Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2349 ggr
dorkey
0

Katter omplaceras AKUT!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om annonser hör hemma här, men detta är verkligen AKUT..

Nu är det så att min mor har bestämt sig för att avliva våra helt underbara katter om jag inte hittar nya hem åt dem snarast. Varför vet jag inte riktigt, hon har inte nog med pengar och tid..

Det är två huskatter, Tim och Lydia, syskon. Ungefär 2 år gamla, födda den 6 Juli -06 och har bott hos oss sedan födseln då det var våran katt Tissla som födde dem. Fullkomligt friska och krya, har aldrig någonsin visat tecken på aggressivitet, inte ett enda fräs eller morrande. Det är helt harmlösa, vet inte vad något annat än lycka och trevlighet innebär. Man kan hantera dem hur som helst, de bryr sig inte. Så ett hem med barn eller många andra djur är helt okej.

Båda är okastrerade.

De är van hundar, andra katter och livliga barn. Och de behöver inte flytta tillsammans. Ska de flytta tillsammans så är kastrering ett måste.

Vrekligen helt underbara katter! Ett bra hem är viktigare än några pengar. Vet ni om något bra katthem eller liknande så kontakta mig också om det.

**Finns i Härnösand, Västernorrland.
**Kontakta mig på c.ronoz@hotmail.com
Eller PMa här på iFokus

Bild: Syster gosar med Tim. 

dorkey
0

Tim är goskatten

dorkey
0

Lydia

dorkey
0

Fler bilder finns på Katter.ifokus, min annons där.

supermoccine
0

Ah, vilka raringar. Usch, man blir alldeles kollrig över sådana här plötsliga beslut som ska genomdrivas pronto. Under avlivningshot dessutom. *suck* Hoppas att ni finner bra hem åt dem!

Imasy
0

Har ni möjlighet att kastrera dem? tror ju det blir lättare att hitta nya hem åt dem. och sedan ta betalt vad kastrerings kostnaden kostade tex.

supermoccine
0

Ja, kastrering är ju något som alltid bör göras i vilket fall, så det är ju bättre att göra det nu än att lämna över ansvaret. Din mor har ju råd med det iom att hon har råd med avlivning. Och som Imasy säger kan ni dessutom få tillbaka pengarna genom att ta betalt motsvarande den kostnaden.

[sofia-85]
0

kan inte de två göra bebisar med varandra då? Om dom är syskon det e ju inte alls bra..

dorkey
0

#5 Jag har bråkat, tjafsat och fösökt förklara för min mor ända sedan de var sex månader gamla om hur viktigt det är att hon kastrerar dem. Hon har ännu inte gjort det, och tro mig, hon kommer inte göra det. Fråga mig inte varför heller, för det vet jag inte. Hon är totalt störd i huvudet.

#6 Självklart vet jag det. Och nej, hon tänker inte betala veterinär  för att avliva katterna.

#7 Självklart kan de det. Nej, det är inte alls bra. Men man måste ändå tänka på att inavel inte är samma sak för djur som med människor. Det finns många som avlar inom familjen för att få fram just de färgteckningar de vill ha. Men självklart så är det ju dåligt ändå eftersom jag inte har någon som helst aning vad de bär i sina "genryggsäckar".

supermoccine
0

#8 Arghl! Får honan inte p-piller ens? Inavel är precis lika dåligt för katter, människor och andra djur. Att få fram speciella teckningar är inget försvar för att riskera avkommans hälsa.

dorkey
0

#9 Nej.. ingenting..

Nä precis. Enligt mig så är det fel att enbart ens tänka på bara raskatter, dvs speciella teckningar och liknande.

Och mycket av den här anledningen så är det bra om de får nya hem så fort som möjligt! De hotas att bli avlivade! kom igen, någon kan väl ta dem? jourhem, vad som helst?

Alexej
0

Hur hade din mor tänkt avliva de?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

Men fy så hemskt och jobbig situation för dig som dotter. Prova att lägg ut det här med. Ja, jag hoppas så för dessa katter att lyckan står de bi. Kattakuten finns det en kategori som heter. 

www.kattforum.se

Erika91
0

Men varför ska två katter av tre säljas? Det står att ni har tre katter på din presentation…
Synd att de inte kastreras :/ Har du inte möjlighet att kastrera dem?
Undrar som Alexej, hur ska dem avlivas? :/

Sidentass
0

Åhhh..om din mor kunde förstå hur viktigt det är att missarna får bli kasterade!! Det är betydligt lättare att hitta hem till kastrater då man annars är rädd för att dom springer iväg långa vägar..samt går o skvätter!

