Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1612 ggr
anniii
0

Bönders kattvett

Har förstått här och på andra forum att flertalet bönder behandlar katter som slit och slängvaror. Kastrerar aldrig och "tar bort" ungarna så fort det föds några. Eller skjuter hälften så fort det blir för många katter i ladan. Jag har funderat på hur man skulle kunna nå ut till denna grupp och kom på tidningen Land, den läser väl de flesta lantbrukare? Kanske kunde man påverka dem att skriva om hur man ska sköta sina katter, om hemlösingsproblemet och om vikten av att kastrera sina katter. Vad tror ni om det? Nån som är bra på att snacka / skriva? Om någon känner sig manad så hojta till!

Alexej
0

Kemikal har skrivit en bra artikel om stallkatter. Hon skulle skicka den till Landtidning. Vet inte vad som blev av det. Kanske startar en ny försök?

http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=34243483-c0d4-45dc-b4ff-00bbc2f33b1a

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Leffe
0

#0 Tror att det är "bonnkatten" som gör att katten inte får högre status. Jag skrev något liknande det jag skriver nu för länge sedan på ett annat kattforum här och blev utskälld av bara tusan, men jag skriver det här också. Namnet bonnkatt gör att folk tänker just på dessa katter. Om vi får alla att säga huskatt istället tror jag att det är lättare att få upp statusen på katten.

Jenna-Gun
0

Bra skrivet LeffeD

Helt säkert öär att det har betydelse.

Huskatt och inget annat.  

Kram Jenna

anniii
0

Det är ju mycket möjligt att det har varit med i tidningen! Jättebra i så fall!

Ledin
0

ja du jag tror att dom alla bönder läser tidningen land å där med är det bra att att sätta ut en artikel i den tidningen så jätte bra att någon gör det. Det vär väldit synd att inte alla vertinärer har vissa kampanger på kastrering för det tror jag att även bönder skulle göra isf, o så slipper man ju få en massa hanar o honor som kommer å går när det inte finns nåon att para med. Så även den delen är ju bra att bönder får veta. För det tror jag inte dom tänker på att okastrerade katter=fler katter som kommer å går :S å alla hankatter som pinkar revir ja honor med gör ju det men hanar e väll mera någranna av sig.

Sidentass
0

Minns då vi bodde på lande i en bondby..där hade man ladugårdskatter, den ena av dom..en mycket vacker gammal hankatt, (dessutom pappa till vår Linus) gick o haltade. När jag frågade vad  det berodde på fick jag till svar att han blivit påkörd för flera år sedan..o legat i ladan o läkt sig själv..verkar inte som om dom kan stava ens till ordet veterinär..o kastrera vet dom nog knappt vad det innebär när det gäller katt!

Essim
0

Jag är så pass knasig att jag alltid har inbillat mej att om goda råd kommer "uppifrån" tas saken på mer allvar än om vi vanliga säger någonting. Min tanke har varit att om tex. Djurskyddet tar kontakt med LRF, Ridsportförbundet och liknande organisationer och får dom att var och en på sitt håll nå ut till sina medlemmar och den vägen få till stånd en god katthållning så kan livet förhoppningsvis förbättras för många katter.

Bara en liten idé jag har haft en tid.

Mettan
0

Jag tror att det delvis är en generationsfråga. I småbyar eller ensamma hus, får katterna oftast inte ens komma in i huset. De får leva på vad de jagar och få lite matrester. Köpa kattmat? Nej, då gör katten inte nytta för sig och fångar mössen!

Kastrera? Vad är det för något? Det kostar ju pengar, och katten blir slö och lat och jagar inte! Veterinär? Varför det? Det finns ju hur många katter som helst och en enda är väl inget att hålla på!

Om ni visste hur många gånger jag har hört det! Jag har försökt att prata med dem, men det går inte. Däremot vet jag en enda gård, där de kastrerar katterna, avmaskar dem och tar dem till veterinären. Men där är ägarna i 40-årsåldern och har en annan syn på katterna.

