar. En kastrering av en hankatt brukar kosta totalt ca 500 Ring runt och hör"

Är du säker på att den inte är kastrerad? Tänkte eftersom han har pung men det inte verkar vara några kulor i (som för övrigt trillar ner långt innan de är könsmogna, de flesta tre månaders katter har fylld pung). Skygg mot främlingar kan en katt vara utan att vara hemlös, och om det inte bara luktar utomhus om den så har den troligen ett hem.
Vikt relaterat till ålder är svårt att säga något om, beror på om den är utmärglad eller ej. I runda slängar kan man säga att antal hekton motsvarar antal veckor den är gammal, så en två kilos katt kan vara fyra-fem månader, men det skiljer sig väldigt mycket (finns 12 veckors som väger 1,5-2 kg). Är den underviktig (om skelettet känns vasst under huden) så kan den vara fullvuxen och väga så lite, hemskt men sant.
Alla mina katter är skygga ute. även med oss. Vi får locka bra nog för att de ska komma. Men det är bra. Då kan ingen skada dem.
Så att den är skugg är ingen garanti för att den inte har en ägare.

vad bra att du förbarmade dej över kissen…. hoppas den rätta ägaren dyker upp….
vet inte om vikt säger så mycket… fast 1,5 är liiiiiite det……min 8åring väger 2,1 och sen har jag en 4åring som väger 8… hon som väger drygt 2 nu vägde 1996 g precis som 4månaders… så där har inte vikten ökat speciellt…. hon är liten som en stor kattunge men har en massa muskler då hon kan hoppa från golv till tak…
vill gärna veta hur det går…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Men jag sätter nog en femma på, att ingen ägare dyker upp….
Min honkatt vägde ca. 2 kg när hon var runt året. Gick till veterinären och kollade upp henne för säkerhets skull, och han sa att det inte var något fel på henne. Som fullvuxen väger hon ca. 2.5-3 kg. Det är en väldigt liten och nett katt från början.
Medarbetare på jack russel terrier

det roliga med mina lilla 2 kilos är att hon har en lika gammal syrra som nästan väger 6 kilo…. hon borde nog väga 4……men mat är ju så gott…. men redan från start så var det rejäl skillnad i storlek… fast de vägde faktisk lika så när som på några gram…
Min snart 4 åriga Sara väger 2 kg.
Det har hon gjort länge.
God morgon alla! *zzzz*
Motor har lyckats väcka oss flera gånger i natt, först med att bajsa och behöva tala om för oss att lådan ska rengöras… Lite lös i magen var han och det verkade som att den mat vi gav honom gick rätt igenom… Han har fått Friskies och lite katt-tonfisk änså länge.
Tack-och-lov är han hejare på det där med att gå på lådan, verkar det som. Tre gånger fick jag sätta honom där och sitta breve medan han pissade, sen var det lugnt.
Han verkar också vara mästare på att hoppa i och ur sängen - varje gång han hoppar i går motorn igång och han spinner högt. Hela sängen vibrerar…
Det där med cigarr-lukt i pälsen är lite lustigt… varje gång vi försökte öppna fönstret i sovrummet (som leder ut till vår inglasade balkong), så bestämde sig vår granne för att röka. Givetvis så får vi in all rök i sovrummet då - och så fort där var rök så stack Motor och gömde sig någon annanstans i lägenheten.
Jag vet ju inte om han är kastrerad… Generellt sett så ser hans pungkulor ut som dessa:
http://www.whitebearanimalhospital.com/FAQs/Answers/Images/MaleCat.jpg
Dvs. inte alls så utstående som jag sett på en annan hankatt. Där var de två stora, tydliga kulor som buktade ut under analen.
Ska ringa vet och KKS igen, så fort det inte är såhär enormt tidigt… och jag fått mitt kaffe. Kaffe är bra.
Idag ska inhandlas en leksak och en klösbräda… Friskies är han inte alls intreserad av, knappt smakat på dem. Avmaska ska jag också göra. Lika bra att få det gjort, oavsett om han stannar med oss (som stödis eller adoptivkatt) eller inte.
Vi har väldigt lite pengar, så kastreringen får vänta tills nästa månad om vi står för den själva… :(
Nu sitter Motor i fönsterbrädan och är nyfiken på världen. Han har uppenbarligen varit inne tidigare och är van vid människor. Fäst i min sambo har han blivit och spinner så fort han känner lukten… jag duger inte! *s*
Ska luska efter gammal ägare, men vette fasen om det dyker upp någon. Det är en del människor i det här området som inte talar eller läser svenska, så jag måste nog få någon att översätta mina lappar till arabiska och kurdiska.
Ringer polisen också. Kan jag säga att jag hittat en katt och vill att de ska kolla efter chip, men vägra att lämna över honom? Med vad poliserna i skåne gjort med katter på sista tiden vågar jag ju inte lämna över honom alls…
Du bor i lägenhet ett mycket enkelt tips är att du sätter upp lappar där folk paserar lite info om katten och att ni undrar om det finns någon ägare. Har man sophus är det ett mycket bra ställe att sätta upp lapp på. Och så vill jag säga om katten inte är så gammal å är okastrerad så tycker inte jag det e så oansvarligt av ägaren eftersom den är så ung. För att kolla chip kan du åka till en vetrinär det e gratis att kolla märkningen har man lite frågor så är det bra att fråga när man är där. Detta låter ju som en tamkatt som du har hittat jag tror ju att ägare finns något hus bort från dig. Men man vet ju aldrig kanske har blivit dumpad. Jag är kluven på 2 saker, visst bra att du tog in han o villig att ge ett hem men tänk om det finns en ägare som saknar sin lilla katt. Detta med polis e bara ringa å säga att du har hittat en katt beskrivningen på han o säg att han får stanna hos er tills rätta ägaren hört av sig. Du behöver inte lämna katten hos dom allså :). Du låter som en jätte bra kattägare och är det så att ett hem finns för denna så tipsar jag dig att här finns det katter som har behov av ett bra hem (ifokus allså) om man vill rädda livet på en katt. Jag håller tummarna för denna kisse o hoppas hans mage snart blir bra :) Lycka till
Nu har jag beställt vet tid på måndag, så får vet tala om för mig vilken avmaskning jag ska använda.
Det blir nog i första hand 100 för avmaskning och 390 för vet besök (de klipper klorna, kollar chip och jag får låna transportbur). Inte så dyrt som jag trodde, men fortfarande så det svider i plånboken för oss. Nåja, ska prata med KKS om det senare.
Nu sover han. *mutter* Hålla oss vaken hela natten och sen sova när vi gått upp…

