Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 858 ggr
yannaw
0

Emil och Ida måste omplaceras!

Emil och Ida söker snarast ett nytt hem.
Sonen i familjen har konstaterad kattallergi och astma som förvärrats betydligt då medicinerna inte hjälper, bla hostar han blod sedan i julas.  (Läkarintyg fås på begäran)
Därför måste vi med stor sorg omplacera våra katter Emil och Ida. Tillsammans eller var för sig men ett krav är att de inte blir ensamkatter.

De är något långhåriga huskatter med silkesmjuk päls. De är kastrerade, öronmärkta och friska.
De är helsyskon och födda augusti 2005. Jag har haft dom sedan de var 6 veckor gamla eftersom uppfödaren själv försökt avliva hela kullen.
Emil och Ida var de enda som överlevde.

Emil är mycket social och följer efter vart man än går. Han är är en smart katt som har lätt för att lära sig om belöningen är den rätta. Bäst tycker han om att sova i skokartonger. Han älskar att vara ute på balkongen och spana in det spännande livet nedanför eller sitta i det öpnnade och nätade vädringsfönstret och sniffa frisk luft.

Ida är en pratsam social dam. Hon kommer alltid och möter upp vid dörren när man kommer hem. Tycker om fleece och annat mjukt och mysigt. Visserligen är hon inte riktigt lika smart som sin bror men favoritsysselsättningen är att pilla ur godis ur gömställen.

Om så önskas kan div kattsaker som skålar borstar etc medfölja.

Kontrakt liknande KKS avtal kommer att skrivas (http://kks.nu/avtal/omplaceringsavtal.html)
1:a vaccinationskostnaden återbetalas mot uppvisande av kvitto.

Är du seriöst intresserad är du välkommen att maila eller ringa mig och berätta mer om dig och din familj.
Självklart besöker ni katterna först för att se om det är rätt katt för dig.

Elcyion
0

Hoppas du kommer att hitta ett nytt toppenhem till dem! Verkligen ledsamt att sonen har allergi!

Medarbetare på jack russel terrier

Ankie
0

putt, väldigt vackra katter hoppas hem hittas till dessa. Jag försöker tänka på var du kan lägga ut det mer, skriver om jag kommer på något det står still nu.

JosephineF
0

Skönt att se en seriös annons mellan varven. Hoppas ni hittar ett nytt hem åt syskonen! Lycka till!

Alexej
0

Sorgligt det med allergin men jag hoppas att ni hitta ett nytt bra hem för dessa sötnosar. Hittekatter är lite fel sajt för de flesta har redan mer katter än planerad.

Jag skulle alltid hänga upp affischer med bild och beskrivning lite varstans där ni bor. Då har ni katterna sedan också i närheten.

Lycka till.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

yannaw
0

Jag fick tips om denna sida och försöker även här, har du någotn bättre ide? Jag vet faktiskt inte riktigt längre hur många annonser jag har ute eller som är på väg upp.

Saken är ju den att tiden börjar bli knapp och snart börjar pollensäsongen då sonen bli verkligen dålig.

Katthem är inte intresserade eftersom "de får såna samtal varje dag". De två som sa sig vara villiga att ta emot mina katter går inte att få kontakt med igen.

Så jag prövar alla vägar och således även här. För trots allt måste katterna bort på ett sätt eller annat.

Marja
0

Inte går att få kontakt? Har inte fått mail från dig.

yannaw
0

Jag mailade stockholms katthem den 11/1. Svarade ungefär 2 timmar senare, sen har jag inte hört något mer.

Marja
0

Och jag svarade att vi kunde ta dem. Sen dess har jag inte hört från dig.

yannaw
0

Vad menar du med att "du inte har fått mail" när du nästa gång säger "jag svarade"?

Jag svarade med en hel del frågor eftersom jag är intresserad av vem katterna kommer till. Sen dess har inte JAG hört något.

Marja
0

Jag menar att jag har fått två mail, svarat på båda och inte hört något sen dess.

Därför tog jag för givet att du hittat en annan lösning.

Är du fortfarande intresserad av att omplacera dem via katthemmet kan du skicka mail till info@katthemmet.nu.

calimero
0

#5 För trots allt måste katterna bort på ett sätt eller annat.???

Yannaw, läs följande artikel om du orkar:

http://www.kattvarnet.nu/vemskaomplacera.htm

yannaw
0

Calimero!

