Frågor om kolonier
Idag ringde en tant ifrån kommunen och frågade mig om ja kan ta emot några katter som lever i en kolloni vid en byggnadsplats i kommunen. Det är tydligen en tjej som försöker jobba med detta men som vanligt finns det inga pengar.
Så jag undrar några saker… Hur många katter måste det vara för att kallas kolloni?
Kan det kallas kolloni även fast att alla är tama katter (kanske konstigt fråga)
Hon trodde att det fanns 4 katter på området men en tre färgad hade blivit ganska tjock nu. Så då måste de ju haft detta under uppsikt ett tag? Tre färgade är väl nästan alltid honor?
fattar inte att kommunen inte gör något åt det här… innan det blir för mycket. om katterna dessutom är tama… Hon sa att det kommer bli åtgärder snart. Och det vet vi ju vad som menas med detta
3 färgade, paddor, är alltid honor ;) men det händer väl en gång på miljonen att även en hane kan bli padda :)
Även om en liten koloni nu går det fort till STOR koloni. johnnys girl skrev en mycket bra artikel om en koloni Berättelsen om en kattkoloni
Jo ja vet… Den kommer nog växa fort och tydligen har de haft problem sen innan jul..
men om det är en trefärgad och som sedan även blivit tjockare fast egentligen inte med mat då är det nog en hona då alltså
Borde vara en hona med småplutt i magen om hon inte e full med mask som sagt. men jag gissar på småpluttar.
//Pia
Jag tänkte åka dit och kolla… Hon som matar dom nu har blandat i mask medel i maten sa hon så de borde få i sig något allihopa i alla fall. Hon som matar dom ringde mig nu. Enligt hon var det nog fler katter plus en tre färgad till. Så två honor och minst 4 hanar blir väl några stycken snart. Usch va hemskt. De var tydligt tama alihopa och det är ju alltid bra…
Vore ju toppen om du kunde hjälpa dem, särskilt med honan (honor om det är fler) Men hoppas kommunen bidrar lite då till kanske vaccination eller nåt, för deras tänkta åtgärd är nog inte gratis heller….skadar ju inte att fråga dem iallfall :-D
Jag sa det direkt… Om de kunde hjälpa med pengar men icke. Då kommer det återgärdas. Så alltså kommunjägare gissar ja på. Om det nu heter så.
Så kommunen ringer dig och ber dig åtgärda deras problem men tänker då inte ge nåt ekonomisk bidrag….vilken rutten attityd av dem.
Ja dom avlivar väl hellre… antar ja. Men ja ska höra igen men inget man kan räkna med. När ja sa att en kastrering av hona kostar 1040:- med vacc dit ja går så blev hon helt tyst,
fråga vad de betalar kommunjägaren att göra jobbet?
om kommunjägaren får tex 5000 kr för jobbet, kan väl be om 3-4000 kr, då är ju du billigare och katterna får leva. dessutom så låter nog hellre jägaren dig sitta där och vakta fällan i kylan mitt i natten än att han gör det.
8. Så gör dom.
Kolonier kan bestå av såväl tama som skygga katter oftast bådadera. Exakt antal katter för att kalla det koloni vet jag inte men bra att det börjas i tid där det finns en grupp okastrerade hemlösa katter innan de hunnit föröka sej ytterligare. Katterna måste förstås kastreras finns det inget katthem som har bidrag från kommunen där som kan hjälpa till med veterinärvården?Om man ska kunna förebygga hemlösa katter måste man också börja arbeta förebyggande och ge hjälpen innan de redan har hunnit bli för många att ta hand om.
Så gör kommunen här med. skickar privatpersoner vidare till mig med sina kattproblem men vill inte stå för en enda merkostnad själva än kommunjägaren..suck
Hoppas det löser sig med kolonin, den växer sig snabbt stor!
12. Ja,man kanske borde dra av alla kostnader man fått på kommunalskatten.Typ avdrag djurskydd.

I närheten där jag bor fannns en liten koloni på 5 katter som bodde i ett hyreshusområde. jag var så fräck att jag ringde bostadsbolaget och förklarade att till sen hösten kommer det förmodligen att vara 15-20 katter.
jag begärde en summa pengar för att hjälpa dem med "problemet" . pengarna gick till katthemmen som tog hand om dem och det täckte kastrering, id-märkning och grundvaccination.
Man har inget att förlora och personen jag fick prata med var djurvän så det gick bra.
Antar ivarjefall att kommunen betalar djurjägaren och den summan bör du varjefall kunna få. Kankse värt att kolla upp vad jägaren tar om det är en privatperson och lägga sig strax under…
om inte annat, ring till kommunen och begär att få språka med jägaren själv, och fråga vad han får för besväret.
#15 det lär inte gå att få hans nummer, jag försökte när han satt ut en fälla vid mammakatt, men djurskyddsinspektören vägrade ge honom till känna till mig lr ngt nummer p.g.a "hans säkerhet"
Be jägaren ringa upp då?
jag har själv fått nr till jägaren, men det var iof för att fråga om en fälla till utlåning.
Ja ska ringa imorn men ja tror inte hon säger det. Hon kunde inte ens säga var katterna var för det var ju en SÅN hemlis
Åh, hoppas det löser sig! Tänk om ni kunde få tag i ett eget hus i typ Tanum, då hade du haft garanterad hjälp av mig praktiskt i alalfall!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....