Ja, inte vill jag ta någon annans katt när de bryr sig om den inte. Lappar ska jag sätta upp i genomgångarna i husen här och på affären.
Tänkte skriva såhär:
"Ung hankatt upphittad på X-gatan. Ägare sökes! Katten återfås mot beskrivning, ring …."
Enkelt, så kan jag skriva många lappar för hand. Översättning kan jag få i gallerian på området, det vet jag.
Vi har ingen katt sen tidigare, så vill han stanna så får han det. :)
Det där ser jätte bra ut ang lappen. O jätte fint att du ger han ett hem om han inte har någon :) värkar vara en söt liten kisse :)
Han är jättesöt. Ska försöka ta en bild senare, men lite svårt då jag bara har en webcam som sitter fast på datorn…
Nu ska jag hoppa i duschen så jag kan åka in och hämta den stora, troligtvis farliga ;), transportburen. Så får han vänja sig att gå in och ur den under helgen.
Inhandlar även klösbräda och någon liten, billig leksak. Katt har vi ju tänkt skaffa ett tag nu, så OM han har ett hem som hör av sig och kommer tillbaka dit så blir det saker för nästa katt… :)
550 tog vet för kastrering i framtiden också, så det var inte alls så farligt som jag trodde. Långt ifrån… såg framför mig tusenlapparna försvinna. *lol*
Bra att du tagit hand om katten och samtidigt söker efter ägaren. Om det är så att katten är ung och okastrerad så är det oansvarigt av ägaren att släppa ut den. Det kan ju också vara så att den lyckas smita ut och kanske haft kattvakt sådant har hänt förr.
Eftersom det är så ovisst så har katten det mycket bättre i er vård än att vara ute och springa. Om ni inte hittar en ägare så får ju katten ett bra hem hos er.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Precis. Min första tanke var att det var en vildkatt eller hemlös, eftersom jag matar tre sådana på gården (Svartis, Moya och Papa Mau Mau kallar jag dem). Inte förrän sent igår som jag upptäckte att pälsen luktade lite cigarr-rök - intressant att när det är rök i vårt sovrum så sticker han som om det vore farligt…
Han fångade ju mitt intresse för han var så lik Pyret som försvann i Nosaby i december ( http://www.blocket.se/vi/15648629.htm?ca=23_8_s - de är som tvillingar…)
Nosaby ligger knappa 4km bilvägen från Gamlegården, där jag hittat Motor… Borde jag ringa Pyrets ägare och fråga om hon är kastrerad? Vet ju inte alls hur gammal Motor är, men han verkar rätt ung… Hon försvann ju i dec. så *om* han är Pyrets unge, så vore han ju inte gammal alls…
Uh, så svårt att bestämma ålder på katter. Aldrig haft katt, så jag vet ju inte alls hur de utvecklas… Finns det någon som har en länk till en sida där man kan följa en katts tillväxt?
Motor är nu anmäld hos polisen och jag ska in till stan en sväng innan jag sätter upp lappar… måste ju ha stift att sätta upp dem med!
Här är nu till slut en bild av honom. Han färgen stämmer inte riktigt, han är begiebrun med svart tiger-mönster.
Han ligger i transportburen som jag fått låna av vetten och sover. Detta är uppenbarligen en tamkatt. Lappar är påväg upp i området, ska sätta upp fem st i genomgångarna i husen, och en i närbutiken. Sen får jag nog skrivkramp. *s*
Alla som bor i området kommer behöva gå igenom de genomgångarna, för soprum har vi ju inte.
Lite synd… är faktiskt rädd att någon ska ringa och vilja ha hem honom, fäst mig vid rackaren även fast jag inte skulle… Nåja, kommer han hem till någon som saknat honom så blir jag glad.
Om jag har hunnit vara till vetten med honom, kan jag kräva av ägaren att få pengar för det? Och, om jag kan, hur kontrar jag argument som "Ja, men det gjorde du för att du ville, det är inte mitt problem!" (Vilket jag inte kan tänka mig att någon som saknat honom så skulle säga, men utifall att…)
Edit: Kan någon lägga in bilden i mitt inlägg… vet inte hur man gör…