De gamla bönderna är det nog inte lönt att försöka omvända. Jag vet en, som brukar ha många katter, och de är magra och eländiga, för där köps ingen mat. För ett par år sedan gjorde de av med nästan allihop, och nu har de massor igen. De är mellan 50 och 60 år och har den gamla synen på katterna.

Dottern tog hem en katt från sin förra sambo och äldste sonen (som faktiskt sade till henne att göra det). Katten fick knappt vara inne och visserligen köptes där mat, men han fick äta det ute. Han fick inte vara inne så mycket heller, fast han var liten. Dottern avmaskade honom plus sin egen och Esther. Då började han gå upp i vikt, men han går INTE ut. Han vägrar helt enkelt, så vi har kommit överens om att han har nog varit ute vad han ska.Skrattande För ett par veckor sedan tog hon honom till veterinären, för han kissade där han inte skulle. Då hade han fått urinsten, så han behandlades och nu är han kastrerad. Killen (hennes nuvarande sambo) var ilsken och ville ta fram bössan, men då fick dottern spel och talade om att det var HENNES katt, och han var sjuk, så han skulle till vetten först.

Hundarna far också ganska illa. De är ute lite för mycket, ingen koja, och får matrester. Hundmat är ju för dyrt! Så resornerar äldsta barnbarnets pappa. Men han har inget att säga till om när det gäller barnbarnets hund, för  honom har ungen med till skolan (internat), eftersom han ska utbildas till jakthund. Det är barnbarnet som bestämmer över den hunden och pappan har inget att säga. Ungen jobbar ju på helgerna och köper mat och vad som behövs till hunden. Dessutom är han 19 år.

Som sagt, jag tror att det ganska mycket ligger i generationsfrågan. Tyvärr byggdes inte Rom heller på en dag, och jag tror inte att det går speciellt fort här heller. Många av dem har inte varken dator eller internet heller och tidningar och TV/radio ger ju ingen upplysning om katter precis.

Men om man vet om vissa saker, kian man kanske sätta djurskyddsinspektören på dem. Jag är bara rädd för att DE kan ha samma syn, när det gäller katter. De lär nog få koncentrera sig på "nyttodjuren". Men gränsen på 9 djur kan de inte komma ifrån, så dit kan man styra det hela.

Erika91
0

Det märks bara på Gamlebygymnasiet. Katterna producerar inget, pengar alltså, så dem ska man inte slänga ut pengar på. Detta är "böndernas" synpunkt på saken på skolan :/

Mettan
0

Så länge det tillåts annonser om gift mot "katter och andra skadedjur" är det nästan hopplöst. Jag tror att det kan var ca 4 år sedan jag hittade det på SLU Alnarp efter en länk på Spinn.

Däremot tror jag mycket på program som hitta hem, och då bör de handla lika mycket om katter som om hundar.

Lena
0

Den här intressanta diskussionen har jag helt missat. Tyvärr är det nog som ni skriver - många bönders skrala syn på katter motverkar vårt syfte att höjja kattens status. Undrar dock varför det blivit så här i Sverige. I Nederländerna som ju är ledande inom jordbruksproduktionen har katter riktigt hög status. Borde väl vara det i Sverige också med tanke på vilken nytta katten gör genom att hålla efter råttorna på gårdarna.

Tidningen Land borde vara en bra kanal för att nå ut till bönderna.

#10 Men vad hemskt - det är ju faktiskt olagligt att avliva katter med gift i Sverige. En sådan annons borde polisanmälas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Erika91
0

Ja Lena, tidningen land skulle nog gå bra att komma åt bönder!

Jenna-Gun
0

Stod en gång här hemma på gården och pratade om kastrering, med en bybo.

Han påstod att katter blir slöa när det blir kastrerad.

Då kom en av mina kastrater just släpande på en stor råtta.

Ja, visst blir det lata sa jag med glimten i ögat. Denna katt har varit kastrerad i flera år.

