Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 3526 ggr
dorkey
0

Insamling - Tim & Lydia!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tim och Lydia behöver akut kastrering och Härnösands veterinärmottagning Kusthöjden har specialpris på vaccinering, ID-märkning och kastrering bara man bokar nu i februari. För en hona kostar hela kalaset 950:- och 450:- för hanar. Jag kommer inte få tid förrän in på Mars någon gång, men jag måste boka nu innan Mars månad börjar.

Varför försöker jag samla in pengar då? Det kan ni läsa om i tråden  "Katter omplaceras AKUT!". Jag tar det lite kortare här:

Tim och Lydia är syskon från samma kull, ca två år gamla. Det är egentligen inte ens mina katter utan min mammas. Och jag bor inte hemma. Här om dagen så hotade min mamma om att avliva båda katterna om jag inte kan finna dem nya hem snarast, och idag den 21 hämtade vi katterna hit till min pojkvän annars skulle de samma kväll blivit avlivade (ej veterinär). Så nu måste de bli omplacerade så fort som möjligt, sista utvägen är något katthem. Jag har inte plats med två katter i vår lilla etta, det är redan nog med djur här..

Jag är under arton och lever endast på studiebidraget, jag har inte råd att betala både kastrering, ID-märkning och vaccinering till två katter. Och jag anser verkligen att det behövs om de ska kunna bli omplacerade! Dessutom måste jag förhindra eventuell inavel!

_______

Alla pengar räknas! Det är tanken som räknas, var inte rädd att skänka en femma eller tjuga, det kommer tas emot med glädje!

Och pengarna kommer gå till min pojkväns konto då jag inte är 18 som sagt, men vi bor tillsammans och har tillsammans hand om katterna nu så han har lika mycket med detta att göra som jag…

Nu måste vi försöka få ihop till antingen 450 kronor till Tim, 950 kronor till Lydia, eller 1400:- till båda!

Alexej
0

Bra, kan du pma mig ditt kontonummer? Glöm inte skriver vilken bank:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Samma här! Du får pengar av mig på studs!

Ska bara ut och röka först!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna-Gun
0

Pma mej så kommer det en slant i morgon.

Hawknestgrove
0

Klart från mig! 200 prutt inne!

Hawknestgrove
0

Och ppiller skicar jag i morgon, så du ahr på måndag, ifal du behöver.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för dem som kan! Varje liten slant är ett steg framåt!

Faxlin
0

Pma ditt kontonummer till mig med så kommer det en slant på tisdag när det dimper in pengar här hemma med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
dorkey
0

Frågan är ju om jag ska boka tid för båda katterna, eller bara börja med en av dem? jag menar, det är ju inte säkert att vi hinner få ihop 1400 kronor till slutet av februari, eller 1000, jag bidrar ju självklart jag med.

Ni som skänkt pengar, ni är äääänglar! *STORFETBLÖTKYSS*

Imasy
0

pm:a mig ditt konto nr, så sätter jag in en slant nån gång nästa vecka då det blir påfyllning :)

hade jag varit du hade jag bokat en tid för båda två. skulle det inte pengarna räcka till kan ju en katt bli tillfälligt "sjuk" och skolka från vet så du bara kunde åka med en…. :)

JosephineF
0

Absolut, boka åt bägge!

dorkey
0

#10 Sant :D men dåså, då bokar jag tid imorgon.

Sidentass
0

pm:a  mej ditt kontonr o vilken bank man ska skicka till!

dorkey
0

:D Underbaringar hela bunten! jag trodde då aldrig att folk kunde bry sig så mycket som ni gör. Helt fantastiska människor, det är vad ni är.

Ska kolla imorgon hur mycket vi har fått ihop.

Bus och kram från oss! Godnatt.

Faxlin
0

Håller med om att du ska boka till båda på en gång.
Pengar från mig kommer på tisdag.

Audiatur et altera pars

dorkey
0

Nu har jag bokat tid, åt bägge.

Måndag 10/3 Kl. 15.15
Får äta på morgonen, men inte efter det.

Det är 17 dagar kvar.

Just nu har vi samlat ihop 300 kronor! :)

helenaroth
0

PM:a mig ditt kontonummer så kommer det en slant från mig också.

Såklart vi måste hjälpas åt så katterna får det så bra som möjligt!!!!!

helenaroth
0

200 kr insatta till kissarna. Pussa på dem från migKyss

dorkey
0

En puss sa du Kyss

Faxlin
0

Suveränt att du beställt tid åt dem. Nu måste vi bara få ihop pengarna med men det bör inte vara några problem om vi alla hjälps åt. Tyvärr kan jag inte betala något förns den 26:e då jag inte får pengar förns då.

Audiatur et altera pars

dorkey
0

Vi har 500:- just nu, dvs att Tim är på den säkra sidan :)

Ingen fara, tiden är ju inte förrän den 10 Mars.

dorkey
0

Naej, kontot säger att vi fortfarande bara har 300 SEK. Men Helenaroths pengar kanske dröjer lite bara.

Puma77
0

Ja det kanske inte är samma bank, men de kommer in. Härligt att höra att pengarna rullar in. MIn ekonomi suger denna månad med csn och allt så jag har ingen aning om hur mycket jag får över än. Det märker jag i slutet av månaden.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, mina kom väl in rätt snabbt? Skickat dig ppillerna, så du kan börja proppa i på måndag. Sen får vi jobba på, att de får ett hem, antingen det du säger, att de får komma till katthem som du nämnde eller att någon faller för dessa vackra kissar

helenaroth
0

Tack för pussbilden, vilken ursöööt kisse!!

Jag har inte samma bank så pengarna dröjer kanske någon dag.

Hoppas att pengarna fortsätter att rulla in. Jag och mina vänner, Sonja Huskatt och Harry Terrier, håller tummar och tassar!!

Hawknestgrove
0

Ja jag har inte heller samma bank.

dorkey
0

En fråga som inte har med något att göra, men jag orkar inte starta en hel tråd om det. Kan jag ge katterna rått älgkött? Hur mycket ungefär?