om du tar katten till vet så tror jag inte att du kan kräva den rätta ägaren på pengar, då du gjorde det av fri vilja.
men å andra sidan, så rymde en av mina, och vart omhändertagen hade jag gladeligen betalt för deras uppehälle. likaså hade jag betalt en vet räkning om min katt var skadad.
men nu verkar inte denna katt vara skadad`?
och om katten har en ägare, och är okastrerad, så tycker iaf jag att det är inte din sak att ta saken i egna händer och kastrera den, då katten inte är din. ägaren kanske inte vill ha den kastrerad? sen så kan man ju tycka att alla katter som ej går till avel ska kastreras, men alla tänker ju inte så.
en katt jag hittade ute som var tam, anmälde jag som upphittad hos polisen. ingen ville ge sig tillkänna, och "hittegodset" gick över i min ägo efter 3 månader.
Men, en sak, varför betalar du veten för avmaskning? ingår själva preparatet då? Tycker det verkar hutlöst att ta betalt för såna saker, om det bara gäller själva behandlingen. Då får du en åldersbestämning på måndag och så får du ju veta om han är snöpt elelr inte. HAr du fått kontakt med KKS ännu? JAg tror återigen, att ingen dyker upp. Sätter fortfarande en femma på det.
Så du har natagligen fått en liten söt kompis…..
förresten, katten som jag berättade om i inlägg 22 åkte jag till vet för att kolla chip, om han var kastrerad, efterlyst i deras register mm tog inte en krona för det besöket. och dit ska man vara miljonär för att gå….
#23 Nej, jag betalar ju inte vetten för avmaskning. Han ska bara få rekomendera vilken produkt, så ska jag inhandla den om ca en vecka ifall ingen hört av sig. Vet kommer nu göra almänkoll, känna på magen, lyssna på hjärta, väga, åldersbestämma, kolla ögon (jag tror hans ögon rinner lite) och öron, klippa klorna (som är lååånga, han rev sambon på benet, genom byxorna) kika efter chip, kolla kön och om han är kastrerad.
Tror inte heller någon kommer dyka upp… Dyker någon upp innan måndag så avbokar jag vet-besöket.
#24 Kliniken tar 130kr för att klippa klorna på honom och kolla efter chip. Jag tänkte att det är lika bra jag får en hel koll på honom, för är det så att han ska stanna hos oss vill jag veta att han är frisk.
Det här låter säkert galet (kräset eller idiotiskt), men är han kronsikt sjuk så kan vi nog inte behålla honom för evigt och evigt. Vi har knappt med pengar som det är… :( Som stödis får han givetvis stanna tills det finns ett hem… Det är inte för att vara elak som jag säger så, utan för att vara ärlig… oväntade vet-kostnader får man ju alltid ta, men är det t.ex. något mefött så måste jag vara så krass och säga att vi har inte råd…
Han sussar fortfarande och vi förbrer oss på en energisk katt i natt igen. Klösbräda med kattmynta och några billiga leksaker är införskaffade… han avskyr allt som låter högt och pinglar, så de leksakerna gömde jag undan igen. Sprayade kattmynta på en liten leksaksmus och på brädan, så de gillar han.
Skriver precis lappar att sätta upp i området.
Jag väntar med kastrering några veckor (en månad i alla fall), men vågar inte vänta tre månader ifall han skulle få försig att börja revir-pinka. ID-märkt får han bli om han är kvar om 3 månader. Han kommer ju ändå inte gå ut, vi bor på fjärde våningen med helt inglasad balkong. Smiter han ut i trappen så går han att fånga - många våningar och två dörrar som ska öppnas innan han kommer ut.
Förresten, han är bättre i magen nu. Luktade inte riktigt lika illa idag och fastare är bajset. Han vill inte tittas på när han bajsar, men för att pinka så springer han runt och jamar en del innan någon följer med och tittar på. *s* Tydligen viktigt med publik!
Nej, visar det sig att han är sjuk/medfött fel kan du ju inte försäkra honom heller, och vet vård är dyrt som tusan :(
men tar de betalt för att se om han är chipad?!