Jag har varit på olika kattforum under 3 års tid.
Bland det första som slog mig var inställningen till de som måste göra sig av med sin katt. Nämndes "allergi" i en annons är det liktydigt med att personen är en lögnhals, elak och en idiot i största allmänhet. "Ändrade familjeförhållande" genererar alltid en lång svada av mer eller mindre svavelosande uttryck samt många och långa inlägg om hur ansvarslös människan är både i sitt ähgarskap men även som person.

Men ingen, ingenstans såg jag den minsta tendens till att hjälpa, möjligen kunde en och annan gå ut med och skryta med att de skickat ilskna mail.
Nej, "allergi" är alltid en lögn, familjeförhållande betyder ansvarslös. Och alla vet ju att man inte hjälper en som ljuger eller frivilligt ställer till det för en själv.

Så nu sitter jag här själv med ett barn som är allergiskt, med astma och blodiga hostningar pga allergi. Jag måste mao välja mellan mitt barn och mina katter. Har jag katterna kvar kan barnet aldrig mer komma hem till mig. Ska mitt barn kunna komma hem till mig måste katterna bort.
Både jag och barnet själv funderade allvarligt på om han kunde flytta men kom tyvärr fram till att det var inte en hållbar lösning. Vad återstår då?
Handen på hjärtat, vad skulle ni själva välja? Jag vet att det finns de som väljer katten framför sitt eget barn, men de flesta normalt funtade människor väljer sitt barn.

När jag vänt mig till kattforumen har jag fått klappar på axeln, "men dammsug då". Ja för inställningen är att om allergi ljuger man. Visst har jag dammsugit, badad, schamponerat, kattfritt sovrum och allt det där, men vad hjälper det när inga mediciner hittills hjälper, när allergin snabbt blir värre och även astman?

Jag läser berättelsen i länken ovan och slås av förfäran. Jag är en kattdumpare som lastar över mitt problem på någon annan. Jag är en hjärtlös lögnhals som rabblar upp behjärtansvärda skäl, ord som bara ekar ut i tomma intet. Som endast leder till ökad fientlighet, ökad avog inställning till alla som "skyller" på allergi. Jag - en känslomässig utpressare.

Vad är hönan och vad är ägget? Katthemmet anser inte att mina katter är deras ansvar,. Nej, och det håller jag med om men det är inte det som det handlar om på ett djupare plan.
Inställningen om att allergi är lögn och att avlivning är ett tomt hot gör mig förskräckt över den okunskap som råder. Kattallergi är bland den vanligaste förekommande allergin. Den kunskapen verkar vara som bortblåst. Även insikten att vi alla är olika. Jag, du och flera andra här är beredd att jobba och jobba hårt för att kunna förena kattallergi med att själv ha katt. Alla kanske inte är det, deras förutsättningar kanske ligger betydligt lägre än din eller min.Men nu ska jag inte falla i samma fälla själv. Jag vet att vi alla är olika, alla gör det uppenbarligen inte.

Åter ser jag samma inställning som jag stött på så många gånger: den som inte gör absolut allting är fritt villebråd att kalla både det ena och det andra.
Har katthemmen den inställningen och den okunskapen och bemöter sina "kunder" på detta sätt förstår jag faktiskt varför man i ett skede väljer att sparka ut katten. Den lever ju åtminstonde, det gör inte så ont i samvetet. Men katthemmen- ja de har bara fått ett nytt telefonsamtal av en ny lögnare, kattdumpare och känslomässig utpressare. Och det är absolut inget man behöver lyssna på.

Jag har hävdat det länge och jag kan inte nog understryka det efter att ha läst Christine Leijds berättelse: Ska man ändra på katternas status måste man börja i de egna leden! Så länge man anser att allergi är en lögn och tecken på lättja binder man ris åt egen rygg.

Så vad gör man om man som jag själv står där en dag? När man tjatat på grannar, släkt och vänner? När man ringt runt till katthem och hör "lögnare" mellan orden? När man satt ut annons på annons utan få något svar?
Till slut måste man inse att situationen är ohållbar. Man måste välja mellan barn och katt.
Enligt dagens lagstiftning får man inte slänga ut en unge innan den fyllt 18, men oavsett lagstiftning är det inte ett alternativ för min del.
Vad återstår då?

nellies-matte
0

tycker du ska kontakta katthemmet. På katthemmet är vi noga med vilka som köper katterna och dessutom upprättas ett kontrakt med olika regler som ska följas. Dessutom riskerar aldrig kissarna att bli utslängda då de alltid är välkomna tillbaka dit om det skulle uppstå något oväntat i framtiden.