Det är så vackra missar..som du ju också vet..är dom ju värda att få den bästa framtid som finns..kanske du skulle visa din mor denna  tråd och de svar du fått här..

Håller hårt i tummarna …

gör Siden o kastratgänget på nio pälsklädda individer..

Alexej
0

tessan_  här söker en katt till sin kille. Kolla med henne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut50
0

Kan du inte ta hand om katterna så länge? Så dom slipper bli avlivade? Har din mamma hund oxå??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

HUR tänker hon avliva dem? Det frågar jag med som många andra…..De flesta "billiga" metoder är nämligen olagliga, bara så din morsa ska veta det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

dorkey
0

Hon hade tänkt avliva dem hos en man i sollefteå tror jag. Han är anställd av kommunen att ta bort katter och gör det då nästan helt gratis. Ärligt talat så gör han det väldigt fint, och jag ser inte varför det ska vara så hemskt. Han lägger fram en matskål med riktigt mumsig kattmat, de märker knappt vad som händer och de plågas verkligen inte.

#12, tack. Det är inte lätt för mig nej, jag älskar katterna! det var ju jag som "födde upp dem".. Jag ska prova där, tack.

#13, Jag tror att mamma ska behålla den tredje (Tusse), men det är jag faktiskt inte säker på. Hon kan lika gärna ha menat ALLA katter.. Men Tusse tror jag inte hon kan skiljas ifrån hur mycket hon är vill. Han är redan kastrerad, var det innan han kom till oss, och kan vara ute flera dagar åt gången. Han är ett mindre ansvar så att säga..

#14 Jag vet! Nu har hon satt upp en deadline också, senast fredag. HUR IN I H*****E SKA JAG KUNNA HITTA NYA HEM ÅT DEM TILL FREDAG?! Jag har försökt, jag har verkligen försökt tala vett i henne, men det går inte! Det är liv vi pratar om här, det är inte bara något hon kan kasta omkring som hon vill. Ansvar heter det, ansvar.

#15 Ska fråga henne, tack.

#16 Jag har funderat på det.. Bara tills jag kan hitta något annat hem åt dem. Min pojkvän kommer inte bli glad, verkligen inte råttorna heller.. Men det är skit samma, tänker hon avliva dem på fredag så tar jag hit dem, punkt slut.

#17 Han är ju laglig, som jag skrev längst upp. Men jag undrar om hon verkligen ska ta sig till honom.. Jag ska fråga ut henne, om inte annat så hotar jag om att anmäla.

Hawknestgrove
0

Gör det. För reglerna är minst tre meters håll och helts med hagelgevär. Men nu jobbar vi på att det inte ska behöva ske! pUTTA UPP FÖR KISSARNA HAR NÅGON NÅGON PLATS?

Imasy
0

Kan du inte prova att lägga ut en annons på blocket så länge? har du tur kanske någon nappar redan idag eller imorgon? och ta tex 500-1000 kr för dem, som de sedan kan få tillbaka mot uppvisande av klvitto på kastreringen? har hänt mig flera gånger att folk ringt i massor redan ett par timmar efter att annonsen kommit in :)

*håller tummarna för de små*

calimero
0

trodde det inte var tillåten med avlivningshot på hittekatter?

Det här är ju ett indirekt hot.

Imasy
0

Nu är det ju hur som helst inte TS som hotar katterna till livet, och hot och hot, det är ju det TS mamma kommer göra med katterna, och jag ser det som att TS försöker hjälpa katterna till ett fortsatt liv.

Hawknestgrove
0

Ja, nu ska vi försöka hjälpa………

Sidentass
0

puttar!!!

dorkey
0

Jag vill då verkligen inte ta livet av katterna! Har man läst tråden så förstår man att allt jag försöker göra är att rädda mina underbara älsklingar!

Min mor sa idag att hon visste om en kompis till henne som kunde ta katterna.. Men det var inte säkert. Och enligt mig så är det egentligen inget bra hem.. Hon har köpt massa olika djur, men sålt dem efter ett tag för att hon egentligen är allergisk.. Men det är ju ett bättre alternativ än döden. Jag ska ringa henne imorgon.