Nja, vet inte om de tar betalt för att se om han var chippad… 130kr var för att en sköterska ska kolla chip OCH klippa klorna. Motors klor behöver verkligen klippas… han lekte lite med min spetsduk tidigare och satt sen givetvis fast. Klösbrädan var inte heller intressant, för verkade som om klorna för för långa (?) för att klösa med.
Jag har lite småsår runt munnen också, från när han mjölktrampade på mig i sängen förra natten. Kelig som attan är han. Ibland blir han lite orolig och måste få lukta på oss för att lugna ner sig… verkar vara en liten "Huh? Jag somnade! Är de kvar?" reaktion.
Han måste nog få sig en egen liten grotta när transportburen är tillbaka hos vetten… såå mysigt är det där inne, tydligen, att han inte varit ut på någon timme nu… *s*
Dakrish, jag tycker det verkar som om du är mönstermatte. Kan du inte ta ner alla lapparna, hum, hum…….
ja, ger någon sig tillkänna är det bara att hålla tummarna att det är en mycket ledsen husse/matte som saknar sin älskling, annars så tycker jag att Gunillas idé var bra … :)
Tänkte precis detsamma som Gunilla. För att inte ha katt tidigare så är du väldigt insatt och kunnig för att få kissen att trivas
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
men en liten fråga, är han så vild att ni inte kan klippa klona på honom själva? var ju ganska dyrt med tanke på att det brukar vara gjort på 1 minut ;) men snälla missar iaf ;)
Ja, jag brukar ju klippa själv på Esther och hon är minsann inte snäll, men är man ovan och är kissen inte van vid en själv, så hade jag nog gärna fixat det hos vet första gången, så man inte sabbar förtroende.
Jag har aldrig klippt klor, varken på hund eller katt, så jag vill att någon visar mig först.. Sen kommer jag klippa hemma. :)
#28 och 29 Jo, jag skulle helst låtit bli att sätta upp lapparna… men det gnager i mig att jag kanske tagit någons katt, så jag var tvungen. Fem lappar blev det, en i varje genomgång för husen på min gata och en i näraffären. Texten blev lite olika på varje, men jag upplyste om att jag hittat en katt, den saknade halsband och ID-tatuering, att den bor hos oss tills ägaren hittats och att jag söker ägaren. Plus mitt telefonnummer och att katten återfås mot beskrivning. Varken kön eller beskrivning står på lappen.
Hihi, tack alla för berömmet. Känner mig mycket okunnigare än jag nog låter… har smugit runt här och på katter.ifokus, så det började ticka i huvudet på mig så fort han kom innanför dörren… "Okej, ringa polisen, ringa KKS, beställa vet-tid, avmaska honom, ta reda på priser, övertala sambon lite, skaffa småsaker…"
Det enda jag glömde var att fråga om pris för vacinering, men det gör jag på måndag. :)
Övertala sambon behövde jag inte göra… han verkar ha insett att det finns katter som vill vara innomhus nu… Han har haft flera katter tidigare och det märks… Fast vi skulle ju absolut inte skaffa en tills… ja… hum, ni ser ju hur det gick med den planen?
Sa åt honom att om jag bara vetat att allt jag behövde göra var att komma hem med en… ;) :p Nu pratas det om att skaffa multi-level klätterträd, så Motor får kika ut…
Han sover *fortfarande* så jag gissar att han varit jättenervös även fast han verkat så lugn eller så har han liksom äntligen fått slappna av. Nu sover han på rygg med tassarna i vädret, så han gillar nog oss. :)
Alla höga ljud skrämmer honom och då sticker han snabbt - till min sambo, för att kura ihop sig intill. :D Det funkar även jättebra att klappa i händerna när han är någonstans han absolut inte ska vara - diskbänken, soffbordet eller vid växterna vi har i plastmuggar med vatten…
Han verkar också tro att vi är hans tjänstefolk… med på toa ska vi vara, han sitter vid kylskåpet när han är hungrig, sova ska han göra intill oss och vi har i uppdrag av Hans Kattlighet att klappa honom så fort han kommer nära…
Känns lite som om han testar för att se om vi verkligen ska ge mat och kärlek… om han kan lita på oss.
Eller så läser jag in för mycket i allt han gör. Snart kommer jag väl gå runt med en anteckningsbok och anteckna varje rörelse…. 

