Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2365 ggr
Lena
0

Varning för påskliljor!

Påskliljor är för många av oss ett måste nu när påsken nalkas. Vill dock passa på att varna för dem, eftersom de är giftiga för våra katter. De flesta lökväxter är faktiskt giftiga för våra katter, undantaget tulpaner.  

//Lena

PS! Bilderna här nedan har jag tagit i Keukenhof i Nederländerna.    

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Så vackert!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Titti
0

Lena. Blir lite nostalgisk här. Har ju själv varit till Keukenhof, fast det var 20 år sedan. Det är vackert där.

Blir nog inga påskliljor här inne. Kanske eventuellt inne i påskriset då. Är inte orolig att Vimsan ska knapra på dom. Hon låter ju snittblommor vara. (Förra katten kunde ju inte låta rosorna vara. Hon tyckte att vasen skulle ligga omkull - med blommorna i)

Har andra bekymmer. Hur tusan ska jag få Vimsan att begripa att påskfjädrarna inte är tänkta att leka med.

Krysantemen lät hon bli. Men fjädrarna var som sagt mycket roliga.

Inge-elsie
0

Jag har varken påskliljor eller ris. Hur är det med orkideer är de giftiga??

Jenna-Gun
0

Har en bukett konstgjorda påskliljor som jag tar fram varje påsk, de är fina.

Sidentass
0

Så trevligt att du delar med dej av så vackra bilder när vi inte bör ha blommorna inomhus..tack för att du varnar..jag har en amaryllis dock som jag fick i födelsedagspresent..men har inte sett att dom varit på den, tack o lov!

Erika91
0

Vad bra att du sa det! Det måste jag säga till mamma, det brukar vi ju ha varje påsk!

Ledin
0

jaså är dom giftiga bra då vet jag det inga såna kommer in här då. Men har ju minipåskliljor ute hoppas dom får vara i fred. inte vill jag ta å gräva upp dom söta blommorna ända vårblommor som finns här med.

Lena
0

#7 Risken är inte så stor att de ger sig på dem utomhus, men om de står på bordet/fönsterbrädet kan det gå illa. I alla fall om man har krukväxtätande katter som vi har.

#5 Hörde om en katt som käkat upp en hel amaryllis. Det blev en dyr veterinärräkning kan jag meddela. Har också hört om katter som käkat dem utan några symtom alls.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Aktiverar den här varningen eftersom det nu är högaktuellt med påskliljor!

//Lena

essut50
0

Tur att jag inte brukar köpa några blommor alls. Vet att Milou är väldigt förtjust att smaka på alla blommor.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

Här har vi ju så många katter nu och bröderna från Piteå är ganska glada i att knapra på allehanda blommor och blad. Tristan åt en giftig växt i somras och började dregla något alldeles förskräckligt. En växt som brukar kallas "plättar i luften". Har haft dem tidigare utan problem, men den här varianten var inte alls bra för katter. Efter det har vi blivit ändå mer försiktiga. 

//Lena