OT: Miljö och hälsa
Detta har inte med hittekatter att göra men jag vill fråga er för jag vet att ni har mycket kontakt med myndigheter.¨
För några månader sedan blev jag anmäld utav min vaktmästare som hatar djur till miljö och hälsa. Han sa att jag hade för många djur hemma. Så jag får ett oväntat besök kl.8 på morgonen. Inte precis vad man hade väntat sig. De tittade på alla djuren, klämde och kände, och tittade tom med mina katter i öronen!! Och de kom fram till att mina djur var väldigt väl omhändertagna och välskötta. Men…jag har chinchillor och from 1 sept. (de var här den 12:e) så gäller nya burmått. Och mina burar var för små. Mellan 2-10cm för små!! Och alla skulle alltså bytas ut. Nu finns det inga burar i de nya måtten att köpa för affärerna anser inte att det är lönsamt för dem att försöka sälja så stora burar. Så då återstår att bygga själv. Underbart när man är långtidssjukskriven för migrän. Men, men inget att göra. Skrev även till jordbruksverket för att få dispens angående de burarna som de saknades 2 cm på. Om en bur ska vara 1x1x0.5m så tror inte jag att chillorna bryr sig ifall det saknas 2 cm. Jag fick avslag. Och i fredags fick jag ett brev som sa att jag har till den 7 mars på mig att ordna nya burar eller göra mig av med djuren.
Idag får jag ett förvånat och oroligt telefonsamtal av en som har chillor från mig. Det står en artikel om mig i tidningen! Med intervju av den djurskyddsinspektör som var här. Där står det att jag hade ett stort antal chinchillor i lägenheten i för små burar. Att jag fått avslag från jordbruksverket för att få dispans. Osv, osv. Läser man artikeln så tolkar man det som att jag var en galen djursamlare, och höll mina djur i hamsterburar!! Till artikeln hade de satt en bild på en skabbig grå chinchilla som såg ut som en råtta. Definitivt inte några utav mina chillor som både är svenska och norska champions.
Nu till frågan: får de göra så här? Jag är totalt knäckt och mitt rykte som uppfödare får ju sig en seriös knäck här. Jag har fött upp chillor i flera år och de som köpt utav mig är jättenöjda. Men folk som läser den här artikeln, vågar de köpa utav mig? Hur ska de veta att det är totalt snedvridet. Och får verkligen en myndighet hänga ut en privatperson i pressen i ett ärende som inte ens är avslutat? De har inte varit här på några månader, de vet ju inte hur många nya burar jag har hunnit bygga, jag har ju ändå till den 7:e på mig. Jag känner bara för att ge upp min uppfödning, sälja alla djuren och rulla ihop mig i en boll och gråta.

Jag vill ha detta till myndighetsmissbruk. Sedan är det tidningen som har hängt ut dej och du är ingen offentlig person, så jag tror inte att de får göra så. Kontakta PO (Pressombudsmannen) http://www.po.se/
När det gäller miljö och hälsa har jag för mej att det är JK (Justitiekanslern) du ska kontakta. http://www.jk.se/. JK kan dra en sak till åtal utan anmälan, vilket inte JO kan. JO är bara en tandlös tiger och kan inte göra ett dugg, när en myndighet beter sig illa. De kan bara rekommendera och lägga en liten anmärkning, som inte gör någon nytta.
Du kan kontakta länsstyrelsen i ditt län och prata med någon på deras miljöenhet, för länsstyrelsen är fortfarande tillsynsmyndighet när det gäller djurskyddet.
Dessutom borde du kunna anmälamiljökontoret enligt förvaltningslagen, Kan inte bifoga den här, men skriv till mej på mettan@comhem.se, så skickar jag den till dej. Ska se om jag kan få tag på Anette C också, eftersom hon har djurrätten som specialitet. Måste nog koppla in den gamla datorn, eftersom jag inte har hennes adress på denna.
Om jag får för dej, kan jag tänka mej att kopiera ditt inlägg och skicka ett mail till miljöinspektören här i min kommun. Hon är bra och vi blev nästan kompisar, när hon kom därför att jag hade blivit beskylld för att åka bort utan att katterna hade tillsyn. Numera vet jag också vem det var som ringde och vem som låg bakom det hela.
Men "din" inspektör verkar ju alldeles "flängd i roten", nät hon uttalar sig i tidningen på det sättet.
Du kan också maila miljöchefen i din kommun och tala om vad hon har gjort. Säg till honom att du tänker anmäla det hela på alla ställen som går. Då blir han/hon troligen ganska skraj, för det är helt felaktig hantering av ett ärende och så får det absolut inte gå till.

