Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 633 ggr
Wiizy
0

Ot - för liten lgh?

Okej, Nu har min "granne"(*Skratt*) väckt kattintresset.. ^^  skulle verkligen vilja ha En eller Två katter. :-)

* Jag & Morsan bor med 3 marsvin.  I en 3:a… på typ… ah… inte sååå stor iallafall… ;P

Grejjen e liksom, vore det så hälsosamt o ha 1-2 katter där?

katter = hittekatter. *Gåre nån "Bli kär i Hittekatter" sjukdom här eller?*

Naquita
0

Såklart ni kan ha katt i en trea..Minst två såvida katten inte vill vara ensamkatt.  Katter lever inte på boytan som vi människor, de har väldigt mkt nytta utav höjden också. Bokhyllor, höga klösmöbler osv e susen:) själv bor jag i en stor trea med 1 stor hund, 5 katter o 2 marsvin o de e inge trångt als. katterna har ju mycket höjd att ta för sig utav också.

Wiizy
0

#1 - hehe okej, bra… ;D

Lena
0

När det gäller förhållandet lägenhetsstorlek och antal katter ska man inte bara räkna antalet kvadratmeter. Katter rör sig lika mycket på höjden som på markplan. Inreder man lägenheten med mycket hyllor, klösmöbler och annat skoj som katterna kan vara på och dra sig tillbaka på/i kan även en liten lägnhet blir en bra miljö för katterna. Däremot måste man tänka på att det kostar pengar att ha katt. Är man jourhem för ett katthem bekostar man själv mat och kattsand medan katthemmet brukar betala veterinärkostnaderna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wiizy
0

#3 - Jooo… det har vi koll på. har haft 8 katter i mitt liv. ;-)

LittleL
0

Jag har fått lära mig att man ska helst ha ett rum / katt. Allt enligt en som jobbar med beteendeproblem hos katter. Sen beror givetvis på hur katten är som individ också. Men om det finns ett rum för varje katt så har dom möjlighet att ha ett rum som sitt eget. Så i en trea så kan man enligt den principen ha tre katter. Jag har många katter och ett stort hus men jag tycker ändå att dom ligger i "högar" i samma rum som jag befinner mig i:))) /Sylvia

Ankah
0

Ja, mina samlar sig också i högar. Små högar, men likaväl högar… Räcker det inte egentligen att ha någonstans där de kan gå undan om de vill vara ifred? Jag har inrett en hylla i bokhyllan med en liten filt och så, det är precis bakom soffan - mycket privat för den katt som önskar lite enskildhet. …fast de har visserligen varsitt rum också…

LittleL
0

#6 Jag tror att det är jätteviktigt att man tänker som du gör. Avskildhet om dom så önskar. Jag tycker dock att ett rum per katt är ett bra riktmärke att hålla sig till så att man inte skaffar sig för många. Då brukar beteendeproblemen komma som ett brev på posten:(( /Sylvia

Wiizy
0

#7 - Nej men vi ska inte ha många katter inte. :o) ;)

Lena
0

#5 Det beror nog på hur du inreder lägenheten. När man räknar ett rum per katt brukar man räkna hallen, wc och kök som rum också. Huvudsaken är att katterna har reträttmöjligheter när de vill vara själva.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wiizy
0

#9 - *asg* toaletten. Hahahahaha den är lika stor som en bur o jag skämtar inte ;P

Lena
0

Min erfarenhet är att det varierar mellan olika katter hur stort behov de har av enskildhet. Det är därför viktigt att känna in katterna också så att det blir rätt för den/de man har. Om katterna inte går så bra ihop blir det viktigare med stort svängrum. Om katter har små möjligheter att dra sig tillbaka  blir de stressade och får beteendeproblem.

Men en trea är inget hinder för att ha en till två katter.

//Lena

Sidentass
0

Vi har f. n. nio katter i en lägenthet på fyra rum..en av dom är en stödhemskatt som fått logi i vårt arbetsrum..i och med att vi inte vill riskera att hon smiter ut..samt att hon föredrar det lugna levernet framför en massa liv o rörelser då hon är lite skygg, född utomhus. Det kan vara trångt ibland för de övriga..speciellt då vi har arbetsrummet stängt för stödisen..men samtidigt är dom fenor allihop på att hitta liggplatser..ofta kryper dom ihop i en hög av två o två…sen som sagt..katter gillar höjder..så det är inte bara lägenthetsytan på bredd som räknas om man ska se det ur kattens perspektiv:-)

Puma77
0

Jag bor i en etta med kök 42 kvm och har två katter. Däremot så kan man om man står i hallen ha tre olika alternativ var man vill gå. Toa, vardagsrummet eller köket. mestadels använder katterna vardagsrummet och hallen. Thindra har en egen plats ovanpå hatthyllan med filt som inte knubbisen Tudor kommer upp på. Han själv kräver inte mycket, fick han välja skulle han gärna sova bredvid henne.

//Pia

MariannE11
0

jag bor i en fyra, radhus med 5 kissar. Får väl säga att 2 sovrum för det mesta är stängda av rummen… stundtals bor det en o annan behövande kattfamilj som checkar in i mitt sovrum….känns OK utrymmesmässigt… tyckte det var jobbigare förut när en av kissarna ständigt kissade i säng/soffa så alla sovrum var stängda.. men nu är katten läckagefri och har fått tillgång till mitt sovrum då ingen behövande är incheckad….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Elcyion
0

Jag hade två katter i en etta med kokvrå på 22,5 m2. Hade egentligen bara tänkt ha den, men den behövde sällskap då den "skrek" så fort jag gick på toaletten. Den satt kvar i vardagsrummet (ingen dörr stäng) och jag satt på toa med dörren öppen. Det var väldigt jobbigt. Köpte Stina, och de fungerade klockrent ihop.

Medarbetare på jack russel terrier

zenita
0

jag har fyra egna o just nu två stödisar i en trea. jag har tvåplan så det känns inte som så många katter. dom har gott om plats att busa på eller dra sig undan en stund. enda gången alla är i samma rum är när jag ska sova eller matdags

Wiizy
0

Wow… ni är verkligen inte dåliga på att ha mycket katter. ;)

Naquita
0

5-6 katter skulle jag inte kalla många, sålänge de e rätt skötta. Men 15-20 stycken, DET är mycket och jag har väldigt svårt att se hur så många katter kan trivas ihop och få tillräckligt med uppmärksamhet.

Wiizy
0

#18 - det är iallafall 5 katter mer än mig. ;-)

Jenna-Gun
0

vi har 4 rum o kök i tvåvåningar.

Med 6 katter. De har eget toarum i källarplanet.

De trivs så bra alla.

Jenna