Jag puttar upp för katterna! Jag kan möjligtvis ha hittat ett hem åt en av dem. En av mina vänner ska kolla med hyresvärden och tänka lite på saken :)

Hawknestgrove
0

dorkey, det är det allra BÄSTA du kan ge din katt!  Men inte för mycket åt gången. Själv så får mina när vi styckar och packar köttet de sitter som tända ljus nedanför bordet och får det vi kastar. Efter det, så fryser jag allt sk slafskött, skottskadat o dyl med mycket blod i och kokar upp. Den mest naturliga födan du kan ge. JAg lovar!

Håller tummarna för hemmet! Vi hörs på söndag. Tar datorledigt på lördagar….

dorkey
0

Super! Då dör de inte i alla fall :P Oftast är det ändå bara Tim som vill ha, Lydia är så fjantig.

_________

Det gör jag med! hoppas hoppas hoppas.

PUTT för kissarna!

Lena
0

#29 Klokt gjort av dig att beställa tid för båda katterna. Skulle det mot förmodan inte bli tillräckligt med pengar i potten kan man alltid avboka ett veterinärbesök. Mycket bra priser de har på kliniken där i Härnösand! :) Vilken snygg kisse #19 ! Är den helt vit?

Pasar på att lägga in länken till artikeln om de regler för insamlingar som vi har här på Hittekatter: regler 

Lycka nu till med allt! Förhoppningsvis tänker din mor efter lite nu. Hemskt jobbigt när någon i ens egen närhet beteer sig på det här sättet mot katter. Det hände mig en gång ett några släktinger avlivade sin honkatt med kattungar. Jag älskade den honkatten och det sitter fortfarande som en tagg i hjärtat. Jag var bara 12 år då och kunde inte ingripa personligen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

dorkey
0

#30 Precis! Riktigt härliga priser. Nej hon är inte helt vit, se bild :)

Ja, det är inte roligt precis. Speciellt när jag inte är myndig heller, tur att jag bor hos min pojkvän annars hade det varit kört för älsklingarna. 

dorkey
0

Uppe i 500:- nu!

Putt!

Lena
0

#31 Men oj hon är ju jättelik våran jourkatt Sixten!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankah
0

Lena, du får sluta visa upp den där katten…jag blir galen snart!

Imasy
0

Nu är du uppe i 600 kr, för jag har fört över en hundring, har samma bank som er, så ni har pengarna redan på kontot :)

Där ser du, nu är en katt kastrerad och hela kitet!

Tycker du ska låta din mor läsa denna tråd, så hoppas jag att hpon skäms nåt så fruktansvärt och tänker längre än näsan räcker nästa gång, så att detta inte upprepas en gång till. Hemlis

dorkey
0

#33 Oj! Det var han verkligen. Lydia är bara en aning slankare i kroppen, men annars nästan på pricken lika :O

#36 Tack så hemskt mycket! :D
Hade min mor bara haft internet så.. Men hon verkar faktiskt skämmas lite över telefon, hon frågar hela tiden hur de mår och om jag hittat hem och så vidare. Jag börjar fundera på om det inte är att hon skyddar sin pojkvän, att det egentligen är han som vill ha bort dem.. Hur som helst så har hon gjort fel och borde inte skaffa fler katter i framtiden med hennes tankesätt.

Lite nyheter

Jag har pratat lite mer med två av mina vänner, först var det absolut nej, men nu börjar de faktiskt bli lite intresserade av Tim. De har redan en katt, Samson på ungefär 6 månader, de ska bara kastrera honom först, sen ska de komma och kära ner sig lite i katterna. Håll tummarna på att de vill ha honom!

Förresten, hur mycket tycker ni jag borde ta betalt per katt? Endast en symbolisk summa på ca 100-200 kronor, eller mer?

Erika91
0

#37 Absolut inte så lite. När katten är kastrerad också då ska man höja priset också. Minst  500 och det är minst.

Imasy
0

Inte under 500 kr tycker jag du ska ta. Så länge man inte tar betalt för katterna så kommer de vara ett slit och släng. Och dessutom, kastrering, vaccinering och id-märkning kostar närmare 2000 kr att göra här, om det inte är någon kampanj som du hittat, till ett oförskämt bra pris!

Ankah
0

Ja, det är ju just de låga priserna på katterna som är en stor del i hemlöshetsproblematiken, så ta nu i ordentligt! Minst en tusing för båda! Jag tycker du bör tänka över också om du vill sälja dem separat eller om de måste flytta tillsammans.

betsy
0

Om nu dina kompisar ska ta sig an en av katterna så kan ju de själva betala kastreringen av Tim, om man är seriöst intresserad av att ta hand om en katt så vill man väl gärna göra det, ta hela ansvaret även då det ekonomiska.

Att fok här samlar ihop pengar till kastrering av två katter som sen dina kompisar ska få köpa för ett underpris verkar märkligare än märkligast.

Förhoppningsvis så rör det sig från din sida om okunskap och att du nu fått mer information om hur det borde skötas på bästa sätt.

Betsy Byars

Puma77
0

#41 det är ju inte donkey som satt katterna i denna situation. Hon har snarare räddat dem från att avlivas och vill att de ska få det bra men tyvärr har hon inte den ekonomin. Ska hon ta ansvar för vad hennes mamma hade beslutat? Nej hon tog saken i egna händer och tog katterna samma dag som de skulle avlivas.

//Pia

Blondieisbackagain
0

Men snälla Betsy…

Hon har precis räddat livet på 2 katter som skulle ha avlivats!samma dag….

va glad i stället att katterna bli kastrerade för det är ju det som är viktigast nu iaf.

sen letar hon efter hem till katterna.

det är alltid lätast o sälja vuxna katter när dom är kastrerade.

500kr st tycker jag iaf lr 1000kr för båda som alla andra säger här :)

essut50
0

#37 Jag tycker du ska begära det belopp det går på att kastrera katterna ..Varför ska man nästan skänka bort katterna.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Faxlin
0

Jag anser att du ska kräva ersättning som det kostar för den katt de tar hos veterinären. Den pengen kan du sedan prata med Lena om så säger hon till vilket katthem som du bör skänka dem pengarna till. På det sättet går allt rätt tillväga och pengarna kommer hittekatter till godo i slutändan.

