Katt och spis!
Häromdagen blev jag livrädd när jag kom hem från affären. När jag öppnade ytterdörren så kände jag att det luktar bränt. Slängde kassarna på golvet och sprang till köket. Katten hade satt igång spisen. Plattan var på 5:an (6 varmast) Shit, vad rädd jag var. Jag var borta högst 1 timme, men tänk om jag hade varit borta längre tid!!! Nu tillsvidare får mina katter vara i min dotters rum när jag är borta på dagen och så får dom sova i hennes rum på natten. Jag har ingen dörr till köket utan har helt öppet mellan kök och hall. Tänk om dom kommer åt knappen igen och det börjar brinna. Hur har ni det? Har ni skydd på spisen? Måste väl finnas nåt? Någon som vet?
jag har inget skydd, en gammal spis som är lite svårt för dem att kuna ändra. Mestadesl är det Thindra som är på bänken och hon går inte där knapparna är. Men visst tanken har givetvis kommit vad som kan hända.
//Pia
Kanske tejpar? Åtminstone de som man inte använder så ofta. Mina har också lyckats med det.
Men lika farligt är att mina katter hoppa upp på spisen för att fortsätta upp på kylskåpet. Måste alltid vänta i köket tills spisen har kallnad….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2 Känner igen det där att man får vakta spisen tills den har kallnat. Hugo Boss är den som hoppar upp på diskbänken och spisen Flammy har varit uppe 1 gång.

men usch..så otrevligt..mina tankar går genast till min 90-åriga far, han har grejer överallt sen han blev ensam..och även på spisen!! O han har katt - samtal blir till honom ivkäll, så att han omgående får plocka bort rubbet därifrån!
Vill man gå säkert kan man ju tar bort vridknappen. Kanske har de i en korg brevid och snabbt sätta på de när man behöver spisen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#5ja..just det..eller dra ur proppen som husse just sa här..
men finns det inte såna där vredskydd? Så kan man väl om man vill vara extra säker, Siden tass i ditt fall, bör kommunen hjälpa till med en sån där timer till spisen. Ni vet säkert hur såna funkar, de brukar finnas på dagis och sånt oxckså….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja just det timern slår ifrån efter en timme ungefär. Vi hade sån till kaffebryggaren med på skolan när jag jobbade, innan vi fick en stor kaffemaskin.
//Pia
JA, och Siden, sånt ska du stöta på kommunen om, äldreomsorgen….
Jag ställer alltid en kastrull med vatten i på en het platta.
Och knäpper av säkringen till spisen när vi åker bort.
Drar ur sladden till kaffebryggaren.
Man vet ju aldrig vad som händer i huset när man är borta
#10 Det med kastrullen var ju en bra tips! Ibland kommer man inte själv på de enklaste saker….:)
Mina katter har satt på spisen några gånger och visst blir man rädd. Jag såg Moritz en gång när han satt på spisen och skulle hoppa ner på golvet. Satte tassarna på knappen och gjorde ett avstamp så plattan gick på 6:an.
Nu har vi en spis med barnlås där man måste ha dubbelhandsfattning och det känns tryggt.
Annars är väl en timer det allra bästa kan jag tänka mig.
/Maria
på min spis kan man vrida knappen bakåt, och på så vis få barnsäkert och kattsäkert läge, har en Electrolux, har du kollat om det går, annars timer, eller dra ur proppen, till spisen Maggan47
hmm sätta på spisen det ahr då aldrig mina gjort, har itne tänkt på det alls :-S så nu får jag knäppa på låset som finns på spisen (knapp) när man inte är hemma lr inne. Därimot har vi bott där man eldat i kökspanna den skulle vissa katter vara lite väl nära å jag tycker ju att katter ska känna av att här är det varmt men en ville väll utmana värmen lite extra å jag vart arg å rädd varje gång hon skulle upp, så ajg ställde fram en pall åt henne där kunde hon sitta å värma rumpan lite isl för skrämma matte varje dag.