Tack för ditt svar. Jag har mailat till henne från miljö och hälsa som var här och var den som blev intervjuad i tidningen. Känns inte riktigt som om jag har energi att ta itu med det här också. Står till knäna i brädor och migräntabletter. Det här är det sista jag behöver just nu. MEN jag vill också gärna gå vidare med det här för jag anser att det här är så vansinnigt fel. Till råga på allt får man telefonsamtal från mamma också. (jag är 40 år!) som oroar sig för hur det här ska påverka mig och min uppfödning.

Telefon från mamma! I deras ögon är man aldrig äldre än 5 år ungefär. Jag är 63 och ska bli 64 nu och jag hade det jobbigt med min mor ända tills hon dog (för 11 år sedan) Hon ringde och hade sig, men hon var helt extrem, för hon skulle ha koll på precis ALLT. Det har ögjort att jag är försiktig med kontakterna med min dotter, för att hon inte ska känna sig jagad. Det har blivit nästan åt andra hållet istället, men hon vet varför jag är så försiktig, så det är inga större problem.
Jag tror att du bör försöka lägga lite energi på detta, så mår du säkert bättre.
MIGRÄN!!! Det känner jag verkligen igen, även om jag numera inte får anfall så ofta. Jag använder Imigran nässpray, när det kommer och det går över snabbt. Jag har också en medicin, som heter Singulair, som egentligen är för min andning. Men den har en mycket positiv biverkan.
Migränanfallen blir färre och dessutom inte alls så jobbiga som tidigare.
Skicka ett mail till mej på mettan@comhem.se, så kanske jag kan hjälpa till på något sätt. Din migrän blir ju inte bättre, när du har problem med en myndighet heller. Så bara hör av dej, så ska vi nog ordna det hela på något sätt.

Tack!! Jag mailar dig imorgon när jag förhoppningsvis fått svar på det mailet jag skickade nu inatt.

Ja, hör av dej i morgon i vilket fall som helst, för jag misstänker att du inte får något svar i morgon ändå. De brukar inte vara så snabba precis.

Du har inte läst vad jag skrev.

Nej, men jag hoppas att dfu inte vaR snäll!
Hej Rikki, du verkar har blivit drabbat av det som en del andra borde bli drabbat av-myndigheter. Det här låter inte alls kul. Tyvärr går en del djurskyddsinspektörer på folk som försöker sitt bästa och struntar i riktiga vanvårdsfall.
Du får hjälp här av Mettan som är jättebra att hjälpa folk mot myndigheter. Jag hoppas att allt ordnars upp. Keep smiling och ge inte upp!!!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Önskar dig lycka till, jag tycker det är skitdåligt av dem att gnälla om 2 cm, dessutom om man inte har fått information om nya mått,,, hur ska man då veta,,, vet grisbönder som fick lägga ned när vi gick med i EU pga två cm på grisspiltorna, dessa 2 cm,,, grr,, finns inte stora burar att skicka efter någonstannsifrån?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nämde de ditt namn i tidningen? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nej, de nämnde inte mitt nanmn, men de nämnde mitt bostadsområdes namn vilket inte är stort. Och sa vilka fler djur jag hade och det finns bara jag. Jag skrev ju ett mail igår och det här var svaret jag fick från miljö och hälsa idag.
"Jag kan förstå att du är upprörd över tidningsartikeln men jag kan försäkra dig om att det inte är miljöförvaltningen som på något sätt verkar för att pågående ärenden publiceras i pressen. Sanningen är den att media dagligen bevakar all in- och utgående post via postlistor. Tilläggas skall att alla handlingar som upprättas inom myndigheten är offentliga vilket innebär att media inte kan förhindras att få del av dessa. Beslut från egen eller annan myndighet är ofta föremål för medias intresse.
Förvaltningen kommer att utföra återbesök hos dig om ca en månad"