Det kostar 1000:- enligt min mor att lägga in dem på katthemmet i Utansjö. Hon säger att hon då verkligen inte har råd med det.

Finns det ingen i Västernorrland eller i närheten som kan tänka sig ställa upp som hem bara för en kort stund?

Jag kan ha katterna själv i några veckor.. Men egentligen inte ens det alls..

Jag har frågat hur många som helst jag känner utan något som helst resultat.. Varför ska det vara så JÄKLA svårt att omplacera två helt underbara katter?! jag fattar inte. Alla vill bara ha kattungar, eller så är den katten de redan har för gammal och aggressiv på andra katter.. *suck*

PUTT!!!!!! 

dorkey
0

#12 Jag kan inte lägga ut där,

"Hot om avlivning får inte förekomma! Sådana trådar modereras direkt vi ser dem och trådskaparen får en tillsägelse. Upprepas det av personen kan det resultera i en varning."

och,

"I detta forum får enbart akuta fall förekomma. Katter som inte har något hem, går ute eller kattungar som tex. hittats i skogen. Katthem hör också hit." 

dorkey
0

Tim <3

Blondieisbackagain
0

tro det skulle va lättare om katterna va kastrerade o hela köret =/

kanske ska förska med en insamling ? lr jag vet inte.

att kastrera en hane kostar ju runt700-1000kr  då ingår ju id o vaccenation skulle jag tro kan inte din mamma typ ta på avbetalning? bättre att få 1 katt kastrerad så få man ta dom andra sen..

ha du skrivit om hjälp på kattforum?

om inte så testa.

hoppas katterna hittar nya hem avlivning är det sissta man vill göra men ha man försökt allt o så men det inte löser sig så..mja mjo…

mvh//karin

dorkey
0

Sitter här mitt i natten. Kan inte sova. Har panikångest och skuldkänslor över något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Allt jag tänker på är hur allt kommer gå, att jag vilket som kommer förlora dem..

dorkey
0

Mörk men mysig bild.

dorkey
0

Lydia som bäbis <3

dorkey
0

Båda som bäbisar, på upptäcksfärd.

Blondieisbackagain
0

vaaa söta! :D

hoppas värkligen att det kmr fixsa sig för katterna :(

dorkey
0

Jag har pratat med min pojkvän nu, riktigt seriöst, och han förstår om katterna måste bo här ett tag. Men det får bara vara tillfälligt som sagt. Men det ger dem lite tid i alla fall.

Jag låg och funderade på det ett tag igår, det som Blondie skrev här ovan, insamling.. Skulle ni kunna hjälpa mig att samla in pengar till kastrering till Tim? eller är det totalt lönlöst då han ändå ska omplaceras? Det vore så underbart om någon skulle kunna tänka sig skänka en slant, jag kan nog fylla i resten själv om det fattas, men jag har verkligen inte råd att betala allt själv.

Kramar Madde

Ankah
0

Det tror jag nog ska gå att fixa, men kolla upp hur mycket det kostar hos din veterinär, gärna hos några olika. De ska ID-ärkas och vaccineras också. Kolla upp hur mycket det är du behöver så att du vet hur mycket du behöver samla in. Det ska nog luskas fram något hem här också, ska du se, bara det får ta en liten stund.

calimero
0

#26 det är precis det jag menar…

Så varför godkäns det här? på ett forum för hittekatter dessutom? Och nu kan pojkvännen helt plötsligt ta katterna… om någon annan här genom forumet hade ställt upp hade det försvunnit en plats för en riktig hemlös katt.

dorkey
0

Pojkvännen kan inte ta katterna, vi kan ta katterna. Men bara tillfälligt, kanske en vecka.. eller två.

Hur som helst, jag har kollat upp med veterinärer och Härnösands veterinärmottagning har "specialpris" på kastrering och sådant nu. Både vaccinering, ID-märkning och kastrering på hona skulle kosta endast 950kr och 450kr för hanar. Men det är om man bokar tid nu i februari! Hon sa att det kan ta ett tag innan man får tiden, in i Mars någon gång. Men bara man bokar tid nu i februari.