Audiatur et altera pars

Blondieisbackagain
0

Hane gå på på 450kr Fundersam

honan 950kr om vi ska va ärliga tro jag inte någon kmr köppa en katt för 950kr folk vill ju betala så lite som möjligt(men det visste ni säkert) för katter vissa skänker ju bort gratis blocket ha ju rekord billigt..

Visst finns ju seriösa människor som betalar kanske 1000lax kostar ju ca 1000kr att köppa katt på katthemet….så om du lyckas sälja ena katten för 950kr så är det ju underbart..:)

Faxlin
0

#46: Men få en färdig katt för de pengarna är inte så dumt. De slipper en katt som är könsmogen och kissar eller skriker en massa. Och dessutom blir en kastrerad katt mer hemkär. Så jag tror att allt hänger på hur man själv lägger fram det. Om man lägger fram det:

Jag förstår att inte ni vill betala 950 kronor för den här katten. Det är fasligt mycket pengar och ni kan ju åka och köpa er en billig katt på blocket eller skaffa en gratis någonstans ifrån.

Då tror jag inte man kan sälja en katt för 950:-

Men om man säger:
Här har ni världens chnas. för enbart 950 kronor får ni en helt underbar katt som redan är ådtränad. Hon är kastrerad så ni slipper allt jobb med brunstig katthona. Och att det börjas skrikas och kissas överallt för att hon vill träffa en hane. Ni slipper också lägga de ca 2000 kronor på att kastrera, vaccinera och id-märka henne för det är redan fixat. Här har ni således en helt färdig underbar katt för enbart 950:-. Ett riktigt super pris på en sådan pärla.

Då är det helt plötsligt inte lika svårt. men om man inte tror på det själv, hur ska man då få folks inställning att ändras?

Audiatur et altera pars

essut50
0

#46 När man köper katter från Katthem så får man betala så mycket. Jag betalade 800 kr vår katt Pontus och Milou kostade lika mycket. Så om man är seriös så köper man en katt för 950 kr så enkelt är det. ..

Blondieisbackagain
0

47# ne det äre värkligen.

Well låt säga så här du gjorde mig stum :)

Jag  själv hadde nappat på andra förslaget asså bra förslaget.

tyvärr så kan jag inte svara mer än så här..känner mig underlägsen när du skrev detta Glad

Blondieisbackagain
0

48# Jag vet facktist det skrev att en katt  kostar runt 1000kr på katthem då är den ju kastrerad o hella köret.

mjo om man är seriös ja självklart.det håller jag med om.

Ankah
0

Jag vet inte om jag tycker att det är rättvist att ta hälften så mycket för pojken som för flickan!!!   Förvånad   Visserligen är ju tjejer bättre och så, men jag är inte säker på att det sträcker sig över till kattriket.

Jag tycker femhundra/katt - men sedan ska de sjutton mig se till att ta hand om de små goskorvarna också och skämma bort dem med leksaker och lyxiga toaletter för flera tusen! He he…

(Kan nämna att anledningen att jag inte längre har kvar de 25 papp jag fick hade tänkt att leva på i Maj är att katterna har fått både det ena och det andra…)

betsy
0

#43 Men snälla bBondieisbackagain….Om man är seriös så tar man hela ansvaret för den katt man åtar sig. Framförallt då det ekonomiska anser jag. För har du inga pengar att köpa en katt för utan tycker det är dyrt med 1000kr så har du inga pengar att försäkra den för och då inga pengar att sen vid ev. sjukdomar att ta den till veterinären för och heller inga pengar för att kastrera den. Så enkelt är det. Det ska inte vara enkelt och lätt att skaffa sig en katt just för stunden för det är lite mysigt och kela och gosa med den. Det är ett ansvar som sträcker sig fram i flera flera år framöver och det ska vara genomtänkt på alla fronter då det handlar om en levande varelse.

#42 Jag reagera på att det samlas ihop pengar till kastrering av katterna och sen ska hon i princip skänka bort katterna till sin kompis. Tycker du det är ok bara för det är hennes mammas katter från början så gör jag verkligen inte det! Det har inte bidragit till att höja katternas status alls.

Hur vet man egentligen att det är tredje person som skriver om avlivningshotade katter då? För det är ju tydligen ok att göra det som tredje person här på denna site. Kan ju lika gärna vara folk som fått nys på att det samlas ihop pengar till olika katter för att "hjälpa" med kastreringar och veterinärskostander, så man själv slipper betala det.

Betsy Byars…..

Ankah
0

Betsy, det där att folk kan luras är ju en risk man tar när man skänker pengar till folk man aldrig har träffat. Det är upp till dig när du skänker pengar om du vågar riskera det. Jag tycker att det är helt fantastiskt att folk kan hjälpas åt på det här sättet för att de har ett gemensamt mål - att ge katter en ny chans till ett drägligt liv. För att kunna göra det på ett effektivt sätt så krävs det nästan att man tar risken att ett totalt svin (inte som i nöffegris, utan en elaking) tagit sig in här för att utnyttja folks empati. Jag själv föredrar att fortsätta att naivt om empatiskt skänka pengar (vid de tillfällen jag har möjlighet) och ta risken att man någon gång blir utnyttjad som den sucker man är.

Sedan så håller jag ju med om att hon allt får ta ordentligt betalt för sina små åtgärdade gullklimpar!

betsy
0

Luras och luras, det är skillnad på att lura andra och lura sig själv.

Hur kommer det sig att det samlas så mycket pengar till privatpersoner här…det handlar om flera hundralappar i just detta fall. Och ett katthem har fått en 50-lapp insatt på dess konto under samma tid från samma forum.

Det är svårt att få bekräftelse och dagens ros från några katter som bor på katthem. De hänger inte just så mycket på nätet och läser inlägg på olika forum.

Finns hur många seriösa katthem och ideella kattföreningar som har underskott i kassan så vill man hjälpa utan att för den skull få så mycket tillbaka utan bara den egna vetenskapen om att pengarna där kommit till stor nytta. Så skänk dit!

