Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 868 ggr
[sofia-85]
0

Visst är det underbart... m bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När en katt som varit jätte rädd tyr sig till en och bara vill gosa. Cissi från Vislanda är så gosig, och antagligen gravid. Idag har jag sett magen och tuttarna så hon har nog gått i några veckor skulle ja gissa.

Pollita har också börjat spinna men först när man kommer in kan hon fräsa men det går över ganska snabbt.

Några frågor om graviditet… Jag har ju fått några katter som fått kattungar men nu var det ett tag sen så jag bara undrar

1. Om katten fått kattungar innan, kan tuttarna då vara stora pga av det?

2. Finns det något bra tecken man kan se vilken vecka katten är i. Vet att när Selma fick så blev tuttarna extra röda :) där några veckor innan?

3. När ska man kastrera en katt efter förlossning, är det när kattungarna är vid 4 veckor? Jag har ju ingen okastrerad hane så det är ingen fara men ändå bra att veta.

Bild: Pollita m bebisar

Ankah
0

Jag har tyärr inga jättebra svar på dina frågor, då det var längesedan någon av mina kissar fick barn. Vad jag däremot kan råda dig till är; ta henne till vet för koll och eventuell kastration. Om hon inte är särskilt långt gången kan det, grymt nog, kanske vara det bästa att ungarna aborteras och lilla Cissi kastreras…

Ledsen

Naquita
0

Hej!

Är cissi inte långt gången, dvs i vecka 4-5 tycker jag att du kan kastrera henne redan nu., men har hon gått längre tycker jag du ska låta henne föda kattungara. Det finns många olika åsikter om detta, vad som är rätt eller fel, men jag anser att efter 5 veckan VET mamman att hon är dräktig, hon känner ungarna i magen långt före oss och vet helt enkelt att hon ska bli mamma .

3 veckor efter parning blir tuttarna röda/rosa, och vecka 4-5 börjar tuttarna växa sig större. magen börjar växa i vecka 5-6 , men det är mycket individuellt. fr.o.m vecka 7 ungefär kan du känna fosterrörelser.

Jag skulle inte kastrera en hona innan kattungarna har diat klart, dvs vid 12 veckors ålder närt de förhoppningsvis flyttat. Kastrering på honkatt är ändå en operation och dels kan mjölken sina. Ser ingen poäng i att kastrera henne innan ungarna är flyttklara när du inte har en okastrerad hane hemma.

lycka till!

Har hon fått ungar innan kan tuttarna vara större än på vanliga katter, då de inte "drar sig tillbaka" i samma storlek som innan diandet.

[sofia-85]
0

Cissi man kan se lite mage där

[sofia-85]
0

Pollita i klätterträdet

[sofia-85]
0

Och sötnosarna :)

[sofia-85]
0

Okej tack för era svar. Selma hade ungefär denna storleken på tuttarna när hon var i 6:e veckan om inte ja minns fel. Känns ju jätte grymt att kastera om hon känner bebisarna. Kan veterinären säga ungefär i vilken vecka de är? Jag skulle gissa runt v 6 nu, om man kollar på tuttarna. Om man tittar på magen så ser man alla tuttar stå rak ut, tydligt alltså.

ok men i såna fall väntar jag tills kattungarna flyttat. De ska ju ändå vara inne och ingen farligt hane här förutom Elvis men han har inget"paket" kvar :)

Sidentass
0

#5 himmel vilka söööisar…här vill man ju bara  borra in ansiktet i dom små pälsarna o stannar där o dofta babylukten:-O)

martdat
0

Dom ser nöjda ut med att vara hoss dig!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sofia-85]
0

Jag hoppas dom är det :)

Dom e så goa allihopa! Idag har lilla Flisan (svart/vita) öppnade hälften av ett öga. Hon är väldigt tuff och fräser en del men lugnar sig när hon fått lukta på mig :)

Puma77
0

Det borde vara förbjudet att visa såna läckerheter här. Jösses så söta de är. Både stora och små.

//Pia

[sofia-85]
0

Jag bara måste visa :)

Puma77
0

Ja det är helt rätt. Jag skulle gärna drunkna i kattungebilder, men helst borra ner näsan och sniffa på deras goa magar, pilla lite på deras små tassar och öronen som nappt syns. Suck, nä måste gå o pussa på Tudor bara för det.

//Pia

essut50
0

Åh vilka sötnosar dom är, förstår att du är lycklig.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[sofia-85]
0

#12 haha samma här, de små tassarna e underbara :)

Puma77
0

#14 och de där små små som ska föreställa klor *fniss* lena söta trampdynor som man bara inte kan låta bli. Tror jag kommer och hälsar på dina ulltussar.

//Pia

[sofia-85]
0

Det får du gärna göra man vill bara pussa hela tiden… trampdynor är bara det bästa:)

Puma77
0

Och tjocka lurviga bebismagar:) Fast när de blir lite större vill säga:))

//Pia