Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1133 ggr
svemar
0

Blocket-annons...avlivningshot!

Såg nyss en annons på Blocket om en i Sthlm som vill "bli av" med sina 2 hankatter denna vecka annars så lämnar hon/han dom till veterinären för avlivning Lessen2 Vad ska man göra?? Kontakta katthem? Maila och vädja att de lämnar till katthem? Kan tyvärr inte ta in 2 hankatter i min lilla etta, men detta är ju HEMSKT.

yavannaKementari
0

Usch ja, blocket är tyvärr ofta fullt av avlivninghot :/ (Trots att man inte får ha det enligt blockets regler). Du kanske kan kontakta ägaren och försöka få denne att ge katterna en längre tidfrist?

Lena
0

Kontakta Blocket om annonsen, det är som sagt inte tillåtet med avlivningshot när man annonserar där. Blocket vill gärna att vi tipsar om sådana annonser så att de kan ta bort dem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Alltid lika trakiskt, var ett avlivningshot i min region i går….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

säger som #2 här..det är inte tillåtet med sådana annonser på blocket..där har dom gjort ett fel som publicerat annonsen, det är deras skyldighet att ta bort den fortare än kvickt!

Issa
0

Är det inte bättre att maila annonsören olika alternativ vad personen kan göra själv istället? Annonsera på fler ställen (utan avlivningshot), höra sig för med katthemmen osv. Tar man bort annonsen helt har ju katterna inte en chans. Vem har man hjälp då?

svemar
0

Jag tänker lite som Issa att dom kanske lämnar katterna direkt till vetten om Blocket tar bort annonsen. Jag mailade dom iaf om andra annonsställen och gav länkarna till de katthem i området jag kunde komma på. Hoppas att de tar till sig ngt..

Erika91
0

Det är hemskt att man hotar med avlivning :/
Katterna ska ju ha sin chans!

Elcyion
0

Jag blir mest förbannad när de börjar hota med avlivning! Då är risken stor för att djuret börjar sina bana som vandringspokal, helt enkelt för att någon köper djuret för att rädda det, för att sedan inse att de inte har möjlighet att ha djuret kvar. Hur sjysst är det mot djuret? Då ser jag hellre att de avlivar katterna, än att de ska behöva bli vandringspokaler!

Medarbetare på jack russel terrier

Wiizy
0

#8 - sant!

Erika91
0

#8 Nja, jag kan inte hålla med att det är bättre att dem avlivar katten då istället. Den akn ju kanske få sin chans ändå, av att "bara" flytta några gånger. Jag tycker att alla katter har rätt till ett liv om dem mår bra och det är ju inte klart att dem mår bra om dem blir som ett "vandringsföremål" det är ju klart, men katten kan ändå ha sin chans i livet, den lever och den kan få en bra framtid. Då är det bättre det och att den får vandra lite mellan hem… den kan ju få ett bar hem till slut.. men jag förstår, det blir ju jobbigt för katten förståss. Men om den har chansen till ivet sedan. Det är iaf så jag tycker..

Elcyion
0

#10 Det är en fin tanke, men i min verklighet håller den inte. Man kan inte rädda alla katter till vilket pris som helst. Vad skulle katten må bäst av? I ditt inlägg känns det som om dina känslor/åsikter styr mer än vad katten skulle må bäst av. Det är inte kattens fel. Det är människans (som alltid annars med). Men eftersom den får sota för "våra misstag" så får vi försöka fatta beslut med deras bästa för ögonen. Att säga att den "kanske kommer till ett bra hem om den får lov att flytta runt" (istället för att bli avlivad) är i mina ögon inte att se till kattens bästa. Hur många hem ska den ev. behöva ha innan den får komma till ett hem som behåller den? Det kan vara det första, men det kan också vara så att det aldrig dyker upp. Poängen är att du vet inte!

Lena
0

#5 Det ena utesluter inte det andra. Dock tycker jag det är en viktig sak att annonsforumen har strikta regler som de sedan håller på. Genom att vi är alerta där kan vi påverkar på ett bredare plan. Påtryckningar har t.ex gjort att Blocket infört åldergränsen 12 v för kattungar samt att man inte får skänka bort katter.

Tyvärr har vi dåliga erfarenheter av direktkontakt med den som annonserar. Har ofta inte lett annat än till grälsjuka svar där man bett oss dra dit pepparn växer. Har känts som förspills energi. Men det är alltid värt ett försök för den som känner sig orka.

#8 Personlig är jag som alltid strikt emot avlivning av friska sällskapsdjur. Det är synd och skam att det får förekomma. Som jag brukar skryta med är det enligt lag förbjudet i Nederländerna och Tyskland. Undrar hur länge det ska ta innen Sverige blir så pass civilicerat?

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elcyion
0

#12 Får djuren det bättre när de inte får lov att avlivas? Enligt mig är det fortfarande våra egna känslor som styr där. Inte vad som är bäst för katten (djuret). Har de lagar om kastrering och ID-märkning där med? Annars står du (som exempel, inte person) där med 100.000 katter som alla ska hitta hem, för du har en lag som säger att du inte får lov att avliva friska djur. Vad finns det för uppföljningsplan när de inte får lov att avlivas? Har staten ett djurhem som kastreras, vaccinerar och ID-märker alla katter (djur) som är utan ägare?

Man måste (enligt mig) börja i andra ändan! Först en plan för djuren (som fungerar!). Sen en lag som ser till att alla följer planen.

Erika91
0

#11 Absolut inte! Jag ser till att katteran har det bra och vill inte att dem ska lida, men jag tycker ändå att dem har rätt till ett liv. Och av att flytta ett par gånger det lider dem inte så mycket av när dem har ett helt liv framför sig, lyckliga.