#11 Men tidningen hade väll intervjuat djurskyddsinspektörn? det kan de ju inte skylla på att media läst almäna handlingar, Googlade lite på chilla burar innan i dag, verkar inte lätt att hitta godkända, de flesta utom några hemmabyggen verkar ju ligga strax under minimått,
Där var de petiga minsann men de för djuren riktigt allvarliga djurskyddsfrågorna är de inte så petiga med.Tycker jättesynd om dej som pekats ut på det här sättet i tidningen och med en missvisande bild dessutom. Glädjen över sina djur får man tydligen inte ha ostraffat.

Kontakta JK snarast. Här är tel.nr och e-post.
Birger Jarls Torg 12, Box 2308, 103 17 Stockholm, Tel: 08-4051000 Fax: 08-7230357
E-post: registrator@justitiekanslern.se
Här är länken till JK.
Nu MÅSTE du se till att du blir rättvist behandlad, både för din egen skull och för andras. Fler kan ju bli utsatta för samma sak och de är kanske inte medlemmar här. 

Nu har jag skrivet ett lååångt mail till JK. Jag har skrivit till den person på tidningen som skrev artikeln. Frågade bl.a ifall han hade pratat med miljö och hälsa personligen. I och med att hon förnekar det så… Sen fick jag ett annat mail från tidningen som frågade om jag ville vara med på deras web-tv sida och presentera mig och mina djur. Så jag har svarat på det med, att jag har tyvärr inte tid för just nu bygger jag burar och kräks om vartannat men ifall erbjudandet står kvar när månaden är slut så kan jag ställa upp då istället. Just nu känns det bara som allting blir vinklat mot mig istället. Idag har jag nog stoppat i mig alla sorters huvudvärksmediciner som finns tror jag. Och nu framåt småtimmarna börjar migrändimman lätta lite. Hur fasen ska man kunna snickra burar, samt försvara sig till höger och till vänster när man mår skit? Sen får jag ju frågor via chinchilla-forumet också. Alla vet ju att det är jag fastän det inte är några namn nämnda i artikeln. Som sagt, det kunde lika gärna vara mitt namn utskrivet direkt.

BRA! Skicka namn och adress till mej på mettan@comhem.se, så kan jag skicka ett par doser migränmedicin till dej. Det är nässpray och verkar snabbt.

Jag skrev så här i mitt mail till personen på miljö och hälsa som var här:
"Om ni inte har någonting med det att göra så är det väl lite konstigt att artikeln
är skriven i intervjuform Med dig! Tycker det är så fruktansvärt dåligt. Och de
chillor som jag ev. hade kunnat hitta andra hem åt lär nu få stanna här trots allt.
Som jag skrev förut, jag trodde ni var till för att hjälpa djuren men nu börjar jag
verkligen undra.
Har även blivit kontaktad av G-P för att ge min sida av saken men det har jag
verkligen inte tid till just nu när jag står till midjan i spånskivor och migränen
dundrar. Så tyvärr får folk aldrig veta att jag sköter om mina djur.
De får fortsätta tro att de bor i små hamsterburar. Har jag riktig otur så har det
här ställt till det så jag får försvara mitt rykte för alla i Sverige. Men det kanske
var meningen från början. Att jag skulle bli tvingad att göra mig av med mina djur?"
För så förstod jag hennes mail som jag kopierade ovan att hon sa att hon inte hade någonting med artikeln att göra.
Fick det här till svar nu:
"Nu har du missförstått mig. När jag beskrev att vi inte verkar för att ärenden skall publiceras i pressen så stämmer det. Vi är dock tvungna, enligt offentlighetsprincipen, att besvara alla frågor som media ställer till oss. Varför tror du myndigheten ställer krav på tillräckligt stora burar, om det inte är för djurens bästa ?"
Jag ger upp. Nu ska jag gå och lägga mig. Har inte kunnat sova pga av att jag är så himla stressad och illamående över detta.
Ps: Jag mailar dig Mettan.
Rikki, bor du i göteborgs kommun? Vad heter inspektören? Har du begärt handlingarna? Har du tänkt på att överklaga beslutet? Vistas dina djur även utanför buren? Många frågor :/ kanske jag kan försöka hjälpa dig. Har själv erfarenhet med att överklaga beslut från djurskyddsinspektörer i göteborg.

