Märkning och sökning
Står ofta i annonser om upphittade katter att det fattas en siffra eller bokstav i ID-märkningen som man inte kan utläsa, så man inte hittar ägare. Går bra att söka i kattregistret hos Svenska Kennelklubben om man sätter en asterix istället. Då får man upp alla med rätt siffror eller bokstäver som man kan utläsa. Med uteslutningsmetoden av kön och färg kan man sedan få fram mer. Ett bra sätt att avläsa suddig märkning är att ta lite matolja på fingertoppen och stryka över märkningen och sedan ta en ficklampa och lysa igenom örat från andra sidan. Brukar gå lättare att avläsa då.
Det var så jag fann Zenitas, Pontus ägare, syntes bara 2 siffror, gick på asterix och uteslutningsmetoden, och fann en katt med liknande färgbetäckning, sedan hade den ägaren valt attt inte visa sitt namn i registret, men var inte omöjligt att få fram från kennelklubben, då jag talade om att det var en upphittad katt, ringde sedan matte, och visst var det hennes katt, försvunnen sedan 3 år, Maggan47

Så fann vi Lucifers matte oxå. Med asterix och uteslutningsmetoden…… Men tyvärr är det många som inte registrerar sig hos kennelkulbben och då blir det svårare.
Jag tycker att veterinärerna borde regga direkt, annars är det ju ingen mening med att tatuera.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#2 Det gjorde min veterinär. Jag fick fylla i registreringskortet hos honom innan vi var klara. Sen skickade han inte det.
Medarbetare på jack russel terrier

Ja, med asterisker kan man komma lång. Men detta är ju inte off topic heller :)
Tog bort OT från rubriken
Jenna

Bra tips.