Skulle man få ihop 450 kronor så är i alla fall en av dem kastrerade.

dorkey
0

#36, Sen visste inte jag att det var förbjudet att avlivningshota. Jag kan göra en ny annons/tråd om du vill. Grejen med det hela var att det var riktigt akut, min mor tänkte ta bort dem senast på fredag. Och just då fanns det inte en tanke på att ta dem hit, en hund, två katter och sju råttor i en liten etta.. Just då var det bara panik.

calimero
0

hur akut tror du det är med alla 100 000 katter som inte har ett hem och ingen ägare som är ansvarig eller bryr sig om dom? Ska dom vara kvar ute för att någon ägare skiter i ta sitt ansvar?

Imasy
0

# 39 TS skriver ju redan att hon tycker sin mamma är knäpp och att hon har gjort allt för att banka in lite katt vett i skallen på henne.

Skit samma, hur det än är kommer hon lämna katterna för avlivning, och vad är det som säger att en hemlös katt är värd mer än en katt hos en knäpp ägare? jag skulle också kunna hålla en hel föreläsning för TS mamma om ansvar osv, men det har hon gjort så bra själv.

Dorkey= Det där var jättebra priser, billigare än så kommer du inte att hitta på! Kanon att de hade det ihop i ett paket, annars hade det ju kostat massor juh. Det albsolut viktigaste är väl ända att se till att de blir kastrerade så att ingen syskon parning blir gjord.

calimero
0

vad jag stör mig på är att dom som hotar med avlivning, indirekt eller inte, får mer uppmärksamhet för allmänheten för katterna. Det betyder att det löner sig att hota med avlivning, man belöner detta beteende och det tycker jag är fel.

Men kanske vi då också ska köra med samma stil, om den är allmänt accepterat….  Avlivningshota alla våra 40 katter som finns inom våran förening plus alla dom som finns på vår kölista …..

Imasy
0

Men detta var väl inget hot, utan detta tänker väl mamman göra oavsett om TS försöker hitta ett nytt hem eller ej. Men visst håller jag med dig om att många försöker hota med avlivning för att bli av med "problemet" snarast, och det tycker jag är otroligt fult gjort.

Ankie
0

Det är väl inte dorkey du ska ge dig på calimero utan ge på den som hotar katterna med avliving istället och det är ju hennes mor. Jag tycker inte du ska tjafsa med dorkey hon försöker ju hjälpa katterna från avlivning.

dorkey
0

Jag förstår inte hur du menar calimero. Du säger alltså att "dina" katter är ett mycket mer akut fall än mina. för att de är hittekatter och att mina bara är omplacering. Jag såg hur du resonerade på en annan annons förut, och du verkar precis som hon säger vara totalt emot folk som måste sälja sina djur.

Hade jag inte skrivit att de är avlivningshotade så hade ju detta bara varit en helt vanlig annons, den hade nog inte ens fått vara här. Jag förstår inte vad som är så jäkla fel med att jag berättar sanningen, att de kommer om inte jag gör något åt det. Men enligt dig så är det ju fel fel fel fel fel fel. För det här är ju mina katter, jag vill bara sälja dem fort.

Jag försöker hjälpa dessa katter, och du klagar på mig.
Men här, 0612-40636, varsegod och ring min mamma! :)
Hon kommer nog bli väldigt förvånad.

JosephineF
0

Haha, förlåt mig men nu var jag tvungen att fnissa lite. Känner jag calimero rätt lär hon ringa din mamma ;)

Det här är ett fall som är lite svårt att bestämma sig för huruvuda avlivningshotet ska få stå kvar eller inte. Med tanke på att det inte är trådstartaren som uttryckt hotet utan katternas ägare. Jag tycker vi låter Lena bestämma hur vi ska göra med sådana fall. Jag PM:ar henne och tipsar om tråden så får hon ta ställning till detta när hon är online. Vi lägger ner diskussionen tills dess att hon läst tråden och fortsätter med vad den handlar om - katterna. Ber er respektera detta.

/ Jossan

vickan1976
0

Det är jättebra Dorkey att du försöker hjälpa katterna, förstår att det måsta vara jobbigt att tjata på min mamma och sedan få kritik här. Jag vet inte vilka regler som gäller här, men hade jag varit som du, desperat, så hade jag också gjort allt för att hjälpa katterna.

Du gör ett fantastiskt jobb! Hoppas allt ordnar sig snart!

