Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 748 ggr
Lena
0

Är din/dina katter kastrerade?

1. Har du kastrerat din/dina katter?
  2. Berätta lite om dina erfarenheter av själva ingreppet?
  3. Minns du hur mycket det kostade?
  4. Var det han- eller honkatt som kastrerades?
  5. Hur gammal var katten/katterna när den kastrerades? 
  6. Vad tycker du om en lag som säger att alla utegående katter ska kastreras?
  7. Om du inte kastrerat din/dina katter, varför har du inte gjort det? 

Hälsningar Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mantrats
0

1. Alla mina katter som inte är avelsdjur är kastrerade.

2. Det har aldrig varit några problem eller koplikationer vid kastrering.

3. Sista gången jag kastrerade var för 1 år sedan. Då var det två siamesdamer som fick gå i pension. Det kostade sammanlagt för båda 1200 kr.

4. Sista gången var det två honkatter.

6. Jag är posetiv, men vet inte hur det skulle kontrolleras.

brutt
0

1.Mina 4 katter har jag låtit kastrera 2:   Inga som helst komplikationer  3 .Honkatterna runt 650kr och hanarna runt 450kr det har gått några år sedan dess. 4:honor och hanar 5:Honorna var cirka 2 år hittekatter och killarna bröder födda i ett stall var året. 6:Förstår att problemen bara kommer att förvärras för katterna om inte en lag om idmärkning kastrering tillkommer är därför positiv.7.frågan inte relevant i mitt fall.

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla mina 5 huskatter, och skogishanen är kastrerade.

1 Mina huskatter kastrerades så fort dom var könsmogna,2  inga komplikationer, 3 honkatt 470kr, hane 250kr inkl id. 4 både hane/hona, 5 ca7-8 månader, 6 gärna lag på kastering på utekatter! 7 alla huskatter bör kastreras, har 2st skogishonor för avel

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

skrutten
0

1. Ja båda är kastrerade.

2. Det var min sambo som kastrerade Tott och katthemmet som kastrerade Knoll, men erfarenheterna är bra.

3. 500 kr inkl. id-märkning tror jag.

4. Han katt

5. Tott var ca 6 mån.

6. positiv.

Jenka
0

Mina katter är kastrerade. Det är allt jag vet då dom var kastrerade då vi köpte dom :)

Lena
0

Våra tre katter är kastrerade alla tre.

Saga var dräktig när hon kom till oss som hittekatt. Vi lät kastrera henne så snabbt det gick sedan hon var klar med sin kull. Sagas dotter Tessie kastrerades när hon var ca 1 år. Linus var drygt 6 månader.

Saga och Tessie är kasterade enligt den så kallade titthålsmetoden vilket jag kan rekommendera. Det är en mycket smidigare metod eftersom det bara blir ett lite sår på ca 2 cm och ett stygn. Honkatten behöver inte bära tratt efter ett sådant ingrepp. När det gäller hankatter är det alltid ett lindrigt ingrepp tycker jag.

Vi gjorde flera saker samtidigt som öronmärkning, tandstansbehandling. Alltsammans gick på drygt 1000:- vill jag minnas för honkatterna. Runt 600:- för hankatt.

Ser positivt på att det blir en lag när det gäller Kastrering och ID-märkning. Även om det inte löser alla problem så blir det ändå en signal om kattens status som är oerhört viktig.

MVH Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

1* Har du kastrerat din/dina katter?
      Ja, alla 6+1

2 * Berätta lite om din erfarenheter av själva ingreppet?
     Vet inte så mycket om det, egentligen.
     Vi fick lämna kissen på sjukhuset och hämta       den på eftermiddan

3 * Minns du hur mycket det kostade?
     Var det han- eller honkatt som kastrerades?
     Tre Honor och fyra hanar
      Honorna 1047:- Hanarna 620:-

4 * Hur gammal var katten/katterna när den      kastrerades? 
     En hona var 4 år och hade fött 2 kullar ungar.
     Två honor var ca 11 månader.
     De hade ätit p-piller från 7 månaders ålder.

Hanarna var kring året

5*  Vad tycker du om en lag som säger att alla       utegående katter ska kastreras?
      Absolut rätt!!! Har sett bevis på hur                   okastrerade katter beter sej.
      De kan ju avla kattungekullar överallt och       okontrollerat.
     Jenna

kemikal
0

Båda är kastrerade. Kisse var kastrerad sedan tidigare, så det vet jag inget om.

Lillan är nyligen kastrerad (tre veckor sedan). Vi lämnade henne på förmiddagen, fick hämta henne på eftermiddagen. Hon var trött och det dröjde några timmar innan hon ville äta. Hon fick dessutom vara i buren nästan hela kvällen då hon ville försöka hoppa och klättra medan hon ännu var vinglig. Nästa dag var hon som vanligt, rörde sig lite mindre bara. Hon var förvånansvärt lätthanterlig, lät stygnen vara för det mesta, även om jag såklart fick vakta henne. Tratten bara krånglade hon sig ur. Såret lekte utan komplikationer, stygnen var sådana som inte behövs plockas bort. Nu ser hon riktigt fin ut på magen.

Det kostade 950 kr. Passade på att göra annat samtidigt, vaccinationer, märkning etc, så totalt blev det lite mer för besöket. Vi vet inte riktigt hur gammal lillan är, men gissar på ungefär ett år, kanske lite äldre.

Om man inte har planerat att avla på katten så finns det väl ingen orsak till att inte kastrera, men massor av fördelar om man gör det. Så ja, en sådan lag är jag positiv till.

Lena
0

#8 Det är alltid klokt att låta katten stanna i kattburen tills de är ordentligt stadiga på benen efter narkosen, precis som ni gjorde. Annars kan det hända att de hoppar upp, ramlar och skadar sig.

Mvh Lena

kemikal
0

#9 Ja, vi prövade först låta henne komma ut en stund medan vi vaktade, men när vi märkte vartåt det barkade fick hon ligga i buren istället, tills vi märkte att hon började piggna till ordentligt.

cat-malou
0

Min orientalhona är inte kastrerad än men kommer att bli det till hösten. Orsaken att hon inte har blivit det är att jag har haft henne på halvfoder. Mina andra tre katter (två hanar, en hona) har blivit kastrerade så snart de varit gamla nog. Kommer inte ihåg priset just nu, dyrt men värt varendra krona! Har också lämnat katterna på morgonen och kunnat hämta dem vakna och alerta på vägen hem från jobbet på kvällen. Skönt att slippa vakta och blinka ögon under uppvaknandet. Honan hade ingen krage men jag fick åka till veterinären och ta bort stygnen efter nån vecka.

Är positiv till en lag.