Men det handlar om val man själv gör och valet är fritt!

Betsy Byars

Imasy
0

Personligen så hjälper jag hellre en privatperson med en liten peng till vård av en hemlös katt än ett katthem, även om de är i behov av pengar de med. Skillnaden är väl endå att privatpersonen står där med absolut 0 hjälp, och katthemmen  har ju ändå faddrar, medlemmar osv osv som gör att det får in pengar med en jämn ström. Nu försöker jag hjälpa olika katthem så gott jag kan också, men jag tycker det är upp till var och en att bestämma över innehållet i sin plånbok. Jag tycker tex min bror är en dåre som lägger ner tusentals kr på sina (skrot)bilar, men han tycker nog detsamma om mina djur Glad

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vad vi än tycker att man ska ta för katterna är ju den trista verkligheten att många inte vill ge några större summor.  Dorkey du får känna av dina vänner och tror du att de kan ge gå uppåt 1000.- så gör ett försök att få ut lite mer. Vet inte vart du bor men kan ge dig ex. på vad kastering och dubbelvaccinering av min hona Daisy gick på här i Stockolm, 2000 för att vara exakt (kastering 1320, varje vaccinering 340)

Och de som tycker det är så hemskt att privatpersoner skänker pengar till dorkey behöver ju inte klicka in sig på denna tråd alls så får de en gladare dag, liksom vi andra får av att läsa att två missar sluppit undan avlivning. Lurad eller inte, det tänker jag inte ens lägga energi på att fundera över. Jisses, lite svinn får man väl räkna med.

Dessutom tror jag nog många som hjälper här inne på Hittekatter.Ifokus hjälper till på katthem med, det ena förtar inte det andra. Tur att det finns eldsjälar bland privatpersoner som engagerar sig då de katthemmen som finns, trots sitt enorma jobb, inte räcker till. Heders till er som vågar chansa lite här i livet, på en krona eller två Penga mun

Ankah
0

Jag tror att de flesta härinne är mer än väl medvetna om att varenda katthem i Sverige går på knäna och att de behöver både pengar, stödhem och allt möjligt annat de kan få! Det är nog också så att många av oss skänker pengar även till katthem när vi har möjlighet.

Att hjälpa till att betala för kastrering av två kissar är väl snarare att stämma i bäcken och motarbeta bildandet av en ny koloni, något som blir ett mycket stort projekt att sedan åtgärda, både för privatpersoner och för katthem.

Kissarna ska sedan kosta pengar för den som adopterar en och då går pengarna slutligen till ett katthem OCKSÅ, då det står i reglerna för insamlingar att pengarna för katterna sedan ska gå till månadens katthem - alla vinner på detta sättet! En donation till privatperson för kastrering av katt, härinne, är i förlängningen även en donation till Månadens Katthem.

betsy
0

#56 Jag menar inte att man enbart kan luras på pengar av andra (vilket man naturligtvis också kan), man lurar sig själv att tro att man är så otroligt bra för att man hjälper en annan privatperson ekonomiskt istället för att ställa krav på att de ska ta reda på de djur de valt att skaffa, kosta vad det kosta vill. Det är det jag menar när man lurar sig själv.

Och det är tyvärr så att man inte ska komma med inlägg som majoriteten inte gillar här för då får man alltid kastat i ansiktet att man inte ska läsa dessa trådar, än mindre uttalas sig med annan åsikt än de andra. Under all kritik att komma med såna påpekanden att man ska undvika trådar för man är av annan åsikt men det är ju lätt att göra det då behöver man ju aldrig konfronteras med en annan persons åsikter och synpunkter.

Vad lätt allting blir dåi livet, tryggt också.

#55 Förstår inte alls ditt resonemang om att privatpersoner står utan 0 hjälp? Har de inte själva det största ansvaret? Dessa katter har ju en ägare, det har ju inte katterna på katthemmet. De om några är ju verkligen utan 0 hjälp då den stridande strömmen av pengar som du nämner kommer in inte är stor alls!

Betsy Byars

Imasy
0

# 58

Det jag menar med att som privatperson har man 0 hjälp, menar jag ju såklart de hemlösa. De katter som är mina egna kan jag ju såklart inte be om ekonomisk hjälp för, de är mitt ansvar att ta reda på dem.

Men om jag vet att det går en hemlös katt ute som ingen bryr sig i, och jag har plats och tid att ta in den, ska jag skita i den då bara för att jag ej har råd? Det finns också tex fonder man kan söka bidrag ur.

Jag har också haft en insamling för två hemlösa katter, och visst, de bor hemma hos mig, men jag anser ändå att många forumare som skänkte en slant till dem är delaktiga i deras omhändertagande också, för hade inte dessa forumare hjälpt mig, hade ytterligare två honkatter gått ute och du kan ju gissa vad som skulle ha hänt nu till våren/sommaren….

betsy
0

#57 Jag kan då tycka att man ska ställa krav på dessa människor som har dessa katter som de inte har råd att kastrera och inte bara samla in pengar, Tycker dessa ägare kommer väldigt lätt undan vad gäller deras personliga ansvar

#59 Då verkar det ju mer logistikt och genomtänkt det du menar då det handlade om just hemlösa katter, det framkom ju inte i ditt tidigare inlägg. För det är just hemlösa katter jag menar, katter utan ägare!

Men det jag reagerar mot är att dessa två katter i denna tråd här har en ägare! Och det samlas in mer pengar till dem än till en förening har som har bara hemlösa katter.

Betsy Byars

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Givetvis får man ha en annan åsikt, nu är det ju så att dorkey inte är ägaren till dessa katter utan hennes mamma vilket du inte alls verkar ta i beaktning. dorkey har enligt egen utsago försökt påverka sin mamma, hon har till med låtit folk från siten om de vill, ringa och prata med hennes mamma. Att dorkey sen istället för att sitta tyst och titta på när de två katterna avlivas agerar, som privatperson tycker jag bara är heders åt henne. Vi väljer alla vem eller vilka vi vill hjälpa. Att "hoppa på" dorkey som i andra hand försöker rädda dessa två liv är ju som att hoppa alla som är engagerade i hemlösa katter, alla hemlösa katter har en gång i tiden haft ett hem och ägare då katten aldrig varit och ej heller är ett naturligt inslag i den svenska naturen. Varför tog dessa ägare inte sitt ansvar?

