Samtal med veterinär.
Äntligen efter 2 dagar har jag fått tag i en veterinär eller fått tag i 2 stycken. En ville jag inte ens ringa till , men tänkte jämföra lite priser och så där. Ena stället jag ringde till gjorde mig oxtokig, frågade om våran ena "skyggis" vi har hemma hur dom skulle göra.. Åh damen i telefon säger, ah jag skulle nog inte våga söva ner en katt vi inte kan undersöka först. Höll på att tappa hakan, då stället innan förklarade för mig exakt hur dom gick till väga och så där. Sen frågade jag snällt varför inte, nej då ville dom undersöka henne så de inte kunde bli nå komplikationer under nersövningen och så där, ja det lät ju bra, men genast började jag tänka på min älskade lilla Ciiviic, henne undersökte dom inte innan, dom sövde ner henne när vi va där. Inte en hjärtlyssning ingenting…. Så nu får jag ju ännu mer panik på att dom gjorde fel på min lilla saknade pälskling.
Jag kommer självklart inte kastrera min stödis där, men tänkte bara kolla lite olika priser och va dom sa, då jag är så noga med att de ska bli rätt.
Sen frågade jag även om dom svarta fläckarna, de "bra" stället säger att det inte borde vara något, men börjar hon tvätta sig och bli mer irriterad runt så borde vi komma in med henne, de "dåliga stället" säger, OJ , sära på katterna på en gång, de kan vara nå virus . Lite panik man har nu :O … Men dom ska in på undersökning, och Sveisen är inte nu inte tillsammans med nån katt. Alla i olika rum typ, *pust* Är det någon som har en katt som fått svarta fläckar på nosen ? Åh är det bara pigmentförändringar ?
Jag är så orolig nu, varför ringde jag till dom ! NU har dom satt mina tankar i snurr och funderingar runt lilla Ciiviic….
Åhh vad jobbigt när man får två olika besked!
Ring en vet till bara kolla vad dom anser ………
Jag har själv varit hos vet. idag och jag vet det är inte roligt med "kan vara" besked utan man vill ha rätt svar NU!

Jo, men det första stället jag ringde till kommer jag åka till. Men det är bara det att de 2 stället ger mig så sjukt dåligt samvete över att jag lät dom kastrera min bejbi där. Menar, dom undersökte inte henne för fem öre, alla bitar bara faller ner som ett litet pussel nu.. Sen har vi bara privata veterinärer här, åh dom är väl inte att hurra för heller, annars får jag ringa till nån närliggande stad och kolla med dom.. Men nu orkar jag inte lyssna mer på veterinärer. Dom ger mig magknip för vad dom gjorde mot min bejbi
Du kan väl ringa nån veterinär utanför staden du bor, för att höra bara. Har inte Ultuna väldigt mycket erfarenhet? Eller varför inte slå en signal till nåt av djursjukhusen i Stockholm, Albano eller Bagarmossens djursjukhus
Hur ser fläckarna ut på katten?
Så här som Pontus.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Privata veterinärer är inte att förakta. De kan många gånger vara bättre än de större….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja, jag tror också att privata veterinärer kan vara nog så bra!
Sedan, vad det gäller sövning - det finns olika sätt att söva på. Vissa som bara ger en sömn (då man fortfarande andas själv) och sedan finns det sätt där man slår ut alla muskler, därme även andningen, och då behöver man kunna inteubera och grejer. (Så här är det på människor, i alla fall) Kan det vara så att det handlar om olika typer av sövning och att det är därför veterinärerna har olika åsikt?
Är katten röd så är det vanligt med svarta fläckar runt nos och mun…
Ser bara till att alltid stanna hos veterinären tills katten har vaknad. Jag förlorade en sövd katt där veterinären sa att han skulle vakna själv i lugn och ro. När jag hade kommit hem låg katten död i transportburen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, tydligen så är sånt vanligare än man tror. Vi var ju superoroliga för Esther, hon blev sövd så hårt, när hon tog tandsten. Jag kan ge mig på, att hade jag inte hållt igång henne, så hade hon dött. Jag har också förlorat en katt för länge sedan när den sövdes, på samma sätt som Alexej. Så här blir ingen sövnng mer för småsaker, inte.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har haft privat veterinärer till mina katter sen 1994 och dom har varit bra, fast det har varit olika veterinärer, en i Södertälje, en i Tumba och nu i Arboga. Ang. sövningen så fick vår katt Tusse den svagaste varje gång för han hade fel på hjärtat och det har fungerat bra varje gång.
Melvin sövdes utan undersökning när han kastrerades, eftersom han inte går att ta i. Veterinären lyssnade på hjärtat när han var sövd, och sa att det lät bra. Efter det så har han bara fått lugnande, då det har räckt. Har bara varit inne på undersökning med honom efter det. Veterinären informerade tydligt om att katten KUNDE dö under narkosen, eftersom att han inte kunde undersöka katten i vaket tillstånd, och kolla efter fel som kunde ge komplikationer. Sen sa han att det var upp till mig att bestämma om jag ville ta den risken eller inte.
Ska man inte göra några ingrepp på katten, utan bara undersöka, rensa öron osv. räcker det ofta med att ge dem lugnande. Då är katten vaken, klarar andningen själv men är för "förlamad"/groggy för att kunna gå till attack. Kanske inte så trevligt, men det är en mildare form av sövning än den där katten verkligen somnar. Genom att den är mildare, är det också färre komplikationer som är brukliga att dyka upp (om någon). Men det är ALDRIG 100% riskfritt av söva varken djur eller människa.
Medarbetare på jack russel terrier

Jo, men vi ska till det stället som kastrera lilla Sveisen, det känns tryggast.. men vart bara så arg över att höra alla orden, och dom gjorde inte ett enda på lilla Ciiviic : ( ..
Det är så svårt att ta kort på dom ;S .. eftersom hon är så mörk.. Får inte in nå bra kort på det.. men de va inte som #4 . Hennes är små och ligger verkligen mitt på nosen, där på det ljusaste längst ner ;P .. är jätte dålig på att förklara .
#12 Okej då förstår jag. Tänkte på att nån kanske har rivit henne på nosen.

#13 . Nä det är svart små fläckar som kommit ; ( ..