Hawknestgrove
0

Du är en ängel som försöker! Ok, då får du göra så, att du till nöds tar kissarna själv, så får vi försöka jobba på det tillsammans här inne! Om alla sätter klutar till, så ska det nog gå! Ok, det kan ta lite tid, men se på t ex Mr Maffig, trodde aldrig att den kissen skulle få ett hem! Det tog lite mer än 5 veckor, så funkade det1 i värsta fall, så får väl vi här inne skramla ihop till den där tusingen, så de kommer in på katthem! Nu drar och puttar vi av bara den, för kissarna! de ska INTE dö i morgon!

dorkey
0

#45, Ingen fara, om Lena tycker att denna tråd är opassande så kan jag göra om den. Jag ursäktar mig jättemycket i alla fall, jag visste faktiskt inte att det var förbjudet, om det nu är det, med hot om avlivning..

Tack så hemskt mycket alla som försöker hjälpa mig. Det är verkligen helt underbart att se människor som verkligen bryr sig, det är ont om det nu för tiden.

Jag ska ringa min mamma alldeles strax och fråga henne hur allt går och vad hon har tänkt. Och förklara att vi tänker ta hit katterna istället. Jag hoppas verkligen hon går med på det, hon kommer säkert ha en fin anledning till att hon inte tänker lägga över massa ansvar på mig och att jag inte har råd eller tid. Men det ordnar sig, annars tar jag dem bara.

Lena, som sagt, om denna tråd är helt opassande så kan jag göra en ny. Inga problem.

Hawknestgrove
0

Jag tvivlar på att tråden är opassande. det är ju inte du som vill ha livet av kissarna. Nu hoppas vi på, att du kan hämta dem och så får vi allihopa kämpa för här inne, att de får nya hem så fort som möjligt.

Erika91
0

Bra att du kan ta in katterna dorkey. Hoppas att din mamma kommer att gå med på det fast det borde hon ju!
De är iaf jättesöta! Jag hoppas att det kommer att ordna sig för katterna.

Calimero, jag är väldigt kluven i den frågan, samtidigt som hemlösa katter ska få en chans så ska katterna som är hos fel ägare omplaceras eller inte kan vara kvar på grund av andra omständigheter som allergi. Jag tycker att alla katter ska få en chans och det är ju så svårt, det går ju inte att hjälpa alla och själv skulle jag välja att ta en katt från ett katthem men det är inte alla som har den uppfattningen, de tar hellre en omplaceringskatt. Men det finns ju redan en tråd om den frågan. Och att hota med avlivning är helt fel, att man tar till den metoden direkt, man måste ta hand om katten man tagit hand om. Fast det var ju inte dorkey som i detta fall hotade med avlivning. Anledningen jag tror att folk tar en katt som är hotad med avlivning är att den blir hotad till livet medan en katt som går ute kan vänta ett tag till att komma in, men inte den katten som hotas med avlivning, det är mer brottom :/

calimero
0

jaha, man får alltså vidarebefordra sin mors/brors/mosters avlivningshot, så länge inte hotaren själv skriver om det… och detta på ett forum för HITTEkatter medan det hos kattforum.se och blocket inte godkänns att hota med avlivning … märkligt…

Trodde man jobbade för att höja kattens status här…

Inte sagt att jag inte tycker att dessa katter inte förtjänar en chans, är bara allergisk mot avlivningshot, vart den än kommer ifrån.

Blondieisbackagain
0

hoppas det Löser sig med katterna,

Jätte bra att du/ni sattsar på att kastrera i id märka vacc o hela köret med killen först sen ta du dom andra 1 o en,

mvh//karin

Hawknestgrove
0

Men snälla, dessa katter är ju precis som hittekatter hotade till livet. TOM mer akut, precis som #50 säger. Vad gör man, om man måste skrika ut sin förtvivlan? Nä, kämpa nu så att dessa kissar får ett hem i stället för att få gå en eventuell plågsam död tillmötes i morgon! Ang Blocket, så förekommer kniven på strupen titt som tätt. ÄVen på Sks fast omskrivet. Och på vilket sätt sänker vi kattens status, genom att putta upp en så här viktig tråd? Att märka ord hjälper ingen.Detta forum kundre lika gärna heta nödställda katter, för det är ju det det handlar om i grund och botten, eller hur?

Puma77
0

Ja vi alla jobbar för att höja kattens status. Är det ett akut fall med omplaceringskatter eller ett akut fall med hittekatter, de ska väl vara lika mycket värda.