Elcyion
0

#14 Hur många hem tycker du att en katt ska behöva ha innan det räcker? Det finns inga garantier. Visst, det KAN gå bra, men varför chansa när det finns så många andra katter som också behöver hjälp/hem? Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, ansåg jag att det kanske var bättre att avliva just DE HÄR katterna, då ägaren skulle göra sig av med dem kvickt. Då är risken VÄLDIGT stor för att någon köper dem av medlidande, och inte för att de har tänkt igenom det, och verkligen vill ha en katt…

Erika91
0

#15 Jo jag förstår hur du tänker, och visst den kan få pendla till många hem, men jag tror inte att det blir så många. Max två gånger..
Men jag tycker det är så synd att katterna kommer i fel händer, vem har sagt att vi har rätten att avliva ett friskt djur egentligen? Jag tycker iaf inte att man ska hota med avlivning i annonser.

Elcyion
0

#16 Nä, det tycker inte jag heller. Men bara förra året fick vi (familjen) se vad som kan hända med djur som blir vandringspokaler. En tjej hade tagit emot sköldpaddor (en efter en) som hon hade boendes i en hamsterbur med lite vatten i. Inget UV-ljus, ingen pump, ingen värme. Sköldpaddorna hade olika skalsjukdommar. Undernärda. Deformerade skal osv. De var ju djur som skulle avlivas för att ägaren inte ville ha dem längre. Det kunde hon ju inte stå ut med. Men tänker man på vad en reptil behöver för att må bra, hade avlivning i det fallet varit bättre. Ser alla dessa yngre människor (inte alla är så!) som vill göra en god gärning, men saknar mognaden/erfarenheten för att veta vad de ger sig in i. Det är inte bara att rädda djur. Man måste ha tid och pengar också.

Sen får unga människor gärna skaffa djur för mig. Men de ska ha ett rätt bra hum om vad det kommer att innebära. Precis som alla andra som skaffar djur!

Issa
0

#6 Tack för du mailade till annonsören och tipsade. Hoppas något katthem kan hjälpa, då har de störst chans till ett bra hem.

Erika91
0

#17 Oj det lät inte bra :/

Ledin
0

ja urk vad finns det för folk, inte är dom djurvänner inte… Som jag läste på blocket östergötland då var det en katt som omplaseras för dom har fått barn o varför ska man göra sig av med katten bara för att man har fått barn? Byter man ut katten måt att en barn har anlänt? är man djurvänn då? neee om allt funkar med katten å bäbisen/barnet så tycker jag inte att det finns en orak till att göra sig av med katten lr djuret tycker det e sjukt….

calimero
0

#15 Att förespråka avlivning till att förebygga ev. lidande på framtiden är fel tycker jag. Avlivning får aldrig vara en "lösning" för ägaren att bli av med djuret dom har tröttnat på. Håller med dig att det inte heller gynnar djuret att flytta runt. Därför ska ägaren ta ansvar fullt och söka ett bra hem istället för att ta livet av djuret man har tröttnat på.

Mona22
0

#14, måste nog vara lite negativ mot dig när det gäller katter som flyttar runt. vi tog hem en sån kisse för ungefär 2 år sen. han var så osäker på sig själv. vi hade honom i 1,5 år . vi var hans 3e hem. han blev helt skum i huvudet, började attackera sin kattkompis och oss. trodde det skulle gå över men insåg att det inte skulle göra det då han bla attackerade mig i benet och hängde kvar då jag försökte få loss honom. det gjorde Väldigt ont då han inte ville släppa.han bet också så man blödde.  tyckte inte han skulle behöva må dåligt så vi tog bort honom.det blev för mycket för honom att flytta runt helt enkelt.

alla kan inte anpassa sig till nya hem hela tiden. tänk hur du skulle känna dig och flytta runt ?. 

vill inte mena elak men inte alltid så är omplaceringar bra, men de borde inte hota med avlivning heller. det tycker jag är fegt då som någon skrev att någon bara tar den för att de tycker synd om den .

vill bara säga till de som skrivit annonsen. ta erat ansvar och sluta hota med avlivning. det är era djur, de har inte valt er , ni har valt dem så se till att ta hand om dem !!

Erika91
0

#22 Oj :/ Jag beklagar. Vad tråkigt :(
Nej vissa katter klarar nog inte av det… det bästa är väl att sluta hota med avlivning helt klart! Som ni säger!

Issa
0

#22 Det kan finnas många bakomliggande orsaker till att en katt reagerar på ett visst sätt och att det bara var för katten flyttat till nytt hem tror jag inte på.

På katthemmet kommer många katter in som haft olika hem och det brukar fungera hur bra som helst om man är noga med valet av hem. Minns särskilt en katt som var riktigt bitig. Kelade ena stunden och bäst det var högg han. Han kom från en stökig barnfamilj med många barn och han var van att försvara sig emot hårda lekar. Ett väldigt duktigt jourhem lärde honom att få förtroende för människor igen och han fick ett fint hem han också. Han hade tur som kom till oss.

Lena
0

#24 Det är även mina erfarenheter att det mycket väl går att få ordning på katter som är i obalans av olika anledningar. Om man tänker på alla hemlösa katter som haft ett fasansfullt förflutet som sedan ordnar till sig och blir världens myskissar när de kommit till ordnade förhållanden. Men man måste har tid, tålamod och ge dem mycket kärlek på deras egna vilkor. Trots allt måste jag säga att katter har fantastiska möjligheter att läka mentalt. Mycket bättre än hundar.

Det som är så dumt är att allt för många tar till avlivning som en bekväm patentlösning så fort det blir något problem med katten de har. Det är mycket vanligare att katter får en för tidig död än att hundar får det.

//Lena