Liten fundering
Jag har en katt som har haft snuvan, och jag vill ta in en till katt för han mår inte bra av att vara ensamkatt. Då undrar jag hur länge snuvan sitter kvar i lägenheten? jag spenderade 8 timmar med att rengöra allt från golv till skrivbord och dator delar. tvättade alla mattor och tog bort alla filtar för tvätt samt rengorde klösmöbeln. som sagt 8 timmar på 65kvm borde man fått med ganska mycket.
hur stor är risken att snuvan kan ligga kvar så att en annan katt blir smittad?
När det gäller kattsnvuva smittar det inte sekundärt särskilt länge. Det handlar bara om högst några dagar. (Kattsnuva är ett samlingsbegrepp för flera olika virus) Däremot kan din katt vara latent bärare av viruset sedan den haft infektionen. För att vara garderad när man tar in en ny katt bör man alltid ta en katt som redan har vaccinerats mot snuvan. Då har den ett grundskydd. Vaccin mot kattsnuva görs alltid ihop med kattpest. Katter från katthem har i regel alltid redan vaccinerats. Särskilt försiktig ska man vara om det är kattungar, eftersom kattsnuva kan vara dödligt för kattungar.
Kattpestvirus däremot smittar upp till ett år. Har man haft kattpest i hemmet ska man följa strikta rutiner för sanering.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Kattungar, är det då upp till 6 månader ?
#2 Ju yngre en kattunge är desto farligare är det om den får kattsnuva och kattpest. Kattpest är ett livshotande tillstånd för alla katter, men kattsuva brukar vuxna katter klara med veterinärvård medan kattungar har stor risk att inte klara upp det alls. Svårt att säga någon exakt ålder för när det inte är lika farligt längre. Mitt råd till dig är att se till så att den nya katten har ett bra grundskydd = 2 vaccinationer med 3-4 veckors intervall - innan den kommer till er.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Smitta smittobärare. Det beror lite på vad din katt har haft för snuva. Riktig kattinfluensa orsakas av 2 virus herpersvirus och calicivirus.Jag vill bara kort fattat förklara. Vid DESSA virus blir katten ordentligt sjuk. Calicivirus är mildare än herpesvirus. Herpes består bara av en stam och är besläktad med människans Herpes-1 som ger munsår. Calicivirus består av ett dussintals olika stammar. De överlever 8 -10 dgr utanför katten.
De flesta som genomgått kattinfluensa blir bärare av virus i flera år eller livslångt. sk symtomfria smittobärare. Jag har haft katter som gjort sig av med viruset. Men också katt som varit smittobärare hela livet (18år) Den katten försökte vi med ett vaccinationsprogram genom att vaccinera 2ggr per år men det hjälpte inte.
Vaccinet har medelgod effekt. Vad jag menar är om din katt har varit mycket sjuk eller lindrigt. Det kan vara avgörande för om katten är smittobärare. Riktigt sjuka katter i kattinfluensa kan inte äta eller dricka.
Förklaring till varför vaccinet har medelgod effekt. Tex caliciviruset har ett dussintals stammar. Det beror på vilka stammar vaccinet är gjort på. Jämför med vaccin för människor när vi har influensa epedimier. När vaccin tillverkas görs det på de stammar de tror ska komma .
Man kan ta blodprov på en ovaccinerad katt för att se vilket virus det handlar om.
Just nu har jag fått 2 huskatter friska som fick lindrig form av snuva. De hade varit ute i storm och regn och inte sökt skydd. De är dubbelvaccinerade. De har nyst och snörvlat på de andra katterna här inne som inte blivit sjuka. De var i alla fall så täppta i näsan så jag fick mata ,vätska och medicinera dom. Men de var lindrigt snuviga.
Sugar