Det finns folk därute för alla sorters katter. En del har svårt att ta in hittekatter och söker mer socialiserade och en del vill inget annat än ta in en hittekatt. Tycker vi jobbar för att lösa problemen istället.

//Pia

kattassen
0

Dorkey - du har inte hört något från några Blocketannonsörer? Jag mailade denna länk till två stycken som önskade katt uppe i dina trakter. Fanns under "köpes" på Blocket.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Sen har vi förstås, utvägen, om du får in katterna till dig och inga spekulanter visar sig inim rimlig tid, ditt förslag om att låta dem komma till ett katthem. Då får vi sala till det här inne. Då är de i alla fall trygga, eller hur?

calimero
0

#54 att skriva att något akut är inte samma sak som att hota med avlivning.

JosephineF
0

Som sagt, vi låter Lena ta ställning till hur vi ska göra med dessa avlivningshot som kommer i andra person.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för hem åt kissarna! Det är det som är viktigt!!!!!

Puma77
0

I texten står inget om hot överhuvudtaget utan ren fakta. Fakta i detta fall att de skulle avlivas, det är inget prat om att hota med avlivning. ses inte detta som akut vet inte jag vad som anses akut. Därför skrev jag som jag gjorde. Alla katter är lika mycket värda oavsett. Ska vi bara skita i vissa katter för att det finns tillräckligt med hemlösa? Nej alla är lika mycket värda, vi ska inte jobba mot varann utan med varann så nu hjälper vi till istället för att tjafs.

Någon som har en idé? annars håller jag med Gunilla i inlägg #56

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, jag är villig att lätta på pungen med 200, bara de kommer till ett riktigt bra katthem…Som sista utväg, alltså!

dorkey
0

Nu har jag hämtat katterna! Det är väldigt läskigt här anser de, de ligger och trycker under sängen.

Det var tur som f*n att jag hämtade dem ikväll, tydligen så hade morsans pojkvän fixat så de skulle avlivas ikväll! Utan att ens säga något till mamma fast han visste att jag kunde ta hit dem.

Men nu är allt på det säkra i alla fall.

Hawknestgrove
0

Åh, stor eloge till dig! Alla tre?

Erika91
0

Vad bra att du hämta dem! Gud vilken otäck tanke att de skulle avlivas ikväll annars.
Undrar också som Gunilla om alla tre är hos dig nu?

Faxlin
0

Jag hjälper gärna till med en slant för dessa katter med. Om jag bara får ett kontonummer så.

Att gå in en tråd där någon ber om akut hjälp att rädda två katter för att skälla tycker jag är ytterst otrevligt gjort. Att vi kämpar för att alla katter är lika mycket värda betyder inte att alla hemkatter ska behöva dö för att rädda de utan hem.
Alla katter är alla katter. Och i det här fallet är det en tjej som vill rädda katter som inte är hennes egna. Ingen skillnad i detta fall än vad det var då jag tog emot Findus som hotades att slås ihjäl.
Han hade också ett hem. Men jag skulle kanske skitit i honom och ansett att eftersom han har ett hem redan där han kommer bli ihjälslagen så gills inte han. Hans liv är alltså inte värd att räddas?
Eller är hans liv värd att räddas? Om svaret är ja på den frågan borde även dessa katter vara värd en räddning.

Nu ber jag er att tänk allt vad ni kan för att hitta en bra lösning på detta. Och som jag sa tidigare. Jag kan skänka lite pengar jag med om inte annat för att få dem in på katthemmet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Puma77
0

Å snacka om tur. Härlig att höra att du har dem hemma hos dig nu.

Tycker som Åsa med nu, nu slår vi våra smarta huvuden ihop för dessa katter.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, insamlingstråd behövs,och  dorkey, behöver du ppiller till kissen akut? Jag kan skicka! Pma mig, så skcikar jag i morgon, så har du på måndag! Så du har för 8-10 veckor i alla fall…

Tack Åsa, för ordentliga ord! Du är tjejen hela dagen!

Hawknestgrove
0

Putt1 Dorkey, har du somnat av utmattning?

Imasy
0

åh vad skönt att höra att de är i säkerhet!

nästa vecka lär jag väl få ett lönebesked, gärna ett trevligt ett ;) och då hoppas jag kunna bidra med en liten peng till katterna :) ska du placera om dem själv eller blir det katthem?