Men en bättre jägare kan man inte få.

Han hade en okastrerad hankatt som aldrig var hemma.

Vilken nytta hade han av den katten som råttjägare då. 

Den är numera  kastrerad.

Jenna

Losvan
0

Intressant tråd - Har själv haft lite funderingar angående bristande intresset till att göra något positivt för våra katter från jordbruksministeriet - kan det vara centern - gammalt lantbrukssynsätt som är orsaken. Skulle säkert bli utskrattad i dessa kretsar om nu till o med katterna skulle ha djursydd! Med andra ord tror att ett hårt motstånd finns. Håller med om detta om generationsfråga. Får vara som det alltid varit. Låter därför inte alls bra att detta synsätt förmedlas vidare på lantbrukskolorna. 

Undrar även hur mycket sommarkatter det skulle bli om alla huskatter på bondgårdar vore sterilicerade??? Många kommer nog även från andra håll men skulle säkert bli betydligt färre.    Tidningen Land är ett utmärkt forum för att nå fram - men även ICA kuriren.

Hawknestgrove
0

Ja och inte att förglömma ATL

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Losvan
0

Läst tråden - Svenska samhället inte moget-  …. Hmm  .. undrar vilka som inte är mogna???

Dakrish
0

Och om dessa bönder vill ha fler katter, kan de väl ta in katter från KKS som är kastrerade, vaccinerade och avmaskade. Det finns ju stort behov av katthem, och som jag förstått det speciellt för katter som gärna vill vara ute (eller både ute och inne).

Tänk var många hem för katter där skulle bli!

Och det där med "kattmat är dyrt" tror jag inte på. Köpte just ett kilo billig kattmat för 30kr, för att mata de hemlösa katterna i området tills vi kan fånga in dem. Jag inbillar mig att billig kattmat är bättre för dem än människomat (med sina höga salthalter).

Mettan
0

Det är inte JAG som säger att kattmat är dyrt, utan det kommer från en som bara vill ge hunden och katten vanlig mat. Men det är tyvärr en mycket vanlig inställning av många som bor i samhällena runt omkring här. De behöver inte vara bönder för att ha sådan inställning till djuren. Dem jag tänker på läser varken Land eller ICA-kuriren, utan har bara den vanliga dagstidningen, där problemet inte alls tas upp. En lantbrukare som kastrerar och försäkrar sina katter är så ovanligt att tidningen Kattliv hade ett reportage om det för ett par år sedan.

Dakrish
0

Nej, jag förstår att det inte är du som säger så, tänkte bara att man kan kontra med att SÅ dyrt är det faktistkt inte. (Jag vet, för vi har skitliten ekonomi och jag var rädd för att inte ha råd att mata katterna.)

Och visst behövs information. Jag önskar verkligen att mitt bostadsområde skulle få information ang. kastrering av katter.

Hey vänta! Det ska jag ta upp med vår hyresvärd som brukar skicka ut en liten informationstidning med räkningen. Kanske de kan ta upp att katter bör kastreras, vaccineras, avmaskas, märkas och försäkras? Det är ju i deras bästa intresse att slippa hemlösa katter också…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Lite OT men #20 kolla denna tråden

En okastrerad katthona föder…

där kan du se vart man kan beställa en A4 affisch från Djurskyddet Sverige just om hur många kattungar en hona får som nog får en och annan att tänka till om kastering, märkning mm.

http://www.djurskyddet.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Kanske nåt din hyresvärd godkännner att du sätter upp i trapphusen

Hawknestgrove
0

Ja, inte 17 behöver man betala hutlösa pengar för katter, som förutom kattmat äter den mest naturliga födan, dvs möss. Eldorados kattmat kostar inte mer än 11 kr/kg, det köper jag åt tantens katter, ni vet… OCh skulle Arne själv få välja, så hade han föredragit den framför sin dyra 100kr/kg mat….. Flört Lagt fram och provat…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....