#33 Han verkar strortrivas hoss er! Roligt att höra.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Åh….. kan du inte ta bort lapparna…….Eller tala om var du bor, så åker jag och tar väck dem……Ni verkar ju helt fantastiska! Med tanke på att du inte är gjord av pengar, så tycker jag nog att är kissen frisk och fin, så kan du nog sätta vaccinationen som allra sista punkt. HAn är innekatt, ni har inga andra katter. Alltså är smittorisken inte så stor. Det abslout viktigaste är ju, att du får honom genomgången och kastrerad och IDmärkt, om han inte är det. Då är du i hamn och kissen med. Ibland så brukar det vara paketpris på hela kitet dvs vaccinering, idmärkning och kastrering. Annars så kostar varje vaccinering ca 300, du behöver två första gången med 4 veckors mellanrum. Sen räcker det med en om året.
Hmm…jag ska till affären en sväng till… borde jag ta ner lapparna igen, tycker ni?
Vaccinering får bli sen när han är "officiellt" vår, då. Början av Juli, om den där tre-månaders-regeln om hittegods gäller.
Det låter som att TS håller på att få en ny familjemedlem ;)
Och Hans Kattlighet låter lite som min son i sättet, han ska också alltid stolt visa sitt bajs ;D
Dakrish, lyssna till ditt hjärta. Det har aldrig fel.
Vi är lite oroliga för hans syn, dock. Han jamar efter badrummet, jamar efter maten (och den måste nästan visas framför nosen), han jamar efter oss.
En blind eller dåligt seende katt har jag inget emot, mors hund som jag tog hand om från 8veckor och framåt är nästintill blind… Måste få vetten att kika.
Han söker också efter oss ibland, som att vår lukt och vi är hans trygghet. Jamar efter oss, hittar oss, sniffar lite och är sedan lugn i timmar igen… Vet någon vad det beror på eller tyder på?
Jag tror lapparna får vara uppe till på måndag. Efter jag har varit hos vetten så tar jag ner dem om ingen hört av sig.
Tack till vem än nu som la in bilden. :)
Lys honom i ögonen. Då märker du om hans pupiller drar ihop sig. HAn är ju vrålsöt….Eller vifta med något framför honom.
Ska kolla. :)
Han har precis, självmant, planterat sig i sambons knä. :) Jag tror att han har adopterat oss…
Här finns lite bilder på honom:
Hehe!!!!! Var bor du, så åker jag och tar bort lapparna……
Kristianstad. :-P
Nä, jag går nog och tar ner dem. Ska gå och handla lite godis åt sambon också.
Tror ni jag ska försöka handla med lite blötmat åt honom? Friskas rör han inte som sagt och tonfisk och sardiner kan han väl inte leva på…
HAr varit inne och kommenterat. Ja Friskies ska du inte ta i vilket fall som helast. För hög magnesiumhalt. Men köp du mjukmat mjau i pappersförpackning, om de har. Undvik de där varianterna med bullar i sås. De flesta kissar slickar bara i sig såsen och lämnar bullarna.
Det ska jag göra. :) Visste att Friskies inte var någon höjdare, något med urinsten tror jag.
Tror de har Mjau i burk i alla fall… Netto vi pratar om så… :)
Nej, nu går jag och tar ner lapparna och köper sambon lite godis.
Tack snälla Gunilla för alla söta svar.
Inte våra
Jaså, Jenna? Här slickas såsen omsorgsfullt upp och sen ligger de trista bullarna kvar och dem får jag ge till hunden. Ibland så går det bra att lura dem med att mosa ihop det.
#45, Hihi, i krig och kärlek är allt tillåtet. Detta är kärlek…..
Inga kommentarer ser jag på Flickr… nåja, de dyker nog upp. :)
Nuså får Motor stanna med oss, om där inte är ett chip så adopterar vi honom. :)
jo då. Det står ONe comment.Jag har PM:at dig
Såg inte heller några kommentarer men jag testade i alla fall. Han e ursöt.
//Pia

