Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1733 ggr
Alexej
0

Blandrasavel

Min dotters granne har en vit okastrerad, långhårig hona, 12 år. Utekatt trots stor väg bakom huset. Katten får 2-3 kull/år och kattungar säljs som blandisar för 1000 kronor/styck ovaccinerade. Hon har inga problem att sälja de. Nu fick honan igen 5 ungar i olika färger fast födseln blev dramatiskt pga honans ålder.

Tjejen gör inget olagligt. Det finns inga lag på kastreringen eller vaccineringen av kattungar. Hon ser det som en bra extrainkomst.

Felet ligger hos henne, klart. Men om det inte skulle finnas kattungeköpare som är beredd att betala 1000 kronor skulle det inte finnas folk som försöker tjäna pengar på katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

Det är ju kul att hon får en tusing per kisse, trots att det är rena gatukorsningarna, men… Hur i h***ete hittar hon hem till dem? Ska hon inte sluta nu då, när kissen hade jobbigt sist?

SamanthaJones
0

jag håller med ovanstående talare- hur tusan hittar hon hem? o sen borde hon verkligen lägga ner aveln nu.!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Engla
0

Jisses, håller hon fortfarande på att avla på henne? Hua… Ledsen

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mona22
0

stackars katt Gråter
har hon henne fertil för att tjäna pengar på henne ?. blir så ledsen. bryr hon sig inte alls om katten eller ? katten måste ju ha det superjobbigt att vara en kattungemaskin. bara få ungar hela tiden . om hon får 2 kullar per år så har hon alltså ungefär fått 22 kullar om man räknar lågt. en raskatt hos en uppfödare brukar inte få mer än 3 kullar och får sedan pensioneras. det är ett liv vi pratar om.

hade jag fått tag på hennes katt så hade jag kastrerat den för att den skulle slippa gå igenom flera förlossningar. vad tänker hon med ? nu är jag så arg så jag vet inte vad man ska göra.GråterGråter

T.s försök att prata med henne och säg att hon medverkar till alla de hemlösa katterna när hon gör sådär..

Alexej
0

Hon säljer sina kattungar genom föräldrarna i Halland.

Största problemet är att det finns kattungeköpare som bara ser bilden av mamman och är beredd att betala så mycket pengar för en kattunge som kanske inte alls blir långhårig. Och jag tror att det finns många som avlar på sina "raskatter" för att tjäna snabba pengar.Och idén på en "extrainkomst" är säkert lockande för många.

Och den tjejen kommer inte att sluta avla på sin hona, för då tjänar hon inget mer på henne. Och så länge det finns en efterfrågan eller att hennes honan inte blir påkörd eller förbloda vid en födsel kommer hon att fortsätta. Hon "älskar" sin katt, har en egen blogg bara för katten och kallar sig kattvän:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Engla
0

Skulle vara intressant att läsa bloggen, men den kan du väl inte ge ut… Fundersam

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Silvestris
0

Det kan ju vara så att hon faktiskt bryter mot en lag om hon tar 3 kullar per år. Tar man fler än 2 kullar per år behöver man tillstånd från kommunen (16 § Djurskyddslagen).  Ett tillstånd som kan kosta så mycket som 3000 kr.

Lena
0

#7 Ja där har vi en hake som det kan gå att hänga upp den här kattägaren i.

Fruktansvärt när pengar styr sådana här saker som har med levande djur att göra. Tyvärr har det blivit en stor fluga det här att sälja kattungar efter långhåriga huskatter. Många gånger som Norsk Skogkatt utan stamtavla. Gjorde en analys över annonserna på blocket för ett tag sedan och såg då att den här företeelsen blivit mycket vanligare jämfört med året innan när jag gjorde en liknande studie. Priserna varierade från 1000 - 2500 kr för liknande katter och det var många annonser. Vissa annonsörer menade tom att det var en fördel att katterna inte hade stamtavlor. Det sorgliga är att det verkar finnas så stor marknad därute för denna typ av skumraskavel. Något som naturligtvis beror på okunskap. har även förstått att det påverkar den seriösa aveln av Norsk Skogkatt och gjort att efterfrågan minskat. Bedrövligt! :(

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Destany
0

hon ska iallafall inte kalla sig kattvän för det e hon banne mig inte..