Hawknestgrove
0

Ja, någon som är Medarbetare här inne, kan ni inte starta en insmlingstråd?Som synes, så är nästan hankattens kastrering redan i hamn!

Alexej
0

Den måste Dorkey skriva själv. Här är länken till insamlingstråden:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=268bbe9b-0b29-4615-8a42-1085702d5ce4

Jag kan också ge lite.

dorkey
0

Nej, bara Tim och Lydia följde med hit. Tusse stannar hos min mor, föralltid.

Gunilla: Jag PMar adress till dig!

Imasy: Du är en ängel! Jag ska prova omplacera dem, vi får se hur länge katterna står ut i den lilla lägenheten. Men om jag inte hittar något hem inom kort så måste jag försöka finna ett bra katthem. Avlivning kommer inte på fråga.

ÅsaF: Tacktacktack! Ska jag PMa kontonummer?

Alla pengar räknas, om ni så skänker en femma! Jag kommer få leva på gröt och nudlar hela månaden ut, men eftersom det bara är billigt om man bokar tid nu, så får jag ju göra det och använda mina sista pengar.

Vilka är villiga att skänka en slant så att Tim kan få ID-märkning, vaccinering och kastrering? 

dorkey
0

Oj, jag såg inte #71 förrän jag postat #72.

Alexej
0

Dorkey, det har varit strul med insamlingar förrut. Läs igenom länken under #71 och startar en ny insamlingstråd.

Hawknestgrove
0

Ja, skynda dig, så lägger jag ppiller i ett kuvert med en gång! Och pengar kimmer, jag lovar1 Starta en tråd du! Men läs först igenom alla regler…

Imasy
0

Men kan du inte boka en tid innan erbjudandet går ut, fast höra om du kan fåt tex en tid i mars för detta pris? tänkte att det är kö kanske? nog tror jag att vi fixar detta va? blir väl "bara" 1500 kr för att få dem båda kastrerade, vacc och id-märkta va?

dorkey
0

Jag har läst reglerna nu. Men eftersom jag inte är 18 så är det min pojkväns konto pengarna kommer sättas in på. Då är det väl både hans och mina uppgifter som behövs när jag PMar sajtvärden? Måste jag vänta till sajtvärden har svarat innan jag kan starta den nya tråden? Visst är det Lena som är sajtvärden?

Gosh, blev en del frågor där..

dorkey
0

#76 Jorå! hon sa det när jag pratade med henne idag, att det är bara att jag bokar nu i Februari. Jag kommer nog ändå inte få någon tid förrän i Mars någon gång eftersom det är en himla kö.

950kr + 450kr =  1400kr för båda.

dorkey
0

putt på #77

Alexej
0

Det räcker om du pma Lena dina uppgifter. Glöm inte adressen och personnummer. Du är ju ny här på sajten då är det bra att vara noga. Glöm framförallt inte att uppdatera inkommande pengar. Du kan kolla lite också i Hennums insamlingstråd eller vad som finns under rubriken:"insamlingar" här till vänster under 20.

Boka tiden nu, en del kommer säkert in genom medlemmar här, resten kanske du kan låna ihop av några du känner.

Blondieisbackagain
0

Va kul värkar se ljust ut iaf nu för katterna Skrattande

Imasy
0

Fast nog tror jag att vi kommer upp i 1400 kr, eller? Glad

Hawknestgrove
0

Ja skriv nu tråden, så det glöder och boka tid så fort du kan!

dorkey
0
Ankah
0

Jag tänkte på en grej - kanske ska du höra av dig till ett katthem redan nu - ställa dem på kö där, för det kan nog vara väntetid. Du kan ju säga att du kan ha dem själv ett par veckor. (Det blir nog jobbigt för dem, t.e.x, att flytta medan de fortfarande vinglar runt med trattar efter kastrering!) Många katthem har också en "omplacerashörna" där du kan få lägga ut en liten annons, och sedan så finns ju alltid blocket. Blocket blir ju en bättre idé om du behåller dem ett par veckor ändå - så att du kan lära känna eventuella intressenter. Hur som helst; börja leta nya hem NU, för det kan ta en stund att hitta det PERFEKTA hemmet, och du ska inte lämna bort dina små polare till vem som helst!

Faxlin
0

Puttar upp denna lite så den hamnar på första sidan igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja jag med!!!!!