Inte en sådan dum lösning när man inte kan ha sina kissar kvar.

Casper
0

Jag har full förståelse för ditt problem, det är inte lätt, men självklart kommer ens eget kött och blod före hur mycket man än älskar sina djur!! Sista utvägen är ju att avliva när alla andra dörrar är stängda. Har du/ni satt upp lappar på jobbet?
Stod själv i detta dilemma för många år sen då sambon blev kraftigt allergisk (astma=fick inte luft) mot katt men hade sån tur att grannarna köpte hus i samma veva och tog våra två katter med sig när de flyttade. Så jag vet hur du har det just nu!

Alexej
0

Jag skulle helt klart också välja min son framför mina katter. Men sedan då? Hur placera man om 8 katter? Jag förstår ditt dilemma och hoppar att allting ordna sig för det bästa både för dig och dina katter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

calimero
0

#12 Yannaw!

Det finns cirka 100 000 hemlösa katter i Sverige. Det skulle behövas 2 000 katthem till skulle vi kunna ta hand om alla dessa djur. Dagligen nekas det katter som lever ute utan mat, värme och kärlek.

Katthem är inga företag som måste ställa mänskliga "kunder" till freds. Deras kunder är hemlösa katter som behöver någon som tar ansvar för dom. De behöver komma in i värmen, få mat, kärlek och vård. Allt detta har redan dina katter.

Jag förstår inte varför du inte kan förstå att katthem prioriterar dessa hemlösa katter över dina katter. Det handlar alltså inte om en inställning eller okunskap, som du kallar det för. Det är att välja hjälpa dom som är mest utsatta. Katter som inte har någon som bryr sig om dom. Det finns det mer än tillräckligt av dom.

Jag förstår inte heller hur du kommer fram till att när ett katthem inte kan hjälpa till med dina katter, att du då förstår att man "i ett skede väljer att sparka ut katten".  Detta uttalande bekräftar åsikten att det är katthemmets fel att katterna har blivit hemlösa. De ville ju inte ta ansvar för dom ……. Precis som Christina Leijd skriver. Det är brottsligt att överge ett djur. Det är inte brottsligt att katthem tar hand om dessa brottsoffer.

Jag förstår att du befinner dig en jobbig situation. Men du måste ha förståelse för att katthem prioriterar hemlösa katter. Det är det dom är till för.

Ingen i din krets som vill vara fodervärd åt dina katter? Kattpensionat kan vara en annan tillfällig lösning. Och ja det kostar….

martdat
0

#12 Jag har läst dina trådar på sks och vet hur du har kämpat mot alergin och även sett vilka påhopp du fick av vissa när du var beredd att låta sonen fllytta, Jag vet att du har ansträngt dig, Det som du pratar om att folk reagerar ang alergier är det som offta hänger med, nämligen avlivningshot, det är åtminstone de som jag blir upprörd över,, inte själva omplaceringen, .Kontakta Marja ijen och se om hon kan hjälpa dig. det verkar ju faktiskt så, om det är fullt jusst nu så vänd dig till ett kattpansionat och se om du kan få ett bra pris medans du fortsätter att anonsera, anonsera även i Land, ATL och andra småtidningar, vem vet, en morgon sitter det kanske någon och nappar på det, Lycka till!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
0

Ja, hoppas att Marja kan hjälpa dig med dina katter, det verkade ju så. Jag tycker oxå att annonsen du har är bra och ser väldigt seriös ut. Jag hoppas att det ordnar sig för dessa missar så att din son kommer att må bra igen. Skriv och berätta hur det går..

JosephineF
0

Det är en väldigt aktuell och viktig diskussion detta med omplacering av katter. Det jag tycker man får tänka på är att katthem inte existerar för katter med hem, utan för katter utan hem. Katter med hem som måste flyttas på är ju i grund och botten ägarnas ansvar och är det väldigt akut kan man använda sig av släkt, vänner, grannar eller ett kattpensionat tillfälligt medan man annonserar och marknadsför sina katter.

MEN. Vissa människor, som trådskaparen ovan, har testat alla möjliga alternativ. Jag försvarar härmed inte att katthem ska omplacera de katter som redan har hem, men jag vill försvara yannaw som faktiskt kämpar sig blå för att hitta nytt hem åt dessa katter. Har man till och med försökt flytta på barnet ifråga, då är det inte frågan om ett oengagemang. Då har man verkligen övervägt alla alternativ.