Jag sätter alltid kastruller med vatten på varma plattor tills dom kallnat precis som Jenna….. LillPysen är hopplös på att hoppa upp på spisen. Jag har spisen mitt på golvet så det går att komma upp på den från 4 håll. Han hoppar från bordet direkt till spisen. Knapparna är på framsidan så dom har han inte satt på men nu skall jag dra ur proppen när jag går ut för säkerhets skull…………….
Det blir värre i sommar när vi bor i vårt fritidshus, där vi för det mesta eldar i vedspisen… Det blir farligt. Usch!
Rasmus har under alla sina 14,5 år aldrig brytt sig om vedspisen men den här lille är överallt….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#4 Förstår att du blir orolig för din far.
#5 Går inte att ta bort vridknappen här inte :(
#6 Dra ur proppen har jag också tänkt på då får min vän som är elektriker visa mig jag vågar inte röra några knappar (han kallar mig för lille skutt undrar varför?)
#10 tack för tipset kastrull med vatten i.
#13 kan inte vrida knapparna bakåt. Ska nog testa det där med proppen.
Timer var bra idé, men jag tror att det kostar rätt så mycket har en vän som är elektriker han skulle nog kunna hjälpa mig, men hur mycket det kostar vet jag inte. Kan kolla med honom imorgon. Om det kostar flera tusenlappar så vill jag nog köpa en ny spis istället. Undrar om det inte finns någonting annat "barnsäkert och billigare alternativ" Där jag bodde förut hade jag en bra spis. Kunde trycka på en knapp och alla knappar "låstes".
Vi har också katter som är hopplösa med att vara på köksbänken och spisen. Ända sedan vi blev med katt så har jag alltid satt en kastrull med vatten på en spisplatta som är varm. Det har fungerat väldigt bra och nu har vi keramikhäll som det inte är lika lätt för en katt att pricka rätt.
Det känns som man hela tiden måste ligga steget före katten för att skydda mot olika faror även i hemmet. Brödrosten är också något som jag måste passa hela tiden. Så fort jag börjar fixa i köket med något ätbart så får flera katter en fjäder i baken och studsar upp på bänken. Kan det vara så att de fått för mycket mutor i form av kokt skinka eftersom de tror att det är deras mat?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja, hos mig är brödrosten alltid urdragen och övertäckt. Spisen har de alltid hållit sig ifrån, kanske på grund av att de är vana att hålla sig från värme, då vi har kaminer i huset som enda värmekälla. Bara jag, som konstant bränner mig både på spis, kaminer och ugn…. Klantskallen Gunilla
#17 Ja, katter är ju som små barn och man måste ligga steget före. Jag tror att du har gett rätt så mycket mutor till dina katter ;-) Mina katter är också något bortskämda. Jag gjorde räksallad igår med räkor, avokado, kokt ägg med mera jag tinade några extra räkor och kokade några extra ägg till katterna annars hade jag inte fått ha min tallrik ifred. Eller det fick jag inte heller Hugo Boss som är lite glubsk och alltid klar först hoppade upp på bordet minst 30 gånger. Han visste inte riktigt vad han skulle göra han snurrade runt, la sig på rygg , visade rumpan och försökte se charmig ut, men då sa matte stopp han hade redan fått sina godsaker.
#18 Jag är också klantig så du behöver inte känna dig ensam ;)
Haha, snacka om räkor! JAg brukar ju få lite räkor om jag vill ha, utav tanten med katterna i Strömstad. Pinfärska, alldeles ljumma… Det har sina föredelar att bo i Strömstad. Så i fredags så fick jag lite grann, fick till påsk ett helt kilo, men det gav jag bort… Nåja, fick lite lagom då till mig och tänkte äta räkor i stilla ro på lördagen….Ingen katt får som bekant äta det…. Kalabaliken i Bender! JAg fick ta min räkor och min stora starka och sätta mig i den iskalla gången, med en heltokig Arne som stod och skrek innanför…. Så var det med det räkmyset……
#19 Ja det där med räkor är ett kapitel för sig och jag förstår vad du menar. För våra kissar är räkor kattmat och man sätter nästan i halsen när man ser deras blickar. Jag brukar alltid tina extra mycket på en gång för att det skall räcka till oss alla. Under spishällen finns två lådor för kastruller och grytor och där brukar jag lägga räkor och lax som skall tinas. Nu behöver jag bara öppna lådan så kommer kissarna springangande.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
# 20 Mmm…låter gott med färska räkor. Nu blir jag sugen igen :-) Haha..vilken myskväll du måste ha haft inte ett dugg stressande med en katt som jamar ihjäl sig. Ja, någon mat ro har man inte här heller behöver bara närma mig köket så snubblar jag på 2 fettokissar
Ja och mina gråter, då de inte får äta det längre…. Hade ju alltid räkmys förr på fredagarna. Vi alla åt så mycket vi bara orkade. På den tiden, då Arne var ute och gck själv. Han kände på sig, att det var räkor i bilen på fredagarna! OCh att när husse knäckte fredagswhiskyn, då var det dags….. Så stackarn, han kommer fortfarnade ilande från sin sovplats när fredagswhiskyn knäcks…..( HAha, Jag köper en liten flaska whisky till husse varje fredag, så får han dricka så mycket han vill, heeeeela helgen…..) HAn betalar den givetvis själv.
#23 Ja, det stämmer det där med att katten känner på sig saker. Dom kan ju läsa dina tankar. Så nästa gång du tänker att du ska handla Whisky eller någonting gott som räkor eller tonfisk så tänk inte just på dom sakerna tänk på citron eller dusch istället ;-) För om katten kan läsa dina tankar så borde dom hålla sig undan då. Jag har inte testat, men ska nog försöka ;-) Men hur löser man det där med räklukten då?

#20 själv äter jag aldrig räkor..men kan tänka mej att det är riktig delikatess för katterna..måste prova o köpa här snart o se vad dom säger!

otäckt att höra att de kan klara av att sätta på vissa spisar….bra att det gick bra denna gång….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#26 Ja, jag är glad att det gick bra vill inte tänka tanken vad som hade kunnat hända mina små älsklingar. Jag hoppas att alla har brandvarnare för man vet aldrig.