Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 720 ggr
Imasy
0

Det händer inte mig.....

Nu har det även hänt mig. jag har bara hört talas om folk som blivit "utsatta" för detta, och nu kan även jag räcka upp en hand.

jag har stött på en del knasiga kattspekulanter, men denna kvinna tog priset.

för knappt en timme sedan satt jag med en vän i telefonen, då det kl 23:25 ringer på min mobil från skyddat nr. trodde det var min karl, men döm till min förvåning när en kvinna frågar "är det jennie?" jag tänkte först att hur sjutton kan en telefonförsäljare ha mitt nr? sen så slog det mig att inte ens stackars telefon försäljare har så pissiga arbetstider att de ringer folk halv tolv på natten.

kvinnan förklarar vidare att hon ringer på min annons på amanda och matilda! jag hade redan dömt ut henne som presumtiv köpare pga hennes val av tidpunkt på dygnet. jag frågade vilken katt hon var intresserad av, hon hon ville ha den "skäggiga" kattem. jag antog att det var matilda, som är långhårig.

jag ljög som en häst travar och sa att det kommer en familj och tittar på henne på måndag, och att de var väldigt intresserade och kunde mycket väl ta henne på en gång. kvinnar förklarar att hon kan komma på en gång, men jag gjorde klart att min påhittade familj har första tjing.

då skulle hon ha amanda istället. hästen galopperar vid det här laget och jag berättar att hon har fått en skada och att jag säljer inte henne förräns hon har läkt helt.

då säger hon att hennes man är veterinär. jaha sa jag, och vad heter han då? Jodå, hennes man heter Olof. jaha, frågar vidare vart han jobbar nånstans då, man är ju bekant med de flesta vettarna häromkring. hon säger att han jobbar på en mindre klinik i grannstaden till mig. frågar vilken klinik, men hon vet inte vart hennes man jobbar, för sånt kunde hon inte hålla reda på Förvånad

så jag frågar om han jobbar hos veterinär BXXXXXX ? joooo, det gjorde han nog, hon tyckte att det namnet lät bekant. jaha sa jag, för där går jag med mina djur, och så vitt jag vet så driver han den kliniken själv, och där arbetar det ingen olof. då vart det tyst i telefonen, och jag tackar för mig.

IDI*T!!!

Alexej
0

Det låter helt knäpp. Hoppas det var ett skämt och ingen kattspekulant på allvar. Det finns många som borde ha djurförbud.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

hon hade en dialekt som ingen i min bekanskaps krets har, och hon lär lite äldre på rösten, så det var nog ingen jag känner som drev med mig, tyvärr. jag undrar vad som hade hänt om jag hade sagt att det hade varit okej att hon kom till mig? skulle hon på fullaste allvar hämta en katt hos mig kl 1 på natten?!

Mettan
0

Tur att du ljög som du gjorde! Henne hade jag också dömt ut direkt, för man ringer inte till någon människa efter kl. 9 på kvällen, om det inte är något speciellt som har hänt och då inom familjen eller nära vänner.

Jag själv blir väldigt irriterad till och med om någon ringer efter kl. 20 på kvällen. När klockan är så pass mycket vill jag ha lugn och ro, eventuellt titta på TV, läsa eller göra något annat, som känns bra. Däremot kan jag mycket väl sitta på MSN och där prata med någon och sedan antingen ringa upp eller be att bli uppringd. Det är ju en annan sak, för då "pratar" man ju redan med personen i fråga.

Jag tror att jag hade påpekat att människan var mycket oartig och bett henne ringa igen på en VETTIG tid, men inte han hon hört av sig igen! Jag kan bli mycket irriterad om telefonen ringer sent på kvällen, vilket en granne har för vana att göra. Då talar jag om att det får vara mycket viktigt, när man ringer vid den tiden. Brukar fråka om hon inte kan klockan och när hon säger att det kan hon, så säger jag till henne att hon ska titta på den, innan hon ringer.

Detta är säkert något som sitter i sedan jag jobbade, för då fick jag aldrig vara ifred på kvällarna, så jag löste det med telefonsvarare, där jag bad att de skulle ringa till jobbet nästa dag om det var DET saken gällde, annars kunde jag ringa upp.

De senaste åren har jag inte haft fast telefon och mobilen har jag stängt av vid 7-tiden på kvällen. Men nu har jag telefon via comhem, och efter kl. 8 på kvällen svarar jag inte helt enkelt. Jag tycker jag har annat att göra än sitta och prata skit halva natten, för det brukar inte vara viktigt precis. Nu tror jag dock att de flesta är "uppfostrade", för det ringer inte på samma sätt längre och det är verkligen skönt.

Lena
0

Du det verkar ju en aningens skumt det där. Jösses! Ringa vid den tidpunkten en långfredag och allt. Ljug om att maken är veterinär etc. Tyvärr finns det ju allehanda figurer därute som inte borde få se katt på vykort ens än gång. Det gäller att vara nogräknad.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Tror inte människan var nykter, nä hon ska nog inte ha någon katt!