Jag tror då inte att jag är så otroligt bra för jag hjälper andra, kan rada upp många som gör så mycket mer än mig, lite självdistans får man allt ha och fötterna på jorden.  

Givetvis står det alla fritt att läsa och kommentera alla trådar men varför göra negativa och kritiserande inlägg i en tråd som handlar om en insamling som är fri att deltaga i för den som vill? Om du surfar runt i forumets diskussiontrådar kommer du se så många olika åsikter som kommer fram, diskuteras och ventileras.  Varför startar du inte en egen tråd om hurvida man ska hjälpa eller inte hjälpa en privatperson istället?

Imasy
0

Vi får väl helt enkelt komma överrens om att vi är oense i denna fråga Glad

och när jag skänker en liten slant så förväntar jag mig inte att alla ska klappa mig på axeln för att jag är så duktig.

Men Dorkey, som är minderårig och student? tror jag har ett mycket större nytta av min lilla hundring än vad ett katthem har.

JosephineF
0

Nu har ni kapat tråden, denna tråd ska handla om insamlingen till Tim & Lydia och inget annat. Har ni en annan diskussion att ta, starta en ny tråd.

/Jossan, medarbetare

dorkey
0

Jag sa aldrig att jag skulle sälja dem för hundringen, jag frågade. Men nu vet jag att det är viktigt att ta en större summa pengar, minst 500:- då.

Hur som helst
Vi är uppe i 600 kronor nu! 

Putt för kissekatterna

Erika91
0

Det är bra doreky :)
Det är väl bättre att man frågar istället för att man bara tar 100 eller 200 kronor för katten? Snart vägar ju ingen fråga saker på denna site pga. alla påhopp man får, som jag också kommer att få efter detta inlägg, men det är en annan femma.

Faxlin
0

#64: Underbart att du frågar. Och om man inte frågar får man inget veta. Det är så jag har uppfostrat mina barn. Och det tror jag starkt på.

#65: Inga påhopp från min sida i alla fall. Mycket bra talat måste jag dock säga, Tror alla behöver fundera på vårat sätt att bemöta våra medmänniskor. Men nu återgår vi till tråden :-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ta du ut det som kastreringen kostar. Varför jag lade 200 var för att jag egntligen skulle lagt de pengarna på MR Maffig, men slapp det, då en underbar människa här inne sponsrade. Dessutom så framgår det aldrig, hur mycket varje person sätter in på olika objekt varje månad. det vet bara mottagarna. Hoppas det går bra för katterna!

dorkey
0

Något helt otroligt har hänt! Min mor ringde och sa att hon hade skuldkänslor för vad hon gjort, och hon erbjuder sig att betala för Tim! Helt otroligt, det var det sista jag någonsin hade förväntat mig. Men detta är ju skitbra! För om vi då bara får ihop 300 kronor till så har vi fixat kastrering till båda! :D:D

Sen har jag kanske ordnat så att båda kommer få ett hem! Om jag har tur, men de säger att de är 90% säkra på att de ska köpa Tim! De ska bara kastrera deras hane först som är ungefär 6 månader och vänta tills vi kastrerat Tim, sen köper de honom för 500:-

Jag väntar fortfarande på att en tjej som ville ha Lydia ska höra av sig. Hon skulle bara höra med hyresvärden och lite först.

Detta är ju underbart!

PUTT FÖR KATTERNA! 

martdat
0

#68 Låter ju som att det löser sig på bässta sätt, roligt att höra att din mamma oxå vill vara med att betala,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JosephineF
0

Där ser man! Då fick vår räddningsaktion henne att reagera iaf. Mycket bra nyheter.

Imasy
0

Gud vad roligt att höra!

Erika91
0

Roligt att höra! Nu håller jag tummarna att dem får hem!!

Sidentass
0

#68 Åhhh..de är ju helt underbart!!!

helenaroth
0

JättebraGlad

Ankah
0

Ja, det var riktigt roligt att höra att din mamma insett att hon kanske var lite förhastad i sitt beslut - då har du ju inte bara räddat två katter, utan gett en kattägare en läxa också - megabra! Jag ska se vad jag kan klämma ur mitt redan ganska urvridna CSNbidrag…mycket räkningar den här månaden bara….*suck*

Hawknestgrove
0

Underbart! Ppillrena har väl kommit fram till dig idag, antar jag1

dorkey
0

#76 Japp. Hon har precis fått ett. Hon vägrade ta den när den låg i osten, så jag tvingade i henne den. Men hon var jätteduktig och svalde på en gång :)

Inatt småbråkade Tim och Lydia, hon jamade och letade efter honom sedan sprang han efter henne och försökte bita tag i nacken medan hon morrade.. Men om hon kastreras nu så tar väl veterinären bort eventuella foster?

Hawknestgrove
0

Dorkey, precis, det är det som är bra. Jag skickade bara, ifall du skulle få ont om tid och hon händelsevis skulle löpa. Ja, att lura i katter piller, är svårt. MAn får bli den Elaka i de flesta fall. Få katter är så snälla, att de äter piller gömda i skinkbitar o dyl….

dorkey
0

Lydia var jätteduktig, det är jag glad över. Men precis alldeles nyss försökte Tim igen! hur fort börjar pillerna verka?

Hawknestgrove
0

Har märkt, att när jag gett, så har det tagit ett dygn. Men löper hon?

dorkey
0

Det är på G, det har varit värre. Men nog tror jag att han skulle kunna om det inte var så att jag stoppade dem hela tiden. Hur stänger jag två katter ifrån varandra i en liten etta? :P

Hawknestgrove
0

Inte lätt….Försök få en av dem kastrerad snabbt. Faktiskt, så är honan mest akut, tycker jag. Så eventuell graviditet bryts av så tidigt som möjligt

dorkey
0

Tidigaste var ju den 10 Mars, då blir båda kastrerade samtidigt.

