Hur ofta avmaska?
Hur ofta avmaskar jag mina katter som nu är både ute och inne? Och ska jag avmaska dom katterna som inte går ut samtidigt?

Där har ju många så olika åsiker. Personligen anser jag vid behov. Uppvisar någon att den har mask så får nog hela gänget åka på en kur. Hör med din veterinär om råd.
Har man som vi utekatter.
Som gör sina behov ute.
Då ser man inte om de har mask.
Då måste vi avmaska ofta.
Särskilt barmarkstider.
Jenna

Ska jag då avmaska vid behov på alla? Eller 2 el. 3el…..ggr om året. 
Jag hade nog tagir utekatten ngra ggr om året och innekatterna vid behov. Innekatterna ser man ju om de har så då får ju alla. Men det är vad jag skulle gjort.
//Pia

Finns det nån sorts mask som man inte ser? Eller kan man vara lugn så länge man inte ser några maskar? Här pratar jag om innekatter…

#4 Ja det kanske jag ska göra. Ludde är ju ute nästan hela tiden, kommer bara in för att sova och äta, svårt att se när han har mask.
#6 Ju, du kommer att se maskerna. Små, vita riskorn i pälsen på rumpan (levande). Faller de av torkar de.
Annars kräker de ut vita ca. 5cm långa tunna mask, levande eller döda.
Man maskar bara av när du vet att de ha mask. Maskmedel idag är så starka att man inte ska använder då utan anledning. Men man måste maska av alla katter då för de slickar av varannan och får i sig maskägg.
Jag använder Drontal för mina utekatter, det tar allt med en dos. 1 tablett för 4 kilo katt. Jag brukar köper 20-pack. 2-pack=ca.80 kronor. 20-pack med recept 480 kronor, utan recept 580 kronor.
Så ungefär.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Å Gud vad äckligt det är med dessa maskar. Tack Alexej för infon!
Ja maskar av den här typen är inget annat än urlebbiga! Det där med hur ofta man bör avmaska har ändrat sig ganska radikalt. Förr var det 2-3 ggr för utekatter och 1 g per år för innekatt. Idag säger man att man bara bör göra det om man misstänker eller har sett symtom på maskinfektion. Katter som går ute får ju i regel mask förr eller senare, men innekatter löper inte alls samma risk. Kattungar däremeot ska man alltid avmaska enligt ett avmaskningsshema då de får spolmask via modern. Spolmasken finns ofta latent hos mamman och aktiveras i samband med dräktigheten. (Mycket komplicerat förlopp)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Här är en länk till en artikel om inälvsmask.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

När Ludde kom till mig via kks, hade han varit stallkatt. Det hängde ut precis som spagetti i baken på honom. Det var efter jag avmaskat honom. Förmodar att det var döda maskar?
Lite bilder: http://www.intervet.se/binaries/66_101476.pdf
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Trodde du länkat bilder på maskarna
Banminth Använde jag till Ludde när han kom till oss.
Du får scrolla (?) ner lite då kommer bilder på mask.:)
Avmaskning upp till 3-4 ggr/år - om de är utekatter. Själv så använder jag Drontal-tabletter (Nej, inte jag, katten.) Samtliga ska avmaskas samtidigt, eftersom det kan smitta emellan.
Ett litet tips. Jag brukar skriva datum på förpackningen med avmasskningsmedel. Då vet jag när jag gjorde det senast. Dessutom har jag skrivit med tusch och med stora bokstäver "katt" på förpackningen, så att inte vi tvåbeningar ska gå och råka ta av det.

Åhå där är ju dom små gynnarna! Spolmask var det som Ludde hade då, långa otäckingar.
#71 Ja det brukar komma ut allt möjligt otäckstyg efter en avmaskning. Inte vidare aptitretande sysselsättning det där med avmaskning.
//Lena
Tack Titti. Där fanns också prislistan för Drontal:
Storlek
Förp.typ
Pris/recept
Recept-belagd
Med
Utan
2 styck
blister
87:50
82:00
Nej
20 styck
blister
461:50
570:50
Nej