Lena
0

Vi har en regel på Hittekatter i Fokus att det inte ska vara direkta avlivningshot i annonser/inlägg som publiceras här. Det här har vi diskuterat ganska mycket i tidigare trådar. Det gäller då om man själv har katter som man vill omplacera och i inlägget/annonsen skriver att man tänker avliva om ingen tar hand om katten/katterna.

Anledningen till att vi inte vill ha den typen av annonser/inlägg är att det bidrar till att sänka kattens status, samt att vi hjälper kattägaren att inte ta sitt ansvar. Det motverkar hela syftet med Hittekatter i Fokus. Vi vill dessutom att man kontaktar annonsforumet om man hittar en sådan annons. Målsättningen är att få det förbjudet att publicera den typen av annonser. På Blocket är det inte tillåtet, dock passerar det sådana annonser av misstag ibland. När blocket blir uppmärksammade på det tar de bort annonsen.

Sedan blir det naturligtvis lite annorlunda när man som du gör Dorkey, ber om hjälp och råd för katter som någon annan äger och hotar till livet.

Nu ser jag att det verkar ha löst sig för dessa katter, vilket är jättebra.

När det sedan gäller insamlingar finns det regler för hur dessa går till. Här kan du/ni läsa om dessa: regler för insamlingar

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Puttar upp denna tåd. Hur går det?

Hawknestgrove
0

Puttar upp av nyfikenhet….

Blondieisbackagain
0

Puttar oxså upp vill veta hur det går :)

dorkey
0

Det går framåt! Vi har lyckats samla in pengar så att båda kan få vaccinering, ID-märkning och kastrering den 10 Mars. Lydia har redan ett hem ordnat för sig :) Det går långsammare med Tim.. Det är så sjukt svårt att få tag på folk som vill köpa en vuxen katt.. Hoppas det går bättre när han blir kastrerad.

essut50
0

Vad skönt att höra att Lydia har fått ett hem, kan du inte försöka få nån äldre person som kan ta hand om Tim. Äldre människor vill helst ha vuxna katter.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

emjon
0

Två år på en katt är ju en perfekt ålder och borde inte vara så svårt. Kissen är fortfarande ung men börjar lugna ner sig lite och ändå stor skillnad från kattungestadie.

Båda kissarna ser urgoa ut och jag hoppas at det löser sig för Tim också.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

tussilago
0

ja, tänk igenom alla positiva argument med att katten är två och inte kattunge så du inte marknadsför honom med "han är inte kattunge men…" utan "han är två år och det är super för att…"

själv tycker jag att kattungar är urjobbiga, river allting och klättrar överallt och håller på… så  det finns massa positiva argument :)

Hawknestgrove
0

Åh, så bra! Då får du höra av dig på måndag1 Vi här inne är alla väldigt nyfikna hur det gått! Hehe, du kanske kan få dem som tar hand om Lydia att vara stödhem åt Tim? Så slipper du , som har det så trångt?

dorkey
0

Hej igen! Jag tänkte att jag kunde uppdatera lite.

Lydia har nu fått ett kärleksfullt hem hos Johanna här i stan, jag har nära att hälsa på henne och hon verkar trivas hur bra som helst! ligger redan och myser med Johanna i soffan och följer efter henne överallt. Dock så börjar Johanna bli allergisk.. Hon får röda utslag som kliar. Men eftersom hon är så förälskad i Lydia så tänker hon stå ut ett tag så det kanske försvinner. Annars får jag omplacera henne igen.

Tim ska bli hämtad av ett par nu på söndag. De bor på alnön, har redan tre katter sedan tidigare. Men hanen de har är nu 16 år, så de vill fylla på med lite "nytt" :) Det finns en kattlucka, så de går ut och in som de vill.

Tims annons på blocket, länk 

Alexej
0

Jätteskönt med kattägare som bryr sig. Och en jättefin annons på Blocket. Super!

Hawknestgrove
0

Åh, så skönt att höra! Tänk vilken underbar historia!

Lena
0

Vad bra att det har löst sig för båda katterna! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Skönt att höra att det ordnat sig! Men för kattellergiker finns ju medicin..

helenaroth
0

Så roligt att läsa, tack för att du bryr dig om kissarna!!Glad

JosephineF
0

Då blir Tim nästan granne med mig =) Jag ser Alnön från mitt sovrumsfönster =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.