Hawknestgrove
0

Men det är helt ok.  Inte långt kvar…..två veckor….

tussilago
0

jag har tidigare fått höra att man ska ge ppiller en gång per dag för att bryta löp (tills de slutar bete sig löpskt). men bara det faktum att hanen går på henne är ju inte ett tecken på att hon löper, det kan handla om makt.

Hawknestgrove
0

Ja, som du säger, tussilago, det stämmer. Nu fick Dorkey 9 ppiller av mig, så hon kan göra vad som passar. Jag vet, att när jag skulle kastrera Esther, så började hon smålöpa. Men hon fick ett ppiller, sedan var det bra dagen efter. OCh precis som du säger, det behöver inte vara löp på gång, men det kan ju vara det. Men det märks ju oftast på tjejens oanständiga beteende…..

Bim
0

Vi kaaanske är intresserade, har lånat dorkeys 2 råtthonor på prov för min mammas allergi men det funkade tyvärr inte.. :/ Men igår när jag och min storasyster åkte till dorkey kände min storasyster (som är allergisk mot katte) inte av dom! :D Så vi ska ta dom på prov ett tag och se hur det går. hämter dom den här helgen! :D Håll tummarna att det går bra för min storasyster och mamma! :D

puttputt

Hawknestgrove
0

Då får vi hålla tummarna…. Jag blandade ihopa det hela med Basse… Trodde att det var dina kissar, som hade plats på katthem klart…..

Hennum
0

vad roligt att det går så bra, har inte hittat hit förräns nu, men härligt att det går så fort :O hoppas ni får in de sista 300 kronorna och att kastreringarna går bra och att de får ett nytt riktigt bra hem :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ledin
0

#60 Hur har du det? Svider det att hon får in pengar för att sedan kunna omplasera katterna till bra hem? Tror du hon är så himmla dum och samlar in pengar för att sedan blåsa dom som har skänkt lite pengar?  Sedan skrev du att om du inte har pengar att köpa en katt för 1000:- så kan du inte försäkra den osv då ska jag ta å säga dej en liten sak. Jag har inga pengar att köpa en katt för 1000kr (arb sökande både jag o min man) men vet du jag har köpt 2 katter ändå :-O en för 200:- och en kks katt för 700:- och dom var inte kastrerade lr något så förra veckan fick jag åka till vetten å vacc dom 2 fick tid denna vecka med kastrera dom och dom är försäkrade med o försäkringen går ju på auto per månad så det rör sig inte om mycket. Det är 2 honkatter men får ett bra pris på hela paketet vacc,kastrering+ öronmärk för bägge kostar det 1400:- detta har jag tagit ur spargrisen som jag har till mina djur. Så jag får börja lägga mian små kosingar där igen till min lilla penga nivo.

Faxlin
0

Nu bör det vara löst med insamlingen vad jag har förstått i alla fall. Eller?

Audiatur et altera pars

Ledin
0

jag tror det iaf är det mycket nära hon skulle ju själv lägga en peng på kastreringen å hennes mamma tar ju Tim helt vad han kosta.

Hawknestgrove
0

Ja, vi får väl höra sen. Toppen att kissarna får ett hem, hoppas vi!

Faxlin
0

#92: Jag förstod det som att det saknades 300:- och det har jag fört över. Så om det stämmer så borde det vara löst nu :-)

#93: Japp den enda som vet är dorkey. ;-) Säger som dg låter suveränt att de kanske får bra hem sedan också. Så får Dorkey ta kontakt med Lena som kan ge tips om vilket katthem hon tycker pengarna ska sättas in på när de säljs. Så har vi som hjälpt fått hjälpa katthemmen indirekt med :-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Du är för go ÅSa!

Faxlin
0

#95: haha, får se vad barnen säger när det blir indragningar. Men mina barn är rätt förstående då det gäller djur som är i behov av hjälp. Så vi hjälps åt att dra åt svångremmen denna månad så att vi har kunnat hjälpa både dorkey, Hennum (ännu en söt tjej som mitt hjärta blöder lite extra för) och så de tre akutärendena som vi har i en tråd. Så det är nog inte jag som är go. Det är mina barn.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Men det är du som har fostrat dem……

Faxlin
0

Skrattande ja kanske har jag ett finger med i det :-)

Audiatur et altera pars

Lena
0

#58 Hallo Betsy Byars!

Jag citerar dig här direkt i ditt inlägg #58:"Och det är tyvärr så att man inte ska komma med inlägg som majoriteten inte gillar här för då får man alltid kastat i ansiktet att man inte ska läsa dessa trådar, än mindre uttalas sig med annan åsikt än de andra. Under all kritik att komma med såna påpekanden att man ska undvika trådar för man är av annan åsikt men det är ju lätt att göra det då behöver man ju aldrig konfronteras med en annan persons åsikter och synpunkter."

På det här forumet brukar det vara olika åsikter hela tiden. Det är absolut inte förbjudet. Vi tar bara bort trådar som bryter mot skrivreglerna och svensk lagstiftning. Förstår faktiskt inte vad du menar med din kritik? Vore bra om du förklarade dig lite närmare vad du egentligen åsyftar.   

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

dorkey
0

Ni som har skänkt in pengar, ni är underbara. Vi borde klona er alla, fler som ni behövs i den här världen.

Bara ÅsaFs pengar kommer in (det lär göra det idag den 26) så har vi lyckats samla in 1000 kronor!

Tacktacktack, och åter tack!

(Hundrade inlägget dessutom ;)

Faxlin
0

#100: Har du så det räcker nu då? Eller saknas det fortfarande? Om det saknas hur mycket är det som saknas?

Audiatur et altera pars

dorkey
0

Allt som ''saknas'' är ju 400:- som min mor skulle betala, vi får bara hoppas på att hon verkligen gör det.

Så vi kan säga att insamlingen är klar! :D

Faxlin
0

#102: Om hon inte betalar. Säg till mig då i ett pm så fixar vi det. För det här får inte falla på 400:-.