Summa. Finns det ett katthem som är villig att hjälpa kanske det även bäddar för ett engagemang från den hjälpta kattägaren? Det kanske inkommer en slant på kontot då och då som tack för hjälpen. Det kanske är så att personen marknadsför katthemskatter i framtiden. Kanske rentav är det så att denna person lyckas prata omkull någon som ska ta en kull huskatter så katthemmet i längden slipper ett par katter som skulle ha kommit att bli hemlösa.

Jag ser två starka viljor här. Yannaw och Calimero. Och bägge har rätt.

Elcyion
0

Tråden har tyvärr redan spårat ur, och jag skulle vilja lägga en kommentar om just katthemmen och deras agerande.

Innan jag tog hem Melvin så ringde jag runt till lite olika katthem för att fråga om råd/tips i hur man bäst hanterar katter som är förvildade. Sämre bemötande har jag sällan fått! Jag ringde dit och presenterade mig, och sa att jag ville ha lite råd/hjälp med en katt. Det första jag får höra är att personen i andra änden säger i snutig ton att de har fullbelagt.

Det var bara att ta ett djupt andetag, och försöka förklara att jag ville ha råd. Inte omplacera en katt. Då var det helt plötsligt ett annat ljud i skällan. Men är det meningen att den som ringer dit ska vara dömd redan på förhand?

Jag förstår att Yannaw behöver omplacera sina katter. Hade det varit mitt barn hade jag också valt att omplacera, eftersom ingenting fungerar. Inga mediciner, badning, kattfria rum osv. Då finns det inte mer man kan göra!

Tyvärr är det de som utnyttjar skäl som allergi utan att egentligen ha en allergi. De ända annonser ang. allergi jag tar på allvar, är de som kan visa upp läkarintyg på att de är allergiska (som Yannaw). Annars är det väldigt lätt att skylla på det när man har tröttnat på sin/sina katter. Så jag förstår de upprörda tonerna också.

Hoppas verkligen att du (Yannaw) lyckas omplacera katterna till ett bra hem. Det förtjänar både du, din son och katterna!

Medarbetare på jack russel terrier

yannaw
0

Calimero: Jag reagerade inte på att just mina katter inte togs emot, jag reagerade på inställningen att allergi är liktydigt med lögn. Det är okunskap och en stark förenkling av tillvaron.

Just nu är inte läget riktigt, riktigt superakut men risken finns att det blir det. Naturligtvis vet jag vad katthemmens inriktning är, och det är helt ok. Det jag däremot inte tycker är ok är inställningen att alla som på något sätt tvingas/väljer att göra sig av med katterna är hjärtlösa oansvariga lögnare! Därmed inte sagt att jag tror att alla katthem har samma inställning!

Den inställningen gagnar ingen, vare sig katthemen, kattägare eller katterna själva! Jag har hört av mig till katthem som en utväg. (Och ska jag vara ärlig är det en av de sista utvägarna. Av många anledningar) Trots allt var det rätt skönt att veta varför de säger nej - jag ljuger.

En av mina tankar var att så småningen om kunna engagera mig i katter igen och då troligen katthem om/när sonens allergi är under kontroll. Men just nu vet jag inte, jag vill definitivt inte sprida synsättet vidare att alla som gör sig av med katter är "dumpare", hjärtlösa och ljuger om allergi. Bakom varenda omplacering finns en tragedi, en matte och husse som lämnas kvar. Det är synd om katterna, men ofta är det synd om ägarna också!

Att det är olagligt att överge djur vet vi alla. Men alla vet nog inte om att lagen ändrades för ca 10 år sedan så nu ingår även allergi i begreppet misshandel. Utsätter man ett svårt allergiskt barn för det den är allergisk mot räknas det som barnmisshandel. I det läget väger tyvärr katten lätt både hos föräldern och åklagare! 

Jag kontaktar Marja ikväll igen och så försöker vi på nytt?
Just nu ska jag ta ett djupt andetag, logga ut och fortsätta städa.

Lena
0

Hej och hå! Nu tar vi och lugnar ned oss lite här min vänner. Det finns ingen anledning att bli arga på katthemmen för att ni som privatpersoner har svårt att omplacera era katter.