Hawknestgrove
0

Nä, en sån vidrig människa! OCh som sagt, som i nlägg #7, man får itne ta fler än två kullar per år. Sen är det remarkabelt, att hon kan få ut 1000 kr per kattunge… Helt otroligt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankah
0

…men om kissekatten skulle "försvinna" då..?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om inte måste hon inte skatta för denna inkomst? Bra om det går att göra nåt enligt som #7 skriver. Vilken vidrig människa, djurvän är ju det sista hon är.

Alexej
0

#11 Den tanken gillar jag. Men nu har hon ungar. Sedan finns en son kvar i hushållet. Vit, kanske 1 år. Undrar om hon planerar att hyra ut honom som avelshane:(

Hawknestgrove
0

JAg gillar som ni vet också iden på #11…..

elza
0

Säger bara GHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

här räddar man katter så ser hon till at det blir fler,, ja ja

Naquita
0

Hur vet hon att sonen inte är pappan?

Idioti..blä

Alexej
0

Nu fick mamman 5 ungar och bara en var vit….

Jag var hos veterinären och han berättade om en kvinna som var hos honom. Kvinnan var oroligt för hennes katt hade blivit så tjock. När veten sa att katten var dräktigt svarade kvinnan att det var omöjligt för katten var innekatt och hemma fanns bara kattens son….Det blev abort.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#17 man blir mörkrädd…..över hur dumma vissa är

Jenna-Gun
0

Men det är otroligt.Hur insatt är folk egentligen i djurs liv.

Zhara
0

Kanske… kanske… kan man hoppas… så inser hon inte vad hon gör?! Skulle inte TS kunna skriva ett vädjande mail?!

Långhåriga katter är så eftertraktade att folk är beredda att betala en del. Skogisen har ju länge varit den mest populära katten, och kan kattungeköparen komma undan med 1000-2500 istället för 5000kr så…

Förutom att de bidrar till fler hemlösa katter, är ju problemet att köparen inte vet vad de ska begära för pengarna, som åtminstone vaccinering och avmaskning. De ser förmodligen bara en kostnad.

Jag visste inte jag heller första gången jag skaffade katt vad jag borde begära. Jag hade väl ren tur att det den gången var äldre, kastrerade och friska katter (som jag fick gratis…).

martdat
0

#17 Suck ja, ska man skratta elr gråta,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

För att inte tala om, att alla katter som är långhåriga är Norska SkogSkatter, med betoning på S. Finns ingen sån ras. Ungefär lika dumt, som att kalla alla hundar som ser ut som schäfer för polishundar…..MEn det är det ju ingen som gör…..

Jenna-Gun
0

Men varför avla katter när det finns 100 000 hemlösa.

Hawknestgrove
0

Ja, Jenna, varför???? Det finns folk, som aldrig lär sig nånting

Zhara
0

Norska SkogSkatter är katter boendes i Norge som brukar vara ute och ströva i skogen… eller hur? :)

Hawknestgrove
0

Ja just det!!!! OCh de som är mest äkta är de som har 5 tår…..ÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHRäcka ut tungan Det har jag också hört……

martdat
0

jag har sett massa korthåriga skogisar på blocket så det är tydligen vanligt. Cool

Hawknestgrove
0

Oj, de måste vara väldigt ovanliga…….Säkert jättedyra då…. Speciellt när de är utan regpapper…..Fundersam

martdat
0

de är nog mycket exklusiva. det är ju raaaskatter..står ju i anonsernaOskyldig

Hawknestgrove
0

Åh… förlåt uttrycket, lika fint som passerad sk*t…..som min mamma sa…. Ok, jag pratar inte om dem, som säljer SVERAK reggade djur, det är en annan sak…..Missförstå mig rätt, jag menar inget on t om våra kära huskatter, bara just det där uttrycket  att fina raskatter……