Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1874 ggr
pau
0

Infångad katt

Hej allihop!
Vi har bott här i ungefär två månader, och ända sedan första dagen har vi sett en liten svart katt springa omkring. Här har även varit några väldigt skygga kattungar. En dag för några veckor sedan fick jag se den ena kattungen sitta och äta på en gammal spya, så jag gick genast och köpte lite kattmat och sedan dess har jag matat dem de kvällar jag har kunnat hitta dem. Igårkväll när jag var ute med hunden satt den svarta katten vid konsums kontainrar och jamade. Jag gick och lämnade hunden och tog med mig lite mat ut. Katten är skygg men den visar ändå så himla tydligt att den vill ha kontakt. Efter en stund fick jag klappa henne, och då kände jag en massa tovor eller fästingar i pälsen. Hon är också väldigt mager, så då fick jag nog! Med väldigt mycket tålamod fick jag med henne in i trapphuset och sedan in i vår lägenhet. Vi har både hund, katt och råttor så hon fick vara i badrummet. Jag ställde in mat, matten, lite filtar och en kattlåda. Hon ryggar så fort man gör några hastiga rörelser eller om någon annan går fram mot henne, men mig kommer hon fram till och låter sig klappas. Helt underbar är hon!
Jag frågade alla jag kan tänka ut igår om någon kunde ha henne tills jag hittar någonstans för henne att vara, men ingen kunde ta henne. Med lite bråk med mamma fick hon sitta kvar i badrummet över natten. Jag har helt enkelt inte hjärta att släppa ut henne! Hon har varken öronmärkning eller halsband, och eftersom jag har sett henne ute så ofta och hon är så mager och skygg så tror jag att hon är hemlös. Hon måste dock ha varit inomhus innan, annars hade hon inte funnit sig till ro så snabbt här. Tycker att hennes mage är lite väl stor till den annars så magra kroppen och jag är rädd att hon är dräktig! :/

Har absolut ingen aning om vad jag ska göra nu!
Mamma vill inte ha kvar henne här men jag vill verkligen inte släppa ut henne i kylan igen!
Hur vet jag om någon faktiskt äger henne och hon bara har smitit? Någon kanske sitter och saknar sig älskling nu! Jag tänker sätta upp lappar i affärerna här i området, men å andra sidan känns det inte så lönt om jag tvingas släppa ut henne igen. Dessutom kanske det är någon som bor längre bort och inte är i affärerna här?
Antar också att det inte finns några katthem lediga med så här kort varsel?

Jag är helt förtvivlad just nu och vet verkligen inte vad jag ska göra! :(
Stannade hemma från skolan idag, men jag har precis bytat skola mitt i en termin så jag har väldigt mkt plugg att ta igen och kan inte stanna hemma imorgon. Dessutom vill mamma ha ut henne.

martdat
0

Bra att du hjälper katten, Börja med att ringa polisen och anmäla den som upphittad, katter med ett hem kommer bort ibland av alla möjliga anledningar, ring även katthem i din närhet och anmäl den upphittad där, kan du så lägg ut en efterlysning på Blocket , det täcker ju hela landet,

kattungarna kan ju vara hennes så hur gammla är de tror du?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ledin
0

Jag tycker du har gjort helt rätt med att få med henne in. Gör som #1 säger och eftersom du inte kan ha kvar henne (för din mamma) så tycker jag du kan ligga på lite till katthemet å missa inte att hon kan vara dräcktig för att få se om dom kan ta sig an henne. Kan vara tufft att få plats i katthem men försök att få in henne där å eftersom du har kunat klappa henne borde hon vart någons en gång i tiden, kan vara bortsprungen kan även vara dumpad. Håll oss uppdaterade så vi vet hur det går. Antagligen har flickan mask i magen med så om ni har maska av henne krossa mask-tabben i mjukkattmat ge lite så hon äter upp allt.