Idag har jag fått veta att
- journalanteckning, som t ex, blir under ett telefonsamtal är INTE offentliga handlingar. Offentlig handling blir det inte förrän ärendet är avslutat. (förvaltningslagen + sekretesslagen) och då är det inte bara pressen som får ta del av handlingarna, utan vem som helst.
- Inspektören är INTE tvingad att svara på frågor från pressen, förrän det har blivit ett beslut . Det är bara att hänvisa till sekretesslagen.
- Tjänstemannens meddelandefrihet = I publiceringssyfte informerar tjänstemannen pressen om vissa saker i publiceringssyfte. Då är det arbetsmaterial som meddelas. (sekretesslagen + tryckfrihetsförordningen)
Detta var saker, som jag fick veta av en jurist på Länsstyrelsen i Malmö. Fick också veta att övertramp ska anmälas till JO (Inte JK, som jag trodde tidigare) JO granskar fallet och påpekar vissa saker, som bör åtgärdas. Visserligen kallas JO ibland "en tandlös tiger", men myndigheter brukar rätta sig efter det som rekommenderats av JO.
Nu är det sekretesslagen och tryckfrihetsförordningen, som ska hittas och kollas upp.
Tänk, om det är samma människa ni har råkat ut för, men nämn inga namn här utan ta det via PM eller privat.
#rikki!
Kan jag öhitta artikeln i någon tidning? Har du länken i så fall?
Ja det stämmer mettan, tjänsteanteckningar är inte offentliga. Bara skrivelser som t ex förelägganden, inspektionsrapporter mm. PMa mig rikki om du orkar!

Har du fått deras beslut? I så fall ska du överklaga

I beslutet står det att även ifall man överklagar så gäller ändå det sista datumet jag fick. Då spelar det ju liksom ingen roll. Alla mina djur är ute och springer varje dag. De sitter inte bara i bur.
Här är första artikeln som ju inte är så himla kul.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=401114
Här är andra som kom dagen efter, inte lika illa men ändå jag vill knappast vara med i tidningen.
http://www.gt.se/nyheter/1.1045600/kvinna-hade-62-husdjur-i-lagenheten

Burarna behöver inte vara så avancerade så vitt jag förstått. Ta en garderob, ta bort dörren och kanske någon annan del. Låt gärna någon hylla vara kvar och bygg en stege upp. Sedan så sätter du fast svetsnät framför garderbone och så vidare. Då är ytan högre än en meter och om de kan umgås med varandra kan flera hänga ihop. Om de inte kan så dela garderoben i två delar. Sand och sådant i botten och allt som de ska ha. En idé och något jag sett andra ha. Har även sett arbetshyllor i trä som de nätat in för dem, och de verkar trivas där. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Problemet är att för att få garderober i rätt mått så är Pax-hyllsysterm från Ikea de enda som gäller. Och de kostar 440kr styck. I och med att jag behöver många så är det spånplattor som gäller nu.
rikki: Fick du mitt pm?
Medarbetare på jack russel terrier

Hur går det med burbyggandet och så?