Katten och räven
Hur rädd behöver man vara egentligen när en räv är nära katten? Igår hördes nånting utanför som jag förmodligen inte hade tänkt på om inte flera katter kom rusande till fönstret och tittade ut. Jag tittade ut genom fönstret på dörren och fick se en räv som stod på trappsteget. En av mina katter satt på räcket runt bron med lite burrigare svans än vanligt men båda djuren var lugna. Räven tog en liten tom kartong och lade den på gräsmattan.Sen tog den en förlängningssladd som jag brukar ha till motorvärmaren och drog iväg med. När den vände åter till trappan öppnade jag dörren och då sprang räven iväg. Katten satt lugnt kvar och tittade hela tiden. Hon ville absolut inte gå in och hon tillhör inte den sorten som man kan lyfta in.
Jag har alltid torrfoder på bron då jag har någon katt ute dvs nästan jämt men räven verkade inte intresserad. Eller så ville den städa lite på matplatsen först innan den skulle äta…
Katten har frigolitlådor med hål att krypa in i under huset .Öppningen i grunden är tillräckligt stor för att en räv skulle kunna krypa in där men jag har satt dit ett liggunderlag där jag har klippt ut ett mindre hål lagom för en katt att gå in i.
Vad vet jag de kanske träffas varje natt när katten är ute .Räven såg i alla fall fin ut i pälsen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
ja du jag bor på landet å här kommer rävar lite då å då. jag har alla mina katter kvar och inte någon i ladgården har strukit med tror att eftersom det vart så mild vinter så finns det så många möss å andra smådjur som räven äter då den tar inte katt. Och en vuxen katt tror jag inte en räv klarar av möjligen en kattunge men inte en vuxen katt.

Det var en övergiven rävunge som gick ofta hos farmors katter i somras, jättemager och början till skabb (!) Han tog aldrig katterna och försökte aldrig ge sig på dem, han åt bara körsbär och försökte att äta maten för katterna. Eftersom han led så blev han givetvist skjuten, stackarn, det var nog inte lätt att leta mat på egen hand och ha början till skabb plus att förlorat sin mamma och sedan sina syskon, en efter en. Det gör ont i hjärtat.
finns ett bra medel om man lyckat fånga en räv dom man droppar i nacken 1 gång kan räcka om man har tur :P (pratade med vetten å fick det utskrivet men räven gick inte in i fällan så tyvärr vart även den skjuten) tycker det e synd att man ska skjuta en räv visst är den mycket illa åtgången så blir den väll mera tam än vild eftersom man får behandla den ett b´ra tag innan den är frisk, men när jag ser på tvn från eng ja då opererar dom ju påkörda grävlingar,rådjur,rävar mm vilda djur sånt skull vi oxå haft här. även några igelkottar har fått vissa behandligen men sellan dom behövt mera än sys å mediciner.

Bor också lite lantligt med rävar och det har aldrig hänt något med mina katter.
Jag hade också rävar här runt huset men hundarna har nog lyckas jaga de iväg. Tror inte att rävar är farliga för katter så länge de har tillräkligt att äta själva.
Men jag har också sett en nyopererad katt som blev biten av en räv i ryggen och det såg inte bra ut…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har hittat saker på gräsmattan som borde vara på trappan men har trott att antingen katterna eller min mamma har varit där men det är naturligtvis räven som har kommit dit då och då.Igår var liggunderlaget som är för hålet i husgrunden borta, det hittade jag flera meter bort under snön. Det är en busig typ detta.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

haha
ursäkta men det lät så roligt när du skrev: "Det är en busig typ detta"

Ha ha ha ha ha!!!!! Oj, jag var i fel tråd…tänkte att detta var tråden om Naquitas nya hus och att hon måste plocka hundbajs från gräsmattan…blev lite konstigt med "hittat saker på gräsmattan om ska vara på trappan, men trott att det var mamma eller katterna"…
Jag hade varit på min vakt om det fanns räv i närheten. Läste helt nyligen om en liten gullig hund som blev dödad och uppäten av en räv, stackars lilla hund