Så gott att ni förbarmat er över misse..lille Motor..vilket charmigt namn han fick:-)
NU ser jag! :)
Motor blev det för så fort han kommer nära eller man klappar honom så spinner han. Oavbrutet…

Men har du ringt polisen om den e efterlyst?
Jag tror jag skrev det någonstans.
Jag har ringt polisen och katten är inte efterlyst. Lämnat signalement på katten där och kontaktuppgifter.

#54 Missat det , förlåt, många inlägg, tur ni trivs i hop!
men nu när han är anmäld, så är det bara att vänta i tre månader, sen så är Hans Kattighet eran, bara eran ;)

och sen vill den nog ha en kompis så finns det massor av kissar som vill flytta in!!
#55 Ingen fara, förstod det. Du gav mig chansen att förtydliga också, och det är bra! Tack. :)
#56 Hans Kattighet har tagit över min sambo. Bara han duger. :-P
#57 Haha, han går runt och jamar lite frågande som i "finns det ingen kompis?" så det är möjligt att det blir en katt till så småningom.
Just nu ska vi komma underfund med att leva med en katt. Vi är hemma dagarna i ända så sällskap saknar han inte! :)

Å vad han verkar lik min lille Rasmus (i avataren) små vita sockar på fötterna:-)
Den som ev. hör av sig måste ju kunna beskriva katten. Sedan är det ju du som avgör om det stämmer överens;-) eller hur?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ojoj, och jag som har två hemlösa katter som söker nytt hem…. *visslar* :)
Precis, kattassen. Han har ett väldigt utmärkande drag som jag hållit undan här också, så ringer det någon så måste de träffa rätt. 
Men kattassen, vad är det jag ser: Sedan är det ju du som avgör om det stämmer överens;-) eller hur?
Tänker du samma som jag? *flinar*
#60 Vi får nog ge detta någon månad först, så han är kastrerad och vacinerad och grejer… men sen kommer jag ta upp saken med sambon. :)
Finns ju tre katter som jag matar på gården (fast jag får inte komma nära nog för att plocka upp, bara sitta still innan för trapphusdörren och kika försiktigt när det är mörkt).
Har skrivit lite om dem tidigare: Svartis är en helvuxen, helsvart hane med riktigt tydliga utstående pungkulor som han gillar att hålla i vädret. Moya är gråblå liknande Russian blue, hon var kanske 4 månader sist jag såg henne men det var ett tag sedan och jag är orolig. Och en stooor svart/röd herre som liknar norsk skogskatt som dök upp för någon vecka seda… jag döpte honom till Papa Mau Mau.
KKS vet om Svartis och Moya, men jag måste nog ringa Lena igen och tala om att Papa Mau Mau också finns i området…
Jag tror vi alla tänker samma… ;)
jag kan ju passa på att tipsa om www.billyhittekatt.se nu då ;)

du är en pärla… å som de andra säger så skulle han få det toppen hos er….
Tack! Ska ansöka efter vet-besök på måndag. :)
Fått ta pengar från vårt sparkonto till utgifterna nu. Vi har hela… 200 kr kvar i 10 dagar efter vetten… :-/
Om någon känner för att skänka mig pengar så varsegod. :)

#62 Ja det är viktigt att alla kännetecken är med. Vår hittekatt Baffe har en svart fläck på ena benet i den vita strumpan. Det var många som ringde på våra annonser men ingen kunde pricka rätt med den svarta fläcken. Det blev vår räddning…;-)
#63Ringer det någon och låter väldigt oseriös så är nog din katt helt svart tror jag
# 68
Vilken humor du har idag kattassen ;)

#69 Är på hugget idag..!
#68 Men, syns det inte att han är helsvart? 
Jag ska ta och gå och lägga mig. Hans Kunglighet tyckte att vi skulle vara lika vakna som han förra natten (väckte oss kl 2, 3, 5 och fick upp oss före 8).
Uppdateringar följer. :)
:(
Jag skulle precis steka korv för oss, första gången jag använt stekpannan sen Motor flyttade in. Knastrar från smöret gör det ju… och jag förståd först inte alls varför Motor plötsligt reste ragg och backade!
Men så lyssnade jag. Och stekpannan knastrar ju som en eld. Han luktade rök. Så fort där är röklukt i vår lägenhet så flyr han ur det rummet…
Nä, här är något på G. Inga brännmärken eller svedd päls som jag kan se, men… Stackarn. Fast han jamade efter husse som kom och räddade honom och stängde dörren till köket. Nu ligger han och trycker intill husse och är nyfiken på maten…
Kanske förklarar varför han är så fascinerad av vatten - står och tittar på oss när vi duschar och kommer ibland försiktigt in i duschkabinen… står så långt från duschmunstycket som möjligt (det blir en bit, skvätter inte ens på honom).