Audiatur et altera pars

dorkey
0

#103, Du är underbar.

essut50
0

#87 Det brukar ta någon vecka att se om man klarar av att ha katterna fast man är allergisk.

Vi håller tummarna att det fungerar hos er.

Hawknestgrove
0

Grattis! ja vi puttar upp, för dem som kanske har missat! Kastreringen går ju av stapeln om lite mindre än två veckor…..

Bim
0

#105 vi får hoppashoppas! Och jag ,åste cokså tacka för att ni har hjälp snälla lilla madelene!

Hawknestgrove
0

#103 Åsa, skulle det behövas, så delar du och jag på detta……Inga protester, om jag får be! Godtages ICKE

Puma77
0

Så underbart att läsa om alla dessa stjärnor därute som är fulla med kärlek till våra fybenta små djur. Ni borde alla få en stjärna uppkallad efter er på himlavalvet med.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, call me "Dragon of Hawknestgrove"…

JosephineF
0

Kan vi försöka hålla insamlingstrådarna rena eftersom det ska redovisas så småningom och ju mindre information, desto bättre för översikten.

Starta gärna en ny tråd om kortet i fråga - kalas om det bidrar till WWF!

Hawknestgrove
0

Puttar upp, så fler kan ge lite granna! Varje litet bidrag är väl välkommet!

dorkey
0

Hmm.. Det måste vara något strul.. För det visar att det endast finns 500 SEK på kontot. Hur mycket pengar skickade du in ÅsaF?

Hawknestgrove
0

HAr mina 200 kommit in?

Hawknestgrove
0
 Här är kopian från min bank. HAr tagit bort dina uppgifter från den öppna tråden
Från

Privatkonto

Till

xxxxxxxx

xxxxxxx

Överföringsuppgifter

Belopp

200,00 

Datum

08-02-21 

Periodicitet

Meddelande

Gunilla.H 

Övriga uppgifter

Egna noteringar

Kastreing

Imasy
0

Hur mycket är det som fattas? Nu är väl insamligen bara för kastrering av honan va? för TS mamma ska väl fortfarande betala för hanen?

dorkey
0

Ska kolla upp det där sedan Gunilla.H, Jonas for iväg en sväng.

Hawknestgrove
0

Ja de som gett har väl precis som jag original på överföringen. Så kolla vad som hänt. 500prutt kan ju inte bara gått upp i rök på vägen…..

Hawknestgrove
0

Hallå! Vill höra vad som hänt, för kissarnas skull!

Det finns ju tre anledningar, till att pengar inte kommit fram, antingen schabbel med banken, de andra två kan ni räkna ut själva. Båda de anledningarna ger ju misstro antingen mot givare eller motttagare och det är ju inte meningen. Det är ju en 100%-ig skillnad på 500 kr och 1000 kr…..

martdat
0

Kan det vara så att han har autogiro på någon räkning?

dorkey
0

Så nu har vi löst problemet. Det var ingen fara, det hade blivit en automatisk överföring från det kontot till hans sparkonto. Så alla 1000 pengarna finns kvar.

Hawknestgrove
0

Pust!!!!!!! Bidde orolig, för kissarnas skull!

dorkey
0

Tims nya sovplats xD

Alexej
0

Jag tog bort några inlägg, då blir det bättre översikt…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Blondieisbackagain
0

Va sööt han är :)

Hawknestgrove
0

Några inlägg till i början hade också varit bra att fp bort

Faxlin
0

Ohh, vilken tur pengarna kommit fram. Blev orolig där.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Puttar upp, så fler kan skänka en liten slant! Som sagt i början, allt är välkommet! Köp en liten påse chips i helgen i stället för en stor och skänk resten!

tussilago
0

jag trodde att det hade kommit in pengar så att det täckte honan och att hanen skulle bekostas av mamman. har jag missuppfattat?

Hawknestgrove
0

Neee. Men det vore väl bättre att vara på den säkra sidan! Att dessutom kanske få knäppa morsan på näsan är inte dumt det heller. Man vet ju inte, tänk om tanten ändrar sig? Sånt får man ta med i beräkningen. Skulle det bli något överskott, då kan väl det gå till Alekatterna eller Kåsebergakatterna?

dorkey
0

Precis, hon är lite oberäknelig.. Jag kontaktar Lena sen så får hon avgöra till vilket konto de övriga pengarna ska någonstans :) eller?

Hawknestgrove
0

Ja, det blir nog det bästa. Alekatterna har kanske kommit lite i skymundan, så där behövs jättemycket hjälp med!

Blondieisbackagain
0

puttar upp hur ha det gått med tim o Lydia?

Hawknestgrove
0

Ja, den 10.e är på måndag…. Dorkey, var är du? PMar dig

dorkey
0

Här är jag!

Det funkar bra här hemma, man blir lite smått galen ibland då lydia har tuggat sönder några kablar och äter på blommorna! De fäller så mycket hår att man nästan badar i det, de skrämmer skiten ur råttorna.. Men annars funkar det göbra! :P

Man har ju blivit fäst vid dem, jag och Jonas har haft långa disskutioner om vi kanske kan behålla Tim ändå.. Men det ser inte ut så på långa vägar tyvärr. Vi har verkligen inte råd.

Och på måndag sker det! vaccinering, ID-märkning och kastrering för båda kissarna, hoppas min mor ger mig pengarna till Tim nu snart..

Hawknestgrove
0

Men Dorkey, lita inte på henne. Du vet, att vi ställer upp!

tussilago
0

#154 kan rekommendera att borsta dem. jag har en kardliknande borste som jag borstar mina med när jag kommer åt. de tycker det är rätt ok men inte superkul, men lite päls får jag bort :)

dorkey
0

Jag har då inte fått några pengar av henne, och jag kommer inte träffa henne imorgon. Och veterinärtiden är kl 15.15… Om ni skickar in pengar, hinner jag få dem öht?

martdat
0

#157 Godmorgon! din mamma kan inte föra över pengar till dig? Vill du ha tag på en medlem så är säkrast att skicka PM; klicka på deras namn vid avataren så kommer du till personlig sida, där trycker du kontakta så kan du kicka PM, de kan vara på en anna ifokussida men PM ser man ändå, hoppas att det går bra idag!

kattassen
0

#157 Ring veterinären nu på morgonen och fråga om du kan få med ett inbetalningskort, säg inga omständigheter utan fråga bara om det skulle vara möjigt då det skulle vara enklare för din del.