Onikan
0

Först av allt; din mamma ska vara stolt över att ha en sådan fin djurvän till dotter!!! Jag tycker att det är jättebra av dig att vilja hjälpa denna stackars katt. Försök prata med din mamma, säg att katten inte ska stanna för alltid, att du ska kämpa för ett hem åt katten hos privatperson eller katthem, men att det betyder väldigt mycket för dig att hjälpa ett magert och utsatt djur i nöd. Visst kan kissen sitta på ert badrum ett par veckor eller en månad, men inte mer tycker jag. När en katt tas in på katthem får de ofta sitta i karantän som kanske ändå inte är större än ert badrum.

Sedan, försök köpa avmaskningsmedel och ge katten en kur. Ibland är magen stor och uppsvälld på en mager katt pga att den har massa mask. Hjälper inte det får man försöka till en kastration snart. Så länge det inte är för långt gånget kan veterinären då ta bort foster samtidigt som de kastrerar, som en abort ungefär.

Var försiktig med maten nu i början så att katten inte föräter sig, då kan magen också svälla upp och bli stenhård, de får magknip eller diarré. Ge små, små portioner flera gånger om dagen istället.

Ta foton på kissen och sätt du upp lappar i affärerna, det är värt ett försök iaf. Kanske kan du sätta upp lapp i någon stor affär där du bor dit även folk en bit bort åker för att handla?

Jag tycker att du är toppen!!
Kämpa på!
Det löser sig ska du se.

Ankah
0

Ja, bra gjort att ta in den! Jag vet ALLT om hur omöjliga mammor kan vara i sådana här frågor och förstår att du nog måste lösa situationen illa kvickt! (Eller?) Var bor du någonstans?

tussilago
0

utanför lund enligt hennes presentation. finns det någon där som kan tänkas ta in henne tillfälligt?

Hennum
0

så snällt av dej, att ta in katten. hoppas din mamma låter misse vara inne lite längre, så att ni har lite mer tid att ordna det hela. heja dej! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

pau
0

Hej igen! Jag håller på för fullt och ringer och mailar till olika katthem men ingen har svarat än. Har även kontaktat folk i närheten som har annonserat att deras katt har försvunnit - om deras älskling inte har kommit tillbaka kanske de kan ta sig an en ny. Har även gjort en polisanmälan. Har varit och köpt kattlåda och kattsand som jag hade tänkt skicka med henne om någon kan ta henne, kan också ta av mitt studiebidrag till att försäkra henne. Hon är hur go som helst och börjar spinna och "mjölkpumpa" så fort jag kommer in i badrummet. Ska även till apoteket och jag ska försöka ta henne till en veterinär.
Har dock ingen aning om vart hos ska vara inatt! Jag bor i Kävlinge, ingen som kan ta hand om henne om jag står för kostnaderna?

pau
0

Oj, glömde ju skriva vad jag ska göra på apoteket - köpa avmaskningsmedel såklart! Generad

essut50
0

Kan du inte försöka få din mamma att ställa upp en natt till för kissen skull?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kusten
0

Har du sett till kattungarna igen? De små liven behöver verkligen hjälp de också.. om du ser dem kan du kontakta närmaste katthem som kanske kan ta in dem med hjälp av fälla om de är skygga. Skriv även här om du ser dem så kanske det finns någon som kan hjälpa till! Glad

emjon
0

Måste verkligen ge dig massor av rosor som så fint tar hand om kissen och engagerar dig så mycket. Blir alldeles varm i hjärtat när sådant här händer. 

Hoppas att det löser sig på bästa sätt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ledin
0

Å så himmla fint av dig att köpa saker till katten och visst är det så att någon saknar en katt så tror jag att dom gärna vill ta sig an en ny katt, å lägger du till det med att dom nu gör en jätteinsats om dom tar sig an denna att dom räddar livet på katten så brukar det komma in i kattväners hjärtan :) Och eftersom hon ska flytta så tycker jag itne du ska försäkra katten, du gör ju mega jobb med att få henne avmaskad och köpt låda sand å sånt till kissen. Jag hoppas att din lilla mamma ser vilken toppendotter hon har. Det är lättare om du ringer katthemen o säger som det är och att det dessutom finns kattungar som inte tillhör någon, ju fortare dom kommer in ju fotare blir dom tama katter.