#72 Men jösses, han har väl inte varit med om en brand eller något och dragit iväg som "hemlös". Inget som ni läst eller hört om i områdena runt omkring? Något hus eller någon lägenhet som brunnit. Han verkar ju helt klart ha varit med om något obehagligt i rökväg.
ja nåt med rök verkar det ju iaf vara han inte gillar :/
undrar vad stackarn har varit med om. kanske är det som kattsasen säger? han är ju tam, så han kan väl inte vara född i dfet vilda.
Vi får inte några dagstidningar och saknar TV-kanaler… inget som jag sett på Aftonbladet eller i Kristianstadsbladet (online) i alla fall…
Stackarn har definitivt något elakt minne med eld… och höga ljud/skratt… Annars är han ju go som få…
Om någon annan i Kristianstad kanske vet bättre om det brunnit runt Näsby/Gamlegården/Nosaby/Rödaled?
Ligger detta ställe nära dig?

Hittade denna artikel:
www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080402/SENASTENYTT/91939211 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kristianstadbladet
Imsay: Nej, det är för långt borta
Kattassen: Det är faktiskt möjligt, för jag tror det var den natten jag och sambon gick en sväng för att kolla vart brandbilarna var på väg. Det är gården intill vår, tror jag…
Fast om Motor tillhör de som stod ute på gården, så ska han *inte* tillbaka. Jag fick seriösa otrevlighets-varningar från de männen…
Förresten, det där med klösbräda med kattmynta har inte gått hem hos Motor. Han bara sover på den.. 
ja, fast nu har ju Hans Kattlighet redan hittat sitt slott där han ska bli en gammal kung, så jag hoppas att lapparna är nertagna? eller att ingen efterlyser honom… :D
Jag tog ner lapparna imorse… så efterlyser ingen honom så stannar han med oss. *peppar-peppar*
Vet på måndag, ser jag fram emot…
Om någon vill bidraga med pengar till vet och ID-märkning, så skulle det uppskattas… jag avskyr att be, men måste lite… :(

#78 Ja du Dakrish det är väl inte osannolikt att han kommer därifrån då. Det kan ju förklara rädslan för stekfräset och röklukten i pälsen. Något som tar eld i spisfläkten beror ju ofta på olja som blivit för varm i stekpanna och då fattat eld. Det fräser rejält då.
Lille Motor, nu är du trygg i alla fall.
skicka in en ansökan til www.billyhittekatt.se, eller så startar du en insamling här på forumet ;)
kolla runt med olika vet för att få ett kostnadsförlag, så vet du ju hur mycket som måste samlas in.
Ja, jag får ha dörren stängd när jag lagar mat tills vidare. Men det är ju inte något större problem, jag stänger där inne ibland i alla fall.
Ja, nu är han trygg och go. :-)
#83 Ska skicka en ansökan till billyhittekatt på måndag.
Ringer runt till de olika vetrinärerna på måndag och kollar om någon har ett paket-pris. Sen kommer det nog komma upp en inslamlingstråd. :)
Ni är så gulliga här på forumet.

Förlåt min gnällighet, du verkar exemplarisk som kattägare Dakrish men vissa uppmaningar i denna tråden gör mig mörkrädd…. jag trodde det var självklart att vi som kämpar för hittekatter ska noggrant efterlysa eventuella ägare till upphittade katter, utifall de är saknade?!
Tänk om det faktiskt varit en brand, kattstackaren smitit ut, han är okastrerad och omärkt eftersom han varit för ung och ägarna ändå hållit honom inomhus och tänkt kastrera snart??
Tänk om någon saknar sin katt och inte kan somna om kvällen…
Jag vet att det finns massa oseriösa kattägare därute som man mer än gärna borde ta katter ifrån, men man kan ju inte bara döma i förväg?
Jag har ju själv en katt som smitit som är okastrerad och omärkt och hemskt, hemskt saknad. Tänk om någon tagit in henne och inte ens har uppe en lapp mer än en eller två dagar om att katten är hittad, å kanske inte i mitt område? Som jag sörjer denna katt.
Ett par veckor tycker jag att du är skyldig att ha uppe lappar, där det faktiskt står kön och ungefärlig ålder (sedan kan du givetvis begära att färg och tecken ska kunna beskrivas) och var katten hittats. På katthemmet där jag jobbar har vi en hel pärm full med Borttappade katter vars förtvivlade ägare är helt förstörda och det är inte alla som är id-märkta tyvärr. Ibland är olyckan framme.
Jag beundrar din handlingskraft Dakrish och håller med om att du verkar vara en sann och fin djurvän. Hoppas du förstår att mina bekymmersveck i pannan inte handlar om det.