.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

Men du milde  vilka knepiga människor som vandrar runt på vår jord….hoppas verkligen att hon inte skaffar sig några katter..

Erika91
0

Ojoj. Tur att du ljög för hon verar inte vara rätt person att skaffa katt!

Casper
0

Ute efter långhårig honkatt, luktar "hemma-avel" lång väg! Tur att du tog det som du gjorde. Somliga ska, som sagt, knappt få titta på djur på kort ens…

Imasy
0

Hon lät inte full, och båda damerna är kastrerade, så det blir inte mycket till avel där inte ;)

Men jag börjar fundera på om jag kunnat ha varit utsatt av denna bedragare:

Hemsidan har försvunnit

_Skrivet av Pia Persson 6 mars 2008, 17:50
_pia.persson@dt.se

I förra veckan varnade jag för en man i södra länsdelen, som köper upp kattungar billigt och säljer dem dyrt på hustruns hemsida under falska förespeglingar. Det har nu fört det goda med sig att hemsidan försvunnit liksom alla mannens annonser på blocket.

Fortfarande söker dock uppfödaren av tre röda blandraskattungar, som mannen nyligen sålt vidare, efter köparna som blivit lurade. På hustruns hemsida har mannen har uppgett att de är efter en renrasig maine coon och begärt 2 500 kronor per styck. Det har han gjort trots att det inte finns någon renrasig förälder och att han själv köpt dem för 500 kronor styck.

Innehållet på den försvunna hemsidan finns utskrivet på papper. Med hjälp av dessa och information från blocket ska åklagaren nu granska de bedrägliga kattaffärerna. Även Avesta kommun har börjat intrssera sig för mannen, som saknar paragraf 16-tillstånd att sälja så här mycket kattungar.

Jag har mailat Pia idag för att höra om hon hade mer information om dessa personer, men hon firar nog påsk så jag får nog vara nyfiken ett tag till ;)

Imasy
0

En till notis från Pia´s blogg:

Kolla upp kattungeköpare

Skrivet av Pia Persson 27 februari 2008, 14:20 pia.persson@dt.se

Se upp för oseriösa kattungeköpare! Det varnar en uppfödare som upptäckt att en man i södra Dalarna köper kattungar billigt och säljer dem dyrt under falska förespeglingar.

Kattungarna säljs på hustruns hemsida och har tidigare även annonserats ut på blocket. Nyligen såldes tre röda blandraskattungar, som mannen köpt för 500 kronor styck för 2 500 kronor styck.

Enligt uppgift på hemsidan var mamman en renrasig maine coon. En lögn och fått uppfödaren av kattungarna att polisanmäla mannen. (Klicka på kattungarna för större bild.)

Nu söker uppfödaren efter köparna som blivit lurade av mannen. Själv informerade han inte uppfödaren om annat än att han skulle ha kattungarna själv.

Efter att ha hämtat kattungarna mejlade mannen bilder på dem för att visa att de hade det bra. Samtidigt annonserade han ut dem med samma bilder både på blocket och hustruns hemsida.

Efter polisanmälan har annonserna plockats bort från blocket. På hustruns hemsida säljs för tillfället två svarta blandraskattungar turkisk van/europé. Har du själv drabbats av mannen? Mejla då mig pia.persson@daltid.se

Wiizy
0

Är säekrt den personen… :/

Ledin
0

bra att du kan trava som en häst det har jag med gjort då jag känner att detta låter inte alls bra, har även sagt nej ni får itne köpa denna katt å fasktis sagt varför dom blir bra paffa men känner jag att detta är fel o ser hur katten upplever dom ja då är det fel som tusan. Mina katter är kelgrisar alla går fram till folk o säger hej men just dom här så va mina kelgrisar inte framme alls å sa hej till en sprang in å gömde sig under soffan, jag fråga om dom hade hund men nee (o den katte nsom gömde sig är van vid hund så det va något fel på dom här) så jag lät hästen stå still å sa som jag kände ni är inte någon kattköpare som passar nån av mina kattungar.

Imasy
0

Jag fick nu på kvällen ett mail också. Ingen har hört av sig på länge, och så nu nappar det två gånger på ett dygn på en gammal annons…

Blev lite paranoid nu.

Wiizy
0

Säkert samma person.

Imasy
0

Har iaf raderat annonsen  jag hade ute. Ska försöka luska lite med mailaren, kan ju faktiskt vara slumpen också. Vill ju inte skrämma iväg ev en bra köpare pga ett pucko.

Frågan är ju varför ev samma person hör av sig till mig på mail, när jag talat om att de är tingade/sjuka, och därmed ej till salu?

MariannE11
0

jättebra gjort av dej…. o att du har koll på veterinärerna i ditt område… läskigt att detta ska behöva hända….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Ja, knepigt… Jag brukar säga, att hos oss kan man ringa inte före 10 och inte efter 10. Om det inte är överenskommet…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

en gubbe ringde mig kl 6 på morgonen också i somras, så jag ska nog be folk maila i fortsättningen….