BeritP65
0

Om du bodde i Göteborg, så skulle jag tro att det var min katt du beskrev. Jag förlorade min LillaMy på Hisingen i Göteborg i samband med flytt till Västerås i oktober i fjol. Det lät så himla likt henne. Hon var skygg, semilånghårig, utan halsband och ID-märke.

Hawknestgrove
0

Hur har det gått? Får kissen stanna inne över natten?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pau
0

Vi har haft två stycken här idag som har kollat på henne, hittade annonser på nätet att de saknade sina katter och smsade. Hon var dock inte deras :( Tror att hon får stanna här en natt till. Hon ser ut att vara omkring ett halvår, men eftersom hon är så mager så tror jag att hon är äldre än hon ser ut, så jag chansar på omkring tio månader. Kattungarna är omkring tre fyra månader tror jag, men jag har tyvärr inte sett till dem senaste veckorna, inte heller katten som jag förmodar är deras mamma. Den svarta katten jag har här inne nu brukade fräsa och jaga bort de små, så jag tror inte att de är hennes.

Ledin
0

me nvad heter sidan där folk lägger ut bilder på saknade katter där kan man även lägga ut upphittade katter? Nån som vet vad det e för sida jag menar??

Hawknestgrove
0

Puttar upp för dem med bätte minne än jag!

Pysslan
0

www.upphittat.se
www.lost-and-found.se
www.katt.nu/annonser/
www.stadskatten.se
www.abc-annons.se

Och naturligtvis katthemmens egna sidor, Eniro och Blocket

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

pau
0

Jaaaaaaaaaaaaa :D
Vi hittade ju en annons innan idag, om en bortsprungen svart katt här i Kävlinge. Vi ringde och det visade sig att katten vi hade här inte var deras, eftersom deras var märkt i örat. Killen erbjöd sig ändå att komma hit och kolla på henne, och han kom hit direkt efter jobbet. Han fastnade för henne och sa att hans sambo slutade halv tio och att hans skulle prata med henne när hon kom hem…
De kom hit båda två för en stund sen med en transportbur och hämtade henne :D Jättesöta båda två, det märktes verkligen att de var kattvana. De har redan två katter där hemma, men ska flytta till en avstyckad gård om en månad så de har plats :)
Deras andra katter är märkta och kastrerade så de ska ta henne till veterinären och märka/kastrera henne med. Vi ska hålla kontakten och mamma erbjöd sig att betala kastreringen :D

Åh, så bra det känns nu :D Lite ledsamt också, för min högsta önskan är verkligen att få en egen kisse igen, och jag hann fästa mig vid henne fast att jag inte skulle… Trots alla andra djur här så saknar jag verkligen att ha katt :( Men jag vet att hon kommer få det jättebra nu :)

Ankah
0

Toppenjobb har du gjort!!!! Verkligen!!!!! RIKTIGT snyggt jobbat att hitta en ny ägare på två dagar!!!!!!! Lyckokatten som får bli omhändertagen och sedan flytta till en gård!

JosephineF
0

Men gud så underbara nyheter! Du är en ängel pau_!! All heder till dig!

Hawknestgrove
0

Så fint!!!!!!! hoppas de hittar sin andra lilla kisse oxkså….

martdat
0

Solsken!!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut50
0

Vilken lycklig slut för kissen..Kyss

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jenna-Gun
0

Solskenshistorier älskar jag.

Kram på dej.

Jenna

Ledin
0

nämen titta så himmla kul och får dom hem sina försvunna katt så har den en ny vän med :D Jätte fint bra jobbat :)

Ledin
0

jag kollade upphittat.se o satt o kolla å läste om en katt som stämnde väldigt bra in på en katt vi var å hämta så jag maila henne tänk om det e samma katt, dom som hadde henne sa inget så jag får väll hoppas att det inte e samma kátt men beskrivningen på katten va på pricken å samma stad, ålder skrev hon inte å tippad ålder på denna va 2 år enliget vetrinären. Skulle ju vara fel av dom som hadde henne inte sagt något om hon nu va upphittad. jaja väntar iaf på svar har ju en dålig bild bara på henne gick inte skicka bild via svaret för att hon kan se hur våran katt ser ut.