Du måste dels polisanmäla katten, sätta upp lappar och låta dem vara synliga. Ta kissen till veterinären eller ringa dem och berätta om kissen du hittat. För folk som förlorat sin katt ringer ofta dem. Utan detta så ligger du på gränsen till egenmäktigt förfarande och kan dömmas för det i rätten. Om nu någon skulle vilja göra det.
Tänk dig själv om det vore din katt, och den kommit ut, eller om någon helt enkelt tagit katten för att de trodde den var hemlös och behåller den. Det skulle svida en massa i själen att aldrig veta vad som hände den bepälsade vännen.
#86 Håller med dig.
Vi ska inte uppmana till olagligheter, utan se till att hemlösa får hem, att det inte blir fler med mera. Men skapa inte osanningar på saker som vi inte vet något om. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Okej, så fort vi varit till vet och fått kön och ålder fastställt så sätter jag upp lapparna igen. Jag ville inte skriva ut kön eftersom även om jag *tror* att det är en kille så är jag inte säker, ålder har jag inte ens en blekaste om. Tänk om jag skriver ut kön och sen ringer inte rätt människa för det var fel?
Jag förstår att där kan vara någon som saknar honom. Gnager ju i hjärtat på mig att det kan vara någons katt, för det förstår jag ju att där kan vara en ägare ute.
Är riktigt rädd för att det ska vara de som jag såg på gården där, för de var verkligen sådana som du skulle gå över gatan för att undvika… Inte för att vara elak som jag säger så, utan för att det var den definitiva känsla jag fick från dem. Plus blickar och beteende i stil med "Tittar du på mig? Vill du ha spö?"
Var ju och kikade på mina lappar när jag gick till affären den gången och två av dem hade på tre timmar hunnit bli sönderrivna i småbitar. Är jag skyldig att fortsätta sätta upp nya lappar?
Förtydligar en gång till:
Katten är polisanmäld.
Vet-träff på måndag eftermiddag.
Lapparna satt uppe ett tag men några var nerrivna nästan på en gång. Informationen var vag för jag hade inte mycket att ge. Varken kön eller ålder stod med för jag vet inte.
Har läst tidigare om folk som polisanmält och polisen missat att de har en som sökt en sådan misse, så sätt gärna upp lappar igen, när du varit hos veterinären och vet kön och iallafall ungefärlig ålder. Ge inte ut specifika detaljer om katten som en ägare bara kan veta, ringer nån, be dem om en bild. I dagens digitala värld har nog de allra flest en bild. Be få se bilden när du träffar dem, ta inte med katten direkt. Ps. du gör ett kanon jobb som tar hand om kissen :-)
#90 Det låter som en bra ide. :)
Var faktiskt så skraj för de där människorna på gården att jag började föreställa mig någon som letade upp vårt nummer online, kom och bankade på vår dörr och hade sig… Nä, jag tror jag är lite skygg och med dåliga erfarenheter själv. Det bidrog till att jag tog ner dem… (förlåt)
Stark och stadig sambo har jag ju, tack och lov. 
Om du tycker det är obehagligt att skriva ut ditt hem/mobilnummer på lappen( Beroende på vart man bor kan jag förstå ifall man inte vill skylta med sitt hemnummer), skapa en anonym mail på yahoo eller hotmail. Så har jag gjort när jag skulle ha en lapp uppe åt en annan som inte vill skylta med eget nummer, gör rivlappar nertill med den mailadressen. Även om inte 100% har egen dator eller mail så saknar man sin katt och tror det kan vara den letar man upp någon som kan hjälpa att maila.
Jo, mailadresser får det nog bli. Och rivlappar.
Vi bor i ett bra hus, men bara man går några hus bort så är det "otrevligt område"…
Ungarna som skulle hjälpa mig fånga in katten fick förresten en lektion i katt-vett, då deras spontana hjälp var att slänga pinnar på honom… Hur det nu skulle hjälpa…
Även om du tycker att dina grannar är obehagliga så kan de ju faktiskt älska sin katt.

Ja man ska inte dömma ut folk på en gång om de är bra elr dåliga djurägare. jag vet flera som nog vid en första anblick av "medelsvensson" skulle dömmas ut men jag som känner dem vet attt de älskar sina djur o tar bra hand om dem.
Jo, det förstår jag också. Jag är en sådan människa som skulle dömmas ut av flera - eller så tror de jag har ormar, råttor eller spindlar…

#96 osså har du bara en pissemåns;-)
fjärtemåns menar du väl *håller för näsan*
HAha! En fjärtis! Det har vi två här! Flickor dessutom…. Så trevligt…..Ja Billyfonden där kan du också söka. JAg känner sofia som håller i den lite mer än bara på nätet. Jättego tjej.
En riktig fjärtis. Var ju det första han gjorde hos oss, fjärtade.
Fast nu luktar det inte riktigt lika illa som den där första gången. Yuck…
jag tycker du låter som en super bra kattägare det måste jag säga så för katten skull hoppas jag att ni är hans matte o husse :D