Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 576 ggr
Hawknestgrove
0

Arne bakis i dag

Stackars lille Arne, var hos veten i går och rensade en tilltäppt tårkanal och tog tandsten. det tog ett bra tag innan han vaknade och nervös var jag förstås… Hoppas bara att rensingen var Ok, så jag slipper se den lille gråta från ett öga…..Nån mer som har problem med trånga tårkanaler?Vill utbyta lite erfarenhet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Hej Gunilla!

Stackars Arne! Aldrig kul med tandstensbehandlingar och rensningar av tårkanalen. Nu får vi hoppas allt blir bra och att besvären från tårkanalen inte återkommer.

Vissa katter har problem med för trånga tårkanaler. Ibland kan de till och med helt sakna dessa kanaler. I sådana fall har katten problem med rinnande ögon redan från födseln. (Förekommer ibland hos vissa Perser).

I de fall det handlar om för trånga tårkanaler kan besvären återkomma igen efter en viss tid. Men det kan även vara ett tillfälligt tillstånd. Vi får hoppas att det är så för Arnes del.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gunilla51
0

Hej! Dessvärre ser det ut som problemet  är långvarigt. Han gråter lite från ögat fortfarande. Men det är helt klar vätska och han är inte iirriterad. Någon som vet något annat tips, för jag söver honom INTE en gång till. Det tog två dagar innan han var sitt forna jag

Lena
0

Det som rekomenderas är daglig tvättning av ögat med milt te, camomillte är tydligen det bästa eller mild koksaltlösning. Då håller man efter det hela samt unviker att det blir besvär i form av hudirritationer. Trånga tårkanaler är mera ett kosmetiskt problem. Det ska även gå att vidga tårkanalerna när de är för trånga. Vet dock inte hur pass omfattande ett sådant ingrepp är.

/Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"