De kan man få på vårdcentralen och sjukhuset etc.

Då får du några dagars respit till och kan pressa morsan till det yttersta. Nu måste hon faktiskt ta sitt ansvar och göra det hon lovat. Hon sätter dig i en oerhört jobbig situation.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Imasy
0

hur har det gått?

dorkey
0

Nu är det fixat och klart!

Båda katterna har alldeles nyss kommit hem och de är riktigt drogade, vinglar som bambi på hal is. Lydia hade tre foster, ungefär tre veckor gamla, men de togs bort utan problem.

Så fort jag kameran har laddat klart så ska jag knäppa kort på kvittona, vaccinationsintygen och de drogade katterna.

Allt gick på 1575:- och tack vare era 1000:- så har två katter ett helt liv framför sig! PUSS PÅ ER!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Suveränt, du ska se de piggar på sig rejält till kvällen, man blir impad över dem. Vaka dem bara så de inte börjar fara runt och skutta loss.

dorkey
0

Kvitto, hela pappret.

dorkey
0

Vaccinationsintygen

dorkey
0

Ett stycke drogad katt

dorkey
0

En jättejättejättedrogad katt.

Har inte fått några bilder på Lydia, hon försvann under soffan och vill vara ifred. Kom fram nyss, spydde på mattan och försvann igen. stackars katter :'D

Alexej
0

Super! Och oavsett hur framtiden blir för dina katter har du gett de något bra. Inga oönskade kattungar eller dödlig smitta. All heder för dig!

Tänk på nu att hålla katterna varma, bara vatten, ingen mat tills de är helt vakna!

Jenna-Gun
0

Superbra.

Lycka till Tim o Lydia

till ert nya liv.

Nospuss till er.

Jenna

Erika91
0

Jättebra att de nu är kastrerade!:)
Söta Tim :)

dorkey
0

Jag måste förresten fråga, hur mycket ska en katt väga.. på ett ungefär?

Tim vägde 5,3kg och Lydia vägde 3,1kg

dorkey
0

putt?

Erika91
0

Ja vad ligger det mellan… 3-4 kg är väl det vanliga? Eller jag vet inte.. någon?

Alexej
0

De är nog ganska normalviktiga. Hos kastrerade hanar får man akta på vikten för annars får de lätt urinstenar.

Puma77
0

Ja det låter som de är ganska normalviktiga men det är också olika från katt till katt.

//Pia

Hawknestgrove
0

Dorkey, Pm:a mig, så kan jag undsätta dig med en slant när jag får pengar den 18:e. HAr väl din killes bankkonto kvar, men kanske behöver en påminnelse. Vill bara säga, att du skött det hela exemplariskt! Stor heder åt dig. Äh, förresten, jag skickar dig en slant redan nu….

Hawknestgrove
0

Dorkey, en hundring från mig är insatt nu. Glöm nu inte, att ge bort Ppillrena dit du tänkte….

Hawknestgrove
0

Dorkey, jag ska tigga lite åt dig inne på Svenska Huskatten också! Lägger länken där med lite info!

Hawknestgrove
0

Fixat….

Från: lillarne  (Ursprungligt meddelande)

Skickat: 2008-03-12 13:48

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=de335d27-f008-49fd-becc-bf86674eed48

Här är en tjej, som skött sig exemplariskt! Kastreringen är redan gjord och kunde kanske denna lilla fond sträcka en liten slant? Det är inte mycket som fattas nu, ca 475 kr, tror  jag. Så kan vi Sk**a tjejens mamma på näsan, som bara lovar och lovar…

Snälla…….Det finns foto både på kissar och kvitto!

Hawknestgrove
0

Ok, då går jag med håven igen! Liten slant…….skrammel, skrammel….. Om det är någon som känner sig hågad, så har jag kontonummer här hos mig!

Hawknestgrove
0

Kolla Så underbart!

Javisst, jag har inget emot… föreslår då 500 som hjälp till dessa kissar. Så bara skriv om det är ok och maila mig något kontonr så att jag kan sätta in pengarna från vårat konto… kram Ladykatt

HAr mailat kontonummer och namn och sgat, att det bara fattas 475 kr nu,!

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

kom igen nu! Om Huskatten täcker upp, så hjälp dem i stället!

Hawknestgrove
0

Drar och puttar för denna fina tjej som jobbat så bra!!!!!

dorkey
0

Ni är så otroligt generösa! :D tack, tack och åter tack!

Imasy
0

en liten avstickare, vad är Huskatten för nåt? har de en hemsida eller nåt?

Alexej
0

Bäst är nog att lägga ut de på Blocket!

ladykatt
0

Bara jag får kontonummer så överför jag 475 kr från vårat hjälpkonto på Svenska huskatten.

kram/ Ladykatt

ladykatt
0

# 185

Svenska huskatten är en community på msn för alla ägare och älskare av just huskatter. Du är välkommen att titta in och tycker du om sidan bara sök till…

http://groups.msn.com/Svenskahuskatten

kram/ Ladykatt

dorkey
0

#187 Tack något så enormt mycket! PMar dig.

Hawknestgrove
0

Ladykatt, du har fått det av mig igår…..Skickade idag igen, för söäkerhts skull.

Hawknestgrove
0

LAdykattNu var jag inne på tråden och läste, så jag har skickat dig på din andra adress. Men det kanske redan är fixat! Lilla fina Svenska Huskatten! Vi tackar så mycket! Hehe, jag är månadsgivare, så det är så skoj, att se att ens pengar kommer till nytta!

ladykatt
0

Nu har jag överfört 475 kr till kontot som hjälp från Svenska huskattens medlemmar…

kram/ Ladykatt

Hawknestgrove
0

Åh så fint! Får väl absolut slå ett slag för denna lilla fina privata fond, som hjälpt kissar här inne! Stötta dem om ni kan!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.