#21 och andra som vill omplacera: Först och främst vill jag ge er en liten lektion i hur det ser ut i Sverige idag. Vi har minst 100.000 hemlösa katter som går en långsam död till mötes där ute. Det är katter som blivit utslängda av sina ägare, fötts ute av redan hemlösa katter, eller sprungit bort och ej kunnat hittats av sin ägare. (Här är ID-märkning en god hjälp om katten springer bort). I Sverige finns drygt 100 katthem, för att kunna ge hem åt alla hemlösa katter skulle vi behöva minst ytterligare 2000 stora katthem med vardera 50 platser. Inte så konstigt att att katthemmen inte räcker till. Nu har jag inte räknat med alla fall där katten har ett hem, men där ägaren av olika skäl vill omplacera katten. Mot bakgrund av rådande situation är det inte så svårt att förstå varför katthemmen alltid är fulla och dessutom har en kölista på katter som behöver plats.

#21 I det här fallet finns det ju redan en lösning via Stockholms katthem. Det låter ju oerhört bra om ni kan få hjälp med era katter via dem. Då vet ni att katterna kommer att få den bästa hjälp som tänkas kan. Med andra ord finns det redan en lösning för dina katter, det handlar bara om att ta kontakt. Synd att du trots detta är så missnöjd. Har lite svårt att förstå din inställning där.

När det gäller allergi är det naturligtvis inte så att alla som anger allergi som omplaceringsorsak ljuger. Men tyvärr har det blivit ett standard i omplaceringsannonser att ha med allergi som orsak. Sverige ligger i topp vad gäller allergier, det finns inget annat land som har så mycket problem med allergier både faktiska fall men även tankesättet att allergier kan förebyggas via frånvaron av allergener. Nu har forskningen kommit fram till att den kliniska miljö som svenska barnläkare rekomenderat istället har motsatt effekt. Det ökar risken för allergier istället för att minska den. Det verkar med andra ord som att vi sitter fast i ett ekorrhjul i det här landet. Efter att ha bott fyra år i Nederländerna, världens mest tätbefolkade land, blir skillnaden ändå tydligare. Där finns inga skyltar på bussar om att djur inte får förekomma mer än längst bak i bussen eller inte är tillåtna i allmänna lokaler. Folk är inte sjukare där än här. Holländarna har alltid haft ett nära förhållanden till sina djur.

#21 Hittekatter i Fokus är inte en sajt för i första hand omplacering av katter. Vi hjälper dock gärna till med goda råd. Sajten jobbar med att höjja kattens status samt att jobba för en ändring när det gäller de hemlösa katterna. De flesta av oss har redan huset fullt av hittekatter. Många jobbar direkt eller indirekt för katthem och föreningar. Därför är det inte så stor sannolikhet att någon här har möjlighet att ta hand om dina katter, men däremot kan vi ge goda råd som sagt.

När det gäller omplaceringar brukar man alltid lyckas med sin uppgift om man ger det mycket tid och annonserar på flera ställen. Har du lagt ut annonser på www.katt.nu & www.katter.nu som båda har annonsforum för omplaceringar? De är stora och välbesökta forum. Blocket är ett annat alternativ, var bara noga med att skriva en utförlig annons och att gallra hårt bland de som svarar. Det är inte alltid det blir seriösa svar.

Men om du verkligen tänker på katterna så skulle jag råda dig att ta kontakt med Stockholms Katthem som kan erbjuda en lösning.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

calimero
0

Yannaw, jag tror inte att katthem säger nej till dina katter för att de tror att du ljuger…. De gör det inte heller för att du ska känna dig en oansvarig kattägare, för det tror jag inte du är.

Den enda anledning är, som sagt förut, är att det finns tusentals hemlösa katter som inte har någon som bryr sig om dom. Katthemmen är deras enda hopp (frånsett från en och annan privat eldsjäl) till ett drägligt liv.

Jag förstår att du prioriterar ditt barn, men förstå också att katthem prioriterar katter som lever ute, utan mat, värne och någon som tar ansvar för dom. Du prioriterar ditt barn, katthem prioriterar hemlösa katter….

Tyvärr händer det ganska ofta att folk skyller på allergi när de har tröttnat på katten. När katthem ber om ett läkareintyg finns den oftast inte….

Många katthem erbjuder möjligheten att som privatperson lägga ut en privat omplaceringsannons på katthemmets hemsida. Folk som går in på dessa sidor hittar kanske inte den kissen som passar dom under katthemmets katter. Då är det ju alltid bra att det finns en möjlighet att kolla privata omplaceringar på samma sida just pga att dom som går in på katthemssidor oftast är vettiga djurägare. De vill man inte missa, om de nu kommer att adoptera från katthemmet eller tar över privata katter.

Erika91
0

